LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kia Rio zonder beloofde opties

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door Radar »

De nieuwe Kia Rio is dit jaar niet geleverd met alle beloofde opties. Zo ontbreekt er een extra stuurcorrectie-systeem, een vertrekhulp voor op een helling en een extra noodstop-remsignaal. De Kia-importeur gaat dit niet alsnog op de auto’s zetten, maar biedt de mensen met deze nieuwe Kia Rio 450 euro in cheques aan. Deze cheques zijn alleen te verzilveren bij de Kia dealer, maar ook de dealers zijn niet in staat om de ontbrekende opties alsnog op de auto te zetten.

In Radar stellen we de vraag aan Kia Nederland of er niet een betere compensatie is voor hun klanten, die nu met een auto zitten die niet aan de beloofde verwachtingen voldoet.

Maandag 19 november in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1

frisidee
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2012 10:57

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door frisidee »

Ze bieden een nieuwe auto aan maar omdat het model niet beschikbaar is een versie met meer opties die moet ik helemaal betalen... terwijl ik er bewust niet voor gekozen had (onzin opties al privacy glas en led verlichting).

Ik kan ook wachten maar dan moet ik afschrijving betalen. wil ik ook direct doen maar zij kunnen niet leveren en ik moet tot januari wachten en dan doen ze een hoge afschrijving.

Als je toch iets verkoopt maar minder uitlevert dan is het oplichting? Het is een vraag.

Frank Doorenbos (aftersales KIA NL helpt ook niet echt en die Verstoep Directeur KIA NL) duikt alleen naar.

R. Harshagen
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2012 20:50

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door R. Harshagen »

Wat mij verbaasd aan het item is dat schijnbaar de ANWB en Radar voorbij gaan aan de verminderde waarde die de auto's hebben bij verkoop/inruil omdat deze opties er niet in zitten.
Iedereen in de autoindustrie weet dit.
Dus de afschrijving van 1% die KIA biedt is veel te hoog. 0,5% zou nog redelijk zijn hoor ik mezelf denken..
Redelijk? Hoezo redelijk? Je betaald voor een auto met die opties. Vervolgens blijkt het er niet op te zitten.
Fout ligt bij KIA. En dat weten ze ook. Maar zoals gebruikelijk, een groot concern komt ermee weg, of probeert ermee weg te komen.
Verder is het dus (blijkbaar) zo dat je, zodra je als consument erachter komt dat het geleverde niet overeenkomt met het afgesproken product, je het direct terug moet brengen. Dus zoals in dit geval, direct die auto naar KIA moet rijden en hem daar moet laten staan.
Want er vanuit gaan dat het netjes opgelost wordt kun je wel vergeten.

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door kss »

beste tros, misschien is het een goed idee om voortaan bedrijven niet meer bij naam te noemen (zeker in de uitzending zelf), ik krijg steeds vaker de indruk dat ze gaan zitten wachten totdat kassa of radar langkomt, zodat ze gratis zendtijd krijgen. laat iedereen zich lekker drukmaken over welk merk en model het is dan leg je het probleem bij de gehele branche neer, krijgt het merk dus geen zendtijd meer en ontstaat er binnen de branche sneller een zelf reinigd vermogen. leg het probleem desnoods bij de concurrent neer, die ze een omruil aanbod willen maken en zo gratis zendtijd krijgt ;)

wat een raar lulkoek argument dat van die whiplash familielid. er is hier gewoon sprake van misleiding, punt, einde discussie. deze leverancier probeert dat hier af te kopen met 400 euro terwijl de werkelijke schade groter is, niet dat de bezitters recht hebben op een nieuwe auto, ze hebben er immers wel gebruik van gemaakt, maar wel op een bedrag dat gelijk staat aan de meerprijs die ze te veel hebben betaald, zo moeilijk is dat niet te bepalen. de ANWB is veel te meegaand met de fabrikant.
Laatst gewijzigd door kss op 19 nov 2012 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

spt
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2008 11:47

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door spt »

Ik vond het maar een vreemde aflevering, en ik kreeg de indruk dat de ontevredenheid een beetje was doorgeschoten in het onredelijke. Het is natuurlijk jammer als je er achter komt dat er een aantal features missen op je auto. Vooral dat VSM (is een soort ESP) biedt natuurlijk wel echt een stukje extra veiligheid. De hellingproef kan echter net zo goed met de handrem, en om naar achterliggers te signaleren dat er geremd wordt zitten er al 3 remlichten aan de achterkant van de auto lijkt mij.

Alleen vind ik 450 euro retour op een auto van zo'n 12.000 euro eigenlijk best redelijk. Als ik er vanuit ga dat de statistische waarde van een mensenleven ongeveer 3.000.000 euro is (zie de literatuur over dit onderwerp), dat er in Nederland per jaar ongeveer 1mld materiele schade ontstaat door aanrijdingen, en uitgaande van 50.000 euro schade per gewonde (ik neem het even ruim, met het oog op mensen de gehandicapt raken), kom ik bij een auto waarmee 100.000km wordt gereden uit op op een waardering van ongeveer 30 euro voor een daling van het risico op een aanrijding met één procent. Zowel vanuit het oogpunt van de waarde van de systemen als je die bij een nieuwe auto los zou moeten kopen, als vanuit de vraag of het gemis aan veiligheid wel opweegt tegen die 450 euro kan ik dus niet anders dan concluderen dat het geboden bedrag gewoon redelijk is.

Dat sommige mensen niet erg redelijk of rationeel zijn en dan gaan eisen dat ze een hele nieuwe auto krijgen dat kan ik nog wel begrijpen (ontevreden mensen hou je altijd), maar dat je daar dan als programma serieus op ingaat...
Laatst gewijzigd door spt op 19 nov 2012 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

exkia
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2012 21:59

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door exkia »

kia heeft al een intern schrijven naar dealers gedaan hoe ze moeten reageren op vragen vanuit klanten:

Dealerbulletin 121114: Update klantencontacten Rio zonder VSM

Guillaumek
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2012 22:50

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door Guillaumek »

Mijn schoonouders hebben net een kia rio gekocht vorige week. Zij hebben bijna 19000 euro moeten betalen, ten minste dat moeten ze nog doen. Ik heb ze geadviseerd eerst uit te vinden of de opties wel op hun rio zitten en zo niet, het geld niet te betalen. Wie kan mij adviseren?

spt
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2008 11:47

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door spt »

Guillaumek schreef:Mijn schoonouders hebben net een kia rio gekocht vorige week. Zij hebben bijna 19000 euro moeten betalen, ten minste dat moeten ze nog doen. Ik heb ze geadviseerd eerst uit te vinden of de opties wel op hun rio zitten en zo niet, het geld niet te betalen. Wie kan mij adviseren?
Helaas kan je de leverancier pas in gebreke stellen op het moment dat die in gebreke is gebleven, dus juridisch kan je op dit moment niet veel. Met niet betalen zal je je positie niet versterken: dat zou je als koper je verplichtingen niet nakomen, terwijl de leverancier nog niets fout heeft gedaan.

Wat ik zou doen is even bellen om na te vragen of de auto met de systemen zal worden geleverd. Als ze aangeven dat dat niet het geval is, hoef je daarmee niet akkoord te gaan. Je kan dan (1) eisen dat de fabrikant gewoon levert, en aangeven dat je kosten in rekening brengt indien de leverancier de overeenkomst ontbind, (2) gaan heronderhandelen. De leverancier mag hier uiteraard niet over liegen. Opzettelijk een overeenkomst niet nakomen is van een heel andere orde dan per ongeluik een systeem niet inbouwen. Ik zou me overigens wel altijd zakelijk en constructief opstellen, aan ruzie maken met de dealer heb je niets. Bovendien is de auto waarschijnlijk vrij recent geproduceerd zodat hij gewoon van de systemen voorzien is.

Ehombie
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2012 09:03

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door Ehombie »

Weetje wat jammer van dit alles is. Je komt er pas achter als je ermee de showroom uit rijdt. Ik heb een van de eerste afgeleverde rio's (zonder donkere ramen achter). Uiteraard zonder die 3 systemen. Dankzij deze Radar aflevering ben ik er pas echt achter gekomen.
Had die emergency brake een keer uitgevoerd tijdens een ritje tevens ook die helling proef, en idd deed niks. Heb toen gedacht van "ja nou dan doe ik het niet goed genoeg". Al met al ben ik nog heel content met deze auto.
Ik vind alleen dat de dealer op z'n minst had moeten vertellen dat dit er niet opzit bij de koop of aflevering! Dit is toch een kleine moeite! Dan had kia dit gezeik niet nu.
Ja, druk fouten zijn onder voorbehoud in de folder, maar deze 3 fouten zijn geen druk fouten meer toch? Die importeurs weten verrekte goed wat er op die auto's zit. Echt zeer slechte communicatie van importeur-dealer naar koning klant. Ik heb trouwens ook nog geen schrijven gehad over die 450 euro?
Vind dit eigenlijk te weinig, eerder 500-1000 euro denk ik...

Trouwens mensen kijk ook of bij je rio de voeten verwarming uitblaas functioneert dit is ook een leuk probleem geval van de rio. (deze doet het niet als bij de voeten stand de lucht naar de voorruit gaat)

Nogmaals ben blij met deze auto. Vind gewoon jammer dat ik op deze manier erachter moet komen. En dat klanten aan het kortste eind trekken.

npco
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2012 12:03

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door npco »

Nu eindigde dit onderwerp gisteren op tv met dat de geschillencommissie gaat bepalen hoe of wat.
Hoe blijven gedupeerden op de hoogte van de voortgang van deze zaak waar Tros Radar mee bezig is?

cajfrank
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2012 13:13

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door cajfrank »

Antoinette zegde toe dat Radar de zaak op de voet blijft volgen. Ik neem aan dat gedupeerden tijdens het volgen van de zaak op de hoogte worden gehouden. Denk in ieder geval, dat het beter is, zolang de zaak loopt de bonnen t.w.v. € 450.= niet te besteden.
Laatst gewijzigd door cajfrank op 22 nov 2012 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Leon789
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2012 00:03

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door Leon789 »

Wat een waardeloze uitzending zeg. Wat een poppenkast. Dit was niet probleemoplossend maar probleemopzoekend.proberen het merk Kia onderuit te halen. Ikzelf Kia rio rijder van het 1e uur (aug 2011), heb me nooit onveilig gevoeld in deze auto. Er zit esp, ABS, Bas, tcs etc op. De meeste mensen weten niet eens wat de afkortingen betekenen. Nu zitten er toevallig op sommige rio's, dit betreffen voornamelijk oudere comfortpakketen geen vsm hac en ess. Je hebt al esp dus wat maakt die vsm uit, ess is dat je lampen gaan knipperen,moet je achterligger ook maar net weten, dus niet je alarmlichten zoals tros radar liet zien in vergelijking met de bmw (rectificatie op z'n plaats tros radar!), vervolgens gaan ze het hac testen op de helling, niet wetende dat deze op een bepaalde helling werkt en dat hij dus in z'n vrij moet staan etc, totaal verkeerd getest dus. Heb het zelf ook gehad met een kennis die ook een super pack rijd en dacht dat dit niet werkte, na een proefrit samen op de juiste helling hebben we geconstateerd dat hij het wel deed. Bravo voor Kia dat zei tenminste hun bek open trekken en toegeven dat er iets niet klopt en daarin de klant ook nog eens tegemoet komt met een mooie cheque en ook daarboven op nog eens de 1% regel. Wat overigens netjes is, als jij na 7 maanden, 1bouwjaar verder 4000 bijbetaald op een nieuwe is dit heel netjes en mag je niet klagen, dus tros radar ik vond het overbodig om daar over te klagen, 1e jaar afschrijving ligt bij de meeste auto's namelijk hoger het 1e jaar. Ik vind het dus misplaatst dat er zo een commotie over gemaakt wordt en Kia in zo een verkeerd daglicht wordt gezet terwijl ze dit juist voor de klant doen, als ze niks gezegd hadden had iedereen nu nog met een veilig gevoel in hun Kia gereden. Het is dus geen fabriekssluiting, maar een specificatiefout, en daarvoor krijg je 450 euro, nou zou hem maar heel snel aannemen dan. Verder wil ik nog even kwijt dat als je een riorijder nu zou bellen die zich bekocht voelt en vraagt of hij of zij zich de afgelopen maanden onveilig gevoeld heeft in de auto het antwoord nee is. Dit is puur tussen de oren. Ik was een fan van de show, maar hiermee zijn jullie ernstig in aanzien gedaald, denk dat jullie beter zendtijd kunnen maken om deze uitzending te rectificeren, groet een blije Kia rijder met 7 jaar zekerheid.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door kokka »

Als kia een auto levert met opties die wel betaald zijn maar niet geleverd dan leveren ze toch een product dat niet aan de verwachting voldoet die de consument op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mag hebben?
dan moet je toch heel sterk staan om te eisen dat je een auto krijgt die wel alle beloofde/betaalde opties heeft. mochten ze aangeven dat dat niet mogenlijk is moet je dus ook de koopovereenkomst kunnen ontbinden.

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Kia was al een aantal maanden op de hoogte van de missende opties en blijkbaar zijn deze Rio's daarna toch nog verkocht zonder de klant te informeren. Dat is misleiding, vandaar dat ik me afvraag of de bezitters die in de uitzending zaten, de auto hebben gekocht terwijl de importeur hiervan al van op de hoogte was?
Dat was volgens mij het commentaar van de woordvoerder namens Kia Nederland, dat zij kopers van het eerste uur ( feb-mrt) die de gemiste opties toen al gemeld hadden beter gecompenseerd worden als de latere kopers, terwijl deze kopers door Kia geïnformeerd hadden kunnen worden omdat zij al wisten uit eigen onderzoek dat deze opties niet werden geleverd en wel de indruk bleven geven dat deze opties er wel op zitten. Dan is het helemaal bewuste misleiding en een reden om volledig gecompenseerd te worden. Er zal altijd een afschrijving op zitten, daar er door compensatie geen verrijking mag ontstaan bij de koper en dat zou wel ontstaan als Kia volledige compensatie geeft, dus een nieuwe auto levert zonder bijbetaling.
Trouwens in principe heeft de klant niets met Kia Nederland te maken, maar met de dealer, die is wettelijk de leverancier.

rushkaya
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2012 14:01

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door rushkaya »

L.S.

Ik heb met verbijstering naar de uitzending gekeken.
Een ding viel mij op n.l. dat er niet gevraagd werd wat Kia eigenlijk verstaat onder rijklaar maken!!
Dat houdt toch ook in dat alle systemen gecontroleerd en getest worden ??
Of is een poetslapje over de motorkap voldoende??

Met vriendelijke groet,

Rushkaya

scruby26
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2012 08:34

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door scruby26 »

Ik heb afgelopen vrijdag de koopovereenkomst getekend voor een Kia Rio. Dit op basis van de gegevens in de brochure die ik had ontvangen, oftewel o.b.v. alle genoemde standaard-opties. De Kia dealer heeft mij niet gewezen op eventuele fouten in de brochure of iets gemeld over het ontbreken van opties. Drie dagen later zie ik de uitzending van Tros Radar. Omdat er in de uitzending aangegeven werd dat Kia al meer dan een half jaar hiervan op de hoogte is en inmiddels de gedupeerden eind oktover een compensatie-regeling geboden heeft, ging ik ervan uit dat mijn auto wel de genoemde opties zou hebben. De auto moet immers nog geleverd worden en de dealer had niets gemeld. Voor alle zekerheid heb ik toch direct contact gezocht met de dealer om te vragen hoe het zit. De dealer antwoordt nu dat de genoemde opties er inderdaad niet in zitten! Dus in dit geval niet een foutje in Korea waar Kia niets van wist, maar het bewust verzwijgen van een gebrek. Uiteraard heb ik mijn ongenoegen geuit. De dealer biedt mij nu 3 opties;
1. ik mag zonder consequenties van de koop afzien.
2. ik mag de koop voortzetten, dan wordt er een nieuwe Kia besteld met de genoemde opties.
3. ik laat het voor wat het is.
Over compensatie d.m.v. waardebonnen rept hij niet.
Als ik kies voor optie 1, dan vraag ik mij af hoe ik dat zo moet regelen dat ik er juridisch geen gezeur mee krijg. Wanneer ik kies voor optie 2 betekent dit een langere levertermijn (verwachting is maart), maar nog belangrijker extra kosten want de verhoging van de BPM etc wordt dan bij mij in rekening gebracht! En ik had heel bewust afgesproken met de dealer dat levering voor 1 januari plaats zou vinden om zo die extra kosten te voorkomen. Optie 3 zou betekenen dat ik geen waar krijg voor mijn geld. Ik betaal volle mep voor deze auto, maar krijg slechts 90% van wat ze me hebben beloofd. As ik van tevoren had geweten dat deze opties missen, had ik er meer uit kunnen onderhandelen qua prijs of had ik kunnen kiezen voor een andere auto / ander merk.
Ik ga hier absoluut niet mee akkoord, dat is voor mij duidelijk. Iemand nog tips & trucs?
Ik zag dat iemand op het forum iets zei over een interne memo van Kia over hoe hiermee om te gaan. Wat staat daar in dan?
Ik wens iedereen die nu in de clinch ligt met Kia succes en bedank vast een ieder die reageert op mijn verhaal.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik snap Kia niet. Het gaat om relatief weinig klachten die makkelijk door hen gecompenseerd kunnen worden. De negatieve reclame nu kost ze tonnen aan reclamegeld om dat weer om te zetten in positiviteit.

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Dus hier spreken we over bewuste misleiding. Op zijn minst niet netjes en zeer onzorgvuldig. Uw beste optie is om de koop zonder opties ongedaan te maken en te onderhandelen over een nieuwe auto met opties ( als de dealer een beetje netjes is, dan krijgt u de auto voor dezelfde prijs als eerder afgesproken maar dan met opties)

U kunt ook schade claimen wegens bewuste misleiding en die schade moet voldoende zijn om uw meerkosten te kunnen voldoen.

Wordt denk ik wel een update in het TV programma, want Kia zit dus voor de camera gewoon te liegen!

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door riddert »

@scruby26,

u schrijft over een bpm verhoging per 1.1.2013. Over welke bedragen praten we dan? Of met welk percentage word dit verhoogd? Ik kan het niet zo terugvinden.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door kokka »

rushkaya schreef:L.S.

Ik heb met verbijstering naar de uitzending gekeken.
Een ding viel mij op n.l. dat er niet gevraagd werd wat Kia eigenlijk verstaat onder rijklaar maken!!
Dat houdt toch ook in dat alle systemen gecontroleerd en getest worden ??
Of is een poetslapje over de motorkap voldoende??

Met vriendelijke groet,

Rushkaya
ja natuurlijk.. ze gaan bij de modellen met city safety ook met 40km op een geparkeerde auto af om te kijken of hij wel uit zich eigen stopt en ze gooien met 100km/uur het stuur om om te kijken of het stabiliteitssysteem wel ingrijpt. het controleren van systemen gebeurt door de auto aan de computer te hangen en hem uit te lezen.

Gesloten