LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kia Rio zonder beloofde opties

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door kokka »

@scrubby26,
helaas voor jou zijn er weinig andere opties.. jouw dealer heeft het bij deze netjes opgelost.
hij stelt toch gewoon voor om de koopovereenkomst te ontbinden? dan heb je verder helemaal niets meer te eisen denk ik, dan is er namelijk ook geen verlies of schade bij jou.

scruby26
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2012 08:34

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door scruby26 »

@ riddert:
Ik bedoel met de extra kosten eigenlijk het volgende:
De BPM wordt de komende jaren omgebouwd naar een belasting puur gebaseerd op CO2 uitstoot. Op dit moment wordt de BPM deels geheven over de netto catalogusprijs van de auto en over de CO2 uitstoot van de auto. Dit systeem wijzigt de komende jaren. Vanaf 2013 wordt geen BPM meer geheven over de netto catalogusprijs van een auto. Vanaf 1 januari 2013 wordt er alleen nog geheven over de CO2 uitstoot van een auto. Naast het feit dat het financieel interessant is om een schone auto te kiezen worden de accessoires af fabriek ook goedkoper. Voor de ombouw van de BPM moest 45,2% BPM betaald worden over accessoires en vanaf 1 januari 2013 is dit 0%. De btw 19% blijft overigens wel van toepassing.

Prijsopbouw van een auto (oud stelsel)
NettoCatalogusPrijs auto (NCP) € 10.000
BPM 45,2% € 4.520
BTW 19% € 1.900
Brandstofkortingen of toeslagen variabel
Consumentenprijs € 16.420


Prijsopbouw van een benzineauto (2013)
CO2 uitstoot 150 gram
Netto CatalogusPrijs Auto (NCP) € 10.000
Benzinekorting € 0
1e schijf 96-140 44 gr. x € 122 € 5.368
2e schijf 141-208 9 gr. x € 145 € 1.305
Consumentenprijs € 16.673


Het gaat dus niet om een verhoging van de BPM, maar een wijziging van het stelsel. Ik heb begrepen dat dit mij circa € 300,- netto meer gaat kosten.

scruby26
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2012 08:34

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door scruby26 »

@ kokka
Als ik de koopovereenkomst zo kan ontbinden dat ik er later geen gezeur mee kan krijgen (oftewel juridisch waterdicht) dan is dat inderdaad een optie. Ik wacht nog even de reactie van de dealer af.

exkia
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2012 21:59

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door exkia »

waarschijnlijk was eerste communicatiehandleiding niet compleet want er staat inmiddels al weer een update voor de dealers klaar....

Dealerbulletin 121133: 2e Update klantencontacten Rio zonder VSM

FreBer
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2012 15:32

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door FreBer »

Vandaag opnieuw een brief van KIA Nederland ontvangen waarin ze komen met het volgende:
ik zou de waardebonnen uitgekeerd willen zien in contanten, ik wil hier duidelijk kenbaar maken dat ik dit verzoek nooit heb ingewilligd !! dus waar zijn ze weer mee bezig ?? Tevens bieden ze voor inruil van de waardebonnen een contante betaling van 225 euro ipv 450 euro ... wordt steeds erger na de uitzending van TROS Radar afgelopen maandag !! Ook ontving ik in dezelfde enveloppe zo'n zelfde brief voor iemand in een totaal andere woonplaats.... wat voor administratie houden ze daar op na ??
Mijn dealer heeft een verzoek bij KIA Nederland gedaan voor een andere compensatie, dit is totaal niet terug te vinden in de vandaag ontvangen brief van KIA Nederland. Een blije KIA rijder heeft bij mij in ieder geval een behoorlijke deuk opgelopen nu ik weer een totale onzin brief heb ontvangen. Ik heb overigens mijn dealer en KIA Nederland over het bovenstaande ingelicht. Ik hoop dat de Geschillencommissie hier iets in kan betekenen. Zelf zal ik maandag a.s. 26-11-2012 miijn Rechtsbijstand inschakelen.

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Dagvaard dan wel de dealer en niet de importeur en desnoods allebei!

spt
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mar 2008 11:47

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door spt »

kokka schreef:@scrubby26,
helaas voor jou zijn er weinig andere opties.. jouw dealer heeft het bij deze netjes opgelost.
hij stelt toch gewoon voor om de koopovereenkomst te ontbinden? dan heb je verder helemaal niets meer te eisen denk ik, dan is er namelijk ook geen verlies of schade bij jou.
Het is absoluut geen nette oplossing, zeker niet nu de autodealer niet te goeder trouw lijkt te handelen doordat hij al wist dat hij de overeenkomst jegens u niet zou gaan nakomen op het moment dat hij hem sloot. Stel je voor dat je als koper opzettelijk in gebreke blijft als je er bijvoorbeeld achter achter komt dat je bij een concurrent toch 500 euro goedkoper uit zou zijn, en de autodealer de keuze geeft tussen dezelfde twee opties: (1) ontbinding van de overeenkomst, of (2) 500 euro extra korting. Dat gaat geen dealer accepteren, en dat is zijn goed recht.

U heeft alle recht om van de autodealer te eisen dat hij de overeenkomst nakomt. Waarschijnlijk heeft u geen levertermijn op papier gezet. In dat geval kunt u van de autodealer verwachten dat hij de auto gewoon levert, ook al is dat nu helaas in maart, zonder verdere bijkomende kosten voor u. Het is waar dat de verkoper het recht heeft om prijsveranderingen die volgen uit de wet (zoals deze verandering van de BPM) aan de koper mag doorrekenen, maar tegelijkertijd geldt dat u als koper recht heeft op een vergoeding voor onkosten die het gevolg zijn van het in gebreke blijven van de verkoper door zo laat te leveren. Ik zou eerst nog eens contact met de verkoper opnemen, en hem vertellen dat hij zelf willens en wetens dit risico heeft genomen door afspraken te maken waarvan hij al vooraf wist dat hij ze niet na zou kunnen komen, en dat wij daarvoor in Nederland het welbekende spreekwoord hebben dat wie zijn billen brandt op de blaren moet zitten. Als hij moeilijk blijft doen kunt u overwegen uw rechtbijstandsverzekering in te schakelen. U kunt eventueel ook alvast aankondigen dat u zeer ontstemt, bent, en dat u als hij niet met een nette oplossing komt Tros Radar op de hoogte gaat stellen van het feit dat deze verkoper u zelfst nog een auto probeert te verkopen met de missende systemen terwijl hij al lang van de problemen wist.

U kunt natuurlijk ook gaan heronderhandelen over een mooie korting voor de auto met missende veiligheidssystemen (erg veel stelt het niet voor), maar de 500 euro (in uw geval gewoon contant uiteraard, met kortingsbonnen heeft u niets te maken) lijkt mij dan toch wel de ondergrens. Gewoon ontbinding van de overeenkomst zie ik in deze toch wel een beetje als capituleren, al is het misschien wel de gemakkelijkste weg.

Overigens is er wel degelijk sprake van verlies / schade bij ontbinding: dat de koper zijn handtekening heeft gezet onder het contract impliceert namelijk dat uitvoering van het contract voor hem meer waard is dan het geld.

scruby26
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2012 08:34

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door scruby26 »

Inmiddels heeft de dealer ons ook de mogelijkheid geboden om de koop door te laten gaan en ons dan te compenseren. Oftewel hij levert ons voor 01-01-2013 de auto (zonder de opties), voor het afgesproken bedrag, maar hij biedt ons dan ter compensatie van de opties de veelbesproken waardebonnen aan van € 450,- of de helft (€ 225,-) cash. Het is misschien niet optimaal, maar we hebben daarentegen ook niet veel zin in een lange strijd. Wij gaan hier dus even rustig over nadenken. We nemen alle reacties, tips, adviezen etc vanuit dit forum mee in onze overweging, dus bedankt hiervoor!

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Ik vind het een waardeloos voorstel en zou er persoonlijk nooit mee akkoord gaan.
Belangrijk zijn twee punten:

1. is dit type Kia bij een andere dealer wel te koop met deze opties?
2. is het erg belangrijk om die ca. € 300,- te besparen door levering voor 1 jan . a.s. (dan is de auto ook weer een jaar ouder en, inmiddels bij iedereen bekend, zonder die gewilde opties, hetgeen sowieso een extra afschrijving betekent welke zeker niet gecompenseerd wordt door de waardebon.

U kunt zonder juridisch probleem af van de overeenkomst, helemaal nu het vaststaat dat de niet geleverde opties bekend waren bij de verkoper en dit riekt naar misleiding. Hier ontstaan voor u geen problemen en dient geheel kosteloos te zijn.

Dan is het uw persoonlijke keuze of u een paar maanden wenst te wachten voor de auto, welke WEL geleverd wordt volgens de specificaties en daardoor ca. € 300,00 meer kwijt bent ( is ook nog onderhandelbaar) en ook 1 jaar nieuwer is, dus dit wordt dan later ruimschoots gecompenseerd bij verkoop.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ex-beheerder schreef:Dus hier spreken we over bewuste misleiding. Op zijn minst niet netjes en zeer onzorgvuldig. Uw beste optie is om de koop zonder opties ongedaan te maken en te onderhandelen over een nieuwe auto met opties ( als de dealer een beetje netjes is, dan krijgt u de auto voor dezelfde prijs als eerder afgesproken maar dan met opties)

U kunt ook schade claimen wegens bewuste misleiding en die schade moet voldoende zijn om uw meerkosten te kunnen voldoen.

Wordt denk ik wel een update in het TV programma, want Kia zit dus voor de camera gewoon te liegen!
Ik vind inderdaad dat Radar wel erg voorzichtig is in zijn adviezen. Gewoon eisen dat het niet geleverde alsnog geleverd wordt en anders de koop ongedaan maken. Dat zijn gewoon je wettelijke rechten. Bovendien zit er 7 jaar garantie op die auto dus kun je ook nog die weg bewandelen.

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

De garantie staat hier buiten, er is namelijk geen sprake van herstel na levering van geleverd materiaal.

Heiden
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2012 09:24

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door Heiden »

Ik werd vorige week op deze uitzending geattendeerd en toen moest ik mijn nieuw bestelde Kia Rio nog ophalen. De volgende dag mijn dealer gebeld en die vertelde mij dat het belangrijkste punt het ESC-systeem er wel degelijk op zit en dat de dealers pas begin oktober geinformeerd zijn over dit probleem, dus op het moment dat hij mij de Kia verkocht (medio Augustus) wist hij er nog niet vanaf.
Maar omdat ik de vergoeding van € 450,- niet accepteerde maar een stuk veiligheid terug wilde in de vorm van een nieuwe set winterbanden werdt dit heel snel opgepakt door mijn dealer AutohaagZeeuw te Zoetermeer en de verkoper Stefano Vianello belde mij een dag later terug met de mededeling dat de Kia met winterbanden afgeleverd zou worden. Nu is het natuurlijk voor iedereen verschillende maar ik ben heel tevreden over deze oplossing en rij inmiddels veilig en met plezier rond in mijn nieuwe Kia Rio.

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Als het naar tevredenheid is opgelost, prima toch, echter het verhaal van de dealer klopt niet, want in de uitzending werd duidelijk gesteld dat Kia Nederland al in februari 2012 klachten heeft ontvangen en men op dat moment al op de hoogte was en de dealers hebben geïnformeerd. Dit is eerder aangetoond door interne mededelingen vanuit Kia Nederland.
U bent tevreden met deze winterbanden, prima, maar wederom slecht geïnformeerd door de dealer! Jammer dat men verschuilt achter onwetendheid en men elkaar tegenspreekt c.q. liegt en bedriegt. Heb geen hoge pet meer op van deze Kia Nederland noch van haar dealers.

Jan de Bakker
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2012 18:13

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door Jan de Bakker »

In de uitzending van 19 nov 2012 werd door Kia beweerd dat iedereen met een incomplete Rio een brief heeft gehad.

Ik heb in september een nieuwe Rio gekocht en dacht, gezien de uitspraak in de uitzending van 19 november, dat mijn Rio wel compleet zou zijn want toen ik hem bestelde stond hij op de boot en was onderweg naar Europa.

Wat schets echter mijn verbazing , vandaag kreeg ik een brief van Kia Nederland d.d. 11 december 2012 .
Ook mijn KIA Rio blijkt incompleet en bijgevoegd zijn de bekende waardebonnen ter waarde van 450 euro.

Zou ik nu ook in aanmerking komen voor die 1% regeling of moet ik me maar neerleggen bij die 450 euro die ik kan besteden bij een Kia dealer die dan een waardebon incasseert voor een bedrag voor bijvoorbeeld een beurt tegen een bruto bedrag terwijl het de dealer netto minder kost aangezien op een beurt ook winst gemaakt moet worden.
Dus die 450 euro zijn veel minder waard dan wordt gedacht.
Daar bovenop komt nog dat ik in principe veroordeeld wordt tot het besteden van de waardebonnen voor een beurt aangezien mijn Rio voorzien is van het zgn superpack en reeds elders winterbanden heb aangeschaft..

Jan de Bakker
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2012 18:13

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door Jan de Bakker »

Mijn vraag is wanneer bekend is geworden dat de bedoelde opties niet aanwezig waren op de auto.
Ik heb namelijk de auto in augustus 2012 gekocht ( geleverd eind september) en er is toen niet gerept over het ontbreken daarvan.

In de uitzending werd door KIA gezegd dat alle betrokkenen een brief hadden gehad.
Ik had niets ontvangen dus ik dacht de dans te ontspringen.
Maar half december kreeg ik een brief met die waardebonnen.

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Tijdens het TV programma werd door de zegsman van Kia Nederland aangegeven, dat men in februari 2012 reeds op de hoogte waren van de ontbrekende opties.

Dus elke dealer welke daarna de Kia heeft verkocht zonder melding van de ontbrekende opties is aanspreekbaar op basis van bewuste misleiding.

mijnmarina
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:01

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door mijnmarina »

Bekend verhaal, heb een Picanto gekocht bij KIA Noorderpoort in Venlo. In plaats van de landelijk geadverteerde "Tijdelijk gratis volledig geïntegreerd navigatiesysteem met touchscreen" na veel klagen een oude radio ingebouwd gekregen met het verhaal dat ik het geïntegreerde systeem niet wilde. Doet mij aan de ouderwetse paardenhandel denken of de voertaal bij KIA Nederland is Koreaans

ritadevries
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jan 2014 13:12

Re: Kia Rio zonder beloofde opties

Ongelezen bericht door ritadevries »

Mijn zusje heeft dit ook meegemaakt en via haar advocaat een uitgebreid optiepakket aangeboden gekregen door KIA.

Gesloten