LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kiptransport

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sephora30 »

bprosman schreef:
Is dat trouwens kiloknallers wat ik koop
Dat weten wij niet, misschien koop je wel biologischverantwoordknuffelvlees.
Niemand hier die weet of de AH kipfilet (6,67 of zoiets) plofkip is :?:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door bprosman »

6,67 lijkt me erg goedkoop voor een Kilo. Dus of het een KILO-knaller is, denk het dan niet.

Perdita
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 jul 2008 14:08

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door Perdita »

Het is alleen scharrelkip of biologische kip als dat er op staat. Staat er niets op, dan is het dus plofkip. Overigens is het met het vervoer van biologische en scharrelkippen net zo treurig gesteld als met de plofkip; hun leven is iets minder erg, maar qua vervoer zijn ze er net zo beroerd aan toe.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sjohie »

Chocomelk schreef:De meeste kijken toch allen naar de prijs die we moeten betalen
als we iets kopen.
Ik ga geen biologische kip kopen omdat die gewoon veel te duur is,
daar heb ik er 2 voor.

Klinkt voor andere die wel biologisch kopen waarschijnlijk super egoistisch
maar ik kijk naar mijn eigen portomonee.
Is zeer begrijpelijk, en 1 van de redenen waarom men ook is begonnen met die wakker-dier sterren op de vleesverpakkingen. Zo kan men, ook met een wat kleinere beurs, een stapje in de goede richting maken, door zeg vlees met 1 ster te kopen, dan is het wel vrije uitloop vlees, waarbij het dier een iets beter leven heeft gehad, maar is het nog niet biologisch, met corresponderend prijskaartje.

Wij kunnen ons biologische kipfilet à 28e/kg veroorloven, maar als je een gezin moet voedden, is dat wel een erg forse kostenpost, zeker tov standaard kipfilet wat ~1/3e kost van die prijs.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door bprosman »

Wij kunnen ons biologische kipfilet à 28e/kg veroorloven, maar als je een gezin moet voedden, is dat wel een erg forse kostenpost, zeker tov standaard kipfilet wat ~1/3e kost van die prijs.
Nog minder zelfs, ik betaal 5,65 / kilo (Lidl).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sjohie »

sephora30 schreef:
bprosman schreef:
Is dat trouwens kiloknallers wat ik koop
Dat weten wij niet, misschien koop je wel biologischverantwoordknuffelvlees.
Niemand hier die weet of de AH kipfilet (6,67 of zoiets) plofkip is :?:
Plofkip wil zoveel zeggen dat het beest nét wat te lang is doorgefokt, waardoor het te zwaar is geworden om op zijn eigen pootjes te kunnen staan. Die filets zijn soms >250g/stuk, waarbij biologische filets meestal niet meer dan 150g/stuk zijn. Zgn. kiloknallers kan je dus oa herkennen aan de grootte van de filets op de schaal, en hoeveel filets er in een kg gaan.

De aanbieding van de AH op dit moment, 5,50 voor 1 kg kipfilets is volgens mij geen "echte" plofkip, aangezien dat 5 à 6 filets zijn voor 1 kg, wat op ~ ~180 gram per stuk uit komt. Maar zolang het convenant nog niet actief is, zullen ze de grenzen opzoeken.

oktober64
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 aug 2010 16:33

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door oktober64 »

De aanbieding van de AH op dit moment, 5,50 voor 1 kg kipfilets is volgens mij geen "echte" plofkip, aangezien dat 5 à 6 filets zijn voor 1 kg, wat op ~ ~180 gram per stuk uit komt. Maar zolang het convenant nog niet actief is, zullen ze de grenzen opzoeken.

dit heeft helemaal niks te maken of het een slachtkip is ( vertik het plofkip te noemen ) of een biologische kip, file wordt ingespoten met water om het iets te laten lijken daar file van een kip eigenlijk heel klein is en dan maakt het niets uit hoe de kip is opgegroeid

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sephora30 »

sjohie schreef:
Als je antwoord voor mij bedoelt is, is het misschien handig om even te vermelden dat ik (wij) geen kiloknallers kopen, maar voor het overgrote deel biologisch vlees van een biologische slager, en nu het het wildseizoen is, af en toe een stuk wild eten, wat een jagende collega uit de struikgewassen knalt.. :wink:
Nee ik reageerde op Shine. Vind het heel tof van je dat je dit soort vlees en gevogelte koopt en moet zeggen dat als ik het geld had ik dat ook liever zou doen. Maar helaas........ :(

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als je op aanbiedingen ( bijv. de 35% korting sticker van AH) let, kun je regelmatig 'goeie' kip kopen. Meer vlees, minder water.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sjohie »

oktober64 schreef:De aanbieding van de AH op dit moment, 5,50 voor 1 kg kipfilets is volgens mij geen "echte" plofkip, aangezien dat 5 à 6 filets zijn voor 1 kg, wat op ~ ~180 gram per stuk uit komt. Maar zolang het convenant nog niet actief is, zullen ze de grenzen opzoeken.

dit heeft helemaal niks te maken of het een slachtkip is ( vertik het plofkip te noemen ) of een biologische kip, file wordt ingespoten met water om het iets te laten lijken daar file van een kip eigenlijk heel klein is en dan maakt het niets uit hoe de kip is opgegroeid
Een plofkip is een te snel en te hard opgefokte kip aldus wikipedia, en ook wakker dier? Dat water (evt icm sulfiet om het ook in het vleest te houden) toevoegen om het verkoopgewicht in de schaaltjes nog wat te verhogen, is een ander verhaal, en gebeurd met meer soorten vlees. Verder is dat max 5% van het gewicht, omdat het anders op het etiket moet staan, wat men liever niet doet.

pykevanger
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2012 18:54

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door pykevanger »

sorry hoor, maar dit hele filmpje slaat nergens op.
ik werk al gemiddeld 15 jaar als kippenvanger
dat is al wat meer dan zon 19 a 20 adressen zoals peter in het filmpje.
gebroken poten en vleugeltjes waar hij het over heeft ligt aan de manier van vangen en hoe het is aangeleerd.
en opgejaagd worden zoals hij verteld is er al lang niet meer bij
geef toch eens toe dat we dit met zn allen om handen hebben.
voorbeeld = er liggen 2 kippen in de winkel de 1 kost 7,50 de ander 5,00 welke kies jij??? natuurlijk de goedkoopste!!!!!en ohoh oh wat zijn die kip producten bij de mc donalds en Kentucky Fried Chicken toch lekker, mensen staan er voor in de rij. mensen toch, het zijn allemaal dezelfde kippen.

Wij zijn blij dat we WERKEN voor ons GELD en niet bij de SOOS het handje op moeten houden.
Het doet dan ook pijn om sommige reacties te lezen hier hoe mensen erover denken en of te denken te weten en te vertellen hoe en wat terwijl dit verhaal maar van 1 kant komt want: de boeren de (werkende)vangers de chauffeurs slachterijen enz enz zijn niet gevraagd om hun verhaal te doen.
dus kortom dit verhaal komt maar van 1 kant en is winstbejaag van lekkerdier die de ergste beelden heeft laten zien alleen maar om mensen te laten schrikken en onnodig onrust te zaaien
en dat tros radar hier in meegaat is al helemaal niet goed te praten aldaar zij hun centjes krijgen van de belasting centjes die het ned volk moet betalen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je plofkip (alle kip uit de bio-industrie) eet, zeg dan gewoon:

"Ik vind het wel/niet zielig voor die kippen". "Maar mijn portemonnee is mij heilig, dus het kan me niet schelen wat ik naar binnen werk".

Wat mij betreft wordt de hele bio-industrie zo snel mogelijk verboden. O.a. kip wordt dan wat duurder. Dan eten mensen maar wat minder vlees. Er zijn meer dan voldoende alternatieve eiwitbronnen: vrije uitloop scharreleieren, peulvruchten (linzen, bonen, kikkererwten etc etc etc), tofu enzovoort en enzoverder. Bijkomend voordeel is dat die alternatieven razend goedkoop zijn. Kom dus ook niet aanzetten met een tranentrekkend verhaal dat je van weinig moet rondkomen.

Maar nee: Kom niet aan mijn eetgewoonten en blijf met je poten van mijn portemonnee af. Dat is de heersende mores.

Die hele discussie loopt al vele jaren maar er verandert nooit iets. Daarom vind ik het ook ontzettend goed dat Tros Radar deze uitzending heeft gemaakt. Daarbij is kipfilet in de afgelopen 20 jaar fors goedkoper geworden. Ik kan me van 20 jaar geleden nog herinneren dat kipfilet bij AH fl 1,90 per ons kostte. Nu is dat €0,75 en nog minder als je een kilo in de aanbieding haalt.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door newmikey »

Bob Schurkjens schreef:Wat mij betreft wordt de hele bio-industrie zo snel mogelijk verboden.
Gelukkig leven we nog steeds is een land waar een democratische meerderheid over de zaken beslist en is het nergens voor nodig je op deze manier te uiten.

pykevanger
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 nov 2012 18:54

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door pykevanger »

Bob Schurkjens schreef: Wat mij betreft wordt de hele bio-industrie zo snel mogelijk verboden. O.a. kip wordt dan wat duurder. Dan eten mensen maar wat minder vlees. Er zijn meer dan voldoende alternatieve eiwitbronnen: vrije uitloop scharreleieren, peulvruchten (linzen, bonen, kikkererwten etc etc etc), tofu enzovoort en enzoverder. Bijkomend voordeel is dat die alternatieven razend goedkoop zijn. Kom dus ook niet aanzetten met een tranentrekkend verhaal dat je van weinig moet rondkomen.

Maar nee: Kom niet aan mijn eetgewoonten en blijf met je poten van mijn portemonnee af. Dat is de heersende mores.

Die hele discussie loopt al vele jaren maar er verandert nooit iets. Daarom vind ik het ook ontzettend goed dat Tros Radar deze uitzending heeft gemaakt. Daarbij is kipfilet in de afgelopen 20 jaar fors goedkoper geworden. Ik kan me van 20 jaar geleden nog herinneren dat kipfilet bij AH fl 1,90 per ons kostte. Nu is dat €0,75 en nog minder als je een kilo in de aanbieding haalt.


€0.75 en fl 1,90?? dan is er niets verandert toch of ben ik nu dan zo dom??? ff omrekenen

en al zou het zo wezen, dat vlees moeilijker te krijgen is of helemaal niet meer en ieder moet naar die alternatieven waar u het over heeft die nu razend goedkoop zijn??
dat zou dus betekenen dat de winkelketens zich daar gaan op richten want daar is dan de run op en zal dat duurder worden.
dus conclusie probleem wordt alleen maar verplaats ipv om het op te lossen .

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sjohie »

Bob Schurkjens schreef:Als je plofkip (alle kip uit de bio-industrie) eet, zeg dan gewoon:

"Ik vind het wel/niet zielig voor die kippen". "Maar mijn portemonnee is mij heilig, dus het kan me niet schelen wat ik naar binnen werk".

Wat mij betreft wordt de hele bio-industrie zo snel mogelijk verboden. O.a. kip wordt dan wat duurder. Dan eten mensen maar wat minder vlees. Er zijn meer dan voldoende alternatieve eiwitbronnen: vrije uitloop scharreleieren, peulvruchten (linzen, bonen, kikkererwten etc etc etc), tofu enzovoort en enzoverder. Bijkomend voordeel is dat die alternatieven razend goedkoop zijn. Kom dus ook niet aanzetten met een tranentrekkend verhaal dat je van weinig moet rondkomen.

Maar nee: Kom niet aan mijn eetgewoonten en blijf met je poten van mijn portemonnee af. Dat is de heersende mores.

Die hele discussie loopt al vele jaren maar er verandert nooit iets. Daarom vind ik het ook ontzettend goed dat Tros Radar deze uitzending heeft gemaakt. Daarbij is kipfilet in de afgelopen 20 jaar fors goedkoper geworden. Ik kan me van 20 jaar geleden nog herinneren dat kipfilet bij AH fl 1,90 per ons kostte. Nu is dat €0,75 en nog minder als je een kilo in de aanbieding haalt.
Wát duurder? Biologische kipfilet is ~20 euro/kg, tegen 5 euro/kg voor bio-industrie kippen (wat niet persé ook plofkippen zijn) in de aanbieding bij de AH, dat is dus 3 à 4x zo duur. Dat is voor een grote groep mensen simpelweg niet op te brengen, en like it or not, vlees is voor het gros van de wereldbevolking de gemakkelijkste bron van dierlijk eiwit in een dieet.

Gesloten