LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanvullende zorgverzekering

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door Radar »

Heb je een aanvullende zorgverzekering, maar maak je daar eigenlijk nooit gebruik van? Jij bent zeker niet de enige! TROS Radar bekijkt een aantal misverstanden rondom onze zorgverzekering en neemt met name de aanvullende verzekering onder de loep. Zijn de kinderen nou wel of niet verzekerd voor de tandarts? En hoe zit dat met logopedie? Is die aanvullende verzekering nou noodzaak of weggegooid geld? En als je hem opzegt, kan je er dan later weer een afsluiten? Radar zoekt het uit.




Maandag 26 november in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door newmikey »

Heb het voor de orthodontie van beide kids (onder de 18) eens laten uitrekenen aangezien de orthodontist er zo op aandrong ("ècht hoor meneer, u moet het doen - dat is véél goedkoper').

Om de gehele behandeling vergoed te krijgen en niet tegen een maximum van een paar honderd euro per kind per jaar aan te lopen had ik de meest uitgebreide aanvullende verzekering moeten afsluiten. Over een periode van 3 jaar, de verwachte behandelingsduur, had me dat ongeveer evenveel gekost als de mij voorgerekende kosten van orthodontie.

Uiteindelijk bleken de behandelingen, beugels, bitjes en wat dies meer zij, zo goed aan te slaan dat de één na 12 maanden voorlopig uitbehandeld was en de ander na 14 maanden. Ik heb niet alleen over die 2 jaar zo'n 40% van het bedrag uitgespaard maar blijf nu, zo'n 2 jaar ne einde behandeling nog steeds iedere maand voordeel van hebben.

Laten we eerlijk zijn: een aanvullende is goed voor een jong stel wat graag kinderen wil en nog géén of weinig inkomen heeft - stel het gelijk aan een soort sparen. ook iemand die de deur plat loopt bij allerlei "grijze" gebieden van de geneeskunde zoals chiro, ortho-manueel, kruiden, acupunctuur etc. kan er z'n lol van op.

Als je echter enigszins gesettled bent en géén boodschap hebt aan alternatieve geneeswijzen of onduidelijke therapieën en ook het kinderen krijgen hebt afgesloten, staat de aanvullende verzekering eigenlijk gewoon gelijk aan het sparen voor iets dat je misschien nooit zal aanschaffen, waarbij de rente negatief is en de beleggingskosten extreem hoog. Diefstal is mij een te groot woord maar je moet je gewoon niet verzekeren voor iets wat je zelf kan betalen - uiteindelijk is verzekeren bij je eigen spaarrekening véél en véél goedkoper, efficienter en slimmer.

De basis verzekering zou eigenlijk afdoende moeten zijn voor zo'n driekwart van de bevolking. De aanvullende verzekeringspakketten zijn de airbag van de verzekeringsmaatschappijen - je eindigt met betalen voor iets wat je niet zult krijgen, alleen maar om de winsten van de verzekeraar veilig te stellen.

Aanvullende verzekeringen? De ultieme marketingtruc!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

als je gezond van lijf en leden bent is het misschien zonde van het geld...
maar ik loop idd de deur plat bij de tandarts,helaas :evil:
en ook de deur plat bij fysio,en dat haal ik er wel uit...dubbel en dwars..
anticonceptie...nou ja daar is over heen te komen,maar goed die word wel uit mijn av betaald..?

dus al met al ik heb er wel baat bij...
mijn man weer niet,die heeft bijna nooit wat en als dat wel zo is ,is basis,maar toch zeg ik he niet op...aangezien...we weten dat er echt wel wat aan kan zitten te komen(en dat is niet negatief denken(realiteit),en als dat uit dan wordt hij niet meer verzekerd,dus dan maar wel nu?)...maar ieder zijn keus!

Zwaplans
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 nov 2012 00:47

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door Zwaplans »

Als je weet dat je b.v. hoge tandartsrekeningen krijgt komend jaar dan sluit je een goede verzekering af.
AV is geldklopperij het meeste wordt vanuit de basisverzekering vergoedt.

Er zijn tandartsverzekeringen die tot € 500,00 75% uitkeren zonder voorwaarden te stellen de gemiddelde premie bedraagt € 25,00 per maand en dat keer 12 maanden is € 300,00 premie per jaar. Zorg er dus voor dat je zeker weet dat je aan behandelingen ook het overige deel benut.

Anders niet doen want dan betaal je de rekening als het ware als aflossing op een lening.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Aanvullende verzekeringen? De ultieme marketingtruc!
Als je het niet nodig hebt, ja. Maar veel mensen hebben het nu eenmaal wel nodig. Kwestie van goed kijken wat je wel of niet wilt. Hier is er eentje zeer blij met het maximum van de duurste tandartsverzekering van de FBTO. En de FBTO moet hier niet om zeuren, want betreffende de basisverzekering hebben ze niet al te veel kosten aan me - op het ogenblik dan.

stap50per
Berichten: 88
Lid geworden op: 03 mar 2006 13:12

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door stap50per »

ik heb in ieder geval al besloten om voor volgend jaar de aanvullende verzekering te schrappen
heb eens bekeken maar er is maar weinig of niets wat ik extra vergoed zou krijgen
en mocht het wel het geval zijn spaar ik voor2 personen toch al gauw 12 x8,95 x 2 uit
en de tandarts goed schrap ik ook voor een jaar omdat ik maar 6 eigen ondertanden heb
is ook 12 x 12,95
in 2014 zie ik wel weer verder
ik ben verzekerd bij vgz

teeu02
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2012 16:25

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door teeu02 »

Ik ben blij met mijn aanv verz. voor mijn behandelingen bij de chiropraktor
OOk ik had mijn bedenkingen hier over maar na 3 jaar met pijnklachten van mijn si gewricht ben ik nu van mijn klachten af door de chiropraktor Ik heb ik weet niet hoeveel fysio gehad en oefeningen doen thuis die totaal niet hielpen kwam er slechter van terug dan dat ik er baat bij had. Medicijnen geslikt niet zulke prettige ook omdat ik s nachts niet meer kon slapen van de zenuw pijn in mijn been.
Ben ik na 14 behandelingen geheel van mijn rug klachten af. De chiropraktor is een afgestuudeerd arts die zijn opleiding verder in Amerika heeft gevolgd.Neurologen zeggen zelfs dat 8 van de 10 patienten geholpen kunnen worden door chiro. En het is nog de minst pijnlijke behandeling die je kunt krijgen. Ik heb voor een klein bedrag per maand recht op 1000 euro alternatieve behandelingen die ik dus NIET meer bij een fysio ga opmaken maar bij de chiropraktor. O ja ik heb ook regelmatig nek klachten waardoor ik een hele tintelende arm had en vingers. Toch maar weer fysio 6 keer geweest hielp niet 2 keer aangegeven bij mijn chiropraktor en hup ben er van af volgens hem had de fysio het nooit los gekregen.
Ook mijn foto s van mijn rug waar niks op te zien was volgens zkhs en huisarts zag mijn chiropraktor dat ik de wervels onder in mijn rug iets scheef stonden alles is nu verholpen.

kooter
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2012 20:41

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door kooter »

Ik stoor me erg aan de tendentieuze manier van berichtgeving over de aanvullende verzekering. De meeste mensen betalen wel klakkeloos aan brand-, inboedel- en autoverzekering en misschien nog wel meer. Maar de zorgverzekering gaat men op besparen.

Waarom zou je een brandverzekering hebben als je nooit brand hebt gehad.

ingrid01.
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2012 20:57

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door ingrid01. »

Eigen risico verhogen.
Eigen risico is niet van toepassing op huisarts ed. maar wel op ambulancevervoer!
Omdat mijn man echt nooit wat heeft gehad, hebben wij de afgelopen 2 jaar het eigen risico verhoogd met € 500-.
Helaas is hij dit jaar 2x getroffen door een epilepsie aanval en is hiervoor ook 2x per ambulance vervoerd naar het ziekenhuis. De kosten voor ambulancevervoer gaan tenlaste van het eigen risico en moeten we dit jaar € 720- afrekenen.
Wij verlagen het eigen risico voor het komende jaar, ook omdat de medicatie erg duur is.

Duifje1959
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 nov 2011 01:26

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door Duifje1959 »

Als je geen aanvullend pakket bij je zorgverzekering hebt en je maakt kosten die buiten de zorgverzekering vallen, kun je deze dan van de belasting aftrekken?
Laatst gewijzigd door Duifje1959 op 26 nov 2012 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

riemer
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:00

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door riemer »

Naar aanleiding van ws de aflevering van vanavond zijn meerdere websites van ziektekostenverzekeraars onbereikbaar. In ieder geval kon ik niet op www.fbto.nl komen én niet op www.defriesland.nl
Zou heel Nederland aan het wijzigen zijn geslagen?

Ik heb eerder vandaag al twee polissen van jongeren in ons gezin omgezet en per persoon een bedrag van 20 euro bespaard.
Bij één had FBTO zonder overleg zelfs een totaal andere polis opgemaakt met een bedrag van 5 euro voor "bijzondere zorg".
Dat is snel verdienen zeg :o

HenkOver
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2012 21:34

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door HenkOver »

Dat ik een aanvullende verzekering niet nodig heb, wist ik vorig jaar al.
Maar ik heb wel een verzekering nodig voor mijn tandheelkundige zorg.
Wie schetste mijn verbazing dat bij Unive er een koppelverkoop is.
Je moet volgens Unive eerst een aanvullende verzekering hebben pas dan kun je de tandarts erbij verzekeren. Aanvullend stoppen en tandarts houden is niet mogelijk.
Dus mooi dat jullie berichten over de aanvullende verzekering maar deze constructie vond/vind ik absurd.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Duifje1959 schreef:Als je geen aanvullend pakket bij je zorgverzekering hebt en je maakt kosten die buiten de zorgverzekering vallen, kun je deze dan van de belasting aftrekken?
Hier vindt je in grote lijnen het antwoord, voor wat betreft 2011 en 2012. Houdt er alleen wel rekening mee dat er sprake kan zijn van een drempelbedrag.

http://financieel.infonu.nl/geld/65084- ... -2012.html

carla81
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2012 21:27

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door carla81 »

ik kan maar niet op de site van menzis (en als ik er al op kom, loopt het steeds weer vast).
hebben daar nog meer mensen problemen mee ?.
groet, c

riemer
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:00

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door riemer »

Meerdere sites van zorgverzekeringen liggen gewoon plat ivm te hoge bezoekersaantallen.
Lang leve Tros Radar! Goeie aflevering vanavond :!:

testing123
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2012 21:57

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door testing123 »

Leuke uitzending, echter hoe onafhankelijk is die meneer van Independer eigenlijk?
Wordt Independer ook niet betaald door verzekeraars?

En als je de zorgvergelijkers ook eens vergelijkt, valt er dan ook niet nog e e a te besparen?:
Via de consumentenbond kwam ik samen met mijn vrouw op een basisverzekering van Friesland van 146,10 per maand en via Independer op 157,60 per maand (850,- eigen risico) ?? Hoe kan dat ?

Inter
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 jul 2004 18:28

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door Inter »

kooter schreef:Ik stoor me erg aan de tendentieuze manier van berichtgeving over de aanvullende verzekering. De meeste mensen betalen wel klakkeloos aan brand-, inboedel- en autoverzekering en misschien nog wel meer. Maar de zorgverzekering gaat men op besparen.

Waarom zou je een brandverzekering hebben als je nooit brand hebt gehad.
Die gedachte heb ik ook .
Ik heb een niet zo beste gezondheid .Verleden jaar heb ik ze inderdaad wat minder nodig gehad maar dit jaar ben ik blij dat deze te hebben afgesloten en weet nog niet wat er gaat komen .

Maar ook gezonde mensen kunnen opeens wat krijgen .
Geldt ook voor de tandarts .Je weet nooit of je een ongeluk krijgt of opeens een infectie zodat je een dure wortelkanaalbehandeling nodig hebt .

Jan19692
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 jan 2012 20:47

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door Jan19692 »

Aan de reacties te lezen is er geen kruid gewassen tegen de verzekeringzieke Nederlanders. Ze lijden nog liever honger dan stoppen met geld weg gooien in nutteloze verzekeringen. Mensen, verzekeren doe je alleen voor risico’s die je zelf niet kunt dragen. Bv brand, ernstige ziekte, aansprakelijkheid, rechtsbijstand e.d. Een enkeling haalt zijn geld misschien uit de AV maar de meesten niet. En al haal je het er uit dan zijn het dermate kleine bedragen dat je die beter zelf kunt sparen.

Ben slim en pak Anderzorg basis verzekering met hoogte eigen risico en je bent prima verzekerd en zet de gespaarde premie op een spaarrekening

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door mje »

En maanden wachten op je declaraties :D

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Aanvullende zorgverzekering

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Krijg 4 x pmd therapie,mijn av is er na 1 keer al,uit..

Snap sommig echt niet..straks wordt je ziek,who ineens in de rug of? Operatie en moet gerevalideerd worden of bv herstel en belans...na ernstige ziekte en tja dan niet verzekerd,en dan piepen,kost welveel hoor,kan het niet opbrengen
Wat iemand hier zei,je verzekerd toch ook je huis? Jaren betaal ik,GELUKKIG voor niks...maa stel...dan tja ..
Auto idem.....rechtsbijstand idem...
Maar een av...who..nee fysio niet nodig,nee nu niet,zag een wat ouder stel,die houden er geen rekening m,ee ,dat ze ouder worden en er wel degelijk dingen nodig kunne zijn..en tja of je dan nog geaccepteerd wordt...

Mijn man maakt hooguit 3 x pj gebruik van av voor fysio meer niet ook tandarts niet...
Maaaarr wat niet is kan komen,ik weet wat alles kost..
En daarbij ben ik dan weer zo,ik kost iedereen een hoop geld,zo maakt hij het een beetje goed.

Mensen kijk aub naar de toekomst....

Gesloten