LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] meldpunt eigen risico

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door solleila »

Het eigen risico zorgt voor grote betalingsproblemen bij vele Nederlanders. Zorgverzekeraars melden dat 800.000 mensen om een betalingsregeling hebben gevraagd. Daarnaast betalen vele mensen een bestuursrechtelijke boete omdat zij langer dan zes maanden hun rekening niet hebben kunnen voldoen. In totaal hebben meer dan een miljoen mensen moeite de zorgkosten te betalen. Bent u ook in de betalingsproblemen gekomen doordat u de zorgkosten niet meer kunt voldoen? Of laat u zich niet behandelen uit vrees voor de hoge kosten? Meld het ons. Wij horen graag uw verhaal zodat wij een goed beeld krijgen van de problemen en wij uw stem kunnen laten horen in de Tweede Kamer.
Meld uw verhaal

http://www.sp.nl/zorg/meldpunt_eigen_risico/

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door puma73 »

Het zal de SP niet wezen die er achter zit.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door tenormin »

snuffel1 schreef:Een normale zorgverzekering doet na aftrek van toeslag nog geen 32 euro per maand. Het eigen risico is 360 euro per jaar. Ik weet wel waar het mis gaat want veel mensen gebruiken de zorgtoeslag als extra inkomen, niet als compensatie voor de zorgverzekering.
Tja, ze vraagt naar "je verhaal". Heb ik niet want wat snuffel1 al schrijft over zorgtoeslag: daar gebruik ik het voor en gaat dus niet in de huishoudknip. En dan word het inderdaad per maand minder. 't Is die €360,00 p.j. die dus kennelijk de mensen de das omdoet.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door puma73 »

TS heeft in februari ook al een topic over dit onderwerp geopend.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door tenormin »

puma73 schreef:TS heeft in februari ook al een topic over dit onderwerp geopend.
Ja, zelfs nog meer, althans, 't gaat steeds over hetzelfde onderwerp. Wij kunnen haar niet helpen omdat we allemaal in die boot zitten.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door ruud_a »

snuffel1 schreef:Het eigen risico staat los van de premie, de meeste zorgverzekeraars gaan daar coulant mee om middels betalingsregelingen. Een bestuursrechtelijke boete komt pas in beeld als iemand over langere periode de zorgpremie niet betaald.
maar je moet het nog steeds betalen.
en niet iedereen heeft dat geld.
de minima zitten ook vaak in oude slecht geisoleerde woningen, dus dan hebben ze vaak ook al een hoge energierekening.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ruud_a schreef:
snuffel1 schreef:Het eigen risico staat los van de premie, de meeste zorgverzekeraars gaan daar coulant mee om middels betalingsregelingen. Een bestuursrechtelijke boete komt pas in beeld als iemand over langere periode de zorgpremie niet betaald.
maar je moet het nog steeds betalen.
en niet iedereen heeft dat geld.
de minima zitten ook vaak in oude slecht geisoleerde woningen, dus dan hebben ze vaak ook al een hoge energierekening.
Nou niet alleen oudere :wink: heb wel geisoleerde woning maar dan is hetbuiten warmer als binnen...ook niet lekker voor de reuma etc :wink:
Ik ben jan risico al kwijt krijg geen ene tegemoetkoming,ja neeee dat is niet waar sept omdat ik 100%wao er ben 330 euro zoiets,tel daar rond de 2000 eigen zorgkosten bij op ...medicatie etc nietvergoed,die mensen zijn er ook,buiten mij om en dat gaaaaat gewoon niet!!

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door sephora30 »

Gedaan!

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door ruud_a »

rozemarijntje schreef:
ruud_a schreef:
snuffel1 schreef:Het eigen risico staat los van de premie, de meeste zorgverzekeraars gaan daar coulant mee om middels betalingsregelingen. Een bestuursrechtelijke boete komt pas in beeld als iemand over langere periode de zorgpremie niet betaald.
maar je moet het nog steeds betalen.
en niet iedereen heeft dat geld.
de minima zitten ook vaak in oude slecht geisoleerde woningen, dus dan hebben ze vaak ook al een hoge energierekening.
Nou niet alleen oudere :wink: heb wel geisoleerde woning maar dan is hetbuiten warmer als binnen...ook niet lekker voor de reuma etc :wink:
Ik ben jan risico al kwijt krijg geen ene tegemoetkoming,ja neeee dat is niet waar sept omdat ik 100%wao er ben 330 euro zoiets,tel daar rond de 2000 eigen zorgkosten bij op ...medicatie etc nietvergoed,die mensen zijn er ook,buiten mij om en dat gaaaaat gewoon niet!!
hartje zomer is dat buiten warmer dan binnen vaak niet zo erg.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als de SP dan zonodig wat wil doen, laat het dan (gratis) cursussen "omgaan met geld" gaan geven. Het eigen risico is een bekend bedrag wat je kunt plannen.

Overigens weer typisch van die enge populisten om alleen maar de mogelijkheid voor negatieve antwoorden te bieden. Kunnen ze straks weer een persbericht uitsturen dat 100% van de Nederlanders problemen heeft met het eigen risico. Enge volksmenners.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door ruud_a »

GJvdZ schreef:Als de SP dan zonodig wat wil doen, laat het dan (gratis) cursussen "omgaan met geld" gaan geven. Het eigen risico is een bekend bedrag wat je kunt plannen.

Overigens weer typisch van die enge populisten om alleen maar de mogelijkheid voor negatieve antwoorden te bieden. Kunnen ze straks weer een persbericht uitsturen dat 100% van de Nederlanders problemen heeft met het eigen risico. Enge volksmenners.
zo'n cursus lijkt me niet erg zinvol.
ook een bekend bedrag kun je niet plannen als je het niet hebt.
het lijkt er op dat de realiteit van een minimum niet overal doorgedrongen is.
huren stijgen ieder jaar sneller, dan het minimum inkomen
energie stijgt ieder jaar sneller dan het minimum inkomen.
de netto bedragen voor de vaste lasten stijgen ieder jaar in euro's sneller dat het inkomen in euro's.
dat betekent dat er ieder jaar in euro's minder te besteden valt aan kleding en eten dan het jaar er voor.
de spaarpotten zijn ook al jaren leeg.
de koopkrachtverbetering voor de minima is een truc.
dat geld wordt dubbel en dwars weer terug gehaald bij de woningcooperaties( die het vervolgens weer doorberekenen met hogere huren)
voor de overheid heet het dan lastenverlaging, maar het is werkelijkheid alleen maar een verschuiving.
in plaats van dat de overheid het direct int, haalt ze het bij de woningcooperaties, die het weer bij de burgers halen.
maar voor de statistieken is er dan geen lastenverzwaring, maar een koopkrachtsverbetering.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door solleila »

Wanneer is de grens bereikt bij het eigen risico. Volgend jaar gaat het waarschijnlijk naar 400 euro. En het jaar daarna en daarna en daarna nog een keer omhoog Net zo lang tot degene die roepen dat ze beter met geld moeten omgaan. Het ook niet meer kunnen betalen. Of de ministers zelf. Hoelang blijft het eigen risico omhoog gaan. Wanneer is de grens bereikt.

Door het eigen risico jaar in jaar uit te verhogen zorg je juist voor een extra stimulans voor mensen die erover heen gaan. Laat ik dit nog maar even doen en dat. Want dan hoef ik volgende jaar misschien minder eigen risico te betalen.

Ook is het gevaarlijk door een extra drempel erop te zetten,gaan sommige mensen helemaal niet meer naar het arts. Terwijl het wel noodzakelijk is. Dan krijg je over een aantal jaar een kosten explosie. Zie het nu al met GGZ,mensen gaan niet meer naar een arts,nemen geen medicatie,dus worden deze mensen opgenomen. Wat een stuk duurder is dan als mensen hun medicatie nemen. Laatst een vrouwtje die mank liep,liet haar huid zien helemaal zwart. Was niet best misschien wel necrose (afsterving) Ik zei dat ze naar de dokter moest,maar dat koste haar met alleen en aow-tje zoveel geld. Dat durfde ze niet. Daarna heb ik haar nooit meer gezien. Ik ben vrijwilliger bij een sociaal centrum. Helaas kan ik het ook niet voor ze betalen,anders deed ik het. Als er mensen door deze regel dood gaan,vraag ik me af of deze ministers zich nog elke dag in de spiegel kan bekijken. Want dat heb je wel op je geweten.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door puma73 »

Allemaal blablablabla, niemand wet wat er volgend jaar gebeurt, maar blijkbaar hebben sommige mensen zeer accurate glazen bollen in hun bezit waarin men precies kan zien wat er volgend jaar gaat gebeuren met de zorgpremie, eigen risico etc. etc.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door gilas »

solleila schreef:aatst een vrouwtje die mank liep,liet haar huid zien helemaal zwart. Was niet best misschien wel necrose (afsterving) Ik zei dat ze naar de dokter moest,maar dat koste haar met alleen en aow-tje zoveel geld.
Dat heeft niets met kosten te maken maar gewoon met eigenwijsheid en misplaatste zuinigheid.
solleila schreef:Ook is het gevaarlijk door een extra drempel erop te zetten,gaan sommige mensen helemaal niet meer naar het arts.
Die drempel wordt er op gezet omdat er een heleboel mensen onnodig naar de arts gaan.
Voor een splinter naar de eerste hulp en dat soort flauwekul.
ruud_a schreef:maar je moet het nog steeds betalen.
en niet iedereen heeft dat geld.
Dat weet je vantevoren en als je het vantevoren weet dan kan je dat weldegelijk inplannen.
En mocht je er niet uit komen,dan zoek je hulp in plaats van je kop in het zand te steken wat zoveel mensen doen.
Als ik het niet zie,dan is het er niet en dan kan ik er ook niets aandoen.
Tuurlijk inkomsten worden minder,tuurlijk is het niet altijd makkelijk maar om alles maar af te gaan schuiven en nergens meer je eigen verantwoording nemen gaat mij te ver,zelfs als je een minimum inkomen hebt.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

snuffel1 schreef:Een normale zorgverzekering doet na aftrek van toeslag nog geen 32 euro per maand. Het eigen risico is 360 euro per jaar. Ik weet wel waar het mis gaat want veel mensen gebruiken de zorgtoeslag als extra inkomen, niet als compensatie voor de zorgverzekering.
Als je recht op toeslag hebt misschien. Ik betaal gewoon de volle mep, bijna 100 euro per maand :x

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door ruud_a »

misschien moeten al die mensen die denken dat je van een minimum inkomen kunt leven vanwege de vele toeslagen eens een keer die inkomsten op een rijtje zetten en dan de vaste lasten en het eigen risico zorgverzekeringen er af halen.
en dan eens kijken wat er overblijft om van te leven.
misschien is bij het nibud wel een berekening te vinden

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Mee eens om te zeggen je weet dat je eigen risico hebt zet het opzij..

Maar wel eens gekeken wat een wao,er heeft ( heb het niet over mezelf!!) inkomsten heeft of iemand wia f?is niet veel toeslagen oke...nou 100 ziektekosten vind ik nog laag,ik betaal 158 .
Maar vaak bij de mensen die ziek zijn ,komen er meer dingen om de hoek kijken,wat ik al zei heeel veel tegenwoordig zelf bijbetalen. Aan medicatie,en dat gaaaa niet!!

Ik ben het er mee eens om bv mensen alert te maken minder huisarts te gaan,maar dat is basis...
Ik ben er persoonlijk voor iemand die uit zichzelf naar spoed gaat voot onbenullige dingen of op vrijdagavond of weekend maar gaat naar hap,ja want werken heek de week...flinke boete te te geven...
is coor spoed!!!

Ik denk wel dar er minder mensen nog naar arts durven want denken ze ,medicatie krijg ik en kost geld wat ze niet hebben....ja..eigen risico dan.,
En ja wat het volgend jr weer wordt..,het is pas juni ga me nu nog niet mee bezig houden...wachten wel af..

Bv mijn man heeft niet veek,komt niet aan eigen risico mensen heb je ook ,die moet je slinger geven om naar de dr te gaan...
Maar als je afsterving hebt is daar zoveel pijn aan vooraf gegaan dan ga je echt wel naar arts :wink:

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door gilas »

ruud_a schreef:misschien moeten al die mensen die denken dat je van een minimum inkomen kunt leven vanwege de vele toeslagen eens een keer die inkomsten op een rijtje zetten en dan de vaste lasten en het eigen risico zorgverzekeringen er af halen.
en dan eens kijken wat er overblijft om van te leven.
misschien is bij het nibud wel een berekening te vinden
Dat doe ik iedere maand al en ik hou precies genoeg over om van te leven en in sommige maanden een klein bedragje te sparen.
En nee,ik leef niet van de goedkope maar let gewoon op waar/wat en wanneer ik iets koop.

En voor het geval ik de reactie krijg,ja maar jij bent alleen,dus het gaat gemakkelijker,bla,bla,bla,heb ik het ook nog even aan een vriendin gevraagd die met een gezin van een klein inkomen leeft.
Haar antwoord was,het kan best als je maar goed nadenkt en bewust bezig bent met wat je doet en laat.
En zorgt dat je overzicht houdt zodat als er wat misgaat je meteen kan ingrijpen.
Laatst gewijzigd door gilas op 02 jun 2014 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door ruud_a »

wat je kunt uitgeven hangt van een hoop zaken af.
ben je gezond, heb je het eigen risico van de zorg extra ter beschikking voor andere uitgaven.
ben je slecht ter been, ben je aangewezen op de dichtstbijzijnde supermarkt en dat hoeft niet de goedkoopste te zijn.
verder hangt het er ook van af hoeveel huur je betaalt.
hoe goed je woning is geisoleerd
en nog veel meer zaken.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: meldpunt eigen risico

Ongelezen bericht door gilas »

ruud_a schreef:wat je kunt uitgeven hangt van een hoop zaken af.
ben je gezond, heb je het eigen risico van de zorg extra ter beschikking voor andere uitgaven.
ben je slecht ter been, ben je aangewezen op de dichtstbijzijnde supermarkt en dat hoeft niet de goedkoopste te zijn.
verder hangt het er ook van af hoeveel huur je betaalt.
hoe goed je woning is geisoleerd
en nog veel meer zaken.
En daarom kun je niet bij voorbaat zeggen dat iemand met een minimum inkomen niet kan rondkomen of dat iemand met een hoger inkomen wel rond kan komen.
Daarnaast wat Vogels zegt is ook waar,de ene persoon kan beter met geld omgaan dan de andere.

Gesloten