LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geeft bank zomaar incasso-recht aan goede doelen?

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
Altijd Alert
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2015 09:25

Geeft bank zomaar incasso-recht aan goede doelen?

Ongelezen bericht door Altijd Alert »

Stichting " Save the Children” heeft een bedrag van mijn ING bankrekening (mogelijk ook van anderen) afgeschreven (incasso) van 5 euro onder het motto "donatie 09-2015. Dit gebeurde op 13 oktober jl.
Ik heb hiervoor geen machtiging verleend.
Volgens de ING bank maakt deze weleens afspraken met instanties om bij rekeninghouders geld in te houden. De zegsman meldde ook nog dat alle banken dat doen.
Graag een reactie als iets dergelijks u ook is gebeurd, ook graag als dat door een andere bank of een ander “goed doel” is gebeurd.
Mogelijk kunnen we er dan bij RADAR TV eens aandacht voor vragen.

titusvh
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 sep 2007 12:01

Re: Geeft bank zomaar incasso-recht aan goede doelen?

Ongelezen bericht door titusvh »

Dat een bank op eigen houtje incassomachtigingen verstrekt lijkt me niet de bedoeling, maar ik denk ook dat er iets anders aan de hand is. Tenminste dat hoop ik, want dit zou echt belachelijk zijn.

Alleen de eigenaar van de rekening kan een machtiging verstrekken voor automatische incasso. Echter, die verstrek je niet aan de bank, maar aan het bedrijf/goede doel/vereniging etc.
Ook het intrekken van een machtiging (vroeger de rode kaart) stuur je naar het bedrijf en niet naar de bank.
Houdt een bedrijf zich niet aan een ingetrokken incasso, dan kan je wel bij de bank een blokkade regelen.

De bank geeft een bedrijf toestemming om met automatische incasso's te werken. Het bedrijf levert vervolgens lijstjes met rekeningnummers en bedragen aan. De bank controleert niet of de machtiging ook daadwerkelijk is afgegeven.

Maakt iemand een invulfout bij het invullen van een machtiging dan kan het dus zijn dat het bedrag bij een ander geïncasseerd wordt. Is een bedrag geïncasseerd zonder machtiging, dan gelden NIET de normale storneringstermijnen, maar is het een onterechte incasso waarvoor ruimere termijnen gelden.
Doet een bedrijf dit te vaak, dan zal de bank (van het bedrijf) in theorie het bedrijf niet meer vertrouwen en geen incasso's meer accepteren.

Vanwege deze matige controle en je aan een naam en rekeningnummer al genoeg hebt, is het dus zelfs al "gevaarlijk" je rekeningnummer op marktplaats door te geven...

Cool1946
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 sep 2015 19:15

Re: Geeft bank zomaar incasso-recht aan goede doelen?

Ongelezen bericht door Cool1946 »

Volgens de ING bank maakt deze weleens afspraken met instanties om bij rekeninghouders geld in te houden. De zegsman meldde ook nog dat alle banken dat doen.

:?
Daar geloof ik helemaal niets van. Gewoon storneren en direct een selectieve incassoblokkade is de enige juiste oplossing.
Succes.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geeft bank zomaar incasso-recht aan goede doelen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt het geloven of niet, maar wat Titus ook aangeeft is wel hoe het in de praktijk werkt. En of het nu gaat om deze instelling of, bij wijze van spreken, de lokale voetbalclub, als die instelling je naam-rekeningnummer heeft, kunnen ze in principe incasseren wat ze willen. Maar je kunt het dus ook weer eenvoudig storneren, als de incasso onterecht was.
En als zo'n organisatie te vaak onterechte incasso's uitvoert, dan zal de bank ook wel contract opnemen.

(Overigens is een stornering voor de organisatie heel wat duurder dan een gewone incasso, dus de meeste organisaties zullen storneren proberen te voorkomen.)

Altijd Alert
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2015 09:25

Re: Geeft bank zomaar incasso-recht aan goede doelen?

Ongelezen bericht door Altijd Alert »

titusvh schreef:Dat een bank op eigen houtje incassomachtigingen verstrekt lijkt me niet de bedoeling, maar ik denk ook dat er iets anders aan de hand is. Tenminste dat hoop ik, want dit zou echt belachelijk zijn.

Alleen de eigenaar van de rekening kan een machtiging verstrekken voor automatische incasso. Echter, die verstrek je niet aan de bank, maar aan het bedrijf/goede doel/vereniging etc.
Ook het intrekken van een machtiging (vroeger de rode kaart) stuur je naar het bedrijf en niet naar de bank.
Houdt een bedrijf zich niet aan een ingetrokken incasso, dan kan je wel bij de bank een blokkade regelen.

De bank geeft een bedrijf toestemming om met automatische incasso's te werken. Het bedrijf levert vervolgens lijstjes met rekeningnummers en bedragen aan. De bank controleert niet of de machtiging ook daadwerkelijk is afgegeven.

Maakt iemand een invulfout bij het invullen van een machtiging dan kan het dus zijn dat het bedrag bij een ander geïncasseerd wordt. Is een bedrag geïncasseerd zonder machtiging, dan gelden NIET de normale storneringstermijnen, maar is het een onterechte incasso waarvoor ruimere termijnen gelden.
Doet een bedrijf dit te vaak, dan zal de bank (van het bedrijf) in theorie het bedrijf niet meer vertrouwen en geen incasso's meer accepteren.

Vanwege deze matige controle en je aan een naam en rekeningnummer al genoeg hebt, is het dus zelfs al "gevaarlijk" je rekeningnummer op marktplaats door te geven...
De laatste zin is de kern van de problematiek. Het feit dat er nauwelijks controle is kan dus veel problemen veroorzaken. Dan moet dat eens een keer beter worden georganiseerd.
De bank en de incassanten tillen hier kennelijk niet zwaar aan, dus is het tijd voor rekeninghouders om aan de bel te trekken.
Hierbij kan Kassa Tv een rol gaan spelen, want als individu red je het niet.

stofzuigertje

Re: Geeft bank zomaar incasso-recht aan goede doelen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Loterijen hebben uitzondering.

Alle overboekingen kun je terug halen.
Behalve na trekking met kans op prijzen!

Wel is voor elke loterij een blokkade mogelijk dus halen ze nooit meer er iets vanaf!
Alleen bij tijdig kijken, ik doe elke 2 maanden ben ik die inleg kwijt.

Alle anderen zullen moeten bewijzen en haal je moeiteloos terug.
Naast terug halen geld kun je dus ook blokkade inzetten en dat zijn 2 dingen.

Bij 1x terug halen, dus voor trekkingsdatum is er nog geen blokkade volgende keer en maandelijks terug halen hoeft dus niet.

Maak dus zowel het afgeboekte retour ook gelijk een blokkade als je nooit iets bij deze firma wilde doen!

stofzuigertje

Re: Geeft bank zomaar incasso-recht aan goede doelen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je na vakantie iets laat storneren!

Ja, als je hierdoor rood kwam te staan kun je die schade ook claimen bij deze firma.

Alleen loterijen is het lastiger maar die kun je om bewijs van hoe het bij hun is binnen gekomen vragen.
Een online aanmelding kan vaak via IP nummer de dader van foute info achterhaald worden en zo de schade vergoed worden.

U mag de loterij prijs houden maar de kosten is voor de persoon die foute info leverde.
Het binnen 2 maanden terug halen is dus zelf te doen...
Maar bij fraude langer terug moet je andere stappen nemen maar ook die is terug te halen.

Wel is het langer dan 2 maanden terug meer werk en kosten maar langer dan 2 maanden vakantie?

Verder is de tijd van belang, bij een volle winkel met Wifi is het gevaarlijker dan lege bij opening....
Zelfs Mc. Donalds of Media Markt, bij openen ben je vaak enige die ook gelijk online kan.
Ik zag bij Ikea de snelheid en ja, bij opening de hoogste snelheid omdat ik enige was.

Dus zo onveilig is het ook weer niet.
Even rond kijken en bij diverse bedrijven is voor de deur liggend, de daklozen doen dat ook mogelijk om nog online te gaan en die hebben bij gesloten bedrijven nooit iets ontdekt!
Verder is in een Museum de kans groter dat er iets gebeurde dan in een buurt super enkele straten verder!
Veel toeristen zitten op de populaire locaties en een achterbuurt is dus veiliger!

Altijd Alert
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 okt 2015 09:25

Re: Geeft bank zomaar incasso-recht aan goede doelen?

Ongelezen bericht door Altijd Alert »

stofzuigertje schreef:Als je na vakantie iets laat storneren!

Ja, als je hierdoor rood kwam te staan kun je die schade ook claimen bij deze firma.

Alleen loterijen is het lastiger maar die kun je om bewijs van hoe het bij hun is binnen gekomen vragen.
Een online aanmelding kan vaak via IP nummer de dader van foute info achterhaald worden en zo de schade vergoed worden.

U mag de loterij prijs houden maar de kosten is voor de persoon die foute info leverde.
Het binnen 2 maanden terug halen is dus zelf te doen...
Maar bij fraude langer terug moet je andere stappen nemen maar ook die is terug te halen.

Wel is het langer dan 2 maanden terug meer werk en kosten maar langer dan 2 maanden vakantie?

Verder is de tijd van belang, bij een volle winkel met Wifi is het gevaarlijker dan lege bij opening....
Zelfs Mc. Donalds of Media Markt, bij openen ben je vaak enige die ook gelijk online kan.
Ik zag bij Ikea de snelheid en ja, bij opening de hoogste snelheid omdat ik enige was.

Dus zo onveilig is het ook weer niet.
Even rond kijken en bij diverse bedrijven is voor de deur liggend, de daklozen doen dat ook mogelijk om nog online te gaan en die hebben bij gesloten bedrijven nooit iets ontdekt!
Verder is in een Museum de kans groter dat er iets gebeurde dan in een buurt super enkele straten verder!
Veel toeristen zitten op de populaire locaties en een achterbuurt is dus veiliger!
Wie is de Mol?

Gesloten