LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Basis inkomen

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door witte angora »

Julie4444 schreef:anders zou er bijvoorbeeld een participatieplicht moeten worden ingesteld (minimum van X uur werken om voor het basisinkomen in aanmerking te komen).
Die participatieplicht gaat dus nooit werken. Wat je krijgt is dat iedereen gratis bijstand krijgt inclusief sollicitatieplicht. Lang niet iedereen wordt 'aangenomen' of is capabel voor bepaalde taken. In feite veranderd er weinig, behalve dat de uitkeringen veel lager worden, en dat ook niet bijstandsgerechtigden ineens bijstand krijgen.

Ik geloof gewoon niet in gratis geld.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:
Julie4444 schreef:anders zou er bijvoorbeeld een participatieplicht moeten worden ingesteld (minimum van X uur werken om voor het basisinkomen in aanmerking te komen).
Die participatieplicht gaat dus nooit werken. Wat je krijgt is dat iedereen gratis bijstand krijgt inclusief sollicitatieplicht. Lang niet iedereen wordt 'aangenomen' of is capabel voor bepaalde taken. In feite veranderd er weinig, behalve dat de uitkeringen veel lager worden, en dat ook niet bijstandsgerechtigden ineens bijstand krijgen.

Ik geloof gewoon niet in gratis geld.
Helemaal mee eens hoor. :)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is ook niet iets van vandaag of morgen. Maar er is wel over de lange termijn een trend van steeds minder werken voor steeds meer inkomen. En naar steeds meer productie net steeds minder mensen. Over enkele decennia zijn er gewoon nog veel minder mensen nodig terwijl er waarschijnlijk wel meer productie is.

En met verdergaande automatisering en schaalvergroting komt de tijd in zicht dat het land kan worden bewerkt zonder dat dat één boer voor nodig is. En dat de fabrieken kunnen draaien zonder een mensenhand. (Openbaar) vervoer zal zonder ingrijpen van mensen kunnen functioneren. En ga zo maar door.

Die lijn voortzettend komt de tijd dus in zicht dat min of meer automatisch in de basisbehoeften kan worden voorzien. Waarom zou je dan niet (in die toekomst) de mensen in die basis kunnen voorzien zonder dat daar een tegenprestatie tegenover staat?

Mucha

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

JHM
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2017 14:49

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door JHM »

De mensen van 55+ die nu een uitkering hebben van de gemeente, kunnen geen werk vinden. De werkgevers willen deze mensen niet hebben. Waarom zouden ze met een basis inkomen ineens wel werk kunnen vinden? Als een werkloze, alleenstaande een basisinkomen zou krijgen, komen ze hopeloos in de financiele problemen. Als een mens 1000 euro krijgt, een huurhuis heeft en alle toeslagen komen te vervallen, is de armoede in Nederland niet te overzien.

zutphenees
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2017 10:23

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door zutphenees »

Basisinkomen moet komen voor 55 plussers. Ik ben nu 50 en heb al 33 jaar een bijdrage geleverd aan de Nederlandse economie. Stel dat ik werkeloos zo worden op mijn 55ste en 38 jaar gewerkt zou hebben, dan vindt ik dat ik recht heb op een inkomen die gelijk is als dat van een bijstandsuitkering. Het zou toch belachelijk zijn dat mensen die hun hele leven gewerkt hebben, hun huis moeten opeten. Belangrijk bij het beoordelen en de hoogte van een basisinkomen, is het aantal jaren en uren per week die je gewerkt hebt. Net zoals bij WW uitkering 33 jaar gewerkt = 33 maanden uitkering.
Ik ken genoeg (jonge) mensen die niet willen werken en een bijstandsuitkering ontvangen. Laat de overheid eerst maar eens met deze groep mensen aan de slag gaan zodat mensen die hun hele leven lang gewerkt hebben een stukje zekerheid krijgen.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door witte angora »

zutphenees schreef:Basisinkomen moet komen voor 55 plussers. Ik ben nu 50 en heb al 33 jaar een bijdrage geleverd aan de Nederlandse economie. Stel dat ik werkeloos zo worden op mijn 55ste en 38 jaar gewerkt zou hebben, dan vindt ik dat ik recht heb op een inkomen die gelijk is als dat van een bijstandsuitkering.
Dat krijg je dan toch ook? Je krijgt zelfs eerst nog 2 jaar lang een riante WW-uitkering.

Wat ik niet begrijp is waarom mensen steeds maar zeggen dat ze een bijdrage leveren aan de economie. Je werkt toch voor je eigen levensonderhoud?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

JHM schreef:De mensen van 55+ die nu een uitkering hebben van de gemeente, kunnen geen werk vinden. De werkgevers willen deze mensen niet hebben. Waarom zouden ze met een basis inkomen ineens wel werk kunnen vinden? Als een werkloze, alleenstaande een basisinkomen zou krijgen, komen ze hopeloos in de financiele problemen. Als een mens 1000 euro krijgt, een huurhuis heeft en alle toeslagen komen te vervallen, is de armoede in Nederland niet te overzien.
Zolang dat huurhuis een sociale huurwoning is valt dat allemaal wel mee hoor. Na aftrek van zorgverzekering is er dan tussen de €200 en €500 over, en dat is genoeg voor eten en kleding. Dat is geen armoede, maar een "gebrek" aan luxe.

Overigens is, als arbeid schaarser wordt, er genoeg werk voor deze mensen om een beetje bovenop dit inkomen bij te verdienen, nietwaar?
zutphenees schreef:Basisinkomen moet komen voor 55 plussers. Ik ben nu 50 en heb al 33 jaar een bijdrage geleverd aan de Nederlandse economie. Stel dat ik werkeloos zo worden op mijn 55ste en 38 jaar gewerkt zou hebben, dan vindt ik dat ik recht heb op een inkomen die gelijk is als dat van een bijstandsuitkering.
Nou, prima toch? Als jij in aanmerking komt voor bijstand is dat exact wat jij krijgt.
zutphenees schreef:Het zou toch belachelijk zijn dat mensen die hun hele leven gewerkt hebben, hun huis moeten opeten.
Juist niet. Dat is een prima reden om namelijk je uiterste best te doen niet in de bijstand te geraken. Het is zeker zuur (dat vind ik ook), maar hoe makkelijk zou het wel niet zijn om dan maar gewoon bijstand te gaan beuren? Als mijn man en ik bijstand zouden krijgen hielden we nog een mooi bedrag over op onze hypotheek ook. Waarom zouden wij dan blijven werken?

Overigens is dat wel een ding. Zodra dat basisinkomen wordt ingevoerd en wij met z'n tweeën €1000 gratis geld of meer zouden krijgen kunnen we allebei met pensioen. Misschien ooit uit verveling dan een beetje part-timen, maar full time werken gaan we dan geen van beiden doen, laat dat duidelijk zijn. (beetje jammer met dat lerarentekort, maar niet ons probleem). :mrgreen: :lol:
zutphenees schreef:Belangrijk bij het beoordelen en de hoogte van een basisinkomen, is het aantal jaren en uren per week die je gewerkt hebt.
Dat is niet hoe het zou werken met een onvoorwaardelijk basisinkomen en dat zou ook niet terecht zijn.
zutphenees schreef:Net zoals bij WW uitkering 33 jaar gewerkt = 33 maanden uitkering.
Dan heb je het dus niet over een basisinkomen maar gewoon het systeem zoals dat nu is.
zutphenees schreef:Ik ken genoeg (jonge) mensen die niet willen werken en een bijstandsuitkering ontvangen.
Die bestaan, maar zullen dit ook voor een groot deel hebben meegekregen vanuit hun omgeving (opvoeding). Dat is geen reden om een groep uit te sluiten van het sociale vangnet, want ook jongeren (lees: ikzelf en mijn man) betalen daar aan mee.
zutphenees schreef:Laat de overheid eerst maar eens met deze groep mensen aan de slag gaan zodat mensen die hun hele leven lang gewerkt hebben een stukje zekerheid krijgen.
Nu scheer je een hele grote groep mensen over een kam en suggereer je ze nog meer te duperen onder de vergrijzing dan al het geval is? Wat wil je hier nu mee bereiken, en hoe zie je dat voor je dan?

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door hvff »

Dus alle mensen die AOW ontvangen krijgen daarbij dus ook nog een basis inkomen.
Lijkt me een strak plan !

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

hvff schreef:Dus alle mensen die AOW ontvangen krijgen daarbij dus ook nog een basis inkomen.
Lijkt me een strak plan !
Nee, AOW is dan afgeschaft, evenals de andere uitkeringen. Anders worden de ouderen nog rijker over de rug van de rest van de samenleving en dan is er helemaal geen geld meer over voor de rest.

You can't have the whole cake and eat it too. :(

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door hvff »

Julie4444 schreef:
hvff schreef:Dus alle mensen die AOW ontvangen krijgen daarbij dus ook nog een basis inkomen.
Lijkt me een strak plan !
Nee, AOW is dan afgeschaft, evenals de andere uitkeringen. Anders worden de ouderen nog rijker over de rug van de rest van de samenleving en dan is er helemaal geen geld meer over voor de rest.

You can't have the whole cake and eat it too. :(
Nou dat is voor die mensen dus weer een tegenvaller :shock:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

hvff schreef:
Julie4444 schreef:
hvff schreef:Dus alle mensen die AOW ontvangen krijgen daarbij dus ook nog een basis inkomen.
Lijkt me een strak plan !
Nee, AOW is dan afgeschaft, evenals de andere uitkeringen. Anders worden de ouderen nog rijker over de rug van de rest van de samenleving en dan is er helemaal geen geld meer over voor de rest.

You can't have the whole cake and eat it too. :(
Nou dat is voor die mensen dus weer een tegenvaller :shock:
Joh, basisinkomen plus pensioen is toch zat? :lol:

Nou ja, nu wordt er ook geklaagd dat AOW plus pensioen "te weinig" zou zijn. Wij zouden er meer dan prima van rond komen en ook flink aflossen op ons huis. Iets met "first world problems" zullen we maar zeggen. ;)

angel1978
Berichten: 10940
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door angel1978 »

lijfrente schreef:
Julie4444 schreef:
hvff schreef:Dus alle mensen die AOW ontvangen krijgen daarbij dus ook nog een basis inkomen.
Lijkt me een strak plan !
Nee, AOW is dan afgeschaft, evenals de andere uitkeringen. Anders worden de ouderen nog rijker over de rug van de rest van de samenleving en dan is er helemaal geen geld meer over voor de rest.

You can't have the whole cake and eat it too. :(
De ouderen zijn niet rijk, maar hebben het zelf vergaart.
De rest van de samenleving zorgt maar zelf om RIJK te worden. :mrgreen: :evil:
Als ze het zelf vergaard hebben, laat ze dan ook hun eigen geld opmaken. Dan hoeft ook niemand anders ( de niet oudere ) hieraan bij te dragen.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door lijfrente »

angel1978 schreef:
lijfrente schreef:
Julie4444 schreef: Nee, AOW is dan afgeschaft, evenals de andere uitkeringen. Anders worden de ouderen nog rijker over de rug van de rest van de samenleving en dan is er helemaal geen geld meer over voor de rest.

You can't have the whole cake and eat it too. :(
De ouderen zijn niet rijk, maar hebben het zelf vergaart.
De rest van de samenleving zorgt maar zelf om RIJK te worden. :mrgreen: :evil:
Als ze het zelf vergaard hebben, laat ze dan ook hun eigen geld opmaken. Dan hoeft ook niemand anders ( de niet oudere ) hieraan bij te dragen.

Doen ze ook, om hun verdiende pension en AOW op te maken, waar ze zelf voor betaald hebben, dus andere hoeven er niet bij te dragen.

angel1978
Berichten: 10940
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dus allen die nu geen AOW krijgen, stoppen ook met betalen en hoeven in vervolg niets merr bij te dragen?
Gaat mijn loon flink omhoog...

luukknol
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2017 20:27

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door luukknol »

Ik ben bijna mijn hele loopbaan betrokken geweest bij de Bijstandswet, Sociale wetgeving in het algemeen, werkloosheid, minima.
Als Rijksconsulent Sociale Zekerheid van het Ministerie SZW regio Noord. Later Hoofdnspecteur Werk en Inkomen en hoofd van de regio Noord. En steeds heb ik aandachtig waargenomen en geanalyseerd welke processen en factoren bepalend zijn.
Het is een buitengewoon goed initiatief van Radar om het taboe van de kansloze, cq zeer kansarme werklozen (i.c. ouderen, maar het kan ook een andere categorie zijn). Ik heb mijn hele loopbaan gezien dat de politiek consequent werkt vanuit de fictie dat iedereen wel aan het werk komt als ie maar zijn best doet en/of daarbij geholpen wordt. Doorlopend is er een hele bedrijfstak in leven gehouden die daarbij geacht wordt te helpen. Het enige wat hielp was de opleving van de conunctuur, maar niet voor iedereen. En de Melkertbanen, die ten onrechte later verguisd werden. We spraken over: "het rondpompen van werklozen door scholingsvoorzieningen".
Het is en was eigenlijk al die jaren een schande steeds het beeld in stand te houden dat wie het niet lukt aan het werk te komen eigenlijk niet deugt (een kleine, niet relevante minderheid aan profiteurs daargelaten).
We moeten een héél ander beeld kiezen: de werklozen zijn de slachtoffers van de werkenden, bevoorrechte mensen met banen, die ze niet willen afstaan of delen met mensen zonder baan.
Adhesie voor uw plannen!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Donna schreef:
Julie4444 schreef:
JHM schreef:De mensen van 55+ die nu een uitkering hebben van de gemeente, kunnen geen werk vinden. De werkgevers willen deze mensen niet hebben. Waarom zouden ze met een basis inkomen ineens wel werk kunnen vinden? Als een werkloze, alleenstaande een basisinkomen zou krijgen, komen ze hopeloos in de financiele problemen. Als een mens 1000 euro krijgt, een huurhuis heeft en alle toeslagen komen te vervallen, is de armoede in Nederland niet te overzien.
Zolang dat huurhuis een sociale huurwoning is valt dat allemaal wel mee hoor. Na aftrek van zorgverzekering is er dan tussen de €200 en €500 over, en dat is genoeg voor eten en kleding. Dat is geen armoede, maar een "gebrek" aan luxe.
€ 200,00 tot € 500,00? Hoe kom je aan die bedragen? Basisinkomen zal geen € 1000,00 zijn, maar veel minder om werken te stimuleren. Maar zelfs als dat wel zo is, een sociale huurwoning kost tegenwoordig zo'n 500 euro of meer. Daar komt de zorgpremie bij, eigen risico, gemeentelijke belasting, kleding, telefoon, internet enz. Zonder toeslagen kun je daar niet ook nog van eten.
In welke wereld leef jij eigenlijk?
De wereld waarin ik familieleden heb met een huur van €450 voor hun sociale huurwoning en geen huurtoeslag hebben. Sociale huurwoningen zijn zo'n €700 of minder. Degene waarop ik reageerde noemde €1000 (wat dan per persoon zou zijn), dus uitgaande van 1 persoon; als je daar de huur van aftrekt heb je minimaal zo'n €300 over. €100 zorgpremie is dan €200 over. Als ik het voorbeeld van mijn familieleden neem zouden die €550 overhouden, minus €100 zorgpremie is €450. 1 persoon hoeft ook niet per sé in een grote woning te wonen, dus dan is dat is toch voldoende om te "overleven" nietwaar?

Playing the Devil's advocate here. Een bepaalde groep wil graag een basisinkomen en een andere groep is daar tegen. Waarom zou je dan niet mogelijke scenarios kunnen bespreken?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door kweenie »

Op dit moment is volledig zonder toeslagen nog lastig te realiseren, maar een groot deel van de toeslagen kan wel verdwijnen.

In dat geval ga je namelijk ook naar de meer natuurlijke situatie dat je zelf weer bewust keuzes gaat maken. De een zal dan meer willen uitgeven aan huur, de ander vindt het prima om op een wat goedkopere, maar ongunstiger gekregen, plek te gaan wonen en meer tijd en geld kwijt te zijn aan vervoer. Op dit moment is dat voor veel mensen eigenlijk heb keus. Vanwege de huurtoeslag heeft een verschil in huurprijs vaak maar een klein effect op hoeveel je overhoudt. Daarom zullen weinig mensen nu kiezen voor een goedkopere woning als die minder gunstig gelegen is.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door witte angora »

Julie4444 schreef: De wereld waarin ik familieleden heb met een huur van €450 voor hun sociale huurwoning en geen huurtoeslag hebben. Sociale huurwoningen zijn zo'n €700 of minder. Degene waarop ik reageerde noemde €1000 (wat dan per persoon zou zijn), dus uitgaande van 1 persoon; als je daar de huur van aftrekt heb je minimaal zo'n €300 over. €100 zorgpremie is dan €200 over. Als ik het voorbeeld van mijn familieleden neem zouden die €550 overhouden, minus €100 zorgpremie is €450. 1 persoon hoeft ook niet per sé in een grote woning te wonen, dus dan is dat is toch voldoende om te "overleven" nietwaar?
Je vergeet een aantal zaken: energienota, gemeentelijke heffingen en waterschapsbelasting. Zorgpremie van 100 euro is niet reëel als je aanvullende verzekeringen nodig hebt. Daar komt nog bij het eigen risico en andere ziektekosten die niet gedekt zijn. Dan zal er nog gespaard moeten worden voor een wasmachine om wat te noemen, en andere huishoudelijke zaken. Met die 300 euro ben je er echt niet...

En nee, als alleenstaande hoef je niet groot te wonen, maar tegenwoordig vind je geen woningen onder de 500 euro meer, als je woningzoekend bent, maakt niet uit waar in het land je zoekt.

Toch noem je wel iets interessants: als iedereen een basisinkomen heeft, heeft een alleenstaande de helft van een stel. Terwijl heel veel kosten gelijk zijn. Dan heb je het dus over de woning, energiekosten, en noem veel zaken maar op. Dan heeft een stel dus aanzienlijk meer te besteden dan die alleenstaande. Dat gaat het dus niet worden...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Basis inkomen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:Toch noem je wel iets interessants: als iedereen een basisinkomen heeft, heeft een alleenstaande de helft van een stel. Terwijl heel veel kosten gelijk zijn. Dan heb je het dus over de woning, energiekosten, en noem veel zaken maar op. Dan heeft een stel dus aanzienlijk meer te besteden dan die alleenstaande. Dat gaat het dus niet worden...
Mee eens, wat ook een groot probleem is van een systeem met basisinkomen.. En als er geen voorwaarden worden gesteld maar wel word gekort als men samenwoont lijkt mij dat er mensen gaan zijn die "vals spelen" en - net als nu met uitkeringen weleens gebeurt - fraude plegen voor meer uitkering.

Gesloten