LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] postcodeloterij verslaving

Op deze plek kunnen forumgebruikers petities en goede doelen onder de aandacht brengen, mits deze te maken hebben met consumentenkwesties.
witteflits
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 dec 2017 14:55

postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door witteflits »

Ik vind het een loterij die je verplicht om mee te doen want stel je voor dat er een prijs in je staat valt.
Als je een staatslot koopt hebben de andere mensen in jouw straat in principe niet hetzelfde nummer zoals bij de PCL.
Maar ik vind het wel een soort verslavend werken want omdat mijn buren meedoen moet ik het ook anders heeft de hele straat iets gewonnen en ik niet.
En dat vind ik frustrerend.
Ook de vele op gevoel werkende reclamepost die in onze bus valt met de woorden doe mee want anders kijkt u toe hoe uw buurman miljonair wordt!
De loterij moet gewoon opgeheven worden en doorgaan als de bankloterij of de lotto of iets dergelijks.
Als dan je buurman wint is er maar 1 winnaar en niet je hele straat.
Ben ik nu de enige die er zo over denkt??

Mucha

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door Lowieze »

Volgens mij houdt een verslaving wat anders in dan je verplicht voelen aan een loterij mee te doen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lowieze schreef:Volgens mij houdt een verslaving wat anders in dan je verplicht voelen aan een loterij mee te doen.
Integendeel; immers: de postcode-loterij-verslaving?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien proberen wat sterker in uw schoenen te staan?

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door Lowieze »

chrisd1 schreef:
Lowieze schreef:Volgens mij houdt een verslaving wat anders in dan je verplicht voelen aan een loterij mee te doen.
Integendeel; immers: de postcode-loterij-verslaving?
Naar de afkick-kliniek dan maar :)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door scontra »

witteflits schreef:Ik vind het een loterij die je verplicht om mee te doen want stel je voor dat er een prijs in je staat valt.
Als je een staatslot koopt hebben de andere mensen in jouw straat in principe niet hetzelfde nummer zoals bij de PCL.
Maar ik vind het wel een soort verslavend werken want omdat mijn buren meedoen moet ik het ook anders heeft de hele straat iets gewonnen en ik niet.
En dat vind ik frustrerend.
Ook de vele op gevoel werkende reclamepost die in onze bus valt met de woorden doe mee want anders kijkt u toe hoe uw buurman miljonair wordt!
De loterij moet gewoon opgeheven worden en doorgaan als de bankloterij of de lotto of iets dergelijks.
Als dan je buurman wint is er maar 1 winnaar en niet je hele straat.
Ben ik nu de enige die er zo over denkt??
Gewoon zelf we meedoen, zonder te weten of de buurtgenoten ook meedoen en de hele buurt uitlachen als u kunt gaan verhuizen naar Monaco en uw buurtgenoten in hun huidig bestaan zult kunnen achterlaten.
Dat vinden de buren vast frustrerend, maar wat kan u dat dan nog schelen.
Maar gelukkig bent u niet verplicht om mee te spelen, het is tenslotte geen zorgverzekering nietwaar, en u kunt zelf en geheel vrijwillig beslissen of u wel of niet mee wilt doen en een kans van één op de honderd miljoen wil hebben om niets anders te kunnen winnen als een ijsje.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door Berteman »

De geldverslindende reclamecampagnes van de postcodeloterij (en andere loterijen) op televisie en de niet aflatende papierstroom in de brievenbus zijn inderdaad verschrikkelijk irritant. En wekken vaak de verwachting dat er werkelijk duizenden euro's jou kant op komen, als je nú gaat meespelen of extra loten koopt, om maar te zwijgen over de belachelijke kanjerprijzen, knotsloten,, straatkanjers of wijkkansen of welke onzin ze ook bedenken.

Het staat je vrij om al dan niet mee te spelen, maar de kans om een aanzienlijk geldbedrag te winnen, is natuurlijk nihil en 'prijzen' als ijsjes, appeltaarten van de Hema, bakkerscadeaukaarten, chocoladerepen en films op dvd (die al tientallen keren op tv te zien zijn geweest en voor € 2.00 in de ramsj te koop zijn), tja... die betaal je in feite dubbel en dwars zelf.

Alvorens mee te spelen, bedenk dat - wanneer je de inleg maandelijks automatisch spaart - je na een paar jaar ongemerkt een aardig bedrag hebt: meer dan voldoende om een doos ijsjes, appeltaarten en chocoladerepen te kopen. En, voor het steunen van een goed doel, heb je de strijkstokken van de loterij en de Bekende Nederlanders die als 'ambassadeur' de halve wereld, naar de meest exotische bestemmingen, worden gevlogen ook niet nodig.
Laatst gewijzigd door Berteman op 14 jan 2018 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door Brahms »

Prachtig als (alle) buren eens flink wat winnen en gaan verhuizen.
Onze vrijstaande woningen zijn erg gewild, dus niet alleen de winnaars blij, maar de dan nieuwe bewoners ook. Duidelijk een win-win situatie !

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door crazyme »

Lowieze schreef:
chrisd1 schreef:
Lowieze schreef:Volgens mij houdt een verslaving wat anders in dan je verplicht voelen aan een loterij mee te doen.
Integendeel; immers: de postcode-loterij-verslaving?
Naar de afkick-kliniek dan maar :)
Nee joh, tegenwoordig lossen we alles op dmv compensatiegelden.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het is een leuk psychologisch spelletje wat ze spelen. Lekker op het gevoel inspelen, want inderdaad, wat als. Hoe groot is de kans dat er daadwerkelijk een leuk bedrag gewonnen wordt?
Leuke annekedote. Mijn achterbuurvrouw heeft ooit in de finale gestaan bij Miljoenenjacht. Zij is met een geldprijs van €175.000 naar huis gekomen. De hypotheek is afbetaald en haar baan is opgezegd. Nieuwe trike en auto voor de deur. Helaas ook elke week nieuw servies kopen, het oude 'viel' nog wel eens kapot tegen de muren. Geld maakte dus totaal niet gelukkig.
Hetzelfde bedrag mocht ook in dezelfde postcode verdeeld worden. Ik was een van de weinige die niet meedeed, dus die € 5.000 per lot ben ik misgelopen. Goh, wat heeft de postcodeloterij mij vaak gebeld. Stel je voor dat het weer voorkomt. Ach ja, die € 5.000 heb ik gewoon met werken bij elkaar gespaard en nooit is er meer een geldprijs gevallen.
Ik ben er niet gevoelig voor en ik spendeer geen geld aan een of andere organisatie die duurder is dan het geld dat ze uitgeven.

v.d.Heyden
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

witteflits schreef:.... Maar ik vind het wel een soort verslavend werken want omdat mijn buren meedoen moet ik het ook anders heeft de hele straat iets gewonnen en ik niet.
Ik heb van mijn ouders meegekregen dat het niet echt helpt om naar anderen te kijken die het beter hebben, maar er zelf voor te zorgen dat ik tevreden ben/word met wat ik heb. En dat lukt mij gelukkig heel aardig.
witteflits schreef: Ben ik nu de enige die er zo over denkt??
Ik vermoed van wel.

edit: na het lezen van de link van breien blijkt u toch niet de enige te zijn. Ik zou zeggen: richt een club(je) op.

v.d.Heyden

witteflits
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 dec 2017 14:55

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door witteflits »

Ik weet dat dit verhaal al gespeelt heeft!
Het gaat erom dat ze nog steeds op het gevoel spelen.
En dat je het inderdaad had kunnen weten dat als je????
Ja ik heb met verschillende loterijen meegedaan maar alles stopgezet.
Ze zijn bijna allemaal van 1 en de zelfde organisator.
Die gene die er het meeste baat bij heeft is de directie zelf.
Het blijft een gemeen spelletje dat een postcode als lot bestempeld word.
Stel we gaan een loterij maken met geboortedatums??
Dat is een beetje hetzelfde maar speelt niet in 1 straat.
Ook dan kun je denken dat als je geboorte datum gewonnen heeft had ik maar!!!
Ook daarmee kunnen ze op je gevoel spelen.
Want je kunt immers ook op die datum geboren zijn.

Ik weet ook van mensen die met de PCL meespelen om die reden dat ze bang zijn een prijs mis te lopen als de straat wint.

Ik heb er zelf nooit aan meegespeelt.
Maar vind het wel een punt met al die gevoelspost.
Je zal maar niet sterk in je schoenen staan en toch gaan meespelen met je minima uitkering.
Je kind kan niet mee op schoolreis omdat je gevoelsmatig een lot moet kopen want als de straat getrokken word dan wil ik ook!!

Mucha

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door kweenie »

Stel we gaan een loterij maken met geboortedatums??
Dat is een beetje hetzelfde maar speelt niet in 1 straat.
Zoiets was er een paar jaar geleden wel, een loterij waarbij je kon meespelen met een zelfgekozen datum. Wat dus vaak de geboortedatum was, of de trouwdatum oid. De meeste mensen zullen daarvoor wel een favoriete datum hebben, dus als toevallig die datum als winnaar uit de bus komt en je de niet mee...
Ze zijn bijna allemaal van 1 en de zelfde organisator.
Die gene die er het meeste baat bij heeft is de directie zelf.
Valt wel mee. Bij de goede doelen loterijen gaat de helft van de opbrengt maar de goede doelen (zijn ze verplicht) en blijft er ongeveer eenderde over voor de prijzen. De rest gaat op aan kosten. Onder andere die schreeuwerige reclames en televisieshows. Bij de Staatsloterij (en aanverwante loterijen) gaat ruim tweederde van de opbrengst naar prijzen en gaat een eventuele winst, na aftrek van de kosten, naar de staat.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door piet987654 »

Nee dat vind ik niet frustrerend. Ik heb een aantal jaren meegespeeld, echter na het ingaan van mijn pensioen heb ik opgezegd, ik zou echt niet weten wat ik met zo een groot bedrag zou moeten doen. Stoppen met werken??? Ik ben nu al met pensioen. Wat mij wel frustreerd is het feit dat vele mensen hier in de straat perse ook willen hebben wat een ander heeft. Maar dat heb ik hun inmiddels afgeleerd door een leuke streek uit te halen.
Ik had indertijd een nieuwe auto gekocht, en ... enkele dagen later hadden de buren de zelfde in luxere uitvoering. 4 jaar later, ruilde ik dat ding in voor een nieuwe, Hun ook weer een nieuwe luxere versie. Echter 3 jaar later was er aan mijn auto een mankement, De Garage vertelde mij: Wij hebben heb zo gerepareerd, echter vanwege vakantie etc, moet ik 3 weken wachten op dat onderdeel. Toen vroeg ik om een leenauto, ik betaalde graag extra bij voor het lenen van een hele grote dure bak. En inderdaad, een week later had buurman ook zo een dure bak voorstaan. Maar 2 weken later sprong hij bijna uit zijn vel toen hij ontdekte dat ik mijn oude weer terug had, en die dure bak een leen exemplaar was.
Samengevat: U bent de enige die er zo over denkt. geld maakt (niet?) gelukkig. U kunt alleen U zelf gelukkig maken.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door HADES2001 »

nee hoor ben een simpel mens, heb een redelijk betaalde baan en heb liever een stabiel inkomen dat ik weet wat ik heb dan dat ik opeens superrijk ben.
ben ook van mening dat teveel geld mensen opeens kan doen veranderen en ben erg tevreden met mijn huidige leven en vriendengroep, kan alles doen wat ik wil.
Mensen zouden naar mijn idee/mening ook wat meer moeten waarderen wat ze hebben en niet zoveel kijken naar een ander.

Verder vind ik het af en toe wel grappig als ik hoor dat buren die 10 loten per maand kopen opeens vrolijk komen zeggen dat ze 10 chocoladeletters gewonnen hebben... ja leuk voor dat geld wat je kwijt bent had je het 10-voud kunnen kopen maar goed, gefeliciteerd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door mahadma »

De pc is zelf verslaafd aan blijven bellen en mailen enz.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door sjohie »

Die recente knoepert of kanjer, of hoe dat vehikel ook heet, is gevallen in een klein plaatsje, en de diverse winnaars gaan een zelf te bepalen deel van hun gewonnen geld stoppen in een fonds, waarmee ze positieve dingen gaan doen voor het hele dorp, waardoor iedereen er "iets" mee wint. Maar dus niet de niet-meespelers wat geld geven, maar denk aan het opknappen van een buurthuis etc.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: postcodeloterij verslaving

Ongelezen bericht door scontra »

breien schreef:Laten we wel wezen. Als ik aan een loterij mee zou doen met de kans op een hele grote prijs, dan wil ik de prijs wel anoniem kunnen winnen en niet met mijn hoofd op de televisie.
Ik zou mezelf rustig tentoonstellen, geen enkel probleem mee.
Er zit een toegangshek voor de inrit en er naast een brievenbus waar eventuele bedelbrieven in zouden kunnen, de shredder zet ik er wel naast zodat de bezorger ervan ze daar dan direct in kan doen, scheelt mij weer.
Al met al, laat maar komen die grote prijs, maar dan moet je geloof ik wel meespelen en daar zit hem nou net het probleem :cry:
Heel traumatisch allemaal :lol:

Gesloten