LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Invoerkosten

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
DVR321
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2015 15:54

Invoerkosten

Ongelezen bericht door DVR321 »

Hallo,

Ik heb vorige week bij Amazon.co.uk een oplader besteld voor mijn telefoon, waarde €50. Vanmiddag stond de PostNL aan de deur met mijn pakketje, maar tot mijn verbazing moest ik €23 aan invoerkosten betalen. Hier ben ik niet in mee gegaan en ik heb het pakketje geweigerd, deze ligt nu tot 1 september op het postkantoor. Hierna heb ik contact opgenomen met PostNL, de mevrouw aan de telefoon kon niet zien waar het pakket vandaan kwam en daarom ook niet waarom er invoerkosten gerekend zijn. Punt 1, PostNL zou toch moeten kunnen zien waar een pakket vandaan komt? Punt 2 Het Verenigd Koninkrijk valt toch onder de EU, oftewel vrije invoer?
Volgens PostNL is mijn enige keus om het pakket op te halen, te betalen en dan bezwaar op te maken. Welke dan weer binnen 6-8 weken behandeld word.

Weten jullie hier meer over, of nog goede tips?

Groeten,
Dylan

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door newmikey »

DVR321 schreef: Ik heb vorige week bij Amazon.co.uk een oplader besteld voor mijn telefoon, waarde €50. Vanmiddag stond de PostNL aan de deur met mijn pakketje, maar tot mijn verbazing moest ik €23 aan invoerkosten betalen.
Weten jullie hier meer over, of nog goede tips?
Dylan
Snap je verbazing niet eigenlijk. Pakketje is boven de €22 dus moet er BTW en inklaringskosten betaald worden. Het bedrag klopt dan wel zo ongeveer.

EDIT: kijk even op http://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-o ... uitenland/

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je hebt verstandig gehandeld door het pakket niet aan te nemen. Laat het gewoon liggen op het postkantoor. Na 3 weken gaat het retour afzender. Bij Amazon claimen dat je het product niet hebt ontvangen. Je krijgt dan je geld terug.
Volgens PostNL is mijn enige keus om het pakket op te halen, te betalen en dan bezwaar op te maken. Welke dan weer binnen 6-8 weken behandeld word.
Dat zou ik zeker niet doen!
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 10 aug 2015 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door newmikey »

Bob Schurkjens schreef:Je hebt verstandig gehandeld door het pakket niet aan te nemen. Laat het gewoon liggen op het postkantoor. Na 3 weken gaat het retour afzender. Bij Amazon claimen dat je het product niet hebt ontvangen. Je krijgt dan je geld terug.
Geweldig advies...NIET

Als de afzender slim is kan hij achterhalen dat het pakket gewoon geweigerd is en dan kan TS fluiten naar zijn geld!

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door gerda1956 »

newmikey, ik denk dat zending niet vanuit Engeland verstuurd is, maar uit VS. Anders had er geen btw op geheven kunnen worden.
TS, op de tracking kunt u zien waar vandaan uw zending komt. Is dit buiten EU, tja dan komt douane om de hoek kijken.
Dat u besteld heeft in Engeland hoeft niets te zeggen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door newmikey »

gerda1956 schreef:newmikey, ik denk dat zending niet vanuit Engeland verstuurd is, maar uit VS. Anders had er geen btw op geheven kunnen worden.
Die conclusie lag voor de hand, zodanig dat ik er niet eens wat over heb gezegd. Bij bestelling op amazon.co.uk kan je zien waarvandaan een aankoop wordt verzonden en soms kan dat inderdaad de VS zijn. Het simple feit dat je het op een Europese website bestelt zegt helemaal niets.
TS, op de tracking kunt u zien waar vandaan uw zending komt. Is dit buiten EU, tja dan komt douane om de hoek kijken.
Dat u besteld heeft in Engeland hoeft niets te zeggen.
Helemaal correct!

[EDIT]Als het de Kanaaleilanden zijn, ditto met een sterretje trouwens!

DVR321
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2015 15:54

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door DVR321 »

Idd stom, komt van Jersey. Nu kijken of ik er met Amazon en de webshop uit kan komen... Thanks iedereen!

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door solleila »

Zal dit ook zo bij azoren en Canarische eilanden en Madeira? En hoe zit het met de Engelse zelf? Moeten zij ook invoerrechten betalen uit kanaaleilanden? Hoe zit dit?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door newmikey »

solleila schreef:Zal dit ook zo bij azoren en Canarische eilanden en Madeira? En hoe zit het met de Engelse zelf? Moeten zij ook invoerrechten betalen uit kanaaleilanden? Hoe zit dit?
Sommige gebieden maken wel deel uit van het geografische grondgebied van de EU, maar behoren niet tot het douanegebied, het accijnsgebied en/of het btw-gebied van de EU. Voor de belastingen worden deze uitzonderingsgebieden dan als niet-EU-landen beschouwd. Bijvoorbeeld de Canarische Eilanden en de Kanaaleilanden (Jersey, Guernsey etc.). In deze gevallen moeten de zendingen worden ingeklaard en zijn, indien van toepassing, douanerechten, btw, andere invoerheffingen en inklaringskosten verschuldigd. Zie tevens de website van de belastingdienst voor deze uitzonderingsgebieden.

Dat geldt uiteraard óók voor Engelsen. Overigens ging het in deze post alleen om de inklaringskosten en BTW, niet om invoerrechten.

Esceha
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door Esceha »

@ newmikey; u verbaast zich en verwijst naar een site. Op mijn beurt verbaas ik mij ook, want daar wordt namelijk de mening bevestigd die de vraagsteller heeft omtrent aankopen binnen de EU. Op grond van mijn frequente aankopen (via eBay) was ik daarvan ook op de hoogte.
In het onderhavige geval niet ter terzake, derhalve ter informatie: Bij overschrijding van het maximum voor aankopen BUITEN de EU dient me niet alleen een rekening voor de invoerrechten PLUS DE BOETE, doch de post brengt ook de kosten in rekening voor "opnieuw" verzenden door de Nederlandse post vanuit het onderzoekcentrum, plus de kosten van het onderzoek zelf, PLUS een boete. Over het algemeen zullen de kosten van het onderzoek en de boete in één bedrag worden berekend. Al met al kan dat flink oplopen. De kopers die zich hieromtrent niet van tevoren hebben georiënteerd, ziet u her en der terug als huilebalken op fora.....

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door newmikey »

Esceha schreef:@ newmikey; u verbaast zich en verwijst naar een site. Op mijn beurt verbaas ik mij ook, want daar wordt namelijk de mening bevestigd die de vraagsteller heeft omtrent aankopen binnen de EU. Op grond van mijn frequente aankopen (via eBay) was ik daarvan ook op de hoogte.
In het onderhavige geval niet ter terzake, derhalve ter informatie: Bij overschrijding van het maximum voor aankopen BUITEN de EU dient me niet alleen een rekening voor de invoerrechten PLUS DE BOETE, doch de post brengt ook de kosten in rekening voor "opnieuw" verzenden door de Nederlandse post vanuit het onderzoekcentrum, plus de kosten van het onderzoek zelf, PLUS een boete. Over het algemeen zullen de kosten van het onderzoek en de boete in één bedrag worden berekend. Al met al kan dat flink oplopen. De kopers die zich hieromtrent niet van tevoren hebben georiënteerd, ziet u her en der terug als huilebalken op fora.....
Ik heb werkelijk géén idee waar u het over heeft. Er is in dit topic helemaal geen sprake van een boete of een onderzoek, noch van enige "overschrijding van het maximum voor aankopen buiten de EU" aangezien een dergelijk maximum niet bestaat.

Enige toelichting van uw kant of was dit gewoon een oprisping?

Esceha
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 nov 2003 21:28

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door Esceha »

@ newmikey; ik kan niet ander dan tot de conclusie komen dat u niet begrijpt hetgeen op de bewuste pagina is omschreven, doch eveneens niet mijn glasheldere uitleg.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door newmikey »

Esceha schreef:@ newmikey; ik kan niet ander dan tot de conclusie komen dat u niet begrijpt hetgeen op de bewuste pagina is omschreven, doch eveneens niet mijn glasheldere uitleg.
Het eerste kan ik ontkennen daar het al 35 jaar mijn vakgebied is, het tweede kan ik zonder meer beamen!

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Ten eerste 50 eu betalen voor een telefoonoplader is van de gekke.
Bijna alle moderne telefoons hebben een mini usb ingang om hem op te laden.
Een standaard usb oplader kost hooguit een tientje, het snoertje heb je meestal in huis.
Je kunt met zo'n snoertje ook je telefoon opladen met je computer of laptop.
Een originele merk oplader is nergens voor nodig.
Op het pakje staat de waarde van de inhoud.
Heb je betaald met ponden of met dollars ?
Is het met dollars dan heb je gewoon een lader uit China waar je veel te veel voor hebt betaald.
Ik koop regelmatig in China, dan laat ik op het pakje een waarde vermelden onder de 22 euro.
En dan betaal je geen belasting.
Tip : kijk maar bij Alibaba.com.
Niet verder vertellen hoor !

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Even een aanvulling op mijn verhaaltje hierboven :
In China : complete telefoonoplader INCLUSIEF portokosten 2 euro.
Kijk bij Aliexpress.com.
Betalen met creditcard.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door renewouters »

Willemzelf schreef: Ik koop regelmatig in China, dan laat ik op het pakje een waarde vermelden onder de 22 euro.
En dan betaal je geen belasting.
Tip : kijk maar bij Alibaba.com.
Niet verder vertellen hoor !
Dat is op zich helemaal geen geheime truc: de Chinese webwinkels doen dat uit zichzelf al. En laat de douane kent die truc ook. Voor kleine dingen die makkelijk met de post kunnen gaat dat wel goed, maar als er opeens een grote doos staat met een waarde onder de 22 euro, dan kunnen ze die altijd controleren (en dat zal ook regelmatig worden gedaan).

smiley59
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 aug 2014 16:18

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door smiley59 »

solleila schreef:Zal dit ook zo bij azoren en Canarische eilanden en Madeira? En hoe zit het met de Engelse zelf? Moeten zij ook invoerrechten betalen uit kanaaleilanden? Hoe zit dit?
Inwoners van de UK hoeven geen! invoerrechten te betalen door een belastingverdrag!
Voor goederen van buiten zijn ze vrijgesteld voor een aankoopbedrag van plusminus 240 pond!
Dus heel wat anders dan de nederlandse ca. 35 dollar!

smiley59
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 aug 2014 16:18

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door smiley59 »

smiley59 schreef:
solleila schreef:Zal dit ook zo bij azoren en Canarische eilanden en Madeira? En hoe zit het met de Engelse zelf? Moeten zij ook invoerrechten betalen uit kanaaleilanden? Hoe zit dit?
Inwoners van de UK hoeven geen! invoerrechten te betalen door een belastingverdrag!
Voor goederen van buiten zijn ze vrijgesteld voor een aankoopbedrag van plusminus 240 pond!
Dus heel wat anders dan de nederlandse ca. 35 dollar!
voor inkopen van de channel islands bedoel ik dus!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door newmikey »

smiley59 schreef:
smiley59 schreef:
solleila schreef:Zal dit ook zo bij azoren en Canarische eilanden en Madeira? En hoe zit het met de Engelse zelf? Moeten zij ook invoerrechten betalen uit kanaaleilanden? Hoe zit dit?
Inwoners van de UK hoeven geen! invoerrechten te betalen door een belastingverdrag!
Voor goederen van buiten zijn ze vrijgesteld voor een aankoopbedrag van plusminus 240 pond!
Dus heel wat anders dan de nederlandse ca. 35 dollar!
voor inkopen van de channel islands bedoel ik dus!
Weer onzin helaas. Die 240 pond is eigenlijk zo'n 335 pond zelfs (of 430 euro) en die geldt voor alle landen van de EU als de reizigersvrijstelling. Ook als u vanuit Jersey naar Nederland reist mag u 430 euro belastingvrij meenemen.

Er is geen specifiek Nederlandse belastingvrije grens voor postpakketjes, ook hier geld voor alle EU landen (inclusien Nederland en Engeland) hetzelfde: 22euro is die grens voor pakjes van zakelijke afzenders en 45euro van particulieren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Invoerkosten

Ongelezen bericht door kweenie »

VAT
You pay VAT on goods sent from non-European Union (EU) countries and EU special territories (eg the Canary Islands) if they’re:

-gifts worth more than £36
-other goods worth more than £15
-alcohol, tobacco products and fragrances (eg perfume, eau de toilette and cologne) - of any value
You have to pay VAT on all goods sent by mail order from the Channel Islands no matter what their value.

Daar bovenop heb je te maken met Customs Duty, waarvoor een hogere vrijstelling geldt.

Gesloten