LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opengesneden pakket Kiala/UPS

Verzending en bezorging van brieven en pakketten.
Gesloten
Hawker17
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 dec 2014 13:43

Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door Hawker17 »

Goedemiddag,

Ik heb begin december een aankoop gedaan via Marktplaats. Het zou verzonden worden met Kiala, later bleek dit inmiddels UPS te zijn geworden. Echter, bij het afhalen bij het Kialapunt bleek het pakket te zijn opgesneden. Twee objecten waren eruit gehaald. De verzender had de omschrijving op het pakket gezet, dus iemand in het UPS traject had wel interesse voor de inhoud.

Toen begon het heen en weer gemail. UPS wilde alle gegevens van de verzender hebben. Die heb ik gegeven, hij werkte goed mee. Hij had zelfs nog een foto van het intacte pakket bij verzending.

In de tussentijd kon UPS me niet informeren over de claiminformatie, want de verzender was een contract aangegaan. Logisch natuurlijk dat de verzender er na een maand ook geen zin meer in had. Hij had namelijk niets fout gedaan en UPS nam zijn verantwoordelijkheden niet.

Na een goede anderhalve maand was dit de conclusie: in de algemene voorwaarden staat dat UPS niet aansprakelijk is voor schades. Prima, maar ik had al aangegeven dat het pakket is opgesneden. Iemand in het vervoerstraject heeft dat gedaan, niet ik, niet de verzender. Uiteindelijk kreeg ik geen bericht meer terug. Heb nog een klacht ingediend, met nul op request.

Ik ben allesbehalve tevreden. Het is geen schade, maar een paar objecten zijn simpelweg ontvreemd. UPS geeft inmiddels geen thuis meer... Al met al ging het maar om 20 euro, maar het gaat me om het principe.

Welke mogelijkheden heb ik nog meer?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door Moneyman »

Simpel: jij kan en moet de verkoper aanspreken, die is verantwoordelijk voor correcte levering. De verkoper kan op zijn beurt bij de verzender aankloppen.

Hawker17
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 dec 2014 13:43

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door Hawker17 »

De verkoper heeft prima geleverd. De bestellers van UPS hebben het pakket geopend. De verkoper heeft inmiddels geen zin meer om met UPS door te stuntelen, hij is er ook al een maand mee bezig. Ik begrijp dat volledig. Het is de schuld van UPS, niet van mij of de verzender.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawker17 schreef:De verkoper heeft prima geleverd. De bestellers van UPS hebben het pakket geopend. De verkoper heeft inmiddels geen zin meer om met UPS door te stuntelen, hij is er ook al een maand mee bezig. Ik begrijp dat volledig. Het is de schuld van UPS, niet van mij of de verzender.
Nee, de verkoper heeft niet geleverd. Jij hebt het immers niet ontvangen...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door berndv »

Hawker17 schreef:In de tussentijd kon UPS me niet informeren over de claiminformatie, want de verzender was een contract aangegaan. Logisch natuurlijk dat de verzender er na een maand ook geen zin meer in had. Hij had namelijk niets fout gedaan en UPS nam zijn verantwoordelijkheden niet.

Na een goede anderhalve maand was dit de conclusie: in de algemene voorwaarden staat dat UPS niet aansprakelijk is voor schades. Prima, maar ik had al aangegeven dat het pakket is opgesneden. Iemand in het vervoerstraject heeft dat gedaan, niet ik, niet de verzender. Uiteindelijk kreeg ik geen bericht meer terug. Heb nog een klacht ingediend, met nul op request.
zoals u zelf al stelt is de verzender een contract aangegaan met UPS/Kiala, en met u. Met u is de overeenkomst het leveren van de bestelde goederen met ups is/was de overeenkomst om deze goederen correct af te leveren. Zoals moneyman ook al zegt, u zou uw claim bij de verzender neer moeten leggen, en deze kan vervolgens met ups in conclaaf gaan om hier uit te komen, maar dit is zeker niet uw pakkie an.
Hawker17 schreef:De verkoper heeft prima geleverd. De bestellers van UPS hebben het pakket geopend. De verkoper heeft inmiddels geen zin meer om met UPS door te stuntelen, hij is er ook al een maand mee bezig. Ik begrijp dat volledig. Het is de schuld van UPS, niet van mij of de verzender.
het is de taak van de verkoper om het pakket bij u te leveren, dus de verkoper is zijn deel van de overeenkomst niet nagekomen, of dit door ups is gebeurd of door de verzender zelf doet voor u juridisch gezien niet ter zake, de verzender draagt hierin de verantwoordelijkheid om correct te leveren.

Hawker17
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 dec 2014 13:43

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door Hawker17 »

Echter, het pakket is wel geleverd, alleen missen er van de bestelde 13 objecten, 2 stuks. Die tijdens transport vakkundig uit het pakket zijn gesneden.

Nogmaals, de verkoper heeft een prima pakket verstuurd, hij heeft zijn deel goed gedaan. Bij het transport (UPS) is het foutgegaan.

Wat een kromme wetgeving dan. Dus al had de verkoper me een lege doos gestuurd na betaling, was hij er ook mee weggekomen. Gewoon niet reageren dus.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawker17 schreef:Echter, het pakket is wel geleverd, alleen missen er van de bestelde 13 objecten, 2 stuks. Die tijdens transport vakkundig uit het pakket zijn gesneden.
Het pakket is wel geleverd, maar jouw bestelling dus niet. De bestelling omvatte meer dan in het pakket zat.
Hawker17 schreef:Nogmaals, de verkoper heeft een prima pakket verstuurd, hij heeft zijn deel goed gedaan. Bij het transport (UPS) is het foutgegaan.
De verkoper heeft pas zijn deel gedaan als de bestelling volledig in jouw bezit is. Dat is duidelijk nog niet het geval, en dus heeft de verkoper juridisch gezien nog niet geleverd. Dat UPS daar een rol in speelt, is zijn risico - niet het jouwe.

Hawker17
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 dec 2014 13:43

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door Hawker17 »

Ok, bedankt voor de nuancering van pakket en bestelling. Daar zit inderdaad een groot verschil.

Echter heb je als koper dus geen poot om op te staan, als de verkoper niet (meer) reageert. Mijns inziens is het overduidelijk (zie foto) dat het pakket na verzending is opengesneden. Dat is niet meer de verantwoordelijkheid van de verkoper, maar van UPS. Juridisch zit het anders kennelijk.

Ik vind dat UPS gewoon zijn fout had moeten toegeven, in plaats van mij met schade te laten zitten. Maar zo is de wetgeving in NL kennelijk. Maar een prima methode van UPS om nooit je verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Gewoon alles bij de verkoper neerleggen, die natuurlijk nooit meer reageert. Win/win situatie.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door berndv »

Hawker17 schreef:Wat een kromme wetgeving dan. Dus al had de verkoper me een lege doos gestuurd na betaling, was hij er ook mee weggekomen. Gewoon niet reageren dus.
Hoe cliché het misschien mag klinken, op dat moment heeft u de wet achter u. Maar om dus in dat geval uw recht te halen, zal het wellicht via de rechter moeten gebeuren.
Hawker17 schreef:Mijns inziens is het overduidelijk (zie foto) dat het pakket na verzending is opengesneden. Dat is niet meer de verantwoordelijkheid van de verkoper, maar van UPS. Juridisch zit het anders kennelijk.
Juridisch zit het niet anders, juridisch is het de verantwoordelijkheid van ups, maar ups moet daarvoor verantwoording afleggen aan diens opdrachtgever, de verkoper in dit geval. En de verkoper dient weer verantwoording af te leggen aan u als koper.
Hawker17 schreef:Ik vind dat UPS gewoon zijn fout had moeten toegeven, in plaats van mij met schade te laten zitten. Maar zo is de wetgeving in NL kennelijk. Maar een prima methode van UPS om nooit je verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Gewoon alles bij de verkoper neerleggen, die natuurlijk nooit meer reageert. Win/win situatie.
al geeft ups zijn fout toe, is het de verkoper die dan vervolgens schadeloos gesteld wordt. Zo is de wetgeving inderdaad geregeld, gelukkig. Anders zou iedere consument die iets bij bol.com bestelt en niet geleverd krijgt zelf bij postnl zijn recht moeten halen, in plaats van dat de verzender verantwoordelijk is voor het pakket tot aan het moment dat de koper het in ontvangst neemt. Een verkoper kan dan makkelijk zeggen dat het pakket verstuurd is, terwijl de verzender niets verstuurd heeft, en dan kan je als koper het maar uitzoeken met de verzender.

Hawker17
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 dec 2014 13:43

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door Hawker17 »

berndv schreef:
Hawker17 schreef:Wat een kromme wetgeving dan. Dus al had de verkoper me een lege doos gestuurd na betaling, was hij er ook mee weggekomen. Gewoon niet reageren dus.
Hoe cliché het misschien mag klinken, op dat moment heeft u de wet achter u. Maar om dus in dat geval uw recht te halen, zal het wellicht via de rechter moeten gebeuren.
Hawker17 schreef:Mijns inziens is het overduidelijk (zie foto) dat het pakket na verzending is opengesneden. Dat is niet meer de verantwoordelijkheid van de verkoper, maar van UPS. Juridisch zit het anders kennelijk.
Juridisch zit het niet anders, juridisch is het de verantwoordelijkheid van ups, maar ups moet daarvoor verantwoording afleggen aan diens opdrachtgever, de verkoper in dit geval. En de verkoper dient weer verantwoording af te leggen aan u als koper.
Hawker17 schreef:Ik vind dat UPS gewoon zijn fout had moeten toegeven, in plaats van mij met schade te laten zitten. Maar zo is de wetgeving in NL kennelijk. Maar een prima methode van UPS om nooit je verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Gewoon alles bij de verkoper neerleggen, die natuurlijk nooit meer reageert. Win/win situatie.
al geeft ups zijn fout toe, is het de verkoper die dan vervolgens schadeloos gesteld wordt. Zo is de wetgeving inderdaad geregeld, gelukkig. Anders zou iedere consument die iets bij bol.com bestelt en niet geleverd krijgt zelf bij postnl zijn recht moeten halen, in plaats van dat de verzender verantwoordelijk is voor het pakket tot aan het moment dat de koper het in ontvangst neemt. Een verkoper kan dan makkelijk zeggen dat het pakket verstuurd is, terwijl de verzender niets verstuurd heeft, en dan kan je als koper het maar uitzoeken met de verzender.
Dank voor je uitvoerige uitleg Bernd. In normale gevallen (zoals met bedrijven als Bol.com) ben ik het zeker met je eens qua wetgeving. Maar niet in dit soort gevallen, want net zoals jezelf zegt, kan ik het als koper maar lekker uitzoeken met de verzender. Die dus niet meer reageert en ik mijn geld kwijt ben.

Echter, in dit geval is het toch wat anders. Het gaat nu maar om twee tientjes, maar als het meer was, was ik zeker tot de rechter gegaan. Ik heb bewijs op foto van het pakket bij verzending en na verzending. De verkoper heeft netjes het pakket verstuurd, maar door onbetrouwbaar personeel in het tussentraject, mis ik nu twee objecten. Het is zeker niet alleen de verantwoording van de verzender. Maar goed, voor dit bedrag ben ik sowieso de verliezer en dat heeft UPS natuurlijk prima ingeschat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat een kromme wetgeving dan. Dus al had de verkoper me een lege doos gestuurd na betaling, was hij er ook mee weggekomen.
Het is juist geen kromme wetgeving. Dat de verkoper/verzender er ook verantwoordelijk voor is dat de bestelling bij jou aankomt, is juist om te voorkomen dat er een lege doos kan worden verzonden. Anders zou je namelijk altijd een welles-nietes discussie krijgen over waar het product is zoekgeraakt. Verkoper zegt dat het product in de doos zat, bezorger zegt dat pakket gewoon afgeleverd is. En dan zou jij maar moeten uitzoeken wie in het hele traject de schuldige is. En in de praktijk dus zonder product blijven zitten.

Dankzij deze wet is het zo dat als je het product niet ontvangt, je simpelweg de verkoper daarop kunt aanspreken en dat die dan moet uitzoeken waar het mis is gegaan. Juist extra zekerheid en bescherming voor de koper, dus, en juist een manier om te voorkomen dat de verkoper een lege doos kan versturen en daarmee weg komt.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door Student90 »

Hawker17 schreef:
berndv schreef:
Hawker17 schreef:Wat een kromme wetgeving dan. Dus al had de verkoper me een lege doos gestuurd na betaling, was hij er ook mee weggekomen. Gewoon niet reageren dus.
Hoe cliché het misschien mag klinken, op dat moment heeft u de wet achter u. Maar om dus in dat geval uw recht te halen, zal het wellicht via de rechter moeten gebeuren.
Hawker17 schreef:Mijns inziens is het overduidelijk (zie foto) dat het pakket na verzending is opengesneden. Dat is niet meer de verantwoordelijkheid van de verkoper, maar van UPS. Juridisch zit het anders kennelijk.
Juridisch zit het niet anders, juridisch is het de verantwoordelijkheid van ups, maar ups moet daarvoor verantwoording afleggen aan diens opdrachtgever, de verkoper in dit geval. En de verkoper dient weer verantwoording af te leggen aan u als koper.
Hawker17 schreef:Ik vind dat UPS gewoon zijn fout had moeten toegeven, in plaats van mij met schade te laten zitten. Maar zo is de wetgeving in NL kennelijk. Maar een prima methode van UPS om nooit je verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Gewoon alles bij de verkoper neerleggen, die natuurlijk nooit meer reageert. Win/win situatie.
al geeft ups zijn fout toe, is het de verkoper die dan vervolgens schadeloos gesteld wordt. Zo is de wetgeving inderdaad geregeld, gelukkig. Anders zou iedere consument die iets bij bol.com bestelt en niet geleverd krijgt zelf bij postnl zijn recht moeten halen, in plaats van dat de verzender verantwoordelijk is voor het pakket tot aan het moment dat de koper het in ontvangst neemt. Een verkoper kan dan makkelijk zeggen dat het pakket verstuurd is, terwijl de verzender niets verstuurd heeft, en dan kan je als koper het maar uitzoeken met de verzender.
Dank voor je uitvoerige uitleg Bernd. In normale gevallen (zoals met bedrijven als Bol.com) ben ik het zeker met je eens qua wetgeving. Maar niet in dit soort gevallen, want net zoals jezelf zegt, kan ik het als koper maar lekker uitzoeken met de verzender. Die dus niet meer reageert en ik mijn geld kwijt ben.

Echter, in dit geval is het toch wat anders. Het gaat nu maar om twee tientjes, maar als het meer was, was ik zeker tot de rechter gegaan. Ik heb bewijs op foto van het pakket bij verzending en na verzending. De verkoper heeft netjes het pakket verstuurd, maar door onbetrouwbaar personeel in het tussentraject, mis ik nu twee objecten. Het is zeker niet alleen de verantwoording van de verzender. Maar goed, voor dit bedrag ben ik sowieso de verliezer en dat heeft UPS natuurlijk prima ingeschat.
Je focust te veel op UPS. Je dient bij de verkoper te zijn, daarmee heb je immers een overeenkomst gesloten. Ik ga hier nu niet te diep op in. Kort samengevat dient de verkoper de overeenkomst na te komen. De verkoper kan dit doen door de 2 ontbrekende items te vervangen of indien dit niet mogelijk is €20,- te restitueren.

Vervolgens dient de verkoper zich tot UPS te wenden. Daar heb jij juridisch gezien niks mee te maken.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door BL2 »

Dus Hawker17, het recht staat aan jou kant, of je verlies nemen en je er bij neerleggen, of de zaak wederom met de correcte kennis welke je nu hebt de verzender aansprakelijk stellen voor de niet ontvangen goederen.
Als je hierbij voorzichtig aangeeft wat je rechten en juridische mogelijkheden zijn, is dit ook duidelijk voor de verzender.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je kunt er natuurlijk ook gewoon voor kiezen om het te laten gaan. Maar áls je iets wilt, kan dat dus alleen richting de verkoper. Jij hebt niets met UPS te maken.

Hawker17
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 dec 2014 13:43

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door Hawker17 »

Erbij neerleggen dus, want de verzender heeft duidelijk te kennen gegeven dat het de schuld van UPS is. Hij heeft het pakket correct verzonden. En ik begrijp het trouwens ook nog, waarom zou hij al die moeite en telefoontjes doen, voor schade veroorzaakt door een ander.

Juridisch snap ik jullie uitleg volkomen. Ik vind alleen dat UPS hierin tegemoet had kunnen komen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat ben ik volkomen met je eens. Al is het maar omdat het evident is dat de fout bij UPS ligt. Beter twee tientjes besteden om een bij hen veroorzaakt probleem op te lossen, dan een ontevreden klant en een klachtentopic op internet, zou ik denken.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door BL2 »

Hawker17 schreef:Erbij neerleggen dus, want de verzender heeft duidelijk te kennen gegeven dat het de schuld van UPS is
Tsja eigen keuze dan. De verzender verschuilt zich onterecht achter UPS terwijl het zijn verantwoordelijkheid is en jij de schade betaald.
Ben je daar toch tevreden mee, dan kunnen we dit hoofdstuk afsluiten......
Laatst gewijzigd door BL2 op 08 feb 2017 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Hawker17
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 dec 2014 13:43

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door Hawker17 »

Moneyman schreef:Dat ben ik volkomen met je eens. Al is het maar omdat het evident is dat de fout bij UPS ligt. Beter twee tientjes besteden om een bij hen veroorzaakt probleem op te lossen, dan een ontevreden klant en een klachtentopic op internet, zou ik denken.
Gewoon een menselijke benadering, meer niet. Eens. Maar ik zal het maar van me af laten zetten. Bedankt voor het meedenken in elk geval!

Verwijderd

Re: Opengesneden pakket Kiala/UPS

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Hawker17 schreef:...Mijns inziens is het overduidelijk (zie foto) dat het pakket na verzending is opengesneden. Dat is niet meer de verantwoordelijkheid van de verkoper, maar van UPS. Juridisch zit het anders kennelijk.

Ik vind dat UPS gewoon zijn fout had moeten toegeven, in plaats van mij met schade te laten zitten. Maar zo is de wetgeving in NL kennelijk. Maar een prima methode van UPS om nooit je verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Gewoon alles bij de verkoper neerleggen, die natuurlijk nooit meer reageert. Win/win situatie.
U heeft het terecht over verantwoordelijkheid. Juridisch is het zo dat u als koper in dezen geen verantwoordelijkheid hebt. De verkoper wel. Het laakbare gedrag van UPS is derhalve niet uw probleem, maar dat van de verkoper. En dat UPS laakbaar heeft gehandeld is wel duidelijk. Maar het zou zo moeten zijn dat de verkoper u schadeloos stelt en dat de verkoper dan het probleem dat hij heeft met UPS gaat oplossen.

Ik verstuur zelf ook regelmatig pakketjes en dat gaat eigenlijk altijd wel goed. Maar ook bij mij is het wel eens fout gegaan, toen er enkele voorwerpen uit de doos waren gehaald die ik wel had verstuurd. De koper treft hierin geen blaam, dus ik heb hem zijn geld terug gegeven en ik ben met PostNL bezig geweest om dit probleem op te lossen. Ik kon uiteindelijk niets bewijzen (sindsdien maak ik foto's van het inpakproces) en dus was ik helaas mijn geld kwijt. Een slechte zaak uiteraard. Maar het punt in dezen is dat de verkoper verantwoordelijk is voor het verzenden. Zo is het juridisch geregeld. Dat houdt dus in dat de verkoper het probleem met de verzender moet oplossen. U staat daar buiten.
Hawker17 schreef:Ik heb bewijs op foto van het pakket bij verzending en na verzending.
Nee, de verkoper heeft bewijs op foto van het pakket bij verzending en na verzending. Niet u ;) Het is het probleem van de verkoper, niet van u.

Gesloten