LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Suikertaks

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Suikertaks

Ongelezen bericht door Radar »

Je merkt het niet, maar je eet zo kilo’s suiker per jaar. Suiker zit in je kant-en-klaarmaaltijd, maar ook in je vleeswaren. Per Nederlander is dat bijna 40 kilo, veel meer dan de 12 kilo van vóór de oorlog en veel meer dan het wereldwijde gemiddelde (24 kilo).

Amsterdamse GGD-directeur Paul van der Velpen pleit in de uitzending voor een speciale suikertaks, vergelijkbaar met de accijns op alcohol, omdat suiker de 'gevaarlijkste drug van deze tijd is'.

Maandag 23 september in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door ciske »

Volgende taks, laat een mens toch zelf beslissen.!

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door rattaplan »

en een vettaks
en een zouttaks
en een etc. etc.

oftewel we moeten weer extra betalen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door sjohie »

Die aparte taks hoeft wat mij betreft niet, maar ik zou wel willen pleitten voor iets betere etiketten. Dus verplicht alle E-nummers vermelden, de chemische namen als alternatief wil ik dus van het etiket af, en om dat mogelijk te maken, moeten alle natuurlijke suikers ook een E-nummer krijgen. (nu is dat namelijk niet zo)

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ben wel voor die taks. Maar dan wel graag per artikel / produkt ook bij wet geregeld dat er minimaal 1 variant beschikbaar moet zijn zonder al die suiker en dus zonder de ophoging ( taks ). Dus dat produkt voor de goedkopere prijs.

Mag daarna iedereen zelf kiezen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door bprosman »

produkt ook bij wet geregeld dat er minimaal 1 variant beschikbaar moet zijn
Die is er ook wel maar dan komen de Aspartaam tegenstanders die weer tegen zijn.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door Chocomelk »

angel1978 schreef:Ben wel voor die taks. Maar dan wel graag per artikel / produkt ook bij wet geregeld dat er minimaal 1 variant beschikbaar moet zijn zonder al die suiker en dus zonder de ophoging ( taks ). Dus dat produkt voor de goedkopere prijs.

Mag daarna iedereen zelf kiezen.
Dat is een hele goede ja !

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door tijger1 »

Al die onzin over suiker. Hoe wil men dan jam maken? Die ook dubbel duur?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door sjohie »

Chocomelk schreef:
angel1978 schreef:Ben wel voor die taks. Maar dan wel graag per artikel / produkt ook bij wet geregeld dat er minimaal 1 variant beschikbaar moet zijn zonder al die suiker en dus zonder de ophoging ( taks ). Dus dat produkt voor de goedkopere prijs.

Mag daarna iedereen zelf kiezen.
Dat is een hele goede ja !
De historie leert ons dat bestuursvormen/overheden die bedrijven vertellen wat ze moeten maken, meestal niet echt goed uitpakken..

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door Chocomelk »

rattaplan schreef:en een vettaks
en een zouttaks
en een etc. etc.

oftewel we moeten weer extra betalen.
Niet te vergeten zuurstoftaks. :wink:

tinekeboog
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2013 20:56

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door tinekeboog »

Ik zou graag op alle verpakkingen zien hoeveel suiker er inzit. Ik lees me wezenloos aanlandige té kleine lettertjes om er achter te komen. Aantal suikerklontjes op de verpakking. Zou heerlijk zijn

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door Sjors_B »

tinekeboog schreef:Ik zou graag op alle verpakkingen zien hoeveel suiker er inzit. Ik lees me wezenloos aanlandige té kleine lettertjes om er achter te komen. Aantal suikerklontjes op de verpakking. Zou heerlijk zijn
dan moeten de flessen frisdrank groter worden om alle klontjes erop te zetten :mrgreen:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door tenormin »

Mag ik dan pleiten voor etiketten die, met leesbril, ook te lezen zijn? Nu heb je een loep nodig. Ik begrijp best dat kleine potjes kleine lettertjes hebben, maar zo klein dat het echt niet te lezen is?

Fellow11
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2013 21:00

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door Fellow11 »

Ik zou zeggen... laat de voedingsmiddelen industrie maar meer voor de kosten van de zorg opdraaien. Zij zorgen deels voor deze verslaving, onduidelijkheid en wazige informatie op de verpakkingen.
Oh wacht nee... wij betalen dat allemaal al... alleen verdwijnt het in de verkeerde zakken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door sjohie »

Fellow11 schreef:Ik zou zeggen... laat de voedingsmiddelen industrie maar meer voor de kosten van de zorg opdraaien. Zij zorgen deels voor deze verslaving, onduidelijkheid en wazige informatie op de verpakkingen.
Oh wacht nee... wij betalen dat allemaal al... alleen verdwijnt het in de verkeerde zakken.
En de aandelen unilever die je pensioenfonds namens jou in portefeuille heeft, stap je voor het gemak maar even overheen? :wink: Dat wordt dan dus een sigaar uit eigen doos..

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door sadfly »

produkt ook bij wet geregeld dat er minimaal 1 variant beschikbaar moet zijn
Dan wel een variant zonder zoetstoffen, want dat is nog veel erger.

Verder zou het fijn zijn als E-nummers weer evrmeld worden. want nu probeert de voedsel industrie die boel weer een pootje te lichten door E-nummers te vervangen voor namen. kost het teminst weer wat tijd voordat de mensen het door hebben.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik ben zelf meer voor een suikertaksi. Dat je die kan bellen als de suiker weer op is.

Bernadette Beeren
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2013 11:32

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door Bernadette Beeren »

Wij met ons centrum " Bernadette Beeren Body Coaching" staan al jaren voor suikervrij en vetarm eten.
Wij weten hoe moeilijk mensen dat vinden, het is inderdaad een verslaving, net zo erg als roken en alcohol. Dus wij zijn heel blij met jullie item van gisteren.
Maar waarom een taks op suiker?
Eigenlijk zouden de fabrikanten erop geattendeerd moeten worden dat ze andere, natuurlijke zoetstoffen kunnen gebruiken.
Maar zijn we wel bewust, dat door de suiker, zoetstoffen en alle rotzooi die toegevoegd is/wordt aan voeding, we heel ver weg zijn geraakt van de natuurlijke smaken?
Er zou een beweging op gang gebracht moeten worden om die fabrikanten tot een beter inzicht te laten komen.
Natuurlijk is overheerlijk!!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Bernadette Beeren schreef:Wij met ons centrum " Bernadette Beeren Body Coaching" staan al jaren voor suikervrij en vetarm eten.
Wij weten hoe moeilijk mensen dat vinden, het is inderdaad een verslaving, net zo erg als roken en alcohol. Dus wij zijn heel blij met jullie item van gisteren.
Maar waarom een taks op suiker?
Eigenlijk zouden de fabrikanten erop geattendeerd moeten worden dat ze andere, natuurlijke zoetstoffen kunnen gebruiken.
Maar zijn we wel bewust, dat door de suiker, zoetstoffen en alle rotzooi die toegevoegd is/wordt aan voeding, we heel ver weg zijn geraakt van de natuurlijke smaken?
Er zou een beweging op gang gebracht moeten worden om die fabrikanten tot een beter inzicht te laten komen.
Natuurlijk is overheerlijk!!
Natuurlijk kan overheerlijk zijn maar toch is suiker ook erg lekker.

Bernadette Beeren
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2013 11:32

Re: Suikertaks

Ongelezen bericht door Bernadette Beeren »

Nog even dit:
Ik schrik van de reacties van iedereen.
Mensen wordt toch een beetje bewust van wat jullie eten.
Je zou haast zeggen: JULLIE KIEZEN ERVOOR OM LATER ECHT ZIEK TE WORDEN!!
Denk toch na, jullie zorgen nog beter voor jullie auto dan voor jezelf.

Gesloten