LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verrast door Editie Enigma-abonnement

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Verrast door Editie Enigma-abonnement

Ongelezen bericht door Radar »

Vrijblijvend een gratis proefexemplaar van puzzeltijdschrift Editie Enigma ontvangen? Dat klinkt als een leuke aanbieding voor fans van kruiswoordpuzzels. Groot was de verbazing bij veel puzzelaars dan ook toen zij ineens vast bleken te zitten aan een duur abonnement. Voor een misverstand aan de kant van het tijdschrift hoefden zij toch zeker niet te betalen?

Maandag 30 september in TROS Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verrast door Editie Enigma-abonnement

Ongelezen bericht door alfatrion »

Sinds de invoering van de Wet Van Dam mogen proefabonnementen op tijdschriften niet meer stilzwijgend verlengt te worden.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Verrast door Editie Enigma-abonnement

Ongelezen bericht door plumber »

alfatrion schreef:Sinds de invoering van de Wet Van Dam mogen proefabonnementen op tijdschriften niet meer stilzwijgend verlengt te worden.
Dergelijke dingen begrijp ik dus echt niet. Een proef abbo is een proef abbo en al
gaan ze op hun kop staan als het mij niet bevalt zet ik hem stilzwijgend stop.
Ze komen maar met hun rechtszaken.Heb nergens voor getekend en volgens mij
is alleen een fax rechtsgeldig.Getuige de recepten die dokters uitschrijven.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Verrast door Editie Enigma-abonnement

Ongelezen bericht door ciske »

Gratis is meestal een valkuil.

Ben het plumber eens, geen abo dan ook niet betalen.

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verrast door Editie Enigma-abonnement

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb op een van de bladen van Rendement Uitgeverij een proefabonnement gesloten. De deal was drie bladen voor een tientje. Na de eerste drie krijg ik er nog vijf met een factuur van honderd euro. Toen had ik dus acht bladen voor een tientje. :mrgreen:

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Verrast door Editie Enigma-abonnement

Ongelezen bericht door plumber »

TROS Radar schreef:Vrijblijvend een gratis proefexemplaar van puzzeltijdschrift Editie Enigma ontvangen? Dat klinkt als een leuke aanbieding voor fans van kruiswoordpuzzels. Groot was de verbazing bij veel puzzelaars dan ook toen zij ineens vast bleken te zitten aan een duur abonnement. Voor een misverstand aan de kant van het tijdschrift hoefden zij toch zeker niet te betalen?

Maandag 30 september in TROS Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1
Ergens begrijp ik dit hele verhaal niet.Je krijgt vrijblijvend iets en dan zit je vast aan iets?
Als er niets getekend is zit je nergens aan vast dus daar een uitzending aan verspillen
vind ik niet nodig.Kijk maar wat er voor de OAD reizigers en personeel gedaan kan worden.
Is veel belangrijker.

GerritJanT
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2013 07:18

Re: Verrast door Editie Enigma-abonnement

Ongelezen bericht door GerritJanT »

Kan ik voor deze overlast geen administratiekosten in rekening brengen bij die gasten?

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verrast door Editie Enigma-abonnement

Ongelezen bericht door kuklos »

plumber schreef:Ergens begrijp ik dit hele verhaal niet.Je krijgt vrijblijvend iets en dan zit je vast aan iets?
Als er niets getekend is zit je nergens aan vast dus daar een uitzending aan verspillen vind ik niet nodig.
Jij wellicht niet, maar toch zijn er tig mensen die zich onder druk laten zetten en gaan betalen. Dit soort zaken met enige regelmaat aankaarten is goed om mensen voor dergelijke zaken te behoeden.
plumber schreef:Kijk maar wat er voor de OAD reizigers en personeel gedaan kan worden. Is veel belangrijker.
Oad personeel is geen consumentenzaak, Oad reizigers wel. Maar ik vermoed, weet het eigenlijk wel zeker, dat op een dergelijke korte termijn er geen item meer over gemaakt kan worden. Wellicht dat het volgende week of de week erna aan bod komt.

promsy
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:14

Re: Verrast door Editie Enigma-abonnement

Ongelezen bericht door promsy »

:evil:
Laatst gewijzigd door promsy op 24 okt 2013 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verrast door Editie Enigma-abonnement

Ongelezen bericht door kuklos »

promsy schreef:In de nieuwe wetgeving staat inderdaad dat proefabonnementen niet automatisch verlengd mogen worden. Maar u had geen proefabonnement. U had een halfjaarabonnement. Voordat dat halfjaarabonnement inging heeft u op 21-06-2013 een gratis kennismakingsexemplaar ontvangen, zodat u het abonnement eventueel nog kon afzeggen, maar dat is iets anders dan een proefabonnement. We hebben in alle e-mails steeds duidelijk aangegeven dat het om een abonnement gaat dat geldt tot wederopzegging.



Met vriendelijke groet,

Klantenservice editie enigma

Nu spreken ze al van gratis kennismakingsexemplaar ! :cry:
Op wie reageren jullie eigenlijk?

En als jullie willen gaan huilen vanwege verkeerde berichtgeving, steek de hand dan eens in eigen boezem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

promsy
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:14

Re: Verrast door Editie Enigma-abonnement

Ongelezen bericht door promsy »

De tactiek is even eenvoudig als scrupuleloos. Calatus belt mensen thuis op met de vraag of ze interesse hebben in een gratis proefnummer van een puzzelboekje. Bij een positief antwoord valt zo'n exemplaar in je bus. Binnen de tien dagen moet je dan laten weten aan deze organisatie of je effectief een abonnement wenst. Er zijn dus twee mogelijke antwoorden.

Is het antwoord positief, dan ga je een contract aan en dan betaal je met een vaste interval je abonnementsgeld. Is het antwoord negatief, dan ontstaat er geen contract. Tot zover de theorie.

We lezen en horen echter van veel mensen dat ongeacht welk antwoord zij geven, er toch steeds een factuur in de bus valt waaruit blijkt dat zij een abonnement zijn aangegaan. Eerst en vooral zijn er mensen die reeds aan de telefoon te kennen geven dat zij niet geïnteresseerd zijn in een abonnement op een puzzelboekje. Dikwijls krijgen ook zij een rekening in de bus en volgt er een e-mail waarin staat dat het telefoongesprek van toen werd opgenomen en dat daaruit zou blijken dat werd toegezegd met het abonnement en dat bovendien het tegendeel niet per e-mail te kennen werd gegeven. Boerenbedrog. Telefoongesprekken opnemen en nadien gebruiken als bewijs zijn praktijken die enkel de politie mag hanteren. Ongevraagde leveringen opsturen naar consumenten wil eenvoudigweg zeggen dat zij deze mogen houden en niet eens hoeven terug te sturen. Zij scheppen geen enkele verplichting voor de consument.

Er zijn ook mensen die wel geïnteresseerd zijn in een gratis proefnummertje van dit puzzelblad. De ontsteltenis is dan ook groot als blijkt dat geen proefnummer maar meteen de eerste editie van het puzzelblad in de bus valt, gepaard met een hoge factuur! Calatus beweert steeds opnieuw dat zij een eerste gratis proefnummertje wél hebben opgestuurd en dat wegens het uitblijven van een antwoord zij ervan zijn uitgegaan dat werd toegestemd met het abonnement. Ook hier wordt gegoocheld met opgenomen telefoongesprekken die het akkoord van de consument zouden moeten bewijzen. Opnieuw je reinste oplichterij.

Calatus stuurt, volgens het OIVO, aan niemand een gratis proefnummertje. Ze sturen na een hele poos, zodat het telefoongesprekje allang vergeten is, meteen een eerste nummer van het puzzelblad én een gepeperde factuur. Ongevraagde leveringen opsturen naar consumenten en hen vragen hiervoor te betalen of ze terug te sturen is verboden. Gebeurt het toch, dan mag de consument de levering gewoon houden. Telefoongesprekken opnemen zonder de toestemming van de consument is verboden. Dreigen deze telefoongesprekken aan te wenden als bewijs eveneens.

Marketingmateriaal voorzien van een factuur of een soortgelijk document waarin om betaling wordt gevraagd, waardoor bij de consument de indruk wordt gewekt dat hij het aangeprezen product al heeft besteld, terwijl dat niet het geval is, wordt door de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming (art. 91, 21° WMPC) beschouwd als misleidend en is derhalve oneerlijk en verboden.

Het OIVO stelt dan ook onomwonden dat de consument het geleverde goed mag behouden en geen factuur dient te betalen. Mocht u twijfels hebben, dan kunt u steeds contact opnemen met het Europees Consumenten Centrum via www.eccbelgie.be.

promsy
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:14

Re: Verrast door Editie Enigma-abonnement

Ongelezen bericht door promsy »

:-)

Gesloten