LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zout, suiker en vet

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Zout, suiker en vet

Ongelezen bericht door Radar »

Voedselproducenten verleiden ons dagelijks met hun producten waarin alles draait om zout, suiker en vet. Hoe verslavend zijn ongezonde producten eigenlijk? De Amerikaanse onderzoeksjournalist Michael Moss legt uit hoe de voedselindustrie wetenschap en marketing inzet om consumenten afhankelijk te maken en te houden van zout, suiker en vet. Hij trekt daarbij een vergelijking met de tabaksindustrie.

Maanddag 11 november in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Zout, suiker en vet

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Je kunt net zo goed betogen dat consumenten het wel prima vinden om zich als makke schapen te laten volstoppen met die rommel. Om dan later "de industrie" de schuld te geven, zodat ze vooral maar geen eigen verantwoordelijkheid hoeven te nemen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zout, suiker en vet

Ongelezen bericht door sjohie »

GJvdZ schreef:Je kunt net zo goed betogen dat consumenten het wel prima vinden om zich als makke schapen te laten volstoppen met die rommel. Om dan later "de industrie" de schuld te geven, zodat ze vooral maar geen eigen verantwoordelijkheid hoeven te nemen.
En vergeet niet dat de aandelen Unilever, P&G, Kraft, Nestlé etc, net als die van bijvoorbeeld de banken en pensioenfondsen (kredietcrisis, hunnie zijn boeven) en wapenfabrikanten (clusterbommen, hunnie vermoorden Afrikaanse weesjes oid), goed vertegenwoordigd zijn in de pensioenfondsen en andere beleggingsproducten van die zich volvretende consumenten.

Net als alle voorgaande gevallen, zijn de nu ineens wakker wordende consumenten een dragend deel van de hele verrotte constructie, maar dat willen ze liever niet weten volgens mij.. :wink:

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zout, suiker en vet

Ongelezen bericht door 16again »

In het rijtje zoet zout en vet mis ik de smaakversterkers...

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Zout, suiker en vet

Ongelezen bericht door Robjee »

Hopelijk wordt er een objectief en genuanceerd beeld neergezet en komen ook andere deskundigen aan het woord. Producten met vet, suiker en zout verleiden ons inderdaad tot eten. Het is echter onjuist om deze ingrediënten als hoofdoorzaak aan te wijzen voor obesitas. De effectieve marketing van producten met deze ingrediënten lijkt een belangrijkere rol te spelen.

http://download.thelancet.com/pdfs/jour ... 4193807420

fep
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 nov 2005 22:41

Re: Zout, suiker en vet

Ongelezen bericht door fep »

In Enschede is men begonnen met de bouw van een Mc Donalds en KFC, recht tegenover een school (Voortgezetonderwijs), 200 meter. Een andere grote school (MAVO HAVO VWO) ligt op minder dan 1 kilometer. Dus in de pauze kunnen de pubers makkelijk hun 'gezonde maaltijd' daar gaan nuttigen, belachelijk gewoon.
Dat hier niet iets tegen gedaan kan worden.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Zout, suiker en vet

Ongelezen bericht door Robjee »

fep schreef:In Enschede is men begonnen met de bouw van een Mc Donalds en KFC, recht tegenover een school (Voortgezetonderwijs), 200 meter. Een andere grote school (MAVO HAVO VWO) ligt op minder dan 1 kilometer. Dus in de pauze kunnen de pubers makkelijk hun 'gezonde maaltijd' daar gaan nuttigen, belachelijk gewoon. Dat hier niet iets tegen gedaan kan worden.
Gelukkig wordt daar iets tegen gedaan, alleen blijkbaar niet in Enschede. Er verschijnen steeds meer JOGG-gemeenten (Jongeren Op Gezond Gewicht). Dit zijn gemeenten waarin verschillende partijen (gezondheidsprofessionals, onderwijs, zorg, bedrijfsleven, sport, bewegen, woningbouw, welzijn en media) zich gezamelijk inzetten om een gezondere omgeving te creëren voor jongeren. Het is een aanpak die zijn effectiviteit heeft bewezen.

markvanders
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2013 21:12

Re: Zout, suiker en vet

Ongelezen bericht door markvanders »

De mevrouw van de koude douche had eigenlijk zelf een koude douche kunnen gebruiken, want iedere moeder die zo nodig (verse) visfilet moet voeren aan haar baby, moet eerst is na gaan zoeken of vis graatvrij kan zijn (vis wordt vrijwel altijd verkocht als graatarm, omdat ze graatvrij niet kunnen garanderen) en dat moet je dan niet vragen aan een knul die een bijbaantje heeft bij de hema. dan ben je een slechte moeder die niet nadenkt over wat je je baby voert en de verantwoordelijkheid bij een of andere knul neerlegt over je baby's welzijn

fep
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 nov 2005 22:41

Re: Zout, suiker en vet

Ongelezen bericht door fep »

@Robjee Een gezond gewicht wil nog niet zeggen dat je gezond bent. Ik at vroeger 18 boterhammen op 1 dag, maar kwam geen grammetje aan. Ik kan me zo voorstellen dat er jongeren zijn die ook niet aankomen, maar ondertussen wel te veel aan zout, vet en suiker (van de cola) binnenkrijgen.

Ik vind het niet erg dat er en Mc Donalds bij komt, want de dichtstbijzijnde is afgebrand en moeten we nu dus 12 km rijden. Als wij er eens in de 3 maanden komen, is het veel.

Als je 15 bent, is het moeilijk om nee te zeggen tegen de verleiding, vooral als je vriendjes wel gaan.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Zout, suiker en vet

Ongelezen bericht door Robjee »

fep schreef:@Robjee Een gezond gewicht wil nog niet zeggen dat je gezond bent.
Dat klopt, maar het aantal jongeren met overgewicht en obesitas stijgt. Dit gaat gepaard met een hoger risico op gezondheidsproblemen.

pibara
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2013 20:59

Re: Zout, suiker en vet

Ongelezen bericht door pibara »

Over'gewicht' is een volslagen verkeerde naam eigenlijk. oals dit plaatje laat zien zijn er enorme groepen mensen die volgens hun BMI te zwaar zijn, maar een gezond vet percentage hebben, en anderen die een zogenaamd goed BMI hebben en toch veel te vet zijn:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 4_Data.PNG

Als je iets wilt doen aan obesitas, dan zal je toch echt gewoon de koolhydraten (zuiker, zetmeel en graan) moeten beperken tot enkele tientallen grammen per dag. In het hele verhaal kwamen de zetmeel en de granen natuurlijk weer niet ter spraken.

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Zout, suiker en vet

Ongelezen bericht door Robjee »

Natuurlijk zijn er altijd mensen die een te hoog vetpercentage hebben bij een "gezonde" BMI. De BMI kent ook belangrijke beperkingen, maar helaas hebben we geen praktisch bruikbaar alternatief dat beter voldoet. In de praktijk is het verstandig om ook de middelomtrek te meten om het gezondheidsrisico te schatten. Dit staat ook beschreven in de richtlijnen voor onder andere huisartsen. Het is dus niet zo dat de BMI als enigste maat wordt geïnterpreteerd bij het inschatten van het risicoprofiel.

Overigens is in het onderzoek waar het plaatje vandaan komt het vetpercentage gemeten met de BIA-methode. Een methode die toch een redelijke onnauwkeurigheid kent.
pibera schreef:Als je iets wilt doen aan obesitas, dan zal je toch echt gewoon de koolhydraten (zuiker, zetmeel en graan) moeten beperken tot enkele tientallen grammen per dag. In het hele verhaal kwamen de zetmeel en de granen natuurlijk weer niet ter spraken.
Onderzoek laat zien dat koolhydraatbeperking in de eerste 6 maanden tot een groter gewichtsverlies leidt vergeleken met vet/caloriebeperking (1). Na één jaar verdwijnt dit verschil grotendeels en zijn ze beide praktisch even effectief.
De voedingssamenstelling voor gewichtsverlies lijkt macronutriënt-neutraal te zijn. In plaats daarvan lijkt het belangrijker om te kijken naar voedingsmiddelen (2).

Volkoren granen worden niet in verband gebracht met gewichtstoename, maar eerder met gewichtsverlies (3, 4).

Referenties
1. Hession M, Rolland C, Kulkarni U, Wise A, Broom J. Systematic review of randomized controlled trials of low-carbohydrate vs. low-fat/low-calorie diets in the management of obesity and its comorbidities. Obes Rev. 2009 Jan;10(1):36-50.
2. Fogelholm M, Anderssen S, Gunnarsdottir I, Lahti-Koski M. Dietary macronutrients and food consumption as determinants of long-term weight change in adult populations: a systematic literature review. Food Nutr Res. 2012;56.
3. Ye EQ, Chacko SA, Chou EL, Kugizaki M, Liu S. Greater whole-grain intake is associated with lower risk of type 2 diabetes, cardiovascular disease, and weight gain. J Nutr. 2012 Jul;142(7):1304-13.
4. Cho SS, Qi L, Fahey GC Jr, Klurfeld DM. Consumption of cereal fiber, mixtures of whole grains and bran, and whole grains and risk reduction in type 2 diabetes, obesity, and cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. 2013 Aug;98(2):594-619.

pibara
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2013 20:59

Re: Zout, suiker en vet

Ongelezen bericht door pibara »

Er is wel degelijk een heel belangrijk verschil tussen het beperken van vet en het beperken van koolhydraten: "Honger". De obesitas explosie gaat samen met het goed bedoelde advies van overheden om meer graan te eten in plaats van vetten. Gary Toubes maakt een zeer overtuigende zaak in z'n boeken. Toubes laat ook (met veel reverenties naar wetenschappelijk onderzoek) zien dat de invoering van het advies om minder vet, en daarmee meer graan en zuiker te eten gewoon 100% te correleren valt met de obesitas explosie waar we nu in zitten.

Ik vecht zelf al decenia lang met overgewicht. Na decenia van goed bedoeld advies en begelijding door dietisten waarbij ik (door de honger) uitendelijk weer als een jojo omhoog schoot met m'n gewicht, is low-carb gewoon vol te houden. Zit nu een jaartje op low-carb en heb weer bijna een gezond vet percentage. Belangrijkste resultaat, niet dat ik goed ben afgevallen, maar dat ik nog geen seconde honger heb gehad!

O ja, en weet je hoe ze in de bio industrie dieren razendsnel vet krijgen? Juist, door ze vol te stoppen met graan!

En voor wat betreft BMI, het hele concept BMI en de focus op gewicht draagt bij aan obesitas! Als ik een euro zou krijgen voor elke keer dat ik, als antwoord op de vraag waarom ik die persoon nooit meer op de sportschool zag, het antwoord kreeg: "ik ben maar gestopt, want ik werdt alleen maar zwaarder", dan kon ik daar een stevig dinee van betalen. Door het steeds maar over BMI en over'gewicht' te hebben misleid je mensen op zo'n manier dat ze zodra ze goed bezig zijn en spiermassa aan het opbouwen zijn, je ze het idee geeft dat ze zwaarder en dus ook dikker worden. Je bent te vet, wilt er iets aan doen en gaat sporten. Komt vervolgens sneller aan in spieren dan je afvalt aan vet. Gevolg: vet percentage om laag (het echte doel), goed bezig dus. Neven effect: BMI omhoog, gewicht omhoog, oh ****, ik had over'gewicht' en nu wordt ik alleen maar zwaarder. Zwaarder en dikker is het zelfde, dat vertelt de BMI mij nu eenmaal, laten we maar snel stoppen met die gezondere levensstijl. Als je op de sportschool gaat kijken naar de mensen die er 5 of 10 jaar lang 3, 4 of 5 keer in de week komen, dan kom je heel wat gasten tegen die volgens hun BMI obesitas of zelfs morbide obesitas zouden hebben, maar waarvan je zo ziet dat hun vet percentage tegen de ondergrens zit van de gezonde range. Een meerderheid van mensen snapt dat echter niet en denkt dat als ze aankomen van het sporten, dat ze echt dikker en ongezonder worden en dus beter maar kunnen stoppen.
Laatst gewijzigd door pibara op 12 nov 2013 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zout, suiker en vet

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:In het rijtje zoet zout en vet mis ik de smaakversterkers...
Zout is (ook) een smaakversterker.. :wink:

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Zout, suiker en vet

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Pibara, mooi stuk! Ik leef al bijna 40 jaar in elk geval met zo min mogelijk suiker. Werd te zwaar en had altijd buikpijn terwijl ik 'gezond' at: bruine boterhammen, kaas, melk, bananen, appels en veel rauwkost.

Nu ben ik 11 jaar geleden overgestapt op koolhydraatbeperkt. Resultaat:
- 16 kilo afgevallen (was nodig!)
- bloedsuikergehalte weer normaal (begon richting diabetes 2 te gaan)
- en het belangrijkste: buikpijn verdwenen! Na 15 jaar was dat toch wel een opluchting.

Ik ben heel blij dat het nu eindelijk breder tot mensen begint door te dringen dat suiker de grote boosdoener is, en vooral ook kant-en-klaar. Ik eet gewoon geen dingen die een etiketje hebben... Nog een paar jaar en dan worden 'wij' hopenlijk niet meer zo vreemd aangekeken als we zeggen dat we geen brood eten en geen koekjes, rijst, granen. Er zijn zoveel meer lekkere dingen op de wereld!

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Zout, suiker en vet

Ongelezen bericht door Robjee »

Pibara schreef:Er is wel degelijk een heel belangrijk verschil tussen het beperken van vet en het beperken van koolhydraten: "Honger".
Experimenteel onderzoek laat dit niet zien (1, 2).

- De BMI is inderdaad niet ideaal omdat het geen onderscheid maakt tussen vetmassa en vetvrije massa en de vetverdeling. Om overgewicht en gezondheidsrisico's in te schatten zijn daarom meer gegevens nodig (middelomtrek, geslacht, afkomst, leeftijd). Deze combinatie van gegevens is nauwkeuriger en wordt in de praktijk ook toegepast.

- Dat mensen stoppen met sporten omdat ze zwaarder worden heeft niet zozeer met de BMI te maken, maar met het lichaamsgewicht. Het merendeel van de mensen zal op de weegschaal gaan staan en (wellicht) constateren dat ze niet zijn afgevallen. Dit staat los van de verhouding lengte en gewicht (en dus de BMI). Bij deze groep mensen is voorlichting nodig over de effecten van sporten (gezondheid en lichaamssamenstelling) en de relatie met het lichaamsgewicht.

- In deze discussie is het nodig om soms onderscheid te maken. Suikers zijn koolhydraten, maar niet alle koolhydraten zijn suikers. Niet alle voedingsmiddelen met koolhydraten hebben daarom hetzelfde effect op het lichaam en kunnen op één hoop gegooid worden. Twee glazen suikerhoudende frisdrank bevatten bijvoorbeeld evenveel koolhydraten als drie sneetjes volkorenbrood. In het concept van low-carb wordt daar geen onderscheid in gemaakt. Om die reden lijkt het verstandiger om te denken in voedingsmiddelen en niet in energieleverende voedingsstoffen. We zien dan dat de consumptie van suikerhoudende frisdrank en toegevoegde suikers wel gecorreleerd is aan gewichtstoename (3), maar volkoren graanproducten en fruit niet (4-6).


Referenties
1. Rolls BJ. Carbohydrates, fats, and satiety. Am J Clin Nutr. 1995 Apr;61(4 Suppl):960S-967S.
2. Blundell JE, Stubbs RJ. High and low carbohydrate and fat intakes: limits imposed by appetite and palatability and their implications for energy balance. Eur J Clin Nutr. 1999 Apr;53 Suppl 1:S148-65.
3. Te Morenga L, Mallard S, Mann J. Dietary sugars and body weight: systematic review and meta-analyses of randomised controlled trials and cohort studies. BMJ. 2012 Jan 15;346:e7492.
4. Alinia S, Hels O, Tetens I. The potential association between fruit intake and body weight--a review.
Obes Rev. 2009 Nov;10(6):639-47.
5. Ye EQ, Chacko SA, Chou EL, Kugizaki M, Liu S. Greater whole-grain intake is associated with lower risk of type 2 diabetes, cardiovascular disease, and weight gain. J Nutr. 2012 Jul;142(7):1304-13.
6. Cho SS, Qi L, Fahey GC Jr, Klurfeld DM. Consumption of cereal fiber, mixtures of whole grains and bran, and whole grains and risk reduction in type 2 diabetes, obesity, and cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. 2013 Aug;98(2):594-619.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Zout, suiker en vet

Ongelezen bericht door 53o »

Zelf ben ik een ectomorph (oftewel, ik ben dun, heb een spijsvertering die overuren draait).

Dat voedsel 'gezond' moet zijn is voor mij nadelig, omdat dit ook vaak betekent dat er minder calorieën in voedsel zitten, terwijl ik juist meer wil hebben.

Natuurlijk is te veel vet en zout in voedsel ook slecht voor mij, maar de gezonde-voeding onzin zorgt er ook voor dat de calorieën in voedsel afnemen, terwijl ik juist een hoop extra nodig heb.

Niet iedereen heeft last van overgewicht, sommige personen moeten op een dieet om aan te komen, en dat zonder een sporter te zijn. Het helpt niet dat voedingsproductenten de calorieën maar blijven verlagen in alles.

Zelf ben ik van mening dat sommige bronnen van voedsel gewoon te vet en te energie rijk moeten zijn. Een rookworst? Het vet moet er uit spuiten, zoals het geval was in het verleden toen er nog niet teveel werd gezeurd over hoe ongezond iets is.

Als mensen calorie-laag willen eten, eet dan wat vaker vegetarisch, eet fruit, of wat dan ook, maar zorg ervoor dat het gezeur voor gezond voedsel niet ervoor zorgt dat energierijk eten ook op eens energie/vet armer moet worden.

Gesloten