LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Declaratiefraude in de zorg

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef: Ik vind het prima dat iemand niet weet en niet de moeite neemt dingen te controleren , maar als men het niet weet, vorm dan ook geen mening.
Moet je na iedere tandartsbehandeling dan naar een andere tandarts om na te laten
kijken of het klopt wat de vorige tandarts op de rekening heeft geschreven ?

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door eleven »

vroem schreef:
Maar niet het steeds controleren van facturen op fraude, dan schiet de bedoeling aan het doel voorbij.
dit is wel juist 1 van de opdrachten die de overheid aan de zorgverzekeraars heeft gegeven, en de NZA moet daarop toezien (die dus ook een forse steek heeft laten vallen op dit punt).

Ik vind het prima dat iemand niet weet en niet de moeite neemt dingen te controleren , maar als men het niet weet, vorm dan ook geen mening.
Vroem, deze discussie hebben wij al eens gehad, maar ook toen had je problemen met mijn mening, welke zich niet veranderd heeft.
In tegendeel, nu is den aap uit de mouw, dat het veeeel meer gefraudeerd wordt als van de burger wordt aangenomen.(En ik zelf heb gedacht).

De veroorzaker zijn de zorgverleners en niet de zorgverzekeraars.
Wij worden bedrogen door de zorgverleners, daarom betalen wij ook zoveel premie, dat is een feit.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Chocomelk schreef:
vroem schreef: Ik vind het prima dat iemand niet weet en niet de moeite neemt dingen te controleren , maar als men het niet weet, vorm dan ook geen mening.
Moet je na iedere tandartsbehandeling dan naar een andere tandarts om na te laten
kijken of het klopt wat de vorige tandarts op de rekening heeft geschreven ?
zou niet nodig moeten zijn inderdaad. Maar bij twijfel kan je altijd natuurlijk wel even uitleg laten geven, vragen of je even mee mag kijken, met een spiegel, rekening controleren of wat er opstaat klopt met je gevoel over wat er gedaan is.
Uitleg vragen mag altijd, doen zo weinigen... ook m.b.t. problemen. Als de tandarts die zelf al niet geeft. Meestal gaat e.e.a. hand in hand, de goede zorgverlener neemt tijd voor uitleg, daar hoef je niet zelf om te vragen. De zorgverlener (gaat natuurlijk hier niet alleen over tandartsen) die niet communiceert en die ""geen tijd heeft"" voor uitleg ook over een nota moet je mi mijden als de pest.
Doe ik zelf ook.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

eleven schreef:
vroem schreef:
Maar niet het steeds controleren van facturen op fraude, dan schiet de bedoeling aan het doel voorbij.
dit is wel juist 1 van de opdrachten die de overheid aan de zorgverzekeraars heeft gegeven, en de NZA moet daarop toezien (die dus ook een forse steek heeft laten vallen op dit punt).

Ik vind het prima dat iemand niet weet en niet de moeite neemt dingen te controleren , maar als men het niet weet, vorm dan ook geen mening.
Vroem, deze discussie hebben wij al eens gehad, maar ook toen had je problemen met mijn mening, welke zich niet veranderd heeft.
In tegendeel, nu is den aap uit de mouw, dat het veeeel meer gefraudeerd wordt als van de burger wordt aangenomen.(En ik zelf heb gedacht).

De veroorzaker zijn de zorgverleners en niet de zorgverzekeraars.
Wij worden bedrogen door de zorgverleners, daarom betalen wij ook zoveel premie, dat is een feit.
ja en nu heb je het over twee verschillende dingen om je gelijk te halen, helaas...
Wat ik zeg is dat je blijkbaar er niet van op de hoogte bent dat controle tot 1 van de taken van de zorgverzekeraar behoort. Daar ga je niet op in, zegt mij weer genoeg.
En voor je weer mij dingen in de mond gaat leggen die ik niet zeg: ik ben fervent tegenstander van fraude, altijd al geweest, en ondanks dat er egelmatig mensen zijn die wat anders beweren zal ik ook nooit zeggen dat het toelaatbaar is of de schuld van anderen. Maar om achter fraude te komen moet je wel controleren.
En het gebeurt op alle niveaus. t/m de ambtenaar die af en toe een potlood en een gummetje meeneemt, is gewoon diefstal, van de overheid en dus van de burger.
Probleem is dat het lang door heeft kunnen woekeren en dat er te weinig aan gedaan is juist door diegenen die het moesten en konden doen. nog steeds staat ook dit forum bol van zorgverzekeraars die niet meewerken met mensen die hun zorg nota willen controleren, vind ik schandalig, net zo schandalig als de fraude zelf.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Chocomelk »

De oplichting komt meestal pas boven water als de patient/cliënte/klant een melding
doet bij zijn/haar zorgverzekering.
Ook een zorgverzekeraar weet niet of het klopt wat bijvoorbeeld een tandarts heeft
ingediend.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Chocomelk,

Een zorgverzekeraar weet dat niet nee, maar er zijn wel methoden om excessen boven te krijgen, statistisch lukt heel veel, tevens algemeen declaratie gedrag. Een tandarts die nooit een 1 vlaks vulling legt is verdacht bv. vergis je niet in de waarde van cijfermateriaal, voor vergelijkingen.

Ik heb zelf een tijd geelden meegedaan toen er nog data werden ingezameld steekproefsgewijs ook door de beroepsgroep. Dan zag je heel mooi je eigen data in vergelijk met de regio, en landelijk.
Dan zag je ook bv dat bij meer preventie logischerwijs minder vullingen, zag je de verschuivingen door verschillen in praktijkopbouw qua leeftijd patiënten, regio, en dergelijk.
Veel info uit te halen.
en als je dan gaat rekenen houd je een topje over, en vandaar kan je verder.

bert de haan
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2013 13:46

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door bert de haan »

Goedemiddag,
Naar aanleiding van uw uitzending het volgende.mijn dochter heeft 2 sessies van 1 uur gevolgd bij ggz flevoland in lelystad. Ze kreeg vervolgens een nota toegestuurd van €1350 na hierover geklaagd te hebben kregen we een grote mond. Vervolgens interpolis gebeld met de mededelingdat het ons niet te doen was om mijn dochters eigen bijdrage maar dat het ons ging om het rucksichtloze akkoord gaan met declaraties welke ten onrechte inged Ik end worden.
Tot onze grote verbazing vertelde interpolis ons dat wij, wanneer wij het er niet mee eens waren, dit zelf maar moesten gaan uitzoeken.
Dit terwijl wij opkwamen voor het belang van de verzekering.
Ik heb hier telefonisch melding van gemaakt bij radar. Helaas heb ik hier niets meer over gehoord. Terwijl dit vanavond aktueel bleek.

bert de haan
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2013 13:46

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door bert de haan »

bert de haan schreef:Goedemiddag,
Naar aanleiding van uw uitzending het volgende.mijn dochter heeft 2 sessies van 1 uur gevolgd bij ggz flevoland in lelystad. Ze kreeg vervolgens een nota toegestuurd van €1350 na hierover geklaagd te hebben kregen we een grote mond. Vervolgens interpolis gebeld met de mededelingdat het ons niet te doen was om mijn dochters eigen bijdrage maar dat het ons ging om het rucksichtloze akkoord gaan met declaraties welke ten onrechte inged Ik end worden.
Tot onze grote verbazing vertelde interpolis ons dat wij, wanneer wij het er niet mee eens waren, dit zelf maar moesten gaan uitzoeken.
Dit terwijl wij opkwamen voor het belang van de verzekering.
Ik heb hier telefonisch melding van gemaakt bij radar. Helaas heb ik hier niets meer over gehoord. Terwijl dit vanavond aktueel bleek.

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Dutchy »

Ik heb vanmiddag de Menzis nota van mijn intakegesprek + 1 (tweedelijns) behandeling bij PsyQ/Lentis ontvangen. Deze graaiers hebben maar liefst € 898,19 !! gedeclareerd bij Menzis. Met het hoogste eigen risico moet ik helaas op de blaren zitten. Telefonisch contact met Menzis lukt niet op dit moment met een lange wachttijd.

De nota bevat helemaal geen specificatie en op MijnMenzis is deze nota ook (nog) niet terug te vinden.
Dit is toch een krankzinnig bedrag? Ik vroeg de behandelende psycholoog bij het eerste en enige gesprek nog hoeveel het op dat moment zou gaan kosten. Hij noemde toen een bedrag van ruim € 600 euro.
Kan ik bezwaar maken tegen zo'n hoge declaratie? Zelfs een topadvocaat is volgens mij nog goedkoper.

doornloosroosje
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 mei 2008 17:42

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door doornloosroosje »

@ Dutchy en Bert,
Eigenlijk hoort het hier niet thuis, want het ging gisteren over de !e lijns zorg. Maar ook ik heb een dergelijke klacht, waarover ik elders op deze site heb geschreven.
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 3#p1901753.
In de GGZ lijken dit soort misstanden dus standaard te zijn. Ook in ons geval gaf verzekeraar niet thuis. Gespecificeerde rekening, die kennelijk in de 1e lijn wel standaard gegeven wordt, ontbrak en die moest ook volgens de verzekeraar bij de GGZ-NHN zelf worden aangevraagd. Nu heeft mijn zoon de "behandeling" daar afgebroken en hij zal er alleen bij gedwongen opname ooit weer binnengaan, maar wat moet je doen als je nog wel bij zo'n instelling onder behandeling bent? Inmiddels heeft mijn zoon de gespecificeerde rekening nog niet gekregen, maar hij is wel door de manager gebeld, die hem de opbouw nog eens telefonisch heeft uitgelegd. Hij had een crisis DBC van 4 tot 8 uur gehad omdat er 2 mensen tegelijk zaten en die kan je kennelijk na elkaar in rekening brengen. Hij heeft moeten betalen voor het opzoeken van z'n oude dossier en het telefoontje daarover en verder had hij 400 euro betaald voor de 24-uurs beschikbaarheid van de GGZ. Ben benieuwd of hij dat het laatste bedrag ook postuum had moeten betalen, als hij in de 48 uur voordat ze überhaupt tijd voor een babbeltje hadden al een eind aan zijn leven had gemaakt. Mijn zoon is een volwassen man en de strategie van de manager heeft gewerkt; hij laat het erbij zitten, want hij denkt, dat het niet goed voor zijn geestelijke gezondheid is, om een officiële klacht in te dienen, met alle frustraties van dien. Voor ons als ouders rest dus niets, dan het zoveel mogelijk van de daken te schreeuwen. Niet alleen betaalt de hele maatschappij hier aan mee, maar het is op zijn minst legale diefstal van de cliënt.:cry: Ik zou de boeken van de GGZ-NHN wel eens willen controleren, want voor zover ik weet hebben ze ook nog een geldstroom via de overheid.

doornloosroosje
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 mei 2008 17:42

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door doornloosroosje »

Bericht door ruudhil » 18 nov 2013 18:08
ik kreeg een ziekenhuisrekening van PNO van 1600 euro en moest daarvan mn eigen risico betalen; Zat geen specificatie van het ziekenhuis bij. Kontakt met PNO gehad en kreeg als antwoord dat ze me geen kopie konden zenden. Moest ik zelf opvragen bij het ziekenhuis. Is dit normaal?
Zoals je uit mijn vorige bericht op kunt maken lijkt dit normaal te zijn.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Persoonlijk ben ik van mening dat zorgverzekeraars, als ze dat al niet zijn eigenlijk, verplicht zouden moeten worden mee te werken aan dit soort verzoeken van verzekerden. Immers die kan als geen ander zien of in ieder geval qua data ed de declaratie klopt. En iemand die in het ziekenhuis is geweest weet ook echt wel of er bloedonderzoek gedaan is, foto's gemaakt en hoeveel etc.
Tevens is het denk ik tijd dat er voor de verzekerden helderheid komt in het DBC oerwoud. Dat soort dingen zou makkelijker begrijpbaar moeten zijn. Dat er zoveel onduidelijkheid is en blijkbaar veel declaraties er makkelijk doorheen komen die eigenlijk wellicht met verkeerde DBC bv ingediend zijn is echt ( de zoveelste....) miskleun van de NZA...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Ik heb net de uitzending even teruggekeken, had hem nog niet gezien.
Naast 1 pertinente onjuistheid in de casus van de eerste patiënt ( is zelfs uitspraak over geweest dus nu jurisprudentie waaruit het tegendeel van het gestelde blijkt) zie ik wel wat in het voorstel van het SP kamerlid! Doe mij maar in loondienst! ( met alle bijbehorende secundaire voorwaarden, alles geregeld , fijn! Hoef ik geen hoofdpijn meer te krijgen van de zoveelste maatregel in het nadeel van de kleine zelfstandige, hoef ik geen administrateur meer te zijn voor verzekeraars, kan ik gewoon doen waar het om gaat, nl zorg verlenen! ) . Ik vrees alleen dat deze meneer niet nagedacht heeft over de consequenties van deze stap.....

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Dutchy »

Voordat ik naar mijn eerste en tevens laatste behandeling met de PsyQ psycholoog ging heb ik op hun website tevergeefs naar tarieven gezocht. Je leest er wel over je eigen risico e.d. maar niet wat er per uur/sessie/behandeling in rekening wordt gebracht. Een uiteenzetting van de term DBC biedt me weinig informatie, ik wil gewoon bedragen kunnen opvragen. Een fysiotherapie praktijk is wel duidelijk in welke tarieven gehanteerd worden, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Laatst gewijzigd door Dutchy op 19 nov 2013 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Klopt helemaal. Klachten daarover ook graag richting NZA, verantwoordelijk minister en tweede kamerleden. Dat is namelijk de enige manier waarop de boodschap heel misschien door gaat dringen daar in den Haag.

Eea is in hoge mate veroorzaakt door de " marktwerking", naast dat die niet in een zorgsector thuis hoort om andere redenen is dit een heel goede reden extra.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Al die oplichters op een openbare lijst dan leren ze
die dingen wel af of krijgen gewoon geen cliënten/klanten/patiënten meer.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Chocomelk schreef:Al die oplichters op een openbare lijst dan leren ze
die dingen wel af of krijgen gewoon geen cliënten/klanten/patiënten meer.
Ja , maar dan wel ook even doen in alle vlakken van de maatschappij. Dus alle dieven, witte boorden criminelen, de ambtenaar die gummetjes jat , etc etc.

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Dutchy »

ELKE zorgverlener moet VERPLICHT tarieven kunnen tonen aan de cliënt/patiënt op hun website of in een brochure. Dat is mijn oproep aan de politiek. De zorg kan op die manier transparant worden.

Een huisarts tandarts, fysiotherapeut, ziekenhuis etc. zou de patiënt toegang moeten kunnen geven tot een persoonlijke pagina waarop alle handelingen uiteen worden gezet met het tarief erbij, zoals je dat bij de zorgverzekeraar ook hebt. Nu kan je achteraf vrijwel niets meer doen zodra de zorgverlener zijn declaratie bij de zorgverzekeraar ingediend heeft.
Laatst gewijzigd door Dutchy op 19 nov 2013 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

De meeste tarieven staan al openbaar hoor, is het niet bij zorgverlener zelf, al dan niet via een link is het wel bij de Nza.
Maar als ze er niet staan, is ( schriftelijk) navragen natuurlijk de remedie, en krijg je ze niet, of geen duidelijk antwoord is dat een goede reden naar een ander te gaan. Tarieven sec is 1, maar dan ben je er nog niet. Een behandelplan met prijs voor het hele traject heb je meer aan.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:
Chocomelk schreef:Al die oplichters op een openbare lijst dan leren ze
die dingen wel af of krijgen gewoon geen cliënten/klanten/patiënten meer.
Ja , maar dan wel ook even doen in alle vlakken van de maatschappij. Dus alle dieven, witte boorden criminelen, de ambtenaar die gummetjes jat , etc etc.
We hebben het hier over declaratiefraude in de zorg :!:

Gesloten