LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Declaratiefraude in de zorg

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Chocomelk schreef:
vroem schreef:
Chocomelk schreef:Al die oplichters op een openbare lijst dan leren ze
die dingen wel af of krijgen gewoon geen cliënten/klanten/patiënten meer.
Ja , maar dan wel ook even doen in alle vlakken van de maatschappij. Dus alle dieven, witte boorden criminelen, de ambtenaar die gummetjes jat , etc etc.
We hebben het hier over declaratiefraude in de zorg :!:
Dingen breed blijven zien, fraude is er in alle lagen van de maatschappij, gelijke monniken gelijke kappen. Of heb je een slecht geweten over gummetjes en potloden van je werk ? :mrgreen:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Nee ik heb geen slecht geweten Vroem en nee hou niet van oplichting :!:

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door eleven »

vroem schreef:
Chocomelk schreef:
vroem schreef:
Ja , maar dan wel ook even doen in alle vlakken van de maatschappij. Dus alle dieven, witte boorden criminelen, de ambtenaar die gummetjes jat , etc etc.
We hebben het hier over declaratiefraude in de zorg :!:
Dingen breed blijven zien, fraude is er in alle lagen van de maatschappij, gelijke monniken gelijke kappen. Of heb je een slecht geweten over gummetjes en potloden van je werk ? :mrgreen:
Helemaal mee eens, maar dit is een andere discussie.

Mijn voorgangster heeft het toch duidelijk geschreven, dat dit topic over de fraude van zorgverleners gaat, dus haal niet steeds dingen bij, die niets met het onderwerp te doen hebben.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

In de eerste plats doe ik het niet " steeds", in de tweede plaats heeft het wel degelijk met het onderwerp ( aanpak ervan met name dan) te maken, namelijk de juridische kant.
Maar blijkbaar is dat te moeilijk.

Om het eenvoudig te houden gaan we even terug naar die econoom. Ja die cijfers zijn erg, wat ik wel in en in triest vind is dat de cijfers niet hard zijn namelijk uit onderzoek komen, maar natte vingerwerk want overgenomen zijn uit het buitenland. Waar ze over het algemeen een ander opgezet zorgstelsel hebben. Dan kan je niet 1 op 1 vergelijken. En dat is econoom? Professor doktor?? Hij koet zich diep schamen.
Jammer dat Tros Radar niet gewoon met echte cijfers kan komen.

Wat niet weg neemt dat elke euro er 1 teveel is.

Ook de heer van ZN maakte zich schuldig aan leugentjes om mn eigen bestwil, mn over de aanpak van de kleinere zaken. Daar gebeurt echt weinig mee hoor....kom ik weer terug op de wijze waarop , in ieder geval in mijn perceptie gezien meerdere ervaringen, zorgverleners met overeenkomst juist ontzien lijken te worden.
Slechte zaak in een dergelijke discussie, terwijl verzekeraars daar juist meer mogelijkheden hebben een duidelijk statement te maken.

Grappa
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:59

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Grappa »

Sorry Vroem maar is dit niet een beetje de wereld op zijn kop? Verzekeraars controleren prima. Met één fraudemelding ben je zo maar dagen tot weken bezig. Medewerking van NMT en ANT, ho maar. Eerder het tegendeel, soms zelfs wordt men ondersteund. Gisteren op Tros Radar de voorbeelden die wij zo vaak zien. Een code erbij, met de muis klik je je rijk. Sealen, de kinderen weten het toch niet.

Jij wilt de rekening vai de patient sturen? Veel mensen willen dat niet. De kosten zullen stijgen wegens de grote hoeveelheid declaraties met als gevolg stijgende premies. Willen wij dat om een paar rommelaars te stoppen? Wij moeten gezamelijk optrekken, verzekeraars en (tand)artsen. Alleen zo kunnen ook ens aan leukere dingen gaan werken dan deze ellende.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

A kijk, zijn we het eens dat het een paar rotte appels ( rommelaars) zijn ipv " de" tandartsen die frauderen.
Nee ik wil niet dat de rekeningen naar de patiënt gaan. Ik zit niet bepaald in een villawijk, heb ook nog eens een aanzienlijk aantal bijstand afhankelijken en allochtonen, een groot deel ervan stort je in financiële ellende als je ze met de volle rekening opzadelt. Nog afgezien ervan dat ik dan waarschijnlijk ook zelf de deur kan sluiten, zoals velen met mij.
Maar een heksenjacht, lekker zorgverlener bashen wat nu gebeurt kan ook niet door de beugel.
Mbt jeugdzorg is het makkelijk opgelost, gewoon een abonnementstarief, met wellicht schalen afhankelijk van dmf getal bv. Mbt mondzorg moet het roer om niet alleen mbt financieringsmodel. En dat duffe marktmodel wat in hoge mate voor deze ellende verantwoordelijk is moet overboord.
Maar dat is een andere discussie en dat schijnt hier. Niet te mogen ook al is er een directe relatie.
Verder is er mbt controle gewoon een juridisch kader waar iedereen zich aan te houden heeft. Dat nmt en dergelijke zo reageren zoals nu komt naar ik begrepen heb doordat bij controles in het verleden best wel de rechten van zorgverleners verkwanseld zijn. Want totdat fraude bewezen is, is men in ons land nog altijd onschuldig.
Wat gaan jullie trouwens doen met contractanten die aangetoond frauderen. Ik hoor er niets over namelijk...
In essentie zijn wij het best over een aantal zaken eens met elkaar, en ik begrijp ook dat je moet werken binnen het door werkgever aangegeven kader en binnen hun lijnen. Maar er zijn meer wegen naar Rome.

Zoals de berichten hierboven over psychologiepraktijken, mensen denken gelijk aan fraude maar het kan net zo goed aan afspraken vanuit een overeenkomst komen, of de DBC opstellingen deugen gewoon niet. Maar laat iemand daar gewoon eerlijk voor uit komen.
Als ik met een patient een discussie over een declaratie heb is het 99 van de 100 x omdat de zorgverzekeraar iets niet vergoedt, wat duidelijk in de polisvoorwaarden staat, en wanneer patiënt zich beklaagt als antwoord krijgt van de verzekering dat de tandarts de verkeerde code gebuikt heeft. Wat een onzin. Gewoon rug recht houden en zeggen dat het buiten de polis valt ipv mij te beschuldigen van een fout , die tegenwoordig dankzij dit soort uitzendingen gelijk als fraude vertaald wordt.

Die tandarts uit het eerste item was fout met de tweede controle binnen een paar maanden, maar de eerste, mits wel uitgevoerd( krijg je geen antwoord op) kan geheel terecht zijn. En die tweede kan okk nog eens, afhankelijk van praktijkvoering en wellicht meerdere medewerkers wel zijn uitgevoerd, wanneer het dossier niet goed gelezen is. Maar daar moet je het dossier voor kennen. Hoeft niet per se fraude te zijn dus. Maar het is onjuist te stellen dat wanneer je een afspraak voor extractie maakt de tandarts niets anders mag doen. Sterker nog wanneer je een jaar niet geweest bent en de eigen tandarts doet geen controle is hij volgens ook recente uitspraak maar ook al een oudere uitspraak zelfs fout bezig, en aanspreekbaar wanneer er andere zaken spelen die hij dus niet gezien heeft.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door eleven »

Als ik de eerste zin van je statement lees,ben ik wederom overtuigt, dat je helemaal niet begrijpen wil, dat dit topic over de fraude in de zorg gaat.
Niet alleen over tandartsen, maar in het algemeen, daar zijn de anderen zorgverleners niet uitgesloten.

Niet zoals jij je steeds aangevallen voelt , als iemand de fraude ook bij tandartsen aanhaalde.
De schade van de fraude is toch een feit, maar als je zelf van overtuigt bent, dat dit niet de waarheid is, moet je gewoon actie ondernemen, tegen hoe noem je het, de heksenjacht tegen zorgverleners.

Feit is, dat op alle draagvlakken gefraudeerd wordt, maar nog een keer, dit is een discussie/topic over de fraude van zorgverleners.

Voor de andere fraudezaken waar je steeds opnieuw begint, kan je een topic openen en daar je gelijk proberen te halen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

eleven schreef:Als ik de eerste zin van je statement lees,ben ik wederom overtuigt, dat je helemaal niet begrijpen wil, dat dit topic over de fraude in de zorg gaat.
Niet alleen over tandartsen, maar in het algemeen, daar zijn de anderen zorgverleners niet uitgesloten.

Niet zoals jij je steeds aangevallen voelt , als iemand de fraude ook bij tandartsen aanhaalde.
De schade van de fraude is toch een feit, maar als je zelf van overtuigt bent, dat dit niet de waarheid is, moet je gewoon actie ondernemen, tegen hoe noem je het, de heksenjacht tegen zorgverleners.

Feit is, dat op alle draagvlakken gefraudeerd wordt, maar nog een keer, dit is een discussie/topic over de fraude van zorgverleners.

Voor de andere fraudezaken waar je steeds opnieuw begint, kan je een topic openen en daar je gelijk proberen te halen.
Mijn eerste zin is een reactie op Grappa. Dat jij dat weer uit verband haalt is voor jouw eigen rekening.
En weer stel je eigenlijk dat ik vind dat er geen sprake van fraude is, wat totaal onjuist is, houd eens op met die onzin . Dat ik bepaalde dingen waarvan ik van mening ben dat ze verkeerd gepresenteerd worden, onderbouwd, in een ander perspectief kan plaatsen is iets anders.
Fraude aanpak en heksenjacht zijn twee verschillende dingen. het 1 kan nooit verworden tot het ander, en daar doe ik wanneer het daar wel op gaat lijken inderdaad iets aan , namelijk onderbouwd stelling nemen. Dat dat dan net hetgene is waar jij tegen ageert (bij gebrek aan argumenten voor iets anders?) , ja dat is mijn probleem niet.
En nee het gaat niet alleen over tandartsen, maar dat stukje hebben Grappa en ik nu net wel verstand van. En aangezien het item van Trosradar daar nu net ook mee begon....

doornloosroosje
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 mei 2008 17:42

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door doornloosroosje »

Vroem schreef;
En dat duffe marktmodel wat in hoge mate voor deze ellende verantwoordelijk is moet overboord.
Helemaal mee eens. marktwerking voor tandartsen is al helemaal uit den boze; alsof je daar keuze zou hebben. Dat hebben we wel gezien met het vrije tarieven experiment. Ik was zelf vroeger dierenarts en heb met lede ogen zien gebeuren, dat wij op prijs moesten gaan concurreren en de NMA zelfs tariefafspraken verbood. Ik zat altijd al in het laagste tariefsegment, dus ik had er weinig last van, maar het uitgangspunt is totaal verkeerd. Ik woon op dit ogenblik in Frankrijk en daar is het systeem trouwens ook behoorlijk ingewikkeld en onbegrijpelijk. Je krijgt daar wel een bonnetje bij de tandarts, maar daar staat alleen een nummer en het bedrag op. Toch lijkt het daar juist vanwege dat bonnetje met het bedrag iets minder fraudegevoelig. Wat ik overigens niet begrijp, is dat gedoe met controles. Is het aloude consult verlaten ? Ik zou zeggen één jaarlijks consult wordt vergoed in de basiszorg en elk consult is automatisch een controle, waar dan een handeling bij kan komen. Ik zie niet waar de tandarts goed voor is, als die niet eens bij elk bezoek je hele mond nakijkt, ook al kom je alleen om een verloren vulling te laten herstellen. Maar ik zal wel uit m'n nek kletsen, want het hele nieuwe systeem van declareren is mij onbekend.
Zoals de berichten hierboven over psychologiepraktijken, mensen denken gelijk aan fraude maar het kan net zo goed aan afspraken vanuit een overeenkomst komen, of de DBC opstellingen deugen gewoon niet. Maar laat iemand daar gewoon eerlijk voor uit komen.
Ik meen, dat mijn zoon inderdaad gezegd was, dat er een overeenkomst met de GGZ-NHN was en daardoor zou het goedkoper zijn. Het lijkt mij eerder een vrijbrief om creatief met DBC's om te gaan. Het zou naar mijn smaak toch zo moeten zijn, dat een DBC een all-in vergoeding is voor een bepaalde zorg. Het is toch raar, dat elk administratief handelingetje apart in tijdrekening gebracht kan worden? En dat de 24-uursbereikbaarheid helemaal apart gerekend kan worden, terwijl dat toch inherent is aan crisiszorg ? Hoe kun je trouwens waar maken, dat je 2e lijns zorg geeft terwijl er een basisarts zit? Kortom na de andere berichten, die ik hier gelezen heb, denk ik inderdaad, dat hier geen sprake is van fraude, maar van creatief boekhouden of oneigenlijke toepassing van de regels.
En het lijkt er inderdaad op, dat de verzekeraars daar weinig problemen mee hebben, zolang zij afspraken hebben gemaakt met de zorgverlener.

rednier
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 nov 2013 16:51

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door rednier »

Als ik bij een winkel 20 van iets pak en maar 10 betaal, gaan ze naar de politie.
Als ik spookfacturen stuur naar bedrijven, komt de politie.
Als iemand in de zorg mij iets in rekening brengt wat niet gedaan is,
waarom dan niet gewoon naar de politie en aangifte doen?
Zelfs die van de SP wil dat ik dat met de verzekeraar oplos, wat een waanzin!
Als bij mij wordt ingebroken, zou ik dat dan ook kunnen oplossen met mijn inboedelverzekeraar zonder aangifte? natuurlijk NIET.
Dussss, waarom niet gewoon aangifte doen bij de politie als ze fraude plegen?

Ook zorgverleners die iemands toestand zwaarder doorgeven dan de werkelijkheid is om zo meer geld te kunnen krijgen.... POLITIE en dan GEVANGENIS
Slap gedoe van die politici, aangifte!

rednier
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 nov 2013 16:51

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door rednier »

Het is zo'n zooitje in de zorg omdat er geen straffen zijn. Verzorgingstehuizen, verpleeghuizen enz, verhogen iemands toestand of ze geven zelfs meerdere handicaps op, om zo meer geld te krijgen. Fraude, maar geen politie, boete en gevangenisstraf. Zorgverleners doen datzelfde in kleine mate, maar dat is ook fraude, dus ook aangifte, politie, boete en gevangenisstraf. Terwijl voor uitkeringsfraude tandenborstels worden geteld om fraude aan te tonen, doen ze aan deze overduidelijke fraude niets. Zorgverzekeraars, zijn er niet om aangifte bij te doen, daarvoor hebben wij de politie. Al met al is de fraude vele malen ernstiger dan uitkeringsfraude. Witte boorden criminaliteit?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ rednier, ben het helemaal met je eens !
Daarom die lui die zich met zulke dingen bezig houden of hebben gehouden moeten
op een openbare lijst te komen staan zodat mensen vooraf kunnen inzien of ze
eventueel opgelicht kunnen worden door een zorgverlener.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Bij het begin beginnen...het is een zooitje in de zorg doordat men in Den Haag geen kennis van zaken heeft, en systemen in de zorg zet waarvan mensen die er wel verstand van hebben gewaarschuwd hebben dat het niet gaat werken...
Overigens dat er geen straffen zijn, hé dit is Nederland, krijg je taakstraf als je iemand om zeep helpt, als je maar sorry zegt...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:Bij het begin beginnen...het is een zooitje in de zorg doordat men in Den Haag geen kennis van zaken heeft, en systemen in de zorg zet waarvan mensen die er wel verstand van hebben gewaarschuwd hebben dat het niet gaat werken...
Overigens dat er geen straffen zijn, hé dit is Nederland, krijg je taakstraf als je iemand om zeep helpt, als je maar sorry zegt...
Vroem daar heeft Den Haag niets mee te maken dat er zorgverleners zijn die
de boel oplichten, DIE mensen moeten worden aangepakt !

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Daar heeft Den Haag alles mee te maken, probleem is dar er ( ook hier weer) alleen in hokjes gedacht wordt, zonder het brede plaatje te willen ( kunnen?) zien.
Alsof de hersencellen in ploegendiensten werken .

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Dutchy »

Ik heb een aantal jaren in de thuiszorg gewerkt als thuishulp A en maakte ook onterechte indicaties mee. Een voorbeeld: een bejaarde dame woonde in een grote en zeer schone bovenwoning en had een ruim 100 winkels tellend winkelcentrum met meerdere supermarkten aan de overkant van haar woning. Opeens moest ik 4 uren extra in de week bij haar werken om boodschappen voor haar te doen, bovenop haar normale indicatie van 3 uren. Die uren voor boodschappen doen werden eerst door dames van de verzorging/verpleging gedaan. Dat werd hen toch wel iets te duur vonden ze, zodat ik de uren toegeschoven kreeg.
Mevrouw had een groot model scootmobiel beneden in de kelder van haar appartementencomplex staan, dus ze had de boodschappen met gemak zelf kunnen doen. Ik haalde haar boodschapjes binnen 20 minuten!

Op mijn melding aan mijn leidinggevende huishoudelijke verzorging dat deze 7 uren per week indicatie zwaar overdreven was werd gereageerd met "mevrouw heeft nou eenmaal recht op die uren". Tja, zo werkt dat in de thuiszorg. Geld gaat boven zorg verlenen aan mensen die het echt nodig hebben. Ik kan nog veel meer van dit soort voorbeelden noemen. Misselijk werd ik er van.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door solleila »

Ik denk ook dat er een database moet komen,waar zorgverzekeraars zorgverleners in kunnen zetten. Als er meer dan 3 gevallen zijn,kun je het als zorgverzekeraar gezamelijk aanpakken. Ook zou het verplicht moeten worden om prijzen op de website/wachtkamer van de zorgverlener te plaatsen. Zodat je weet wat het kost. Elke keer krijgen wij van de overheid een schuldgevoel aangepraat dat wij teveel zorg afnemen. Terwijl wij toch niet altijd weten of iets echt nodig is of niet. Dat is de beslissing van een arts. Want ook onnodige zorg komt voor in de zorg waardoor we nog meer zouden kunnen besparen in de zorg. Misschien moeten wij ook aan de zorgverlener vragen of er ook een alternatief is die ook goedkoper is.

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Dutchy »

Inderdaad prijzen in de wachtkamers, op websites en in brochures van zorgverleners. Een restaurant is ook verplicht om de menukaart met prijzen duidelijk op de ruit te hangen.
In een winkel zie je een prijstag bij het product staan, waarom werkt het dan niet zo de zorg? En zorg op maat geleverd krijgen betekent in mijn ogen ook gewoon dat ik voor die exact geleverde zorg wens te betalen en niet meer.

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Dutchy »

Eigenlijk wil ik nog wel een stapje verder gaan om te stellen dat er in de basisverzekering ook gratis zorg verstrekt wordt waar grote groepen mensen nooit gebruik van zullen maken omdat ze geen kinderen hebben bijvoorbeeld.
Zaken als zorg gericht op kinderen, verloskundigenzorg, kraamzorg en vruchtbaarheidsbehandelingen, stoppen met roken hebben op mij totaal geen betrekking maar ik moet er wel aan meebetalen. Waarom zitten deze behandelingen niet in een aanvullend pakket?
Laatst gewijzigd door Dutchy op 20 nov 2013 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Dat teveel zorg afnemen valt de laatste tijd wel mee, dat dat fors terugloopt ( ik vrees tijdelijk...) is al fors banen aan het kosten in de sector ook.
En is voornaamste oorzaak van daling zorgkosten algemeen.
Tijdelijk vrees ik...

Er zijn allerlei goede ideeën om zaken aan te pakken, maar onder de streep moet alles binnen ons rechtsstelsel passen, waardoor heel veel opties gelijk al afvallen.

Er zijn een aantal even simpele, als logische als eenvoudige mogelijkheden er iets aan te doen, maar daar wil den Haag niet aan. Als eerste staat daar: schrap de marktwerking in de zorg! Dat systeem hoort er niet thuis, en dat roep ik al sinds ik op dit forum zit.
Als tweede: de NZA moet eindelijk haar werk eens goed gaan doen want een groot deel van de mogelijkheden om überhaupt makkelijk te kunnen frauderen zijn door de NZA in het leven geroepen.....
Met andere opzet declaratiesystemen is er al heel veel in te perken.

Ik heb wel eens geroepen: geef mij de autorisatie te doen wat ik nodig acht, en geef mij 1 procent van de besparing ( en fraude inperking) als inkomen. En dan gebeurt er iets. Raken wel heel veel graaiers hun baan kwijt, tenzij zij met ( veel) minder inkomen genoegen nemen....
Maar goed dat wil niemand horen en durft niemand aan, poldermodel en zo. Dan moet er eerst weer jaren een commissie op gezet worden om het te onderzoeken. En daar zit de hoofdoorzaak. Veel praten, weinig doen.

Gesloten