LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Declaratiefraude in de zorg

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Dutchy schreef:Inderdaad prijzen in de wachtkamers, op websites en in brochures van zorgverleners. Een restaurant is ook verplicht om de menukaart met prijzen duidelijk op de ruit te hangen.
In een winkel zie je een prijstag bij het product staan, waarom werkt het dan niet zo de zorg? En zorg op maat geleverd krijgen betekent in mijn ogen ook gewoon dat ik voor die exact geleverde zorg wens te betalen en niet meer.

Helemaal gelijk heb je , er moet in alle takken een verplichting komen om vooraf een offerte/ begroting te krijgen als patient, spoedzorg daar gelaten natuurlijk.
Als ze een behandelplan hebben, wat niet alleen logisch is maar ook moet, is het heel makkelijk daar vooraf de bijbehorende codes, onder voorbehoud uiteraard, aan te hangen.
Kan je altijd achteraf controleren of eea klopt.
Nu wil niet ieder een dat, en kan niet iedereen dat...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Dutchy schreef:Eigenlijk wil ik nog wel een stapje verder gaan om te stellen dat er in de basisverzekering ook gratis zorg verstrekt wordt waar grote groepen mensen nooit gebruik van zullen maken omdat ze geen kinderen hebben bijvoorbeeld.
Zaken als zorg gericht op kinderen, verloskundigenzorg, kraamzorg en vruchtbaarheidsbehandelingen, stoppen met roken hebben op mij totaal geen betrekking maar ik moet er wel aan meebetalen. Waarom zitten deze behandelingen niet in een aanvullend pakket?
Dat gaat niet over fraude, maar ik vind het wel een goed idee.
Neem daar dan ook sportongevallen bv in op.
Persoonlijke keuzes opnemen in maatwerk aanvullende pakketten. Welke verzekeraar durft dat? ( doet niet ter zake zolang opgenomen in basis..maar goed)
Bedenk wel dat de premie basis maar een beetje zal dalen, maar de premie av, omdat je doelgroep klein is, huizenhoog wordt.

Ze zitten trouwens, om de vraag te beantwoorden, in de basisverzekering uit solidariteitsbeginsel, omdat je nu eenmaal niet Remie ( alleen op de wereld) bent.en zo de premie hiervoor uitgesmeerd kan worden over velen, zodat velen maar een beetje hoeven te betalen in plats van weinigen veel. Wat voor de meeste mensen wel eens te veel kan zijn.
Helaas is dat beginsel aardig aan het verwateren, met enkele schrijnende problemen tot gevolg.

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Dutchy »

Marktwerking in de zorg heeft ook geleid tot overcomsumptie van zorg. Ouderen krijgen vrijwel allemaal een goed gevulde medicijnendoos die dagelijks braaf leeg geslikt moet worden omdat dat van hun behandeld arts moet. Standaard slaappilletjes voor bejaarden die de dag al half slapend doorbrengen in hun stoel.

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Dutchy »

Je moet bij een zorgverzekering voor mijn part per maand modules aan en uit kunnen zetten. Is er diabetes bij je vastgesteld, dan is dat het moment om zo'n module aan te zetten. Ben je zwanger of heb je een kinderwens, dan moet je dat meeverzekeren wanneer jij dat zinvol acht.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

Dan is het geen verzekering meer maar een gespreid betalen regeling.
Want wat je betaalt zal een afspiegeling worden van de daadwerkelijke kosten.

Maar we dwalen af. De marktwerking heeft inderdaad geleid tot over consumptie. Mensen kijken vaak niet meer naar wat nodig is maar waar men " recht" op heeft.
Is een grote oorzaak van ontsporing kostenaspect.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door vroem »

iemand gisteren het debat op 2 gezien? erg verhelderend hoe de politiek erin staat. Met een absoluut gebrek aan kennis over de materie, en ook ontbreken van de neiging daar iets aan te gaan doen.
Vast blijven houden aan de eigen, onjuist gebleken mening.
Ik vrees dat het met inzicht in het fraudeprobleem net zo gesteld is...

Naast aanpak van de fraudeurs zelf is het gewoon noodzakelijk het systeem te veranderen. Enkele oplossingen heb ik al genoemd mbt de mondzorg (elders op dit forum) , en dat kan echt tegen heel beperkte kosten.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door witte angora »

Niet gezien, vroem, maar zo herkenbaar. Het lijkt wel of het Nederlanders eigen is: geen verstand van zaken hebben, maar wel overal een mening over hebben, en als die mening aantoonbaar onjuist is, er toch aan vast blijven houden. Ik zit momenteel midden in twee bizarre situaties, waar dat precies zo gaat.

Onvoorstelbaar gewoon.

Simmie
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mei 2006 14:47

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Simmie »

Dat is al jaren zo. Heb het zo'n 5 jaar geleden al aan mijn zorgverzekeraar gemeld en die zei doodleuk: dan moet je niet bij mij zijn maar bij degene die de factuur heeft opgemaakt.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, ga maar na hoe het bij zo'n groot bedrijf gaat. Wie voelt zich verantwoordelijk? Niemand... De hoge heren hoeven alleen maar achter hun bonus aan. En het personeel? Die boeit het niet, als ze hun loon maar krijgen.

De verzekerde betaalt de premie toch wel...

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Dutchy »

Als zorgafnemer heb je een relatie met je zorgverlener, dus je tandarts, fysiotherapeut of behandeld arts. Nu is het zo dat die zorgverlener vragen van zorgafnemers over een behandeling van zich af kan schuiven door te antwoorden: "daar staan standaard bedragen voor, of "dan moet u maar met uw zorgverzekeraar contact opnemen". En daar ontstaat dan de ruimte voor die zorgverleners om te sjoemelen met bedragen en bijvoorbeeld behandelingen in rekening te brengen die nooit zijn verleend of onnodige behandelingen te verlenen, omdat er toch niemand bezwaar tegen maakt.
Bij zwakke groepen in de samenleving zoals ouderen en verstandelijk beperkten in zorginstellingen komt dit veelvuldig voor. Dit sjoemelen en frauderen kan heel lang door blijven gaan, totdat een mantelzorger of contactpersoon van zo'n oudere/verstandelijk beperkte het in de gaten krijgen en aan de bel trekt.

doornloosroosje
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 mei 2008 17:42

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door doornloosroosje »

vroem schreef: Dat gaat niet over fraude, maar ik vind het wel een goed idee.
Neem daar dan ook sportongevallen bv in op.
Persoonlijke keuzes opnemen in maatwerk aanvullende pakketten. Welke verzekeraar durft dat? ( doet niet ter zake zolang opgenomen in basis..maar goed)
Bedenk wel dat de premie basis maar een beetje zal dalen, maar de premie av, omdat je doelgroep klein is, huizenhoog wordt.

Ze zitten trouwens, om de vraag te beantwoorden, in de basisverzekering uit solidariteitsbeginsel, omdat je nu eenmaal niet Remie ( alleen op de wereld) bent.en zo de premie hiervoor uitgesmeerd kan worden over velen, zodat velen maar een beetje hoeven te betalen in plaats van weinigen veel. Wat voor de meeste mensen wel eens te veel kan zijn.
Helaas is dat beginsel aardig aan het verwateren, met enkele schrijnende problemen tot gevolg.
Hier spreek je jezelf tegen Vroem. Volgens mij bestaat het personifiëren trouwens al voor een groot deel en vormt dat juist het probleem. Dat kwam gisteravond ook tot uiting. Je zou hoogstens uitzondering kunnen maken voor mensen die dure gevaarlijke sporten doen, maar zelfs sporten moet toch gewoon verzekerd zijn, zolang dat algemeen als gezond wordt gezien.
Voor de rest moet een zorgverzekering op solidariteit gebaseerd zijn en de drogredenen van mensen, die zeggen, dat de bereidheid tot solidariteit verminderd wordt door een basisverzekering met ziekten die jij toch niet kunt krijgen, praten dat eigenlijk goed. Daarom geen marktwerking en een overheid, die egoïstische motieven zoveel mogelijk onderdrukt. Anders zitten we straks met één verzekering voor mannen en één voor vrouwen. Waarom zouden mannen moeten betalen voor een hysterectomie... nietwaar? De huisarts en tandarts, die gisteren hun zegje deden, verwoordden het naar mijn smaak goed. Laat alle mensen, die zichzelf een inkomen hebben verschaft door zich tussen de patiënt en de zorgverlener te plaatsen maar eerlijk werk gaan zoeken. Als ze het niet vinden hebben we er misschien wat uitkeringstrekkers bij, maar dat is te prefereren boven dit zootje.

doornloosroosje
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 mei 2008 17:42

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door doornloosroosje »

Dutchy schreef:Ik heb een aantal jaren in de thuiszorg gewerkt als thuishulp A en maakte ook onterechte indicaties mee. Een voorbeeld: een bejaarde dame woonde in een grote en zeer schone bovenwoning en had een ruim 100 winkels tellend winkelcentrum met meerdere supermarkten aan de overkant van haar woning. Opeens moest ik 4 uren extra in de week bij haar werken om boodschappen voor haar te doen, bovenop haar normale indicatie van 3 uren. Die uren voor boodschappen doen werden eerst door dames van de verzorging/verpleging gedaan. Dat werd hen toch wel iets te duur vonden ze, zodat ik de uren toegeschoven kreeg.
Mevrouw had een groot model scootmobiel beneden in de kelder van haar appartementencomplex staan, dus ze had de boodschappen met gemak zelf kunnen doen. Ik haalde haar boodschapjes binnen 20 minuten!

Op mijn melding aan mijn leidinggevende huishoudelijke verzorging dat deze 7 uren per week indicatie zwaar overdreven was werd gereageerd met "mevrouw heeft nou eenmaal recht op die uren". Tja, zo werkt dat in de thuiszorg. Geld gaat boven zorg verlenen aan mensen die het echt nodig hebben. Ik kan nog veel meer van dit soort voorbeelden noemen. Misselijk werd ik er van.
In principe heb je gelijk Dutchy, maar toch wil ik wel een kanttekening maken. Misschien was die scootmobiel de verspilling wel , want er zijn veel bejaarden, die er echt niet mee om kunnen gaan. Bovendien zijn er ook bejaarden, die nog best kunnen lopen, maar een soort pleinvrees ontwikkelen. Weet jij wel zeker, dat er ook echt een A hulp gedeclareerd werd voor die 4 uur, want zolang doet geen mens boodschappen. Ik heb maar zo'n bang vermoeden, dat andere echte zorg aan mevrouw onthouden werd. Heeft ze daar niet over geklaagd ?

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Dutchy »

Dit was een slimme dame die het onderste tot de kan uit wilde en ook kreeg. Ze knipte maar met haar vingers en ze kreeg het voor elkaar. Toen ik mevrouw uitlegde dat ik niet 4 uren nodig had, antwoordde ze "dan gaan we de overgebleven tijd toch gewoon een bordspel spelen". Ze was ook van mening dat wij er voor zulke zaken waren. Ik besloot de discussie maar te staken maar legde het wel bij mijn meerdere neer.

Eén keer heb ik met haar scrabble gespeeld en toen won ik. Alle andere weken bood ze me allerhande klusjes aan zoals met een tandenborstel over de smalle plintjes heen, haar zilver poetsen of de inhoud van haar wandkamerkast schoonmaken. Taken die misschien wel buiten ons takenpakket lagen. Ze wist me in ieder geval wel bezig te houden.

Voordat ik bij haar kwam te werken als thuishulp had ze 25 jaar lang een hulp in de huishouding gehad die ze zwart zelf kon betalen toen haar man nog leefde. Haar eigen stofzuiger had ze nog nooit aangeraakt. Ze zal dan op een gegeven moment wel recht hebben gehad op een thuishulp en verzorging, waarvoor ze alleen de eigen bijdrage verschuldigd was.

De scootmobiel gebruikte ze maar weinig. Op een middag ging ze samen met mij op haar scootmobiel naar de winkels toe en dat ging prima.
Op een andere middag was ik bij haar toen haar nieuwe identiteitsbewijs klaar lag op het gemeentehuis bij datzelfde winkelcentrum. Ze vroeg aan de ambtenaar aan de telefoon of die het paspoort bij haar thuis kon brengen omdat ze niet kon lopen. Ja, mevrouw wist het altijd goed te brengen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:Maar ja, ga maar na hoe het bij zo'n groot bedrijf gaat. Wie voelt zich verantwoordelijk? Niemand... De hoge heren hoeven alleen maar achter hun bonus aan. En het personeel? Die boeit het niet, als ze hun loon maar krijgen.

De verzekerde betaalt de premie toch wel...
Wat een ongelofelijk dom vooroordeel over hoe het in grote bedrijven gaat. In grote bedrijven werken gewoon mensen die hun best doen. Net als in kleine bedrijven.

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Dutchy »

Je hebt er in de loop der jaren megagrote zorginstelllingen met megalomane dromen bijgekregen. Er zijn genoeg voorbeelden geweest waarbij topbestuurders van zulke instellingen geld van de werkvloer weg haalden.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door witte angora »

GJvdZ schreef:
witte angora schreef:Maar ja, ga maar na hoe het bij zo'n groot bedrijf gaat. Wie voelt zich verantwoordelijk? Niemand... De hoge heren hoeven alleen maar achter hun bonus aan. En het personeel? Die boeit het niet, als ze hun loon maar krijgen.

De verzekerde betaalt de premie toch wel...
Wat een ongelofelijk dom vooroordeel over hoe het in grote bedrijven gaat. In grote bedrijven werken gewoon mensen die hun best doen. Net als in kleine bedrijven.
Laat ik het zo zeggen: ik heb dus een half jaar bij een verzekeraar gewerkt. :wink:

rednier
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 nov 2013 16:51

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door rednier »

Bij elk bezoek een leesbaar bonnetje, desnoods met daarop ook de codes en artikelnummers.
Zo'n bon met codes en ingewikkelde nummers, maar leesbaar krijg je nu trouwens ook bij winkels en garages.
Op deze manier heb je miljoenen controleurs, gratis.
Volgens die SP man zijn we geen controleurs, maar we controleren per week nu al tientallen bonnetjes.
Bij de koop van een huis, auto en boodschappen controleren wij, maar ook bij reparaties.
Soms staan er dan codes op en artikelnummers.
Dan kunnen zorgverzekeraars die bon gebruiken om te controleren.
Nu was er eentje met 70 teveel behandelingen, dan onmogelijk.

Nu kun je rekeningen pas maanden later online bekijken en die zijn ook moeilijk leesbaar.
Controleren is zo erg moeilijk en als er toch wel betaald wordt, doe je niet die extra moeite om het te snappen.
Rekeningen worden zodoende ook opgestapeld en je moet er vele tegelijk betalen.

Elke behandeling dus een leesbaar bonnetje desnoods met codes, enz. en elke behandeling direct laten betalen, want anders stapeld het maar op.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door Jolijn »

GJvdZ schreef:
witte angora schreef:Maar ja, ga maar na hoe het bij zo'n groot bedrijf gaat. Wie voelt zich verantwoordelijk? Niemand... De hoge heren hoeven alleen maar achter hun bonus aan. En het personeel? Die boeit het niet, als ze hun loon maar krijgen.

De verzekerde betaalt de premie toch wel...
Wat een ongelofelijk dom vooroordeel over hoe het in grote bedrijven gaat. In grote bedrijven werken gewoon mensen die hun best doen. Net als in kleine bedrijven.
De mensen doen zeker hun best wel, maar zouden ze ook dingen zoals dit

door Simmie » 21 nov 2013 10:41
Dat is al jaren zo. Heb het zo'n 5 jaar geleden al aan mijn zorgverzekeraar gemeld en die zei doodleuk: dan moet je niet bij mij zijn maar bij degene die de factuur heeft opgemaakt.


uit gaan zoeken?

rednier
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 nov 2013 16:51

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door rednier »

Volgens de SP-man schaad een bon de patiënt arts relatie, als er iets fout is en je het doorspeelt naar de verzekeraar en dat zou nu niet zo zijn. Ja, dank je de koekoek die doet er nu niets mee omdat onderzoek te duur is en daarom wordt er niets geschaad. Doet de verzekeraar er wel iets mee komt het ook bij de arts en schaad het de relatie evenzeer. Dus een bon en bij misverstanden onmiddellijk oplossen tussen patiënt en arts.

In de uitzending werd door de deskundige verteld dat huisartsen sinds het nieuwe zorgstelsel 80% meer zijn gaan verdienen. Dit terwijl we allemaal minder zijn gaan verdienen.
De fraude is 5 tot 10% van 9 miljard. 16 miljoen controleurs, gratis.

rednier
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 nov 2013 16:51

Re: Declaratiefraude in de zorg

Ongelezen bericht door rednier »

In de uitzending was er één geval van 70 ZEVENTIG teveel in rekening gebrachte behandelingen. Niet duidelijk werd of deze arts in het gevang is beland. Ik ben bang dat hij ditzelfde nog dagelijks doet, zonder straf. Wij maar meer en meer betalen.

Gesloten