LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rookmeldertest

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Rookmeldertest

Ongelezen bericht door Radar »

Radar bekijkt het belang van de rookmelder. Hoeveel tijd heb je nog om je huis uit te gaan als die eenmaal afgaat? En betekent verschil in prijs ook verschil in kwaliteit?

Kerstmis; een tijd van lichtjes, kerstbomen en kaarsjes. Gezellig, maar ook gevaarlijk, het aantal woningbranden neemt in december altijd toe. Jaarlijks vallen bij woningbrand 60 doden. Dat aantal kan omlaag, als mensen een rookmelder in huis hangen. Er is echter nogal een prijsverschil tussen de verschillende rookmelders, maar is er dan ook veel verschil in kwaliteit? Je mag er toch vanuit gaan dat bij brand, de melder afgaat. En hoe belangrijk is zo’n melder, hoeveel tijd heb je nog om je huis uit te gaan als een rookmelder eenmaal afgaat?

Bekijk een voorproefje: http://www.trosradar.nl/uitzending/volg ... eldertest/

Maandag 9 december in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door eleven »

TROS Radar schreef:Radar bekijkt het belang van de rookmelder. Hoeveel tijd heb je nog om je huis uit te gaan als die eenmaal afgaat? En betekent verschil in prijs ook verschil in kwaliteit?

Kerstmis; een tijd van lichtjes, kerstbomen en kaarsjes. Gezellig, maar ook gevaarlijk, het aantal woningbranden neemt in december altijd toe. Jaarlijks vallen bij woningbrand 60 doden. Dat aantal kan omlaag, als mensen een rookmelder in huis hangen. Er is echter nogal een prijsverschil tussen de verschillende rookmelders, maar is er dan ook veel verschil in kwaliteit? Je mag er toch vanuit gaan dat bij brand, de melder afgaat. En hoe belangrijk is zo’n melder, hoeveel tijd heb je nog om je huis uit te gaan als een rookmelder eenmaal afgaat?

Bekijk een voorproefje: http://www.trosradar.nl/uitzending/volg ... eldertest/

Maandag 9 december in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1

Hoeveel tijd je hebt, is afhankelijk van de factoren, hoe groot de brandhaard is.

Sommige rookmelders gaan al af, als er iemand een sigaret rookt net onder de rookmelder.
Toiletten in de vliegtuigen zijn ook uitgerust met rookmelders, maar om het roken aan bord tegen te gaan.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door bprosman »

Maar welke is nou het best ? Of mis ik nou iets ?

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door eleven »

bprosman schreef:Maar welke is nou het best ? Of mis ik nou iets ?
Die het snelste afgaat!

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door witte angora »

eleven schreef:
bprosman schreef:Maar welke is nou het best ? Of mis ik nou iets ?
Die het snelste afgaat!
Ja, daar ben je blij mee als je aan het koken bent. :wink:

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door eleven »

witte angora schreef:
eleven schreef:
bprosman schreef:Maar welke is nou het best ? Of mis ik nou iets ?
Die het snelste afgaat!
Ja, daar ben je blij mee als je aan het koken bent. :wink:

In de keuken plaats je geen rookmelder. :lol:

Afbeelding

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door witte angora »

eleven schreef:
In de keuken plaats je geen rookmelder. :lol:
Nee, maar wel in de gang. Hier is het al een aantal maal voorgekomen dat dat kreng (zit toch echt een meter of 8 van de keuken af) met een takkeherrie afging waar ik niet blij van werd. En zie hem dan maar uit te krijgen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door eleven »

witte angora schreef:
eleven schreef:
In de keuken plaats je geen rookmelder. :lol:
Nee, maar wel in de gang. Hier is het al een aantal maal voorgekomen dat dat kreng (zit toch echt een meter of 8 van de keuken af) met een takkeherrie afging waar ik niet blij van werd. En zie hem dan maar uit te krijgen.
De deur sluiten, komt ook geen rook in de gang. :wink:
Dat is de bedoeling om deze in de gang te plaatsen.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door witte angora »

De deur sluiten zou niet nodig moeten zijn, ik heb de beste rookmelder, degene die het snelste afgaat...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door tenormin »

witte angora schreef:De deur sluiten zou niet nodig moeten zijn, ik heb de beste rookmelder, degene die het snelste afgaat...
Hier heb ik er twee, 1 in de hall en 1 in de gang. Op batterij én elektra. Geplaatst door woningbouw. Ben ik normaal aan het koken, met raam open en mechanische afvoer op hoogste stand, gebeurt er niets; sta ik een biefstuk te bakken: allemachtig: wat een sirene. Kan hem wel afzetten maar moet dan ladder pakken; die staat buiten, al die tijd dat snerpend geluid. Tegen de tijd dat ik de ladder geplaatst heb gaat ie eindelijk zelf uit (en is mijn biefstuk verbrand :mrgreen: ). Zijn hele goeie, voor mij te goed.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door eleven »

witte angora schreef:De deur sluiten zou niet nodig moeten zijn, ik heb de beste rookmelder, degene die het snelste afgaat...

En dat is welk merk, misschien een heel andere , die in de test als eerste afging.?

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door witte angora »

Kennelijk dezelfde als die van tenormin.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door tenormin »

Kan het merk niet lezen, allemaal veel te klein, zal wel goed zijn. Mij interesseert de naam niet: de WBV heeft deze brandmelders geplaatst en zijn door brandweer en politie goedgekeurd ding. En dat die in de hal voor mijn gevoel veel te "gevoelig" is, tja, het zij zo.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door eleven »

witte angora schreef:Kennelijk dezelfde als die van tenormin.
Dan is het zeker een goede. :lol:

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door sadfly »

Die het snelste afgaat!
Nee niet echt, die dingen gaan gana al te vaak af met altijd loos alarm.
Dus je hebt ook zat tijd om het huis uit te gaan. :o

Maar, ik denk dat er beter aandacht kan besteed worden an het vervangen van oude rookmelders.
Rookmelders hebben een houdbaarheids datum, voorral die meet een radioactive element.

Ik heb ze er hier vauit de bouw in zitten en zijn van de huur cooperatie.
Maar het heeft wel wat strijd gekost om ten eerste ene defect vervangen
te krijgen en vervolgens ook die andere want ze liepen ook aan het eind van de 'houdbaarheids datum"

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door eleven »

want ze liepen ook aan het eind van de 'houdbaarheids datum"
Staat dit op de melder?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:
eleven schreef:
In de keuken plaats je geen rookmelder. :lol:
Nee, maar wel in de gang. Hier is het al een aantal maal voorgekomen dat dat kreng (zit toch echt een meter of 8 van de keuken af) met een takkeherrie afging waar ik niet blij van werd. En zie hem dan maar uit te krijgen.
En als je de afzuigkap op een hogere stand zet?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door tenormin »

En als je de afzuigkap op een hogere stand zet?[/quote]

Dan hoor je de rookmelder niet :lol: (Overbodig hoop ik: grapje!).

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door witte angora »

GJvdZ schreef:
En als je de afzuigkap op een hogere stand zet?
Dan duurt het ietsje langer voor die gaat gillen. In de praktijk komt het er op neer: als ik ga frituren zal ik het keukenraam gewoon open moeten zetten.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Rookmeldertest

Ongelezen bericht door tenormin »

witte angora schreef:
GJvdZ schreef:
En als je de afzuigkap op een hogere stand zet?
Dan duurt het ietsje langer voor die gaat gillen. In de praktijk komt het er op neer: als ik ga frituren zal ik het keukenraam gewoon open moeten zetten.
Justo, en doe ik keukendeur ook dicht, stinkt als de neten anders (net als 'zo gezellig gourmetten' ) met Kerstmis. Kan jij je "merk" wel lezen? Is allemaal zo klein erin geperst: ik zie het echt niet, ook niet met bril op ladder.

Gesloten