LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Etiketten

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Etiketten

Ongelezen bericht door Radar »

Etiketten in de supermarkt zijn vaak lastig te ontcijferen. Moeilijke benamingen voor ingrediënten, onduidelijke hoeveelheden en speciale kleuren worden door fabrikanten ingezet om de consument op het verkeerde been te zetten.

Radar duikt met experts de supermarkt in en zoekt de schappen op waar de consument het meest misleid wordt.

Vanavond 20:30 op Nederland 1

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Kom op zeg. Die onderwerpen worden met de week debieler. Een willekeurige greep uit mijn keukenkast:

AH Basic pindakaas: zwarte letters op een witte achtergrond
BONA: zwarte letters op een witte achtergrond
Schenkstroop: zwarte letters op een lichtblauwe achtergrond
AH Hagelslag: zwarte letters op een roze achtergrond

En qua moeilijke benamingen: die ingrediënten (oeps, moeilijk woord met zo'n trema) heten nu eenmaal zo.

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

GJvdZ schreef:Kom op zeg. Die onderwerpen worden met de week debieler. Een willekeurige greep uit mijn keukenkast:

AH Basic pindakaas: zwarte letters op een witte achtergrond
BONA: zwarte letters op een witte achtergrond
Schenkstroop: zwarte letters op een lichtblauwe achtergrond
AH Hagelslag: zwarte letters op een roze achtergrond

En qua moeilijke benamingen: die ingrediënten (oeps, moeilijk woord met zo'n trema) heten nu eenmaal zo.
Amen. En ik blijf erbij dat een heel groot deel van de verantwoordelijkheid bij de consument ligt. Wil je niet lezen wat er op een product staat, ga dan niet achteraf mauwen dat er iets onduidelijks op staat.

ansado
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2014 20:49

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door ansado »

Sinds kort gebruiken mijn zus en ik de thee van lipton yellow label tea.
Wat blijkt dat er suiker in zit.
Dit is toch niet normaal dat er in thee suiker zit.
Wij drinken best veel thee en omdat wij aan het lijnen zijn is dit niet goed voor ons.
Dit mag toch niet?

Mijn zus heeft het al weggegooit en ik zit er ook hard over te denken en weer gewoon op de pickwick thee over te stappen.
Als ik suiker in mijn thee wil doe ik het er zelf wel in.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door sjoegel »

Theemuts :wink:

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Ik haal eigenlijk altijd losse thee, daar zijn de ingrediënten vaak wat duidelijker terug te vinden. En bovendien zitten er daadwerkelijk echt vruchten in de vruchtenthee :lol: Maar inderdaad, wel vreemd dat er suiker bijgaat....

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb het item niet gezien, maar ik denk dat het eigenlijk meer om de allergie/intolerantie informatie had moeten gaan. Dat soort informatie is nog wel eens lastig terug te vinden.

Degrelle
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2013 11:11

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door Degrelle »

Fleurtjuh666 schreef: En ik blijf erbij dat een heel groot deel van de verantwoordelijkheid bij de consument ligt. Wil je niet lezen wat er op een product staat, ga dan niet achteraf mauwen dat er iets onduidelijks op staat.
Wat een onzin. In de uitzending kwam duidelijk naar voren dat het etiket iets totaal anders suggereert als wat het produkt werkelijk inhoudt. Dat is gewoon misleiding en zolang hier wettelijk niets voor geregeld is is het een hele goede zaak dat tros radar dit aan de kaak stelt. Prima uitzending.

Ik heb niet altijd zin om sinaasappels uit te persen voor de kinderen en koop wel eens dat fruit en co wat in de uitzending naar voren kwam. Ik dacht een gezond produkt in huis te hebben, blijkt het alleen maar suikerwater met een beetje vitamine c te zijn.
Op een pak peijnenburg staat met grote letters mag iedere dag en bevat minder als 2 procent vet. Maar dat het produkt voor 40 procent bestaat uit pure suiker is gewoon belachelijk. En dat zetten ze niet op het vooretiket

Als de industrie op pakjes sigaretten zou gaan zetten dat het gezond is want het bevat geen transvetten zou het land te klein zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door sjohie »

Degrelle schreef:
Fleurtjuh666 schreef: En ik blijf erbij dat een heel groot deel van de verantwoordelijkheid bij de consument ligt. Wil je niet lezen wat er op een product staat, ga dan niet achteraf mauwen dat er iets onduidelijks op staat.
Wat een onzin. In de uitzending kwam duidelijk naar voren dat het etiket iets totaal anders suggereert als wat het produkt werkelijk inhoudt. Dat is gewoon misleiding en zolang hier wettelijk niets voor geregeld is is het een hele goede zaak dat tros radar dit aan de kaak stelt. Prima uitzending.

Ik heb niet altijd zin om sinaasappels uit te persen voor de kinderen en koop wel eens dat fruit en co wat in de uitzending naar voren kwam. Ik dacht een gezond produkt in huis te hebben, blijkt het alleen maar suikerwater met een beetje vitamine c te zijn.
Op een pak peijnenburg staat met grote letters mag iedere dag en bevat minder als 2 procent vet. Maar dat het produkt voor 40 procent bestaat uit pure suiker is gewoon belachelijk. En dat zetten ze niet op het vooretiket

Als de industrie op pakjes sigaretten zou gaan zetten dat het gezond is want het bevat geen transvetten zou het land te klein zijn.
Als jij, radar, of iemand anders dat constateert, is een onlinemelding bij de nVWA voldoende, want daar is al plenty wetgeving voor. Suggestie daarentegen speelt zich grotendeels af in het hoofd van de lezer, en volgens mij wil je niet een overheid die dáár wetgeving over gaat maken, of wel?

Je moet dus goed opletten, op alles wat je van plan bent in je mond te stoppen, en niet blind op iets afgaan. Hoe groter iets geschreven is, hoe beter je op de kleine lettertjes moet letten. Een simpele vuistregel die 2 werkende handen, 2 werkende ogen, en wat gezond verstand kost, maar onbetaalbaar is.

Degrelle
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2013 11:11

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door Degrelle »

sjohie schreef:Je moet dus goed opletten, op alles wat je van plan bent in je mond te stoppen, en niet blind op iets afgaan. Hoe groter iets geschreven is, hoe beter je op de kleine lettertjes moet letten. Een simpele vuistregel die 2 werkende handen, 2 werkende ogen, en wat gezond verstand kost, maar onbetaalbaar is.
En daarom is het goed dat radar hier aandacht aan heeft besteed.

Gelukkig leeft het ook in de tweede kamer want in de uitzending werd gesteld dat minister Schippers met een actieplan komt m.b.t. deze materie. Er kan nog veel verbeterd worden zonder dat dit betuttelen wordt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door sjohie »

Degrelle schreef:
sjohie schreef:Je moet dus goed opletten, op alles wat je van plan bent in je mond te stoppen, en niet blind op iets afgaan. Hoe groter iets geschreven is, hoe beter je op de kleine lettertjes moet letten. Een simpele vuistregel die 2 werkende handen, 2 werkende ogen, en wat gezond verstand kost, maar onbetaalbaar is.
En daarom is het goed dat radar hier aandacht aan heeft besteed.

Gelukkig leeft het ook in de tweede kamer want in de uitzending werd gesteld dat minister Schippers met een actieplan komt m.b.t. deze materie. Er kan nog veel verbeterd worden zonder dat dit betuttelen wordt.
Ga jij als burger dan ook van elke discrepantie melding maken bij de nVWA? Vanuit Den Haag kan de minister niet alles maar in de gaten houden. Een gemiddelde supermarkt heeft een kleine 15 duizend artikelen in het assortiment, dus daar zijn ook de ogen van de consument voor nodig.

Degrelle
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2013 11:11

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door Degrelle »

sjohie schreef: Ga jij als burger dan ook van elke discrepantie melding maken bij de nVWA?
Wat is jouw doel bij het stellen van deze vraag? Ik reageerde op iemand die vond dat het allemaal de schuld van de consument is . Of ik nou wel of niet ergens tegen in actie komt is volkomen irrelevant.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door gilas »

Degrelle schreef:
sjohie schreef: Ga jij als burger dan ook van elke discrepantie melding maken bij de nVWA?
Wat is jouw doel bij het stellen van deze vraag? Ik reageerde op iemand die vond dat het allemaal de schuld van de consument is . Of ik nou wel of niet ergens tegen in actie komt is volkomen irrelevant.
Misschien niet allemaal de schuld van de consument maar wel een groot gedeelte en dat is wat Fleurtje ook zegt.
Je bepaald als consument zelf welke producten je koopt en waar.
Het lezen van een etiket vind ik niet meer als normaal.
Natuurlijk kan het zijn dan er iets niet klopt maar dan kan je een klacht indienen.
Met alle informatie die tegenwoordig voor handen is,kom je als consument al een heel eind om een gezonde maaltijd op tafel te zetten,als je de etiketten maar leest.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door pbarendse »

ansado schreef:Sinds kort gebruiken mijn zus en ik de thee van lipton yellow label tea.
Wat blijkt dat er suiker in zit.
Dit is toch niet normaal dat er in thee suiker zit.
Wij drinken best veel thee en omdat wij aan het lijnen zijn is dit niet goed voor ons.
Dit mag toch niet?

Mijn zus heeft het al weggegooit en ik zit er ook hard over te denken en weer gewoon op de pickwick thee over te stappen.
Als ik suiker in mijn thee wil doe ik het er zelf wel in.
Waarop baseert u dat er suiker in deze thee zit? Volgens de ingrediëntenopgave van de fabrikant (te vinden op internet) bevat 100 gram thee 0 gram koolhydraten, en bestaat de ingrediëntenlijst uit 1 ingrediënt, namelijk zwarte thee. Of gelooft u liever een broodje-aap verhaal via Facebook?

Even voor wie niet zelf de moeite wil nemen om Google te gebruiken: http://www.unileverfoodsolutions.nl/pro ... -x-25.html

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door gilas »

pbarendse schreef:
ansado schreef:Sinds kort gebruiken mijn zus en ik de thee van lipton yellow label tea.
Wat blijkt dat er suiker in zit.
Dit is toch niet normaal dat er in thee suiker zit.
Wij drinken best veel thee en omdat wij aan het lijnen zijn is dit niet goed voor ons.
Dit mag toch niet?

Mijn zus heeft het al weggegooit en ik zit er ook hard over te denken en weer gewoon op de pickwick thee over te stappen.
Als ik suiker in mijn thee wil doe ik het er zelf wel in.
Waarop baseert u dat er suiker in deze thee zit? Volgens de ingrediëntenopgave van de fabrikant (te vinden op internet) bevat 100 gram thee 0 gram koolhydraten, en bestaat de ingrediëntenlijst uit 1 ingrediënt, namelijk zwarte thee. Of gelooft u liever een broodje-aap verhaal via Facebook?

Even voor wie niet zelf de moeite wil nemen om Google te gebruiken: http://www.unileverfoodsolutions.nl/pro ... -x-25.html
http://pers.kro.nl/programmas/keuringsd ... vat_suiker

En Lipton heeft het toegegeven op hun facebook
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... eam_ref=10

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door pbarendse »

En heb je het artikel op Facebook ook goed gelezen? En gezien wat de hoeveelheden zijn? Bij 83 kopjes thee krijg je wel 1 gram suiker binnen....

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door witte angora »

pbarendse schreef:En heb je het artikel op Facebook ook goed gelezen? En gezien wat de hoeveelheden zijn? Bij 83 kopjes thee krijg je wel 1 gram suiker binnen....
En als je vervolgens de reacties leest, onder ander van diabetici... :shock:

En ik moet eerlijk zeggen, ik koop die yellow thee van hun af en toe omdat die niet slecht smaakt, maar de rest van lipton vond ik eigenlijk altijd al vreemd smaken, dat blijkt nu dus ook wel te kloppen.

Maar goed, het ging niet om lipton specifiek, maar om wat er al dan niet op etiketten staat. En al te vaak is die informatie niet volledig, met als gevolg dat je je niet goed in kunt dekken. Zo zou de groene zeep van driehoek lekker ouderwets ruiken, vergeet het maar, de echte ouderwetse groene zeep moet heel anders hebben geroken, in ieder geval niet naar chemische citroen...

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Heb ook keurings dienst van waren gisteren terug gezien,ik had nog zo,n pakje groene thee in kast toevallig die met rozeblaadjes...hoppa ik openmaken en idd...die suikerkorrels,staat ook klein op verpakking..
Ik drink fit al laaaaaang niet meer net als fleur verse met echt fruit bij thee winkel,je proeft verschil.
Tuurlijk xit ook suiker in fruit,natuurlijke suiker..

Als ik kop thee drink wil ik geen suiker...nu drink je onbewust....maar goed denk dT heel wat mensen geschrokken zijn...

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door witte angora »

Haal maar eens echte groene thee bij een toko, dan proef je het verschil wel met wat je in de super koopt. Continent van verschil, reken daar maar op.

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Etiketten

Ongelezen bericht door gilas »

pbarendse schreef:En heb je het artikel op Facebook ook goed gelezen? En gezien wat de hoeveelheden zijn? Bij 83 kopjes thee krijg je wel 1 gram suiker binnen....
Zelfs die 1 gram suiker kan al teveel zijn voor sommige.
Dus als we het over de duidelijkheid van etiketten hebben dan zijn dat soort zaken belangrijk om er op te zetten en niet onder de noemer aroma`s
witte angora schreef:Haal maar eens echte groene thee bij een toko, dan proef je het verschil wel met wat je in de super koopt. Continent van verschil, reken daar maar op.
Echt wel,in het algemeen smaakt echte pure thee lekkerder dan de pakjes uit de supermarkt vind ik zelf.

Gesloten