LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De waarheid achter paardenvlees

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door kweenie »

Of halal/kosher slachten werkelijk zo slecht is voor de dieren en het dierenwelzijn is natuurlijk maar de vraag. Maar dat is weer een heel andere vraag.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door sjohie »

Chocomelk schreef:Dit is wat toevallig naar buiten is gekomen, zal heus wel meer gebeuren.

De overheid is zeer zeker verantwoordelijk van het dierenwelzijn en dan niet
alleen voor de paarden, als je ziet hoe een dier halal geslacht word en dat hier in
Nederland, walgelijk !
Men weet het niet, er zijn wat bewezen incidenten in het buitenland, en dus is er vast nog veeeeeel meer hier in Nederland. Tsja, zo is alles wat krom is wel recht te praten.

Ik kom uit een familie van slagers en (varkens)slachters, heb een opleiding levensmiddelentechnologie gedaan, en ben meer ingevoerd in deze wereld als de gemiddelde consument durf ik ietwat onbescheiden wel te zeggen. En zo erg als men dit doet voorkomen vanuit nu Radar, en in het algemeen uit de dierenwelzijnshoek, is het in de praktijk echt niet. Ja er zitten fraudeurs tussen, en ja op het snijvlak van economie en voedselveiligheid zit een lelijk grijs gebied, maar op basis van dit soort afgrijselijke incidenten een hele sector maar veroordelen is oneerlijk en onjuist.

Zolang mensen voor een habbekrats een stukje vlees willen wat 7 dagen mooi rood blijft in de koelkast, of een kroket voor 50cent/stuk, blijft de voedingsbodem voor dit soort praktijken bestaan. Paardenvlees is niks gezonder of slechter als varkensvlees of rundvlees, en die dieren worden ook beschermd door dezelfde regels en bepalingen. Als we dit willen verbeteren zullen we als consumenten een geïnformeerde keuze moeten maken, een keus voor biologisch vlees, en evt wat minder per persoon, en hier ook naar moeten handelen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door eleven »

kweenie schreef:Met medicijnen volgepompt? Volgens mij worden ze daar juist níet met medicijnen behandeld, omdat veel te veel geld kost. Dus wat dat betreft kun je juist beter een Mexicaans stukje paardenvlees hebben...
Ook niet de uitzending gezien, dan had je gehoord, om welke paarden het gaat, die met medicijnen volgepompt zijn.
Dus wat hier in de schappen ligt aan buitenlands vlees, is dan ook niet te controleren, van welk paard dit afkomstig is.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door bprosman »

Het beschuldigende vingertje wees in deze uitzending naar Canada VS en Mexico.
Daarbij zouden EU normen worden overtreden.
In de VS en Mexico KUN je helemaal geen EU normen overtreden want je bent geen lid van de EU en valt ook niet onder die normen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door eleven »

bprosman schreef:
Het beschuldigende vingertje wees in deze uitzending naar Canada VS en Mexico.
Daarbij zouden EU normen worden overtreden.
In de VS en Mexico KUN je helemaal geen EU normen overtreden want je bent geen lid van de EU en valt ook niet onder die normen.
Klopt, maar als er naar de EU landen geïmporteerd wordt, zijn wel de normen van de EU van toepassing.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door sjohie »

eleven schreef:
bprosman schreef:
Het beschuldigende vingertje wees in deze uitzending naar Canada VS en Mexico.
Daarbij zouden EU normen worden overtreden.
In de VS en Mexico KUN je helemaal geen EU normen overtreden want je bent geen lid van de EU en valt ook niet onder die normen.
Klopt, maar als er naar de EU landen geïmporteerd wordt, zijn wel de normen van de EU van toepassing.
Het zijn "richtlijnen" mbt oa dierenwelzijn, en die onderschrijven die buitenlandse bedrijven ook keurig netjes, net als de nationale regeringen. Er zijn zelfs overdadig veel richtlijnen, verdragen en harde wetten om ons eten perfect veilig te maken, het probleem zit er in dat niet iedereen zich er aan houdt, en dit bewijzen nog veel lastiger is, zeker als het eenmaal verwerkt is tot producten die de consument hebben wil.

De enige manier om dit probleem redelijk uit te bannen, is kleine fokkers en slachterijen, met korte lijnen naar de lokale vleesverwerker/slager en ultimo de consument. Van bijna alles wat ik hier bij de biologische slager koop aan vers vlees, kan ik op fietsafstand de bron (boer) bekijken. Dat verteld de slager elke week duidelijk, en met de stempels en oormerken is dan het dier in kwestie in die hele keten terug te vinden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door sjohie »

Overigens is het verwijt van een aantal dierenbeschermers etc dan weer, dat de Codex Alimentarius, het 20 jaar in wording zijn de vehikel wat dit soort dingen echt tot op productniveau wereldwijd tracht te normeren en beschermen, onderdeel is van een soort Bilderberg conspiracy, en dus ook niet te vertrouwen is.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door eleven »

Van bijna alles wat ik hier bij de biologische slager koop aan vers vlees, kan ik op fietsafstand de bron (boer) bekijken.
Wij hebben het hier over paardenvlees, wat uit andere landen geïmporteerd wordt.
Ik denk niet, dat jou biologische slager ook paarden slacht en bij de bron ook paarden staan.
Jouw voorbeeld, heeft niets met het onderwerp te doen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door kweenie »

eleven schreef: Wij hebben het hier over paardenvlees, wat uit andere landen geïmporteerd wordt.
Ik denk niet, dat jou biologische slager ook paarden slacht en bij de bron ook paarden staan.
Jouw voorbeeld, heeft niets met het onderwerp te doen.
O, juist wel! Als iedereen het vlees bij de lokale slager zou kopen, die het vlees weer lokaal betrekt, dan zou er in het geheel geen import vanuit andere landen nodig zijn, laat staan import vanuit niet-EU landen.

Trouwens, waarom zou zijn biologische slager geen paardenvlees kunnen verkopen?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Die garantie heb je nooit dat de lokale slager vlees verkoopt dat uit de omgeving komt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door sjohie »

eleven schreef:
Van bijna alles wat ik hier bij de biologische slager koop aan vers vlees, kan ik op fietsafstand de bron (boer) bekijken.
Wij hebben het hier over paardenvlees, wat uit andere landen geïmporteerd wordt.
Ik denk niet, dat jou biologische slager ook paarden slacht en bij de bron ook paarden staan.
Jouw voorbeeld, heeft niets met het onderwerp te doen.
Veel van het supermarktvlees in Nederland komt uit het buitenland, dus dit verhaal gaat op voor de hele vlees-, nee zelfs de hele voedselindustrie. Dit is niet uniek voor paarden(vlees) maar het is een mediageniek onderwerp, aangezien de publieke opinie jegens paarden hier in Nederland iets gevoeliger is. Hier is puur paardenvlees lastig te krijgen, mede doordat/omdat een groot aantal mensen het een nobel dier wat je niet op zou moeten eten ofzo.

Waar nu paardenvlees kan je blind rundvlees of varkensvlees invullen, en hetzelfde debat aanzwengelen.

Overigens kan ik vers paardenvlees kopen bij een andere, niet biologische, slager. En daarvan weet ik precies in welk weiland die beesten hebben gestaan, net als zijn lamsvlees trouwens.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door sjohie »

Chocomelk schreef:Die garantie heb je nooit dat de lokale slager vlees verkoopt dat uit de omgeving komt.
Hangt van de slager af, de biologische slager waar wij kopen, verkoopt deze week bijvoorbeeld vlees van een fokker uit Lieren, hier ~20km vandaan. En dat staat elke week op een bordje in de winkel, en als ze er aan denkt op de facebook pagina, vermeld.

JerryKroezen
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2014 14:29

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door JerryKroezen »

Ik was net als tweede kamerlid Sjoera Dikkers onthutst. En ik voel me bedrogen door de supermarkten Albert Heijn, Jumbo en C1000. Ze waren zelfs niet bereid om voor de camera te reageren. Je wordt gewoon onpasselijk als je de vrolijke reclamespots van ze ziet op TV. Ik heb het gedeeld op mijn Facebookpagina zodat mijn 1860 vrienden het allemaal kunnen zien hoe laf er wordt omgegaan met dieren. Met stroomstokken stervende paarden weer op de been jagen... Ik dacht dat ik een redelijk beschaafd mens was maar als ik dat zie komt er een heel andere kant van mij boven... brrrrrrr!

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door eleven »

kweenie schreef:
eleven schreef: Wij hebben het hier over paardenvlees, wat uit andere landen geïmporteerd wordt.
Ik denk niet, dat jou biologische slager ook paarden slacht en bij de bron ook paarden staan.
Jouw voorbeeld, heeft niets met het onderwerp te doen.
O, juist wel! Als iedereen het vlees bij de lokale slager zou kopen, die het vlees weer lokaal betrekt, dan zou er in het geheel geen import vanuit andere landen nodig zijn, laat staan import vanuit niet-EU landen.

Trouwens, waarom zou zijn biologische slager geen paardenvlees kunnen verkopen?

Heb ik niet zo geschreven! :shock:
Ik denk niet, dat jou biologische slager ook paarden slacht en bij de bron ook paarden staan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door kweenie »

eleven schreef:
eleven schreef:Trouwens, waarom zou zijn biologische slager geen paardenvlees kunnen verkopen?

Heb ik niet zo geschreven! :shock:
Ik denk niet, dat jou biologische slager ook paarden slacht en bij de bron ook paarden staan.
O, sorry, ik dacht dat je dat bedoelde. Ik heb geen idee of hij paarden slacht en of er ook paarden 'bij de bron staan'. (Er zijn hier wel veel maneges in de buurt :wink: ) Ik denk inderdaad niet dat hij paardenvlees heeft, omdat die in het algemeen niet biologisch worden gehouden bij de maneges. Maar ik kan mij goed voorstellen dat de lokale niet-biologische slager wel lokaal paardenvlees verkoopt.


Ik ben het trouwens met Sjohie eens dat dit hele verhaal natuurlijk opgaat voor heel veel producten. En regelmatig komen zulke reportages ook over andere producten. Bijvoorbeeld over de Nederlandse varkens die alleen voor de slacht naar Parma worden vervoerd (en daar voor de vorm nog even moeten leven), zodat de ham later als dure parma-ham kan worden verkocht. Was jaren geleden een vergelijkbare reportage over. Of over Amerikaanse genetisch gemodificeerde mais/soja/graan, en of dat al dan niet veilig is en of dat wel hier verkocht mag worden. Of over de verbouw van palmolie of suikerriet, waarvoor regenwouden worden gekapt, en die vervolgens hier weer wordt gebruikt voor 'milieuvriendelijke' brandstof.

Maar dat het ook voor andere producten opgaat betekent nog niet dat het dan maar moet kunnen, natuurlijk.

JerryKroezen
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2014 14:29

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door JerryKroezen »

Ik snap niet waarom iedereen hier zo rustig 'kwebbelt' over biologische slagers en alternatieven. We hebben het over grove dierenmishandeling waar AHOLD kennelijk weet van heeft, getuige het afwezige weerwoord. Ik heb de supermarktketen laten weten dat ik erg boos ben. Ik voel me bedrogen door de leugens omtrent de herkomst van het vlees. De behandeling van de dieren is een schande, de leugens van de supermarkten en vleesverwerkers is een schande op schande, en de aanwezigheid van medicijnresten, dus de matige keuring door de toezichthouders is nog een schande. 3 keer mis! Dus geen enkele reden tot huiskamergebabbel en verjaardagpraat. Hier moet hard tegen opgetreden worden!

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

JerryKroezen schreef:Ik snap niet waarom iedereen hier zo rustig 'kwebbelt' over biologische slagers en alternatieven. We hebben het over grove dierenmishandeling waar AHOLD kennelijk weet van heeft, getuige het afwezige weerwoord. Ik heb de supermarktketen laten weten dat ik erg boos ben. Ik voel me bedrogen door de leugens omtrent de herkomst van het vlees. De behandeling van de dieren is een schande, de leugens van de supermarkten en vleesverwerkers is een schande op schande, en de aanwezigheid van medicijnresten, dus de matige keuring door de toezichthouders is nog een schande. 3 keer mis! Dus geen enkele reden tot huiskamergebabbel en verjaardagpraat. Hier moet hard tegen opgetreden worden!

Ja Baas ! Ga de politiek in en regel het !! Mijn stem zou je krijgen
Maar NL is een land van veel bleren weinig daden.

Neem ook aub tig andere onderwerpen mee welke hard optreden eisen !

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door eleven »

Teunbosseman schreef:
JerryKroezen schreef:Ik snap niet waarom iedereen hier zo rustig 'kwebbelt' over biologische slagers en alternatieven. We hebben het over grove dierenmishandeling waar AHOLD kennelijk weet van heeft, getuige het afwezige weerwoord. Ik heb de supermarktketen laten weten dat ik erg boos ben. Ik voel me bedrogen door de leugens omtrent de herkomst van het vlees. De behandeling van de dieren is een schande, de leugens van de supermarkten en vleesverwerkers is een schande op schande, en de aanwezigheid van medicijnresten, dus de matige keuring door de toezichthouders is nog een schande. 3 keer mis! Dus geen enkele reden tot huiskamergebabbel en verjaardagpraat. Hier moet hard tegen opgetreden worden!

Ja Baas ! Ga de politiek in en regel het !! Mijn stem zou je krijgen
Maar NL is een land van veel bleren weinig daden.



Neem ook aub tig andere onderwerpen mee welke hard optreden eisen !

Dan heeft hij al 1861 stemmen, als je die van 1860 facebook vrienden meetelt. :lol:
Ik heb het gedeeld op mijn Facebookpagina zodat mijn 1860 vrienden
Dat is dan weer duidelijk!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door sjohie »

JerryKroezen schreef:Ik snap niet waarom iedereen hier zo rustig 'kwebbelt' over biologische slagers en alternatieven. We hebben het over grove dierenmishandeling waar AHOLD kennelijk weet van heeft, getuige het afwezige weerwoord. Ik heb de supermarktketen laten weten dat ik erg boos ben. Ik voel me bedrogen door de leugens omtrent de herkomst van het vlees. De behandeling van de dieren is een schande, de leugens van de supermarkten en vleesverwerkers is een schande op schande, en de aanwezigheid van medicijnresten, dus de matige keuring door de toezichthouders is nog een schande. 3 keer mis! Dus geen enkele reden tot huiskamergebabbel en verjaardagpraat. Hier moet hard tegen opgetreden worden!
Supermarkten voldoen aan een vraag, uiteraard voor een vergoeding. Die kijken dus naar winst, want het is een bedrijf. Als consumenten alleen nog lokaal biologisch vlees zouden willen kopen, zouden ze dat regelen. Die vraag is er echter niet, maar wel die voor veel en goedkoop vlees, en/of producten met vlees er in. Deze discussie is er keer op keer, bijvoorbeeld ook na de BSE, varkenspest en Q-koorts incidenten, toen het publiek ineens geconfronteerd werd met hoe die beesten dood gemaakt worden etc. Elke keer weer, stijgt de consumptie van meer verantwoord (biologisch) vlees maar marginaal, en zeker niet in de mate die je zou verwachten op basis van de publieke verontwaardiging.

Overigens moest je in het geval van bijvoorbeeld het Engelse paardenvleesschandaal, grofweg 50 hamburgers van puur paardenvlees eten, voordat de ingenomen medicijnenresten een mogelijk risico op zouden kunnen leveren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door kweenie »

JerryKroezen schreef:Dus geen enkele reden tot huiskamergebabbel en verjaardagpraat. Hier moet hard tegen opgetreden worden!
Ja, we gaan Mexico binnenvallen omdat zij zich niet houden aan de regels die aan de andere kant van de wereld gelden. Zo iets?

Gesloten