LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De waarheid achter paardenvlees

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:
JerryKroezen schreef:Dus geen enkele reden tot huiskamergebabbel en verjaardagpraat. Hier moet hard tegen opgetreden worden!
Ja, we gaan Mexico binnenvallen omdat zij zich niet houden aan de regels die aan de andere kant van de wereld gelden. Zo iets?
Dat soort radicale figuren zijn er wel hier in Nederland, en in de gelederen van de internationale dierenwelzijnsorganisaties. :shock:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De waarheid achter paardenvlees

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:
eleven schreef:
eleven schreef:Trouwens, waarom zou zijn biologische slager geen paardenvlees kunnen verkopen?

Heb ik niet zo geschreven! :shock:
Ik denk niet, dat jou biologische slager ook paarden slacht en bij de bron ook paarden staan.
O, sorry, ik dacht dat je dat bedoelde. Ik heb geen idee of hij paarden slacht en of er ook paarden 'bij de bron staan'. (Er zijn hier wel veel maneges in de buurt :wink: ) Ik denk inderdaad niet dat hij paardenvlees heeft, omdat die in het algemeen niet biologisch worden gehouden bij de maneges. Maar ik kan mij goed voorstellen dat de lokale niet-biologische slager wel lokaal paardenvlees verkoopt.


Ik ben het trouwens met Sjohie eens dat dit hele verhaal natuurlijk opgaat voor heel veel producten. En regelmatig komen zulke reportages ook over andere producten. Bijvoorbeeld over de Nederlandse varkens die alleen voor de slacht naar Parma worden vervoerd (en daar voor de vorm nog even moeten leven), zodat de ham later als dure parma-ham kan worden verkocht. Was jaren geleden een vergelijkbare reportage over.

Maar dat het ook voor andere producten opgaat betekent nog niet dat het dan maar moet kunnen, natuurlijk.
Die reportage van de keuringsdienst van waarde bedoel je denk ik? Dat ging over Parmaham, én prosciutto crudo, oftewel rauwe ham. Elke Parmaham is prosciutto crudo, het is in de basis gerijpte rauwe ham, maar lang niet alle prosciutto crudo is ook Parmaham. Die Hollandse varkens gaan naar Italië om prosciutto crudo te maken, ook in de regio Parma, wat wordt verkocht als "Italiaanse rauwe ham" en andere omfloerste termen. Maar uitdrukkelijk niét als Parmaham, wat enkel gemaakt mag worden van Italiaanse varkens, en dus niet beesten die een paar dagen voor de slacht er heen getruckt worden vanuit Nederland.

Gesloten