LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Discussieer hier over de documentaire Radar Extra: De Schuldvraag.
16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door 16again »

Rovano schreef:
16again schreef: Volgens mij was die 8% ook het gehanteerde rendement op eerder gequote website.
Mooi dat dit 70 miljoen per inwoner wereldwijd is....
Maar dat houdt in dat het laatste jaar dus ook 8% rendement gemaakt is, dit bedraagt circa 5,5 miljoen per inwoner wereldwijd. Dat is een bedrag dat ik in ieder geval afgelopen jaar niet aan de Rothschilds heb overgemaakt.

Ik betwijfel of het aanvangskapitaal in 1850 klopt, en of dit gewoon met vaste rentevoet ge-extrapoleerd kan worden...
Maak jij de berekening dan eens. Ik geloof bij nader inzien dat de aangehaalde site inderdaad niet de juiste berekeningswijze hanteert.
Berekeningen bij verschillende rente percentages staan op:
http://achtergeslotendeuren.punt.nl/con ... ler-kartel
Ongetwijfeld is je rekensom correct, alleen de getallen (en de nauwkeurigheid daarvan) waar je mee begint hebben gigantische invloed op uitkomst.
Verschil in rekenrente van 4% of 8% levert 250 keer grotere uitkomst op.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door kuklos »

Ben ik nou de enige die zich vragen stelt bij het vermogen wat aan de Rothschilds wordt toegedicht?

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door Rovano »

Ja 16again, die site had ik ook gevonden, maar zij verwijzen weer naar hun bron: (bron; http://www.wealth4freedom.com - The Rothschilds, LBMA, and Gold) en die is dood. Tsja, dan moeten we toch professioneel handelen hier op dit wetenschappelijk forum: Geen bron = geen verificatie = diskwalificatie

Wel geinig om te zien dat een paar procentpuntjes zo'n enorme invloed hebben, hè. Waar zo'n rekensommetje wel niet goed voor is. Voor de rest is het spielerei.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door kuklos »

Rovano schreef:Wel geinig om te zien dat een paar procentpuntjes zo'n enorme invloed hebben, hè. Waar zo'n rekensommetje wel niet goed voor is.
Wat ik vooral geinig vind is dat dit blijkbaar voor zoveel mensen zo'n openbaring is. Iedere middelbare scholier kan je dit vertellen. In elk economieboek en elke wiskundeboek staat het.

Net zoals de exponentiële groei. In mijn jeugd was er in de Donald Duck al melding van gemaakt. Toen kwam het voorbeeld van rijstkorrels op een schaakbord aan bod.

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door Rovano »

kuklos schreef:
Rovano schreef:Jouw wereld heeft geen grijstonen, alles is zwart of wit.
Je bedoelt zoals dit:
Rovano schreef:Ik denk dat de toekomst zal uitwijzen dat het vergaren van dergelijke vermogens niet anders kan hebben plaatsgevonden dan door grenzeloze zelfverrijking over de rug van de burger. En....
Oh, wacht JIJ hebt gezegd dat je alleen maar rijken kan worden door grenzeloze zelfverrijking over de rug van de burger. Uiteraard is dat niet zwartwit. :roll:
Nee, nee, nee, mijn waarde kuklos. Wat ik zei is: Ik denk..., ik vermoed..., Het zal mij niet verbazen als..., Je moet niet raar staan te kijken als..., etc. Die toevoeging(en) alleen al laten ruimte voor de nodige nuance. Ik spreek mijn verwachting uit, maar die hoeft niet uit te komen. Ik laat me op dat punt graag door jou, vermits je met steekhoudende argumenten komt, overtuigen.

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door Rovano »

kuklos schreef:Wat ik vooral geinig vind is dat dit blijkbaar voor zoveel mensen zo'n openbaring is. Iedere middelbare scholier kan je dit vertellen. In elk economieboek en elke wiskundeboek staat het.

Net zoals de exponentiële groei. In mijn jeugd was er in de Donald Duck al melding van gemaakt. Toen kwam het voorbeeld van rijstkorrels op een schaakbord aan bod.
Ja, dat is zo, maar wie realiseert zich dat nu in het dagelijks leven? Daarom kunnen die voorbeeldjes verhelderend werken. Het verhaal van het schaakbord kan ik mij ook nog goed herinneren uit mijn schooltijd. Toen mij dat als schooljochie werd voorgelegd, stond ik ook te kijken met ogen op stokjes toen de hoeveelheid korrels op het laatste veld werd voorgerekend. (2^(64)-1=18.446.744.073.709.551.615)
In mijn beleving ging het om tarwekorrels, maar what the heck.
Laatst gewijzigd door Rovano op 31 dec 2013 03:24, 2 keer totaal gewijzigd.

everthas
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jan 2014 17:51

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door everthas »

Heeft ABN-AMRO spijt van haar bijdrage aan dit programma?

Zie: http://www.abnamro.com/nl/newsroom/nieu ... vraag.html

Ik heb veel vertrouwen in de mensen die hebben bijgedragen aan de documentaire, volgens mij valt het met dat eenzijdig beeld wel mee. De beste manier om dat scherp te krijgen, is volgens mij een discussie met alle geïnterviewden. Inclusief Han de Jong van ABN-AMRO. Lijkt mij een mooie invulling voor deel 3 van dit programma!

Evert Jan van Hasselt

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door kuklos »

Ook op Das Kapital is er inmiddels tegengas gegeven tegen de Tros.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door 16again »

Das kapital, een site die verwijst naar dumpert en geenstijl, dat zal kwaliteit zijn!
Als ik het stuk lees lijkt DasKapital zichzelf tegen te spreken:
Das Kapital schreef:Hertsenberg..... is maar op één ding uit. De Jong moet en zal bevestigen dat banken geld 'uit het niets kunnen scheppen' ........

De Jong legt namelijk geduldig uit dat banken niet zomaar 'uit het niets' kunnen scheppen ......
Ook geeft De Jong aan dat niet alleen banken de risico's van geldschepping hebben onderschat...
Iets niet kunnen, maar toch bijbehorende risico's verkeerd inschatten..?
Ik zal interview eens zelf integraal bekijken.

Das Kapital schreef:Radar heeft onlangs de tweedelige 'documentaire' De Schuldvraag uitgezonden. Dat kwam eigenlijk neer op twee uur lang eenzijdig bankenbashen, waar creatief met de feiten werd omgegaan....
Creatief met feiten? Vastaand feit is dat de uitzendingen in kwestie slechts 35 minuten per stuk duren. :D

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door 16again »

everthas schreef:Heeft ABN-AMRO spijt van haar bijdrage aan dit programma?

Zie: http://www.abnamro.com/nl/newsroom/nieu ... vraag.html
ABN AMRO schreef:Wij vinden het jammer dat Tros Radar er voor heeft gekozen om de financiële sector in dit programma te eenzijdig te belichten. Dat is niet in het belang van de klant en draagt niet bij aan het herstel van het vertrouwen. Het doet ook geen recht aan de inspanningen van de sector.

Indien u interesse heeft in de ongecensureerde versie....
Integraal interview gezien, knipwerk in de uitzending lijkt mij zeker geen eenzijdig beeld, term censuur is m.i. misplaatst.
Voor hen die hameren op eigen verantwoording klant: Slechts in een enkele bijzin valt een dergelijk geluid van ondervraagde ABN medewerker te noteren, "alle partijen hebben risico's te laag ingeschat."

Voor hen die geldcreatie dmv lening ontkennen, ABN medewerker geeft dit gewoon volmondig toe.

Meest opmerkelijk punt dat (volgens mij) niet in de uitzending zat : "ABN AMRO brengt geen producten meer op de markt waar de klant niets aan heeft."
Nobel streven, al heeft dit bij mij een ondertoon, dat dit vroeger wel gebeurde.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door sjohie »

AnoNylz schreef:Voor mij gaat het in deze discussie niet zo om exacte getallen. Het feit, dat slechts enkele Nederlanders op de hoogte zijn van de manier waarom geld gecreëerd wordt, is schrikbarend te noemen. Henk en Ingrid moesten eens weten.
Die profiteren er wel van natuurlijk, 600 van de 950 miljard aan pensioenvermogen komt uit koerswinsten etc, slechts 1/3e is betaalde premie. :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door sjohie »

kuklos schreef:Ben ik nou de enige die zich vragen stelt bij het vermogen wat aan de Rothschilds wordt toegedicht?
Als je de bedragen op de jaarrekeningen van de diverse bedrijven en divisies van ze optelt, kom je op een balanstotaal wat nog niet eens in de buurt komt van zeg een ING hier, of nog groter een HSBC op wereldniveau.

Het is een belangrijke kracht in de wereldeconomie, maar die familie is zo verwatert, dat is echt niet een soort schimmige wereld-regering. Kijk wat dat betreft maar eens naar de v/d Valk familie hier, die zijn na nog geen 2 generaties al niet meer het coherente machtsblok wat ze ooit waren, dus dat zal bij de Rothschilds na 10 generaties niet anders zijn.

Overigens zit de rabobank ook met geld in de Rothschilds, en hebben ze net als alle grote bedrijven, een BV hier in Nederland (Concordia BV) om de belastingen zo laag mogelijk te houden.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
AnoNylz schreef:Voor mij gaat het in deze discussie niet zo om exacte getallen. Het feit, dat slechts enkele Nederlanders op de hoogte zijn van de manier waarom geld gecreëerd wordt, is schrikbarend te noemen. Henk en Ingrid moesten eens weten.
Die profiteren er wel van natuurlijk, 600 van de 950 miljard aan pensioenvermogen komt uit koerswinsten etc, slechts 1/3e is betaalde premie. :wink:
Sjohie haalt zijn stokpaard de pensioenfondsen weer van stal.....

Ook pensioenen zijn in de uitzending besproken. Indien Henk en Ingrid tussen de 30 en 45 waren, had hun pensioenopbouw weinig profijt van koersstijgingen op de beurs voor 2008. Hun opgebouwd pensioen vermogen was toen nog te laag om daadwerkelijk te profiteren. Het waren voornamelijk de ouderen (nu 45+) wiens pensioen hiervan echt beter werd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
sjohie schreef:
AnoNylz schreef:Voor mij gaat het in deze discussie niet zo om exacte getallen. Het feit, dat slechts enkele Nederlanders op de hoogte zijn van de manier waarom geld gecreëerd wordt, is schrikbarend te noemen. Henk en Ingrid moesten eens weten.
Die profiteren er wel van natuurlijk, 600 van de 950 miljard aan pensioenvermogen komt uit koerswinsten etc, slechts 1/3e is betaalde premie. :wink:
Sjohie haalt zijn stokpaard de pensioenfondsen weer van stal.....

Ook pensioenen zijn in de uitzending besproken. Indien Henk en Ingrid tussen de 30 en 45 waren, had hun pensioenopbouw weinig profijt van koersstijgingen op de beurs voor 2008. Hun opgebouwd pensioen vermogen was toen nog te laag om daadwerkelijk te profiteren. Het waren voornamelijk de ouderen (nu 45+) wiens pensioen hiervan echt beter werd.
Van 2009 tot nu, is de AEX van 220 naar nu 400 gegaan, en de dekkingsgraad van bijvoorbeeld PME van 88 naar 104, dus daar zit ergens echt wel wat koerswinst achter verstopt voor de 30-45 jarigen lijkt me?

Maar goed, je bent het dus met me eens dat de burgers, ook fors geprofiteerd hebben van de praktijken van de financiële instellingen? :wink:

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:Van 2009 tot nu, is de AEX van 220 naar nu 400 gegaan, en de dekkingsgraad van bijvoorbeeld PME van 88 naar 104, dus daar zit ergens echt wel wat koerswinst achter verstopt voor de 30-45 jarigen lijkt me?

Maar goed, je bent het dus met me eens dat de burgers, ook fors geprofiteerd hebben van de praktijken van de financiële instellingen? :wink:
Koers aex nu is dezelfde koers als in 2008. Alleen voor 1999 is er m.i. pas sprake van forse koerswinst.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:AEX_index.png
Pensioen fondsen zullen daar toen niet optimaal van geprofiteerd hebben. Zij begonnen toen pas mondjesmaat met aandelen, vermogen was vooral belegd in vastrentende waarden (obligaties etc).

Als burgers al profiteren van praktijken van banken (door koerswinst pensioenfonds) dan is dat sigaar uit eigen doos.
Van gesjoemel met libor rente krijgt consument rekening gepresenteerd, koerswinst pensioenfonds is slechts een geringe compensatie.

Rovano
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 dec 2013 17:17

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door Rovano »

Daar komt nog bij dat als straks de derivaten bubbel uit elkaar spat, de pensioenfondsen alweer moeten afschrijven en dat men lang niet kan voldoen aan de dekkingsgraad. Gevolg: kortingen op de pensioenen.
Wie profiteert er dan? Jong en oud, iedereen is dan de dupe. Maar vooral de ouderen; zij hebben immers veel meer premie betaald en hebben een grotere afhankelijkheid van het pensioensysteem. Jongeren hebben nog de mogelijkheid om naar nieuwe wegen te zoeken.

mjcbakker
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2014 22:35

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door mjcbakker »

Er wordt in dit forum geopperd om rente af te schaffen. Maar rente is er niet voor niets:

Rente zorgt er voor dat het mogelijk en aantrekkelijk wordt om geld uit te lenen. Het maakt dat buffers van particulieren, bedrijven, instellingen, overheden, banken gebruikt kunnen worden om te voorkomen dat er andere mensen, bedrijven, overheden of banken zonder geld komen te zitten. Door het principe van geldschepping ontstaan er tijdens de aanmaak van elk geldbedrag zowel schuld als tegoed. Degene die het tegoed heeft heeft de buffer: tegoed = buffer. Dus iemand anders heeft het tekort: tekort = schuld. Een persoon, bedrijf, bank of overheid die een buffer tot zijn beschikking heeft neemt een risico door het uit te lenen. Degene die het geld leent kan voor onverwachte kosten komen te staan (werkelijke inkomsten kunnen minder zijn dan de vooraf ingeschatte inkomsten op basis waarvan deals worden gesloten), ingehaald worden door concurrentie, of failliet gaan waardoor hij niet in staat is zijn schuld die hij middels het aangaan van een lening is aangegaan, terug te betalen. In dat geval is degene die het geld heeft uitgeleend zijn geld kwijt, kan er niet over beschikken. En in een wereld waar we onzeker zijn over onze eigen financiële toekomst doordat we ziek kunnen worden, voor onverwachte kosten moeten gaan opdraaien, foute inschattingen maken, zijn vele mensen, bedrijven, banken en overheden door rente toch over te halen om uit te lenen. Mensen die zeker willen stellen dat ze niet van een ander hoeven te lenen, moeten zelf buffers aanhouden, en dit gaat in het grote globale plaatje ten koste van degenen die tekort komen.

Op het moment dat je een hypotheek afsluit bij een bank, creëert die bank op jouw naam zowel een schuld als een tegoed. De schuld houdt de bank zelf op zijn balans, maar het tegoed verdwijnt naar de balans van de bank van degene van wie je het huis koopt. Dat kan een andere bank zijn. Een bank wil en moet zichzelf en zijn klanten beschermen tegen de bank zijn eigen faillissement en moet daarom buffers aanhouden die best groot moeten zijn omdat er natuurrampen kunnen komen, grote bedrijven failliet kunnen gaan, mensen overlijden, huizenprijzen schommelen, etc. Een bank moet die eigen buffers ergens van creëren. Omdat een bank niets toevoegt aan de reële economie, moet het zijn geld verdienen met wat het doet (gesprekken voeren met klanten, leningen afsluiten, uitlenen tegen risico's, inschattingen maken, etc) om deze buffers te kunnen opbouwen en zijn eigen gebouwen, salarissen, inventaris, computersystemen en andere geleverde diensten te betalen.

Moet dit dan echt rente zijn, gekoppeld aan de hoeveelheid leningen en de hoogtes daarvan, die de bank zelf heeft? Rente is een handige continue stroom geld die opgebracht zou moeten kunnen worden door degene die de hypotheek heeft afgesloten. Hoe meer je leent, hoe meer je betaalt, dat is op zich logisch en eerlijk omdat een bank (en zijn klanten) meer risico loopt aan de klanten die meer lenen. Dat dit evenredig gekoppeld is aan de hoeveelheid dat je leent ligt erg voor de hand. En dan kun je het bijdrage noemen, of tegemoetkoming of kosten, het is feitelijk niets anders dan wat rente is. Dus ja, het moet rente zijn. En er moet rente zijn zolang er een geldsysteem is op basis van gelijkheidseis:minimaal teruggeven wat je leent. In het echt zijn we niet gelijk bedeeld met onvoorspelbare voordelen en nadelen ten opzichte van anderen, daarom gaat het mis.

Wil je werkelijk onafhankelijk zijn van een op lange termijn desastreus financieel systeem, zoals HF-dude dat graag zou willen dan kun je voor WOIII met elkaar besluiten om over te stappen op een geef-economie op basis van werkelijke onbaatzuchtige dienstbaarheid, maar dan heeft het gebruik van geld geen zin en kun je net zo goed overstappen naar een wereld zonder geld. :D Zie http://wereldzondergeld.wikispaces.com/Home. Maar daarmee wordt je niet onafhankelijk, we zijn van elkaar afhankelijk. :wink:

Drs. Y. Simons
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2014 16:59

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door Drs. Y. Simons »

Het bankwezen, de farmaceutische industrie, de olie industrie, de levensmiddelenindustrie en de wapenindustrie zijn de schuldigen. En dat weet iedereen al lang. Wie betaalt bepaald immers.
Totaal uit de klauwen gegroeide bevoegdheden maken dat zij nu niet alleen beslissen over ons geld maar ook over onze levens.

Drs Yvonne Simons
Gezondheidswetenschapper en zus van een onnodig terminale patiënt.
Laatst gewijzigd door Radar op 25 jan 2014 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: deel bericht verwijderd. Reden: off-topic

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door sjohie »

Drs. Y. Simons schreef:Het bankwezen, de farmaceutische industrie, de olie industrie, de levensmiddelenindustrie en de wapenindustrie zijn de schuldigen. En dat weet iedereen al lang. Wie betaalt bepaald immers.
Totaal uit de klauwen gegroeide bevoegdheden maken dat zij nu niet alleen beslissen over ons geld maar ook over onze levens.
Zie http://nivolumab.petities.nl/
Professor Smalhout heeft erover geschreven in de Telegraaf van 25-1-2013. Commercie of mededogen.
Het gaat helemaal fout op de wereld. Totaal van het padje af als we bedrijfsbelangen boven mensenlevens stellen. Wake up world!

Drs Yvonne Simons
Gezondheidswetenschapper en zus van een onnodig terminale patiënt.
Je kan zelf wakker worden, door eens te kijken waarin je pensioenfonds namens jou allemaal belegd.. :wink:

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Radar Extra: De Schuldvraag - deel 1

Ongelezen bericht door kuklos »

Drs. Y. Simons schreef:Wie betaalt bepaald immers.
Waar is het bewijs? BepaalT is met een T.
Drs. Y. Simons schreef:Totaal uit de klauwen gegroeide bevoegdheden maken dat zij nu niet alleen beslissen over ons geld maar ook over onze levens.
Zie http://nivolumab.petities.nl/
Professor Smalhout heeft erover geschreven in de Telegraaf van 25-1-2013. Commercie of mededogen.
Het gaat helemaal fout op de wereld. Totaal van het padje af als we bedrijfsbelangen boven mensenlevens stellen. Wake up world!
Dit heeft niets met het onderwerp van de economische crisis te maken.
Verder insinueer je iets wat ronduit een leugen is. Je vergeet compleet dat als het medicijn wel negatieve effecten heeft dat de patiënten gewoon de farmaceut aan gaan klagen, vandaar dat ze extra voorzichtig zijn. Enquête die je wil laten tekenen heeft ook NIETS te maken met het onderwerp en is bovendien fout.
Laten de patiënten die van mij best experimentele medicijnen mogen hebben tekenen voor niet aansprakelijkheid van het farmaceutische concern. dan is het probleem opgelost.

Drs. Y. Simons schreef:Drs Yvonne Simons
Gezondheidswetenschapper en zus van een onnodig terminale patiënt.
En wat heeft DIT te maken met de economische crisis?

Gesloten