LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NPO Radio 6 verdwijnt en komt terug onder thema kanaal

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) radio.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

NPO Radio 6 verdwijnt en komt terug onder thema kanaal

Ongelezen bericht door gezondheid »

NPO Radio 6 wordt opgeheven. Zij gaan verder als thema kanaal op NPO Radio 2. Overdag verdwijnen de DJ's. Is het niet jammer om dit kanaal op te laten heffen? Konden ze gewoon niet verder gaan onder de vlag van NPO Radio 6? Nu wordt het weggezet onder thema kanaal van NPO Radio 2. De thema kanalen onder de vlag van NPO Radio 2 zijn bovendien lastiger te vinden.

Mucha

Re: NPO Radio 6 verdwijnt en komt terug onder thema kanaal

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: NPO Radio 6 verdwijnt en komt terug onder thema kanaal

Ongelezen bericht door gezondheid »

Het gaat een non-stop muziek zender worden. De vraag is om welke reden er jazz en soul muziek uitgezonden dient te worden door de publieke omroep? Immers er is al een jazz kavel vergeven door de overheid. Dit te weten kavel 8a.

Mucha

Re: NPO Radio 6 verdwijnt en komt terug onder thema kanaal

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: NPO Radio 6 verdwijnt en komt terug onder thema kanaal

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan geef je dus zelf het antwoord al:
gezondheid schreef:Het gaat een non-stop muziek zender worden. De vraag is om welke reden er jazz en soul muziek uitgezonden dient te worden door de publieke omroep? Immers er is al een jazz kavel vergeven door de overheid. Dit te weten kavel 8a.
Dat is meteen al één reden waarom de zender alleen als themakanaal verder zou kunnen gaan. Ik zie trouwens het grote verschil niet met hoe het nu is, kun je me dat uitleggen?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: NPO Radio 6 verdwijnt en komt terug onder thema kanaal

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Spotify of Apple Music. En je hebt geen radio meer nodig om muziek voor specifieke doelgroepen te vinden.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: NPO Radio 6 verdwijnt en komt terug onder thema kanaal

Ongelezen bericht door gezondheid »

kweenie schreef:Dan geef je dus zelf het antwoord al:
gezondheid schreef:Het gaat een non-stop muziek zender worden. De vraag is om welke reden er jazz en soul muziek uitgezonden dient te worden door de publieke omroep? Immers er is al een jazz kavel vergeven door de overheid. Dit te weten kavel 8a.
Dat is meteen al één reden waarom de zender alleen als themakanaal verder zou kunnen gaan. Ik zie trouwens het grote verschil niet met hoe het nu is, kun je me dat uitleggen?

De zender opereert nu op http://www.nporadio6.nl / http://www.radio6.nl en dat verdwijnt. De stream komt nu onder de domeinnaam van de publieke omroep te staan op http://www.nporadio2.nl De zender wijzigt van naam, van NPO Radio 6 soul & jazz naar NPO Soul & Jazz. De zender blijft wel in de ether via Digitenne (DVB-T), DAB+ en volgens mij ook via Canal Digitaal. En op de kabel. Verder heb je over dag geen presentatie meer alleen in de avonduren. Ze zeggen dat ze moesten bezuinigen maar vraag me af wat er nu bezuinigd. Alleen een domeinnaam komt te vervallen. En de mensen (dj's) worden ontslagen of gaan over naar een andere zender?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: NPO Radio 6 verdwijnt en komt terug onder thema kanaal

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoeven ze geen apart 'merk' te profileren, maar kunnen ze meeliften op radio 2. Dat scheelt werk degelijk een hoop geld én ze kunnen profiteren van de bekendheid van radio 2.

Is bovendien veel logischer dat zulke thema zenders bij elkaar worden gebundeld. Zo kun je dit zenders júist beter vinden.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: NPO Radio 6 verdwijnt en komt terug onder thema kanaal

Ongelezen bericht door gezondheid »

Is een non-stop muziek zender nog wel nodig? Immers je kan zelf ook muziek laten zetten op een mp3 speler. En waarom zou de publieke omroep jazz muziek moeten uitzenden? Dan kunnen ze ook wel beginnen aan rock 'n' roll muziek of gospel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: NPO Radio 6 verdwijnt en komt terug onder thema kanaal

Ongelezen bericht door kweenie »

De toegevoegde waarde van een radiozender is (of zou moeten zijn) dat je voor jou nieuwe muziek hoort die dicht bij jouw smaak ligt. (En soms ook verrassende muziek die daar wat verder vanaf ligt). Zodat je daarmee je muzieksmaak kunt verruimen. En liefst daarbij ook behoorlijk wat aandacht voor het Nederlandse werk of datgene wat in Nederland speelt.

Een van de taken van de publieke omroep is dan ook om behoorlijke variatie aan te bieden hierin. Er zijn weliswaar ook wel commerciële stations, soms ook met leuke muziek, maar dat is toch vaak veel van het zelfde. Of bv erg Amerikaans. Ik vind het daarom goed dat de publieke omroep op een low-budget manier toch aandacht kan besteden aan bepaalde niche-muziek.

Ik ben het met je eens dat dit ook voor bv gospel geldt. Maar blijkbaar is dat een nog kleinere niche. Ik kan mij wel goed voorstellen dat er op termijn ook een gospel kanaal kan komen, mits er niet te veel op de publieke omroep wordt bezuinigd.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: NPO Radio 6 verdwijnt en komt terug onder thema kanaal

Ongelezen bericht door gezondheid »

Lijkt niet dat een eigen merknaam 'npo radio 6' duurder zou zijn dan het herbergen van het station onder npo radio 2. Dan zou je NPO Radio 4 ook kunnen plaatsen onder NPO Radio 2. NPO Radio 4 heeft ook geen hoge luistercijfers. NPO Radio 6 had bijvoorbeeld marktaandeel van 0,5% en NPO Radio 4 1,9%.

Bron: http://radio.nl/808848/november-2014-2

igen
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 aug 2015 00:38

Re: NPO Radio 6 verdwijnt en komt terug onder thema kanaal

Ongelezen bericht door igen »

Wat is nu eigenlijk het consumentenprobleem? Geen?
Lekker muziekje luisteren in de tuin, naast de walmende vuurkorf en de kattenverjager terwijl je met je laserpen kerst sterren projecteert op een gevel, kan nog steeds hoor.
Ik vraag me ook af waarom je nog geen topic hebt geopend over de ChristmasLaser. Zo'n ding die rode en groene puntjes op een groot oppervlak kan projecteren....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: NPO Radio 6 verdwijnt en komt terug onder thema kanaal

Ongelezen bericht door kweenie »

gezondheid schreef:Lijkt niet dat een eigen merknaam 'npo radio 6' duurder zou zijn dan het herbergen van het station onder npo radio 2. Dan zou je NPO Radio 4 ook kunnen plaatsen onder NPO Radio 2. NPO Radio 4 heeft ook geen hoge luistercijfers. NPO Radio 6 had bijvoorbeeld marktaandeel van 0,5% en NPO Radio 4 1,9%.

Bron: http://radio.nl/808848/november-2014-2
Grote verschillen zijn dat radio 6 nog geen tien jaar bestaat en dat radio 4 door iedereen te ontvangen is, omdat die zender gewoon in de analoge ether zit. Radio 6 was jarenlang in een groot deel van het land helemaal niet te ontvangen en op dit moment is dat alleen meer speciale apparatuur mogelijk. In die zin vind ik het sowieso geen ’echte ’ zender, maar eerder een themakanaal.

De boze reacties over het verdwijnen van de normale programmering van radio 6 hebben precies ook te maken met de kosten van de zender. Een groot deel van de kosten zit in het personeel. Met het afschaffen van de gepresenteerde programmering kan er dus flink worden bespaard. (Iets waar je bijvoorbeeld ook bij Sublime FM zag.) Maar omdat je het dan niet met als volwaardige zender kunt betitelen, is het terecht dat het wordt ondergebracht onder een andere zender.

Mucha

Re: NPO Radio 6 verdwijnt en komt terug onder thema kanaal

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: NPO Radio 6 verdwijnt en komt terug onder thema kanaal

Ongelezen bericht door gezondheid »

Op KX Radio en NPO Sterren worden wel dj's ingezet, ook overdag. Hebben die zenders wel voldoende luisteraars?

Gesloten