LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sonos adviseert: gooi mij weg

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) radio.
RockyLuck
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2018 17:52

Re: Sonos adviseert: gooi mij weg

Ongelezen bericht door RockyLuck »

door Nijogeth » 05 maart 2018 21:19

Natuurlijk onzin.
Volgens u is het dus normaal dat de klant een speciale actie moet ondernemen om zijn apparaten nog te kunnen blijven gebruiken.
Dat noem ik gewoon arrogantie van de macht.
De update procedure zou ook zo kunnen verlopen, dat die niet zou worden uitgevoerd, als het apparaat te oud ervoor is. Dan hoeft de klant niets te doen.

Overigens schrijf ik zelden onzin. De reactie was weloverwogen. Zou u ook eens moeten proberen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Sonos adviseert: gooi mij weg

Ongelezen bericht door crazyme »

Het woord onzin wordt te pas en te onpas gebruikt.

Het probleem is dat er sprake is van twee apparaten welke samenwerken. Wanneer het eerste apparaat een update krijgt kan het tweede apparaat er niet meer mee samenwerken.

Zo eenvoudig als u het suggereert is het niet.

RockyLuck
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2018 17:52

Re: Sonos adviseert: gooi mij weg

Ongelezen bericht door RockyLuck »

crazyme schreef:Het woord onzin wordt te pas en te onpas gebruikt.

Het probleem is dat er sprake is van twee apparaten welke samenwerken. Wanneer het eerste apparaat een update krijgt kan het tweede apparaat er niet meer mee samenwerken.

Zo eenvoudig als u het suggereert is het niet.
Ik snap het wel. Maar dat wil toch niet zeggen dat Sonos er niet voor kan zorgen dat de oude apparaten blijven werken. Toch een kwestie van een heen en weer piepje.
Als verantwoordelijk leverancier zouden ze ervoor moeten zorgen dat het blijft werken. Als je dit hoort ga je in ieder geval nooit een Sonos installatie kopen. Dus het is ook allesbehalve slim van ze.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Sonos adviseert: gooi mij weg

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar dan houdt men dus de nieuwe apparaten tegen in de ontwikkeling om een oud apparaat draaiende te houden.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Sonos adviseert: gooi mij weg

Ongelezen bericht door angel1978 »

RockyLuck schreef:
crazyme schreef:Het woord onzin wordt te pas en te onpas gebruikt.

Het probleem is dat er sprake is van twee apparaten welke samenwerken. Wanneer het eerste apparaat een update krijgt kan het tweede apparaat er niet meer mee samenwerken.

Zo eenvoudig als u het suggereert is het niet.
Ik snap het wel. Maar dat wil toch niet zeggen dat Sonos er niet voor kan zorgen dat de oude apparaten blijven werken. Toch een kwestie van een heen en weer piepje.
Als verantwoordelijk leverancier zouden ze ervoor moeten zorgen dat het blijft werken. Als je dit hoort ga je in ieder geval nooit een Sonos installatie kopen. Dus het is ook allesbehalve slim van ze.
Waarom zou je om deze reden geen sonos installatie kopen?
Iedereen gebruikt toch gewoon de app? Geen enkele reden om je aankoop te laten.

Verwijderd

Re: Sonos adviseert: gooi mij weg

Ongelezen bericht door Verwijderd »

angel1978 schreef:
RockyLuck schreef:
crazyme schreef:Het woord onzin wordt te pas en te onpas gebruikt.

Het probleem is dat er sprake is van twee apparaten welke samenwerken. Wanneer het eerste apparaat een update krijgt kan het tweede apparaat er niet meer mee samenwerken.

Zo eenvoudig als u het suggereert is het niet.
Ik snap het wel. Maar dat wil toch niet zeggen dat Sonos er niet voor kan zorgen dat de oude apparaten blijven werken. Toch een kwestie van een heen en weer piepje.
Als verantwoordelijk leverancier zouden ze ervoor moeten zorgen dat het blijft werken. Als je dit hoort ga je in ieder geval nooit een Sonos installatie kopen. Dus het is ook allesbehalve slim van ze.
Waarom zou je om deze reden geen sonos installatie kopen?
Iedereen gebruikt toch gewoon de app? Geen enkele reden om je aankoop te laten.
Als je weet dat je afstandsbediening (hardware) over 7 jaar niet meer werkt door de software, waarom zou je dan wel een sonos-installatie kopen? En straks wordt de app niet meer ondersteund op jouw pas 2 jaar oude telefoon en dan moet je verdorie een nieuwe smartphone kopen om je sonos op afstand te kunnen blijven bedienen. Vandaar mijn zeer relevante opmerking dat de afstandbediening van mijn betamax-speler uit 1981 het nog steeds feilloos doet.

Bedrijven doen dit bewust vanwege het ongelooflijke verdienmodel wat er achter zit, en wetgeving op dit gebied laat duidelijk nog te wensen over. Samsung heeft vandaag aangekondigd dat er geen software-updates voor hun nog geen 2 jaar oude J- en A-lijn komt. Waarom zou Sonos dan wel hun software voor deze toestellen jarenlang blijven bijwerken? Ze kunnen heus wel een nieuwe afstandsbediening maken voor de oudere Sonos-modellen, maar ze hebben daar simpelweg geen enkel belang bij. Ze willen juist dat je je oude prima werkende spullen weggooit zodat je nieuw spul gaat kopen. Ook vanuit milieu-oogpunt is dit gedrag op geen enkele manier te verantwoorden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Sonos adviseert: gooi mij weg

Ongelezen bericht door crazyme »

Jouw zeer relevante opmerking over een afstandsbediening uit de vorige eeuw is ingehaald door de snellere technologische ontwikkeling.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sonos adviseert: gooi mij weg

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:Jouw zeer relevante opmerking over een afstandsbediening uit de vorige eeuw is ingehaald door de snellere technologische ontwikkeling.
En was al in de juiste context geplaatst.
Holy53 schreef:
JohnTheBassist schreef:
renewouters schreef:(het schijnt trouwens dat de treinen tegenwoordig ook elektrisch zijn, daar zit je dan met je stoomtreinen...)
Grappig dat de afstandsbediening van mijn betamax-speler uit 1981 het nog steeds uitstekend doet.
Ja is grappig.Alleen de wifi en bluetooth verbindingen laten wat steekjes vallen.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Sonos adviseert: gooi mij weg

Ongelezen bericht door angel1978 »

Mijn inmiddels 8 of 9 jaren oude spelers worden nog steeds geüpdate en ondersteund door Sonos. Daar kunnen veel fabrikanten een puntje aan zuigen.
7 jaar oude telefoons doen het amper nog, maar ook die werken nog steeds met de spelers, dus ik zie echt het probleem niet

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Sonos adviseert: gooi mij weg

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Juist dat men de oude afstandsbediening niet meer kan gebruiken, geeft me dat een goed gevoel. Juist daarom zou ik bij Sonos kopen.

Kort gezegd houdt dat namelijk in dat de apparaten die er echt toe doen langer geüpdate worden en dus langer gebruikt kunnen worden.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Sonos adviseert: gooi mij weg

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:Kort gezegd houdt dat namelijk in dat de apparaten die er echt toe doen langer geüpdate worden en dus langer gebruikt kunnen worden.
Is dat zo? Ik snap dat het goedkoper is om minder verschillende types te updaten, en technisch eenvoudiger, maar waarom zouden apparaten "die er echt toe doen" (Wat zijn dat? Alleen de latere/nieuwste modellen?) dan ook langer geüpdate kunnen worden. Zodra er een nieuw model bij komt, valt het oude toch weer af?
Het kan zelfs andersom zijn: des te minder middelen (geld en mensen) voor updates, des te meer voor productontwikkeling, des te meer nieuwe producten met een kortere ondersteuning.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Sonos adviseert: gooi mij weg

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De producten die er toe doen zijn de producten die u los koopt en kunt koppelen met de app of afstandsbediening. Ervoor zorgen dat die producten langer en beter werken, vind ik een stuk belangrijker dan ervoor zorgen dat de afstandsbediening langer werkt.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Sonos adviseert: gooi mij weg

Ongelezen bericht door Erthanax »

Oké, daar kan ik je gelijk in geven (en dat doe ik dan ook), maar ik zie niet waarom die ondersteuning per se langer wordt als er geen ondersteuning meer is voor de losse AB'en.
Kortom, ik vind het niet vreemd dat een fabrikant oudere producten niet meer ondersteunt, maar ik kan me ook voorstellen dat (tevreden) bezitters van die producten dat niet leuk vinden.

Verwijderd

Re: Sonos adviseert: gooi mij weg

Ongelezen bericht door Verwijderd »

crazyme schreef:Jouw zeer relevante opmerking over een afstandsbediening uit de vorige eeuw is ingehaald door de snellere technologische ontwikkeling.
En is dat dan een positieve ontwikkeling dat een apparaat het tegenwoordig kennelijk niet langer dan 7 jaar doet? God, wat een ontwikkeling! Volgens mij noemen we dat eerder technologische degeneratie.

Verwijderd

Re: Sonos adviseert: gooi mij weg

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Laat ik het anders zeggen: om deze redenen ben ik totaal geen fan van al die IoT-artikelen die de laatste jaren zo hip zijn. De houdbaarheidsdatum van dit soort producten gaat schrikbarend achteruit vergeleken bij analoge producten; de informatie ervan is door de bedrijven er achter en, in ergere gevallen, ook door kwaadwillende uit te lezen en zo wordt er een mooi digitaal dossier van iedereen opgebouwd; bedrijven kunnen van de één op andere dag besluiten prima werkende hardware niet meer software-matig te ondersteunen wat ten koste gaat van de beveiliging (de 'beveiliging' van je thermostaat, ja, van je zonnepaneel en van je automatische stofzuiger) en waardoor het apparaat in 1 klap nutteloos is geworden; voor bedrijven is dit natuurlijk een enorm verdienmodel: prima functionerende apparaten moeten worden weggegooid en iets nieuws moet worden aangeschaft.

Maar goed, ten eerste: het gaat hier in deze casus slechts om een afstandsbediening. Zowel wifi als bluetooth zijn beiden ingebouwde hardware-componenten en zouden dus na een software-update nog steeds moeten werken. Dus dat argument vervalt voor mij.
Ten tweede: ik vind dat er best eens een ethische discussie gevoerd mag worden over IoT en de houdbaarheid van tegenwoordige producten, maar daar is dit cynische forum wellicht niet de juiste plek voor.

Voor degene die meer willen weten:

https://tweakers.net/plan/1471/kpn-over ... raten.html

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Sonos adviseert: gooi mij weg

Ongelezen bericht door crazyme »

JohnTheBassist schreef:
crazyme schreef:Jouw zeer relevante opmerking over een afstandsbediening uit de vorige eeuw is ingehaald door de snellere technologische ontwikkeling.
En is dat dan een positieve ontwikkeling dat een apparaat het tegenwoordig kennelijk niet langer dan 7 jaar doet? God, wat een ontwikkeling! Volgens mij noemen we dat eerder technologische degeneratie.
Functie gaat voor levensduur.

Gesloten