Probleem met Ziggo analoge radio

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) radio.
peter17111962
Berichten: 578
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Hallo Iedereen.

Van de week belde mijn vader mij met de opmerking van "Mijn radio doet niets meer"
Bleek dat die radio niets mankeerde maar dat de grootste helft van de analoge radio zenders
van de kabel zijn verdwenen. Vandaag heb ik op mijn analoge radio geprobeerd en jawel
hoor. De grootste helft van de analoge radio zenders is zonder enig bericht of wat
dan ook van de kabel verdwenen. Ook op de Ziggo website is daar helemaal niets
over te vinden. Bij telefonisch contact met de Ziggo helpdesk kreeg ik als antwoord
dat de al bezig zijn om analoge radio uit te schakelen. Ooit zal dat best eens kunnen
gebeuren lees ik overal, maar om dat te doen zonder enig bericht vooraf??
mogelijk dat dit niet in alle regio's is, maar hier in Brabant in ieder geval wel.

sake1987

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door sake1987 »

Volgens mij is dit al heel lang bekend en gecommuniceerd.

aarie25
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door aarie25 »

Helaas voor jou vader is dit al langer bekent.
Ook zijn er al op verschillende sites melding geweest dat dit ging gebeuren.
Maar het zou pas vanaf februari gaan gebeuren.
https://tweakers.net/nieuws/176998/zigg ... kabel.html

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door thecure »

Zolang de grote jongens alleen aan winst maximalisatie doen en niet investeren in glasvezel maar vast blijven houden aan de oude coaxkabel, zal er ruimte gecreëerd moeten worden voor sneller internet.

Dit gaat ten koste van de analoge radio en tv zenders.

Waar ik woon in Fryslân hebben we de kleine aanbieder kabelnoord. Deze investeert wel in glasvezel en legde naar elke woning 2 vezels.
Eén vezel is voor radio en tv signalen. Door middel van een modulator in het modem wordt dit weer omgezet in een analoog tv en radiosignaal, waardoor mensen hun bestaande apparatuur gewoon konden blijven gebruiken.
Een erg klantvriendelijke oplossing.
(Uiteraard staat er ook een digitaal ter beschikking)

V045
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2020 02:21

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door V045 »

https://www.ziggo.nl/campagne/digitaleradio

"Het analoge radiosignaal stopt binnenkort

Met digitale radio ontvang je een ruim aanbod aan radiozenders met kraakhelder geluid. We helpen je graag schakelen van analoog naar digitaal. Zo ben je helemaal klaar voor de toekomst. "

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door Cro »

Dit is al tijden bekend, Ziggo moet dit zelfs doen vanuit de Mediawetgeving en dit had zelfs per 1-1-2021 overal al moeten gebeuren, maar volgens mij heeft Ziggo omwille van Corona uitstel gekregen waardoor ze dit nu gefaseerd kunnen doen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

thecure schreef:
23 jan 2021 14:59
Zolang de grote jongens alleen aan winst maximalisatie doen en niet investeren in glasvezel maar vast blijven houden aan de oude coaxkabel, zal er ruimte gecreëerd moeten worden voor sneller internet.

Dit gaat ten koste van de analoge radio en tv zenders.

Waar ik woon in Fryslân hebben we de kleine aanbieder kabelnoord. Deze investeert wel in glasvezel en legde naar elke woning 2 vezels.
Eén vezel is voor radio en tv signalen. Door middel van een modulator in het modem wordt dit weer omgezet in een analoog tv en radiosignaal, waardoor mensen hun bestaande apparatuur gewoon konden blijven gebruiken.
Een erg klantvriendelijke oplossing.
(Uiteraard staat er ook een digitaal ter beschikking)
Op een gegeven moment moet je gewoon afscheid nemen van verouderde technologie zoals analoge tv en radio. Zonde van de capaciteit van het netwerk, zeker in relatie tot het kleine aantal gebruikers. Je wilt geen analoge tv op een modern scherm bekijken (ook al hebben al die tv's nog een analoge tv-ontvanger). Het ziet er domweg niet uit.

En er is overigens niets mis met coaxkabel zoals dat in moderne kabelnetten wordt gebruikt. Docsis ondersteunt momenteel tot 10Gbps downstream en 6Gbps upstream. Slechts een kwestie van tijd voordat dat beschikbaar komt.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

peter17111962 schreef:
23 jan 2021 14:44
De grootste helft van de analoge radio zenders is zonder enig bericht of wat
dan ook van de kabel verdwenen.
....
mogelijk dat dit niet in alle regio's is, maar hier in Brabant in ieder geval wel.
Een deel vd analoge radio staat nog wel op de kabel? kDenk dat de bedoeling is dat er niets meer op staat.

Ik woon ook in Brabant en heb een simpele antenne aan de radio gemaakt, daarmee ontvang ik perfect.
Een simpele (en goede) antenne is de normale antennecoaxkabel waarvan je het mantelvlechtwerk vd laatste ~30cm hebt verwijderd. Dat uiteinde van 30cm met koperkern is een perfect antennesprietje. Die coaxkabel prik je met een passende coaxstekker in je radio.
Zelfde antenne werkt ook op een TV! Dan heb je op TV de gratis digitenne TVzenders en een stuk of 10 radiozenders.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door Revoked »

Geip Suusje schreef:

Ik woon ook in Brabant en heb een simpele antenne aan de radio gemaakt, daarmee ontvang ik perfect.
Een simpele (en goede) antenne is de normale antennecoaxkabel waarvan je het mantelvlechtwerk vd laatste ~30cm hebt verwijderd. Dat uiteinde van 30cm met koperkern is een perfect antennesprietje. Die coaxkabel prik je met een passende coaxstekker in je radio.
Zelfde antenne werkt ook op een TV! Dan heb je op TV de gratis digitenne TVzenders en een stuk of 10 radiozenders.
🤣
Tuurlijk, in Brabant kunde ge gewoon digitale signalen ontvangen met je zelf in elkaar gefrotte antennepielleke. Luustert wel Roar, me al da gepiep, moar tis gratis Jonge!

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Revoked schreef:
23 jan 2021 16:01
me al da gepiep
Da ìs nie!

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door 16again »

PeterPeters1966 schreef:
23 jan 2021 15:42
Op een gegeven moment moet je gewoon afscheid nemen van verouderde technologie zoals analoge tv en radio. Zonde van de capaciteit van het netwerk, zeker in relatie tot het kleine aantal gebruikers. Je wilt geen analoge tv op een modern scherm bekijken (ook al hebben al die tv's nog een analoge tv-ontvanger). Het ziet er domweg niet uit.
Je hebt het vooral over TV, terwijl het hier over radio gaat. Het aandeel analoge ontvangers is nog flink groot, en verbetering (if any) van de geluidskwaliteit analoog tov digitale radio nauwelijks een verbetering.

De werkelijke reden ligt anders. De lage frequenties (waaronder fm 88...108MHz) wil men geheel in gebruik nemen voor upload van internet, en dat gaat lastig zolang analoge radio frequenties nog in gebruik zijn
peter17111962 schreef:
23 jan 2021 14:44
Van de week belde mijn vader mij met de opmerking van "Mijn radio doet niets meer"
Bleek dat die radio niets mankeerde maar dat de grootste helft van de analoge radio zenders
van de kabel zijn verdwenen
De zenders die je nog ontvang zitten waarschijnlijk niet op de kabel, maar stralen in op slechte coaxkabels. Deze zenders zou je met simpel sprietje ook ontvangen

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door mahadma »

Dat is al minstens een half jaar geleden bekend gemaakt, kennelijk is alle post/email enz niet gelezen en of ongelezen weggegooid. Ergo: "maar om dat te doen zonder enig bericht vooraf??" gaat niet op.

peter17111962
Berichten: 578
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Toch iedereen bedankt voor de antwoorden
Erg jammer dat ik nu moet gaan knutselen met antennetjes maken van draad nu de bouw markten
dicht zijn "kennelijk is alle post/email enz niet gelezen en of ongelezen weggegooid"
Mijn vader wist helemaal van niets, hij heeft geen internet en de enige post die hij
ooit krijgt van Ziggo, zijn aanbiedingen met de vraag of hij ook internet wil.
Ook ik heb hier nooit bericht van gehad, niet per post en niet per mail.
Kijken op de Ziggo site had ik al jaren niet gedaan, zou niet weten waarom .
In ieder geval niet voor de factuur, want ik heb en wil geen vaste telefoon en Ziggo
mobiel (Vodafone) heeft niet die toestellen en abonnementen die ik zoek.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door angel1978 »

peter17111962 schreef:
24 jan 2021 07:44
Toch iedereen bedankt voor de antwoorden
Erg jammer dat ik nu moet gaan knutselen met antennetjes maken van draad nu de bouw markten
dicht zijn "kennelijk is alle post/email enz niet gelezen en of ongelezen weggegooid"
Mijn vader wist helemaal van niets, hij heeft geen internet en de enige post die hij
ooit krijgt van Ziggo, zijn aanbiedingen met de vraag of hij ook internet wil.
Ook ik heb hier nooit bericht van gehad, niet per post en niet per mail.
Kijken op de Ziggo site had ik al jaren niet gedaan, zou niet weten waarom .
In ieder geval niet voor de factuur, want ik heb en wil geen vaste telefoon en Ziggo
mobiel (Vodafone) heeft niet die toestellen en abonnementen die ik zoek.
Geen mails en sites bekijken of nieuws volgen is een eigen keuze,maar wat had je precies gedacht dan? Dat Ziggo het iedere klant per koerier zou hebben medegedeeld?

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

peter17111962 schreef:
23 jan 2021 14:44
De grootste helft van de analoge radio zenders is zonder enig bericht of wat
dan ook van de kabel verdwenen.
Ziggo heeft een nieuwsbrief en Ziggo heeft een persoonlijke omgeving waar ook nieuws gedeeld kan worden. Denkt u nu echt dat Ziggo selectief naar zijn klanten is en een gedeelte uitgesloten heeft van enige vorm van communicatie?
Alle mensen die roepen dat ze van niets wisten lezen zelf hun mailtjes en berichten niet. Vreemd genoeg komt er nooit een topic van iemand die roept dat hij ineens een erfenis ontvangen heeft en daarvoor nooit een brief van een notaris gekregen heeft.

Zoals u al heeft kunnen lezen is het al tijden bekend dat analoge signalen gaan stoppen. Niet alleen bij Ziggo, maar overal. Het is dan uw en uw vaders eigen keuze om geen nieuws te volgen, maar dat kunt u een ander niet aanrekenen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door sylvesterb »

peter17111962 schreef:
24 jan 2021 07:44
Toch iedereen bedankt voor de antwoorden
Erg jammer dat ik nu moet gaan knutselen met antennetjes maken van draad nu de bouw markten
dicht zijn "kennelijk is alle post/email enz niet gelezen en of ongelezen weggegooid"
Mijn vader wist helemaal van niets, hij heeft geen internet en de enige post die hij
ooit krijgt van Ziggo, zijn aanbiedingen met de vraag of hij ook internet wil.
Ook ik heb hier nooit bericht van gehad, niet per post en niet per mail.
Kijken op de Ziggo site had ik al jaren niet gedaan, zou niet weten waarom .
In ieder geval niet voor de factuur, want ik heb en wil geen vaste telefoon en Ziggo
mobiel (Vodafone) heeft niet die toestellen en abonnementen die ik zoek.
Dus uw vader betaalde niet voor analoge TV?

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
24 jan 2021 07:53
Geen mails en sites bekijken of nieuws volgen is een eigen keuze,maar wat had je precies gedacht dan? Dat Ziggo het iedere klant per koerier zou hebben medegedeeld?
Kun je van klanten zonder Ziggo internet verwachten, dat zij het Ziggo nieuws op internet volgen?

Het lijkt me normaal om klanten te informeren over wijzigingen. En is geen email adres bekend, dan wel het huisadres voor reguliere post.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik wil hier wel even op reageren. Ik heb ook Alles in 1 van Ziggo. In 2019 en 2020 heb ik diverse keren bericht gekregen, op papier en in de mail, dat Ziggo ging stoppen met analoge televisie en werd gewaarschuwd hoe je over kon stappen naar digitale televisie als dat nodig was.
Daar werd in het begin nog bij vermeld dat analoge radio voorlopig nog bleef.
Dat nu de analoge radio verdwijnt wist ik natuurlijk wel, door berichten hierover her en der. Maar van Ziggo heb ik hier ook nooit bericht over gehad, niet per brief noch per mail.
Dus zo raar is het niet dat iemand er van staat te kijken als er ineens zenders verdwenen zijn. Ziggo had op zijn minst even bericht kunnen doen met ingang van wanneer in welke regio ze hiermee zouden beginnen.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door Lowieze »

Op je tv kun je trouwens bij Ziggo ook alle radiozenders beluisteren als je niet wilt gaan pielen met ijzerdraadjes etc.
Bij mij vanaf kanaal 1801 (kan ook in sommige regio’s 801 zijn) kan ik alle radiozenders beluisteren.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Probleem met Ziggo analoge radio

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ziggo begon mij drie jaar geleden al schriftelijk te informeren dat analoge televisie en radio "binnenkort" zouden gaan verdwijnen. Met enige regelmaat kreeg ik daarover een brief of een mailer thuisgestuurd. Ik vind het moeilijk voor te stellen dat Ziggo dat niet bij uw vader heeft gedaan.

Gesloten