LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ikea meubels (birkeland)

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Daniel123
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2012 14:50

Re: Ikea meubels (birkeland)

Ongelezen bericht door Daniel123 »

Vreemde reacties soms ...

Maar bij deze moet ik de orginele poster van dit topic bijval geven.

Ook ik heb klachten
Ik wil hierbij bevestigen dat ik ook na het opbouwen van 3 pax garderobe-elementen voortdurend klachten ondervind. Ik wordt vreselijk duizelig en raakt volledig mijn evenwicht kwijt waarna ik misselijk wordt. Ook krijg ik last van flinke jeuk als ik met het materiaal in aanraking ben geweest. Ik raak ook erg geïrriteerd.

Klussen
Omdat de kast elementen iets te hoog waren heb ik ze net uit de verpakking enkele centimeters ingekort met de cirkelzaag, ik heb dus wel moeten zagen in het materiaal waarna ik ook in contact geweest ben met de vezels.

Terugkomende klachten ondanks luchten
De elementen staan inmiddels al ruim een week in de kamer maar ik kan hooguit 15 minuten in dezelfde kamer zijn of de klachten treden wederom op. Om flink te luchten hebben wij de kamer geregeld voor langere tijd met het raam volledig open. Het lijkt tot op heden nog niet te werken.

Deze klacht is serieus
Omdat ik deze vreemde klachten had ben ik op internet gaan zoeken of er meer mensen waren met dezelfde klachten, die blijken er dus ook heel veel te zijn. De klacht is dus zeker niet ongegrond of niet serieus zoals enkele (ikea-fan?) posters melden.

Formaldahyde
De formaldahyde die gebruikt wordt in de lijm van het spaanplaat blijkt volgens andere sites deze reactie te kunnen veroorzaken.
Het gebruik van formaldahyde in spaanplaat van de bouwmarkten schijnt aan regels gebonden te zijn maar de meubelindustrie schijnt daar weer buiten te vallen, kan het zijn dat de formaldahyde niveaus bij (sommige producten van) IKEA hoger liggen ?
Ikea claimt zich te houden aan de duitse norm, maar doen ze dat voor de markten buiten Duitsland ook ?

Wat zijn de gevolgen van Formaldahyde ?
Wat zijn de gevolgen voor kleine kinderen /babies ? (kinderkamers...)
Wat zijn de gevolgen of risicos voor zwangere vrouwen ?


Tros radar op (onafhankelijk) onderzoek ?
Gezien de klachten die wereldwijd toch wel redelijk veel gemeld worden is het wellicht een idee voor Tros Radar om op onderzoek uit te gaan.
Wellicht dat Tros radar ons gerust kan stellen, ik vertrouw ikea TOTAAL niet meer. Zeker gezien de vele ontwijkende antwoorden die IKEA geeft als iemand vraagt om antwoord.

Deze reactie is puur om mijn ervaring te delen met dit forum. Ik heb geen enkele band met IKEA, TROS RADAR of andere posters van dit topic.

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: Ikea meubels (birkeland)

Ongelezen bericht door Rema »

Ikea heeft ooit eens een grote terug roep actie gehad, ik meen van Billy kasten, met hetzelfde probleem.
Spaanplaat bevat vaak enorm veel chemische troep en moet je echt niet in afgesloten kamers zetten.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Ikea meubels (birkeland)

Ongelezen bericht door bprosman »

Gezien de klachten die wereldwijd toch wel redelijk veel gemeld worden

Is dat zo ? Hoeveel % tov het totaal aantal kasten dat verkocht is ?
Bovendien lees ik nog veel verschillen qua landen waaruit berichten komen.
Ikea claimt zich te houden aan de duitse norm, maar doen ze dat voor de markten buiten Duitsland ook ?


What Rules Apply Generally? IKEA has long worked to minimize the use of formaldehyde. Since 1986, IKEA has applied the German formaldehyde requirement, currently the strictest, for all IKEA products on all sales markets,
Bron : http://www.naturalstep.org/en/usa/ikea

Nu weten we dat Formaldehyde geen lekker goedje is (vroeger gebruikte ik het om wespennesten uit te roeien) maar het kan natuurlijk ook zijn dat de ene persoon er allergisch(er) voor is dan de andere. Noten bijvoorbeeld zijn vrij onschuldig, ik kan er kilo's van eten , maar geef mijn vriendin 1 noot en ik kan de ambulance bellen.
Laatst gewijzigd door bprosman op 13 aug 2012 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Daniel123
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2012 14:50

Re: Ikea meubels (birkeland)

Ongelezen bericht door Daniel123 »

Nog even verder gezocht op internet en vond het volgende over formaldehyde op Wikipedia

Toxiciteit

Formaldehyde is giftig. Methanol is giftig doordat deze stof door het enzym alcoholdehydrogenase in de lever omgezet wordt in formaldehyde.

Formaldehyde is bewezen carcinogeen voor de mens. Het carcinogene effect werd reeds duidelijk aangetoond in studies met dieren maar de epidemiologische studies bij de mens maakten nog geen formele conclusies mogelijk. Het IARC rangschikte formaldehyde tot 2004 in groep 2A (waarschijnlijk carcinogeen). In juni 2004 besloot een internationale werkgroep van experts om op basis van de bestaande epidemiologische studies formaldehyde in groep 1 te plaatsen, dus carcinogeen voor de mens.

Eén van de waarschuwingen die op pakjes sigaretten, shag en andere tabakswaren wordt vermeld is dat tabaksrook onder andere formaldehyde bevat.

Formaldehyde kan de ogen, neus en keel irriteren. Er kan ook hoofdpijn en huidirritatie optreden. Het is zelfs mogelijk om een beroepsastma op deze stof te ontwikkelen.[4]

Daniel123
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2012 14:50

Re: Ikea meubels (birkeland)

Ongelezen bericht door Daniel123 »

bprosman schreef:
Gezien de klachten die wereldwijd toch wel redelijk veel gemeld worden

Is dat zo ? Hoeveel % tov het totaal aantal kasten dat verkocht is ?
Bovendien lees ik nog veel verschillen qua landen waaruit berichten komen.

Ik denk dat de statistieken in deze minder belangrijk zijn dan het feit dat er genoeg mensen zijn die er (wereldwijd) hinder van ondervinden. Een deel van die groep gaat zoeken op internet en vind gelijksoortige ervaringen en geeft daar zijn ervaringen weer zoals ik in dit geval. ;)

Juist daarom ben ik van mening dat een onafhankelijk onderzoek van het Tros radar team wellicht wat meer opheldering kan geven. IKEA zal zijn reputatie waar willen maken en vast geen bezwaar hebben tegen een dergelijk onderzoek/publiciteit.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Ikea meubels (birkeland)

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik denk dat de statistieken in deze minder belangrijk zijn dan het feit dat er genoeg mensen zijn die er (wereldwijd) hinder van ondervinden.
Persoonlijk denk ik dat statistieken alles zeggen, ik zal niet ontkennen dat er mensen last kunnen hebben van Formaldehyde maar hoeveel zijn het er ?. Misschien is de groep hooikoorts patienten wel groter, moeten we dan het gras en de pollen afschaffen ?. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat het een "structureel Ikea probleem" is maar denk nog steeds aan een groep(je) mensen wat gevoeliger dan anderen.

Zelf vind ik nieuwe IKEA meubelen wel lekker ruiken, maar ja, dat vond ik vroeger ook van Benzine,Solution, en blanke lak met oplosmiddelen :D

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Ikea meubels (birkeland)

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Het probleem van uitwasemende spaanplaat verhelp je daar niet mee. Niet ondenkbaar is bovendien dat de azijn de lijm in het goedkope IKEA spaanplaat/hardboard aantast. Waarschijnlijk de enige oplossing is om flink te ventileren en de uitwasemende meubels een paar maanden niet te gebruiken. Dat is nou eenmaal het risico wanneer je meubels bij IKEA koopt. IKEA had er ook voor kunnen kiezen om volledig formaldehydevrij spaanplaat of meubelplaten (en lijm) te gebruiken.
doe het altijd, vind ikea meubels vaak ook stinken. Schoonmaak azijn is gemaakt om huishoudelijke schoonmaak klusjes mee te doen, dus het gaat echt geen spaanplaat of lijm aantasten, ik doe het al jaren. De geur (het nieuw zeg maar) gaat er meteen uit.

Isabel

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Ikea meubels (birkeland)

Ongelezen bericht door Wim2007 »

bprosman schreef:What Rules Apply Generally? IKEA has long worked to minimize the use of formaldehyde. Since 1986, IKEA has applied the German formaldehyde requirement, currently the strictest, for all IKEA products on all sales markets, Bron : http://www.naturalstep.org/en/usa/ikea
Formaldehydevrije plaatmaterialen zijn gewoon te koop. en ze worden niet door IKEA gebruikt voor producten. Kortom: een bewering in de categorie 'greenwash'.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Ikea meubels (birkeland)

Ongelezen bericht door bprosman »

Formaldehydevrije plaatmaterialen zijn gewoon te koop. en ze worden niet door IKEA gebruikt voor producten
Ik vraag me trouwens af of Ikea kant-en-klaar plaatmateriaal inkoopt of dat het niet meteen in de meubelfabriek geperst wordt. Maakt ook niet uit , als je "uitstoot" onder de strengste (Duitse) norm blijft.
Verder als ik de klachten lees, de paar klachten die ik gelezen heb hadden klanten aan de meubels gezaagd. Dan is de spaanplaat niet meer opgesloten in laminaat.
How is the Environment Affected? Formaldehyde is quickly broken down in nature and is not accumulated in animals and plants. Formaldehyde can, however, cause allergic reactions in contact with skin or if inhaled. In very high doses over a long period of exposure, formaldehyde is suspected of being carcinogenic. There is, however, no scientific evidence for this.
Ofwel, ik blijf er bij dat de mensen die problemen rapporteren er wel eens gewoon allergisch voor kunnen zijn net als mensen allergisch zijn voor noten, pollen etc.

Daniel123
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2012 14:50

Re: Ikea meubels (birkeland)

Ongelezen bericht door Daniel123 »

Dat het gebruik van formaldehyde niet iets is om lichtzinnig mee om te gaan blijkt uit het onderstaande
bron:
http://www.cancer.gov/cancertopics/fact ... rmaldehyde
What are the short-term health effects of formaldehyde exposure?

When formaldehyde is present in the air at levels exceeding 0.1 ppm, some individuals may experience adverse effects such as watery eyes; burning sensations in the eyes, nose, and throat; coughing; wheezing; nausea; and skin irritation. Some people are very sensitive to formaldehyde, whereas others have no reaction to the same level of exposure.
Niet iedereen reageert hetzelfde op eenzelfde dosis formaldehyde in de lucht, mensen die erg gevoelig zijn reageren sneller. Wil niet zeggen dat als je niet gevoelig bent het niet schadelijk is .....
Can formaldehyde cause cancer?

Although the short-term health effects of formaldehyde exposure are well known, less is known about its potential long-term health effects. In 1980, laboratory studies showed that exposure to formaldehyde could cause nasal cancer in rats. This finding raised the question of whether formaldehyde exposure could also cause cancer in humans. In 1987, the U.S. Environmental Protection Agency (EPA) classified formaldehyde as a probable human carcinogen under conditions of unusually high or prolonged exposure (1). Since that time, some studies of humans have suggested that formaldehyde exposure is associated with certain types of cancer. The International Agency for Research on Cancer (IARC) classifies formaldehyde as a human carcinogen (2). In 2011, the National Toxicology Program, an interagency program of the Department of Health and Human Services, named formaldehyde as a known human carcinogen in its 12th Report on Carcinogens (3).
Lange termijneffecten zijn dan nog niet goed bekend maar er wordt vanuit gegaan dat formaldehyde kanker kan veroorzaken. Bij ratten is dat ook bewezen.

Volledige omsluiting plaatmateriaal
Wat betreft de volledige omsluiting van de ikea meubelplaten kan ik mededelen dat geen enkele plaat van de pax elementen die ik heb gebruikt volledig omsloten is. Alleen de voor het oog zichtbare delen zijn voorzien van een papierachtig laagje folie (bij mij in de kleur zwartbruin), de rest is gewoon open en dus niet omsloten.
Het papierachtige laagje folie is bijzonder gevoelig voor stoten en raakt daarmee erg snel beschadigd.
Onder het papierachtige laagje folie is een dun laagje geperst hout dat iets steviger is maar komen we bij de kern van het plaatmateriaal dan worden de spaanders groter en is de persing zo slecht dat het met je vingers gewoon uit elkaar te wrijven is. Dat ikea geen topmateriaal gebruikt wist ik natuurlijk ook maar ik had het niet zo erg verwacht. :shock:

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ikea meubels (birkeland)

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat een ge*** allemaal.

Spaanplaat wordt al decennia gebruikt zonder problemen. Miljoenen kasten zijn in gebruik zonder probleen.

Of de klager is overgevoelig (en ligt het dus aan de klager)

Of er is in de productie iets fout gegaan.

Ga er geen wereldwijd probleem van maken en kanker er bij betrekken.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Ikea meubels (birkeland)

Ongelezen bericht door Wim2007 »

crazyme schreef:Wat een ge*** allemaal. Spaanplaat wordt al decennia gebruikt zonder problemen. Miljoenen kasten zijn in gebruik zonder probleen...Ga er geen wereldwijd probleem van maken en kanker er bij betrekken
Het gaat hier specifiek over spaanplaat (en vergelijkbare plaatmaterialen) dat formaldehyde bevat en dat door IKEA op grote schaal wordt gebruikt. Vorig jaar is in de VS door de overheid formaldehyde geplaatst op de officiele lijst van carciogene (kankerverwekkende) stoffen. Daarbij is aan consumenten het advies gegeven om zoveel mogelijk contact met formaldehyde en met materialen die formaldehyde bevatten, te vermijden. Er is dus wel degelijk een probleem.
zie ook: http://www.nytimes.com/2011/06/11/healt ... .html?_r=1

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Ikea meubels (birkeland)

Ongelezen bericht door bprosman »

Er is dus wel degelijk een probleem.
Er is pas een probleem als je in aanraking komet met GROTE concentraties Formaldehyde, of je moet er overgevoelig voor zijn, dat kan, nogmaals , een vriendin van me gaat dood als ze pinda's eet, en ken nog wel meer personen, gaan we die ook verbieden, hebben we een wereldwijd pindaprobleem ?. Ik heb al een paar keer aangehaald dat de concentraties IKEA onder de (meest strenge) Duitse norm blijft maar daar lijkt iedereen overheen te lezen en blijft links aanhalen dat je kanker krijgt van grote concentraties Formaldehyde, dat geloof ik meteen, ook van grote hoeveelheden zout ga je dood.
Dat het een "wereldwijd probleem" is geloof ik niets van.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ikea meubels (birkeland)

Ongelezen bericht door crazyme »

Misschien wanneer je die kasten opvreet of opsnuift ?

Maar dan heb je volgens mij ook andere problemen ...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ikea meubels (birkeland)

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik kan TS alleen maar aanbevelen een klacht in te dienen bij de voedsel en waren autoriteit. Mochten zij de klacht gegrond verklaren dan zullen ze een onderzoek doen en Ikea mogelijk sommeren de kast uit de handel te nemen als er echt iets mis mee is.

Als er inderdaad gevallen van allergische reacties bekend zijn is Ikea verplicht dit op zijn verpakking te noemen.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Ikea meubels (birkeland)

Ongelezen bericht door Wim2007 »

olaf79 schreef:Als er inderdaad gevallen van allergische reacties bekend zijn is Ikea verplicht dit op zijn verpakking te noemen.
Allergische reacties zijn inderdaad vrij bekend bij formaldehyde. Er is op het wereldwijde web behoorlijk veel over te vinden. Een paar voorbeelden:

http://www.huidziekten.nl/folders/neder ... lergie.htm
http://www.huidziekten.nl/zakboek/derma ... dehyde.htm
http://sz.oppc.nl/folders/folder-493.html
http://www.dermnetnz.org/dermatitis/for ... lergy.html

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Ikea meubels (birkeland)

Ongelezen bericht door olaf79 »

Wim2007 schreef:
olaf79 schreef:Als er inderdaad gevallen van allergische reacties bekend zijn is Ikea verplicht dit op zijn verpakking te noemen.
Allergische reacties zijn inderdaad vrij bekend bij formaldehyde. Er is op het wereldwijde web behoorlijk veel over te vinden. Een paar voorbeelden:

http://www.huidziekten.nl/folders/neder ... lergie.htm
http://www.huidziekten.nl/zakboek/derma ... dehyde.htm
http://sz.oppc.nl/folders/folder-493.html
http://www.dermnetnz.org/dermatitis/for ... lergy.html
Ja maar dat wil niet zeggen dat je bij aanraking van dit specifieke product last zou kunnen krijgen. Nogmaals, als dat wel zo is, is IKEA verplicht dit te melden.

Gesloten