LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Als je tegenwoordig een goed passend matras voor je lichaam en een daarbij passende bedbodem wilt aanschaffen, is dat erg lastig. T.g.v. de vele soorten matrassen en diverse type bedbodems is een miskoop is namelijk zo gedaan, met als gevolg slaapproblemen en/of rugklachten. Zo kun je een matras met pocketvering beter niet op een verende lattenbodem gebruiken, anders krijg je dat je matras teveel nadeint wanneer tijdens het slapen je een andere lichaamshouding g aanneemt. Met als gevolg dat je niet uitgerust wakker wordt.

Was het vroeger in de jaren '50, '60 en '70 veel eenvoudiger om een goed passend matras aan te schaffen, destijds gebruikte men veel spiraal- en eenvoudige lattenbodems zonder vering en matrassen werden vaak van schuim of latex gemaakt.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nauwelijks verende lattenbodems of spiralen zijn nog steeds te koop. Net zo als schuim of latex matrassen.

Laat u niet gek maken met zones zus of zones zo.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 05 jun 2018 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door newmikey »

Dus vroeger hadden we minder keuze en waren de zaken eenvoudiger maar wat is nu uw vraag?

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Vorig jaar heb ik bij een beddenzaak een pocketveringsmatras van Eastborn, type Xante X2 soft, in combinatie met een ledikant type Salland aangeschaft. Ik gebruik daarbij een verende lattenbodem met diverse zones (Comfort Rahmen Sympathica). Ik merk dat ik op deze matras-bedbodemcombinatie slecht slaap en niet uitgerust wakker word, deze combinatie deint namelijk na bij elke verandering van lichaamshouding tijdens het slapen. En de MDF-zijplanken van het ledikant zelf zijn ook niet al te stevig. Nu heb ik de matras direct op de grond gelegd om te proberen of ik nu beter slaap.
Laatst gewijzigd door misterzuinig op 05 jun 2018 16:23, 2 keer totaal gewijzigd.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door gosewijn »

Nu heb ik de matras direct op de grond gelegd om te proberen of ik nu beter slaap.


En , weet u het antwoord al ?.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door misterzuinig »

gosewijn schreef:Nu heb ik de matras direct op de grond gelegd om te proberen of ik nu beter slaap.

En , weet u het antwoord al ?.
Ik heb het sinds vannacht direct op de grond gelegd en ik neem eerst een week de tijd om het goed uit te proberen.

\Welke bedbodem kan ik het beste gebruiken bij een matras met pocketvering? Ik zit de denken om zelf een eenvoudige lattenbodem (rolbodem) te maken en daar bovenop een geperforeerde hardboardplaat (Vlavro bedbodem) te leggen. Of is een spiraalbodem beter bij een matras met pocketvering? Ik weet dat een verende lattenbodem niet geschikt is voor een matras met pocketvering, ten eerste vanwege de nadeining. Ten tweede omdat t.g.v. de ruimte tussen de latten niet alle pocketveren in het matras goed ondersteund worden.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees eens hier over een spiraalbodem.

.
http://www.matras.info/bedbodems/spiraal-bedbodem/

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik slaap al 20 jaar zeer goed op een vaste lattenbodem met geperforeerde hardboardplaten. Nooit last van deinen, vocht of andere ongein. Ging 10 jaar prima met pocketvering matrassen, nu al drie jaar met schuimmatrassen. Volgens mij is drie kwart van de verhalen over al die op elkaar passende onderdelen alleen voor de handel. De belangrijkste keuze is het matras zelf, is mijn ervaring.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door kweenie »

Vijftig jaar geleden kon je ook kiezen voor al dan niet verende lattenbodems, boxspring en ga zo maar door. En ook van zacht tot hard. Dat is dus niet principieel anders.

Wat misschien wel anders is, is dat je vroeger naar de lokale meubelwinkel ging en dat koos uit de vijf of tien types die ze hadden staan, terwijl je nu in een middag meubelboulevard zo honderd types kunt bekijken, in alle prijscategorieën. En daarnaast ook nog internet hebt om je nog verder in de materie te storten.

Als ik je verhaal zo lees,, dan heb je gewoon een voor jou verkeerd type bed gekocht. Het is namelijk niet zo dat een hard of een zacht bed per definitie fout of goed is. Er zijn zowel zachte als harde bedden die je allebei de juiste ondersteuning bieden. Het komt dan aan op de vraag wat jij prettig vindt. Dat heb je wel even tijd voor nodig, dat is niet in een minuutje liggen bepaald. En vooral ook is een breed waarop je na een middag lopen lekker op kunt ploffen niet meteen het bed waarop je een nacht lekker kunt slapen.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door misterzuinig »

kweenie schreef: Als ik je verhaal zo lees,, dan heb je gewoon een voor jou verkeerd type bed gekocht. Het is namelijk niet zo dat een hard of een zacht bed per definitie fout of goed is. Er zijn zowel zachte als harde bedden die je allebei de juiste ondersteuning bieden. Het komt dan aan op de vraag wat jij prettig vindt.
Maakt het dan ook uit of het houten ledikant wel of niet stevig is, of is de ledikantombouw van minder groot belang dan de matras-bedbodemcombinatie? De zijpanelen van het ledikant zijn van 2 cm dik MDF en bewegen een beetje heen-en-weer wanneer ik draai of woel in bed, is dat normaal? Aan de binnenkant van het zijpaneel zijn 3 platte beugels bevestigd waarop de bedbodem rust. de De lattenbodem heb ik niet zelf gekocht, die was van mijn oma geweest en had ik overgenomen.

Kruimeldiefjes
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2018 15:00

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door Kruimeldiefjes »

Je koopt een dure ombouw en matras en gebruikt een gebruikte oude bodem?
Dan moet je niet boos worden als dit samen tegen gaat vallen.

Bodem aan ledikant vast schroeven kun je zelf als het te slap is.
Maar een flex bodem en kleine pocket veren, dat kan te soepel zijn.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Kruimeldiefjes schreef:Je koopt een dure ombouw en matras en gebruikt een gebruikte oude bodem?
Dan moet je niet boos worden als dit samen tegen gaat vallen.

Bodem aan ledikant vast schroeven kun je zelf als het te slap is.
Maar een flex bodem en kleine pocket veren, dat kan te soepel zijn.
Ik kan drie dwarsbalkjes van elk 2 cm dik plaatsen tussen de oplegbeugels voor de bedbodem aan de zijpanelen van het bedkader, deze oplegbeugels zijn namelijk aan de platte kant waar de bedbodem op rust, al voorzien van drie schroefgaten om deze drie balkjes aan vast te zetten. Daardoor wordt het ledikant steviger, daarbovenop komt dan het bedbodem zelf.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door crazyme »

Vroeger was alles beter omdat er amper keuze was ?

Is dat werkelijk uw standpunt ?

Koop dan een simpele lattenbodem met een Sg 40 matras. Dan ervaart u ook het ligcomfort van vroeger.

Of stap een bekende speciaalzaak binnen en neem rustig uw tijd om naar de verkoper te luisteren. Beter niet op zaterdagmiddag.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door misterzuinig »

crazyme schreef:Vroeger was alles beter omdat er amper keuze was ?

Is dat werkelijk uw standpunt ?

Koop dan een simpele lattenbodem met een Sg 40 matras. Dan ervaart u ook het ligcomfort van vroeger.
Daar gaat het niet zozeer mer om, maar meer over het steviger maken van het houten ledikant en de juiste bedbodem voor mijn matras met pocketvering.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar hebt u een gammel ledikant en komt dat “deinen” daardoor. Ik slaap elders ook op een verende lattenbodem, maar nog nooit iets van “deinen” gemerkt..

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door chrisd1 »

misterzuinig schreef:Ik heb het sinds vannacht direct op de grond gelegd...
Oppassen voor vochtplekken aan de onderzijde van de matras bij een koude vloer!!

Kruimeldiefjes
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2018 15:00

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door Kruimeldiefjes »

Bodem vast maken en plaat gaatjes boord erop, wel een met iets grotere gaten kopen of zelf uitboren voor voldoende ventilatie?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is niet raar dat een plank van twee meter lang enigszins heen en weer wiebelt. Daarom zijn veel bedden voorzien van dwarsverbindingen. Ook bij de simpele IKEA bedden zijn daarvoor twee metalen stangetjes meegeleverd die je schuin van de ene naar de andere kant verbindt. Vreemd dat er bij jouw ledikant niet zoiets is meegeleverd.

Dat het niet standaard gemonteerd is kan ik wel begrijpen, omdat je het ledikant ook geschikte wilt houden voor bedbodems die op de grond staan. Zoals boxspring of sommige andere bodems met pootjes. Maar bij gebruik van een lattenbodem zou ik beide kanten inderdaad met latjes of dunne stangetjes met elkaar verbinden.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Lady1234 schreef:Blijkbaar hebt u een gammel ledikant en komt dat “deinen” daardoor. Ik slaap elders ook op een verende lattenbodem, maar nog nooit iets van “deinen” gemerkt..
Maar welk type matras gebruik je dan? Het is juist de combinatie van een pocketveringsmatras met een verende lattenbodem dat juist het nadeinen veroorzaakt. Ik heb het bij een andere beddenspeciaalzaak namelijk nagevraagd.
kweenie schreef:Het is niet raar dat een plank van twee meter lang enigszins heen en weer wiebelt. Daarom zijn veel bedden voorzien van dwarsverbindingen. Ook bij de simpele IKEA bedden zijn daarvoor twee metalen stangetjes meegeleverd die je schuin van de ene naar de andere kant verbindt. Vreemd dat er bij jouw ledikant niet zoiets is meegeleverd.
Zijn dit soort metalen stangetjes ook los verkrijgbaar bij een bouwmarkt of een beddenzaak?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Aankoop nieuwe matras + bedbodem is erg lastig.

Ongelezen bericht door sjohie »

misterzuinig schreef:
Lady1234 schreef:Blijkbaar hebt u een gammel ledikant en komt dat “deinen” daardoor. Ik slaap elders ook op een verende lattenbodem, maar nog nooit iets van “deinen” gemerkt..
Maar welk type matras gebruik je dan? Het is juist de combinatie van een pocketveringsmatras met een verende lattenbodem dat juist het nadeinen veroorzaakt. Ik heb het bij een andere beddenspeciaalzaak namelijk nagevraagd.
kweenie schreef:Het is niet raar dat een plank van twee meter lang enigszins heen en weer wiebelt. Daarom zijn veel bedden voorzien van dwarsverbindingen. Ook bij de simpele IKEA bedden zijn daarvoor twee metalen stangetjes meegeleverd die je schuin van de ene naar de andere kant verbindt. Vreemd dat er bij jouw ledikant niet zoiets is meegeleverd.
Zijn dit soort metalen stangetjes ook los verkrijgbaar bij een bouwmarkt of een beddenzaak?
Vaak zijn dat onderdelen van een bed(systeem), en worden ze verkocht als compleet pakket, of bij die specifieke zaak voor dat type bed als reserveonderdeel, ik verwacht niet dat je die als generiek iets kan kopen bij een bouwmarkt. Een handige DHZer kan met diverse producten bij de bouwmarkt misschien zelf wel iets als dat namaken, maar zo handig moet je maar net zijn. (en veel goedkopere beddenframes kan je niet teveel op/aan schroeven, dan gaat er spaanplaat scheuren etc)

Gesloten