Pagina 1 van 1

MADE.com annuleert na twee weken bestelling om 'foutieve prijs'

Geplaatst: 09 aug 2019 21:33
door marjon.vegter-vreugdenhil
Graag advies gevraagd over rechtsgeldigheid koop via MADE.COM.

Ik heb een mooie hoekbank besteld en betaald in de 'flash sale' op 28 juli (12 dagen geleden). Je moest binnen 24 uur reageren, hierna was 'deal' over (korting van 60%).

6 augustus zou de bank geleverd worden.

Onze oude bank heb ik een week later verkocht (4 augustus) voor een scherpe prijs aan een aardige student. Ik heb 'jammer genoeg' geen huis waarin ik twee banken kan bewaren en de 6 augustus stond nog steeds aangegeven als (verwachte) leverdatum via de made.com site.

Toen het inmiddels 5 aug was en ik nog geen bericht kreeg van TNT (track and trace verzending) heb ik gebeld met een vriendelijke supportmedewerker. De bank stond al verzendklaar, maar was nog niet verzonden. Ze zou het navragen. 6,7,8 augustus weer gebeld.
Ik ben momenteel hoogzwanger (33 weken) en dan is de behoefte aan een bank net iets hoger dan normaal (geldt ook mijn twee kleine kinderen + man).

Vriendelijke supportmedewerker van made zou het uitzoeken, nogmaals.

9 augustus, vandaag, opeens een automatische mail (ipv telefoontje) over retour/terugbetaling van made.com, met reden dat de prijs op de site niet klopte, dus ze gaan de bank niet leveren.

Ik belde vervolgens met support of ik iemand kon spreken van marketing/sales over de koop. Zij kon me met niemand doorverbinden. Mijn man is nog naar de winkel gegaan, hetzelfde verhaal. Support kan niets doen. Bank is wel op voorraad. Ik kan de bank tegen origineel tarief betalen of met max EUR 300 korting (ipv de EUR 900) zoals die was in de super sale. Bank kan dan gewoon binnen 7 dagen geleverd worden.

Help.. heb ik iets aan mijn consumentenrecht/ betrof (mijn betaling met 60% korting) een rechtsgeldige aankoop?

Ik was niet in de veronderstelling bij de koop dat de prijs (te?) laag was. Het was nog steeds een realistische prijs voor een bank. Made heeft mij pas geïnformeerd over de foutieve prijsstelling na 12 dagen (nadat ik mijn oude bank al had verkocht) en ook nadat ik zelf 5 x had gebeld waar mijn nieuwe bank bleef.

Het is nu vooral een principekwestie, wil even weten wat mijn rechten zijn als (nietige) consument tegen een groot merk (waar ik trouwens erg fan van was / ze verkopen mooie producten).

Dank/ en sorry wanneer mijn bericht iets te uitgebreid is ;)

Re: MADE.com annuleert na twee weken bestelling om 'foutieve prijs'

Geplaatst: 10 aug 2019 10:53
door Klaas Jan
Hallo @marjon.vegter-vreugdenhil, lees dit artikel eens over een 'kennelijke vergissing' https://www.thuiswinkel.org/nieuws/2893 ... -webwinkel
Oftewel, was het zonneklaar dat de leverancier duidelijk een fout gemaakt heeft of is dat het niet?
Als u denkt dat het laatste het geval is dan kunt u aandringen om de originele afspraak na te komen.
Wellicht is een gang naar de rechter dan uiteindelijk noodzakelijk.
Succes!

Re: MADE.com annuleert na twee weken bestelling om 'foutieve prijs'

Geplaatst: 10 aug 2019 11:32
door Icasheb
Volgens mij komt dit een beetje aan op: 'had u redelijkerwijs kunnen weten dat de prijs te laag was' (dus misbruik van de situatie maken).

Toen met leen bakker werden de klanten in ongelijk gesteld.

Als het in de Flash Sale zat, lijkt me niet. Dan kunnen dingen veel goedkoper worden aangeboden dan normaal, want het moet weg.

Re: MADE.com annuleert na twee weken bestelling om 'foutieve prijs'

Geplaatst: 10 aug 2019 12:08
door kokka
Ik denk dat een bank van 1400 voor 500 euro in een flash sale niet buitensporig is. Het is geen kennelijke vergissing, dus ik denk dat ze de bank gewoon voor de overeengekomen prijs moeten leveren.
Of het een gang naar de rechter waard is moet je zelf afwegen. Advocaten zijn gek op principes, daar verdienen ze een dikke boterham aan

Re: MADE.com annuleert na twee weken bestelling om 'foutieve prijs'

Geplaatst: 10 aug 2019 15:11
door alfatrion
Je kan ook zonder advocaat naar de rechter.

Re: MADE.com annuleert na twee weken bestelling om 'foutieve prijs'

Geplaatst: 10 aug 2019 15:13
door marjon.vegter-vreugdenhil
Dank voor jullie reacties. Ik verwacht deze uitkomst ook (gezien de daling niet buitensporig is). Het is wel weer gedoe, maar vooral nu een principekwestie. Waar sta je als (kleine) consument tegen zo'n groot concern met automatische reply's/ annuleringen en geen extra persoonlijke support tot nu toe.

Ik heb op verschillende mailadressen (van support tot management niveau) mijn situatie (vriendelijk/ eerlijk) uitgelegd en ik hoop op een reactie.

Wanneer reactie uitblijft, krijg ik hulp van een bekende/ goede advocaat. Ze moeten hier dan toch van leren (hoop ik :)).

Re: MADE.com annuleert na twee weken bestelling om 'foutieve prijs'

Geplaatst: 10 aug 2019 15:52
door sylvesterb
marjon.vegter-vreugdenhil schreef:
10 aug 2019 15:13
Wanneer reactie uitblijft, krijg ik hulp van een bekende/ goede advocaat. Ze moeten hier dan toch van leren (hoop ik :)).
Zul je wel een advocaat moeten zoeken in de UK gezien het bedrijf zich niet richt op de Nederlandse markt zover ik zie. Ik ben niet zo bekend met de wetten in de UK, dus de vraag is of je daar dezelfde rechten hebt wat betreft het eenzijdig annuleren.

Re: MADE.com annuleert na twee weken bestelling om 'foutieve prijs'

Geplaatst: 10 aug 2019 16:17
door Komkommertijd
Helaas geen Nederlands bedrijf, dus zullen hier ook niet reageren en wakker liggen op boze klant en nog meer Nederlanders mis lopen na de Brexit.

Plaats deze klacht in het Engels op een U.K. forum en hopelijk reageren ze daar wel op.
Of zitten ze op Fake Boek?

Ze hadden deze fout veel eerder moeten melden en niet weken later.

Re: MADE.com annuleert na twee weken bestelling om 'foutieve prijs'

Geplaatst: 10 aug 2019 16:20
door Theotrucker
Dan maar een dagje Amsterdam om te klagen op het Rokin.

Re: MADE.com annuleert na twee weken bestelling om 'foutieve prijs'

Geplaatst: 11 aug 2019 10:27
door renewouters
sylvesterb schreef:
10 aug 2019 15:52
marjon.vegter-vreugdenhil schreef:
10 aug 2019 15:13
Wanneer reactie uitblijft, krijg ik hulp van een bekende/ goede advocaat. Ze moeten hier dan toch van leren (hoop ik :)).
Zul je wel een advocaat moeten zoeken in de UK gezien het bedrijf zich niet richt op de Nederlandse markt zover ik zie. Ik ben niet zo bekend met de wetten in de UK, dus de vraag is of je daar dezelfde rechten hebt wat betreft het eenzijdig annuleren.
Ze hebben een winkel in Amsterdam, en een paar showrooms op Schiphol. Hoe Nederlands wil je het hebben...

En als je naar de UK rechter gaat kan het wellicht zelfs beter uitpakken. De meeste UK regels gaan veel verder dan hier. In Nederland worden veel EU regels minimaal geimplementeerd, terwijl ze in de UK vaak veel verder gaan.

Re: MADE.com annuleert na twee weken bestelling om 'foutieve prijs'

Geplaatst: 10 sep 2019 13:28
door BillyH
Hoi Marjon,

Ik heb hetzelfde probleem met dezelfde bank. Er worden GEEN kortingen gecommuniceerd, inderdaad alleen Flashsale, dat impliceert mooie kortingen. Als ik bij concurrenten zoek dan is 70% gebruikelijk in de markt. Ik, en jij, konden dus niet weten dat het ging om een foutieve prijs. Ik zit in hetzelfde schuitje als jij, ik heb alleen gelukkig nog een bank staan. Zelfs heb ik een bevestiging hiervan ontvangen.

Voor mij is het ook een principe kwestie gevonden. Heb je interesse om de krachten te bundelen Marjon?

Gr Billy

Re: MADE.com annuleert na twee weken bestelling om 'foutieve prijs'

Geplaatst: 10 sep 2019 15:31
door alfatrion
Je kan wel van elkaar leren, maar als je naar de rechter gaat dan moet je dat afzonderlijk doen. Je kan uiteraard dezelfde dagvaarding gebruiken met aanpassingen naar de eigen situatie.

Re: MADE.com annuleert na twee weken bestelling om 'foutieve prijs'

Geplaatst: 11 sep 2019 12:31
door SSilver
alfatrion schreef:
10 sep 2019 15:31
Je kan wel van elkaar leren, maar als je naar de rechter gaat dan moet je dat afzonderlijk doen. Je kan uiteraard dezelfde dagvaarding gebruiken met aanpassingen naar de eigen situatie.
Okal moet je afzonderlijk naar de rechter, het kan je nog steeds geld schelen. Als je een ingehuurde jurist per uur betaald zou het kunnen dat hij/zij veel voorbereidende handeling maar 1x hoeft te doen, bijvoorbeeld.

Re: MADE.com annuleert na twee weken bestelling om 'foutieve prijs'

Geplaatst: 11 sep 2019 17:20
door alfatrion
Zoals ik schreef, ik schat in dat de dagvaarding hier grotendeels gedeeld kan worden. Ik kom dit ook bij vonnissen tegen. Vier zaken met allemaal grotendeels dezelfde tekst en dan heeft deze een alinea die de andere niet heeft.

Re: MADE.com annuleert na twee weken bestelling om 'foutieve prijs'

Geplaatst: 11 sep 2019 20:23
door Theotrucker
Wil je echt in London gaan procederen? Heb je daar geen Engelse papieren voor nodig.?

Re: MADE.com annuleert na twee weken bestelling om 'foutieve prijs'

Geplaatst: 11 sep 2019 21:39
door alfatrion
Er is een geschillencommissie voor grensoverschrijdende geschillen en er is ook een gerechtelijke procedure voor. Je kan de documenten gewoon in het Nederlands opstellen en bij je lokale rechtbank indienen.