LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

(gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door PGBer »

Beste mensen,

om hier geen openingspost van 2 A4tjes van de maken, zo beknopt mogelijke vraag:

Hoe lang mag een winkel er over doen tot het overgaan tot actie mbt reparatie/vervanging van een product?

Beknopte info:
Zeven weken geleden, in de winkel zelf, de klacht ingediend (na negen weken gebruik compleet doorgezakte bank) en, na vele, vele telefoontjes (met veel beloftes tot terug bellen, maar er zelf steeds achteraan moeten bellen, mensen niet aanwezig, duurt eindeloos zo. Kastje naar de muur tussen winkel/klantenservice/fabriek zelf).

Eerste aanzet tot reparatie gingen wij niet mee akkoord ("waarom niet meneer, zo heeft u nog een paar jaartjes plezier") want was oplap-reparatie, niet een degelijke. (weet zelf eea over meubelmaken/timmeren. Iets wat doorgezakt is stutten, is geen degelijke reparatie natuurlijk, en zeker geen oplossing als het product pas negen weken oud is, en toch zeker een jaar of 10 mee zou moeten gaan).

Ik vind op consumentenwebsites dingen als "u kunt verzoeken" en dergelijke, met betrekking tot reparatie, maar hoeveel tijd mag een winkel er overheen laten gaan? Ik heb inmiddels gewoon geen vertrouwen meer in een degelijke oplossing. Ik ben dol op deze bank, heb m zeer bewust uitgekozen, en heb er inmiddels net zo veel weken verdriet van, als dat we er gebruik van hebben kunnen maken.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Over welke verkoper gaat het? Niet dat het uit maakt voor de rechten, maar wel hoe dit het beste aangepakt kan worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Seat & Sofa is hier erg bekende .....

Maar prijs en kwaliteit, er zijn wegwerp meubelen en vanaf 3 hoog haal ik de stoep wel!
Zonder firma naam en/of CBW keurmerk is het lastig om hier een foutloos antwoord op te geven.

Of weegt U net als mijn buurvrouw 140 kg en laat je jezelf vallen?
Graag aanvullende info over U en de winkel.

Een houten lat met kwast die daarop breekt of scheurde herstellen mag.. foutje fabriek...
maar zonder fout omschrijving is het loterij van foute antwoorden waar niemand iets aan zal hebben.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door rvjapio »

Volgens mij heeft u gewoon recht op een nieuwe bank. Per omgaande. Maar probeer dat maar eens waar te maken...
Iedereen snapt dat een doorgezakte bank na 9 weken niet kan. Het maakt daarbij niks uit van welke zaak die is of om wel gebrek het gaat. Heeft u het eventuele hoofdkantoor al geprobeerd? Uw klacht overal op zetten? Bellen naar de directei?
Terecht dat u hiervan baalt. Sterkte.

PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door PGBer »

Ik wil (nog) niet de winkel (niet S&S iig) neerzetten, om (nog) niet herleidbaar te zijn, en hun nog steeds een kans te geven dit adequaat op te lossen :) Het is wel een keten, geen éénmanszaakje of zo. Bank was 1000 euro.

Laten we voorop stellen dat wij altijd zuinig met onze spullen om gaan! Een bank is om op te zitten, of, als het past, even lekker op te liggen, maar niet om jezelf op te laten ploffen, springen, en wat zo meer. Geen kinderen, huisdieren of obesitas hier.

Het gaat om een bank van 2 meter breed (en meter diep), waar slechts vier pootjes onder gemonteerd zijn. Volgens de monteurs die de bank kwamen brengen en monteren, was er geen montagepunt voor poot vijf en zes, en waren die dús niet nodig (vier "design" poten, twee plastic stutpoten voor het midden).

De houten balk aan de voorkant, hangt in het midden reeds 3 cm lager dan links en rechts. Ook wijken de brede leuningen (boven naar binnen, onder naar buiten) zodanig dat het belletje van een waterpas compleet uit het lood is wanneer je deze op de leuningen zet.
Hun eerste reparatie (ik noem het knutsel) oplossing was alsnog een montagepunt te fabriceren, om alsnog die pootjes te kunnen bevestigen. Maar daar wordt het doorgezakte hout niet ineens níet meer doorgezakt van natuurlijk. Het zorgt alleen dat het niet erger wordt. De leuningen "schroeven we wel weer vast".
Als schroeven met kracht uit hout getrokken worden (anders gaan je leuningen niet zo scheef staan) schroef je die niet zomaar weer vast natuurlijk. Wezenlijk verschil tussen oplappen en repareren, mijns inziens. Dat kun je met een bank van een paar jaar oud doen, niet met een bank van een paar weken oud.

Wij zijn er van overtuigd dat het een montage/fabrieksfout is. Herstellen mag zeker!! Maar stutten is geen herstellen. En daarnaast zijn we dus al zeven weken bezig, na het doorgeven van de klacht. Herstellen is een nieuwe dwarsbalk, en twee nieuwe leuningen, niet een latje hier, een pootje daar en leuningen weer ff vastschroeven (in beschadigd hout).

Vandaag wederom contact gehad met de klantenservice (want gisteren zijn we wéér niet terug gebeld, ondanks belofte). We zullen gebeld gaan worden door de fabrikant zelf, ik krijg niet hun gegevens. Ze hebben twee weken (!!) de tijd mij te bellen...... Om gék van te worden...... Het duurt maar en het duurt maar.....
Wij hebben deze bank gekocht om lekker op te zitten/chillen, tijdens mijn zwangerschap/verlof/met de baby. Ik zit nu al zeven weken op een oude stoel, en kan de komende weken nog steeds niet ontspannen genieten van mijn verlof en de eerste periode met baby. Om zoiets stoms als een bank......

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Dit lijkt me een schoolvoorbeeld van non-conformiteit.
De verkoper moet de gelegenheid krijgen om de fout / het mankement te herstellen, en dat heeft u ze gegeven, maar kennelijk niet met het gewenste resultaat. Gezien al het 'gedoe' waar u al mee te maken heeft gehad lijkt het me aangewezen dat u het bedrijf een aangetekende brief stuurt waarin u òf een nieuwe bank eist, òf ontbinding van de verkoop en uw geld terug.

Laat u vooral niet doorsturen naar 'de leverancier' of zo - u heeft een koopovereenkomst met de verkoper van de bank, en deze zal het probleem moeten oplossen en niemand anders.

Succes!

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door Justmeagain »

rvjapio schreef:
19 jun 2020 10:39
Volgens mij heeft u gewoon recht op een nieuwe bank. Per omgaande. Maar probeer dat maar eens waar te maken...
Iedereen snapt dat een doorgezakte bank na 9 weken niet kan. Het maakt daarbij niks uit van welke zaak die is of om wel gebrek het gaat. Heeft u het eventuele hoofdkantoor al geprobeerd? Uw klacht overal op zetten? Bellen naar de directei?
Terecht dat u hiervan baalt. Sterkte.
Knappe jongen die de directie te spreken krijgt. Als het een bank is van 200euro en er gaan mensen op stoeien of er komt teveel gewicht op dan ligt het niet aan de bank.
Ts heeft recht op een deugdelijke reparatie en als dat niet lukt pas op een nieuwe bank of geld terug. Maar ts zal de verkoper in de gelegenheid moeten stellen een reparatie uit te voeren.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door Redfloor »

Succes met het oplossen. Is het een idee tijdelijk even een nette bank bij de kringloop te kopen? Zodat je in ieder geval wel lekker kan chillen? Laat het je mooie tijd niet verpesten!

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door alfatrion »

PGBer schreef:
19 jun 2020 08:53
Hoe lang mag een winkel er over doen tot het overgaan tot actie mbt reparatie/vervanging van een product?
Je hebt het recht om de koop te ontbinden wanneer de verkoper niet binnen een redelijke termijn en zonder overlast zijn verplichting om jouw keuze tussen herstel of vervanging uit te voeren. Wat een redelijke termijn is hangt af van de casus. Reparatie zou binnen enkele weken moeten kunnen uitgevoerd.

PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door PGBer »

alfatrion schreef:
20 jun 2020 02:04
PGBer schreef:
19 jun 2020 08:53
Hoe lang mag een winkel er over doen tot het overgaan tot actie mbt reparatie/vervanging van een product?
Je hebt het recht om de koop te ontbinden wanneer de verkoper niet binnen een redelijke termijn en zonder overlast zijn verplichting om jouw keuze tussen herstel of vervanging uit te voeren. Wat een redelijke termijn is hangt af van de casus. Reparatie zou binnen enkele weken moeten kunnen uitgevoerd.
Het is vooral de tijd van de aanloop naar de reparatie, die echt frustrerend begint te worden. Gisteren wederom contact met de klantenservice gehad. We worden binnen twee weken (!!) gebeld door de fabrikant om een kijk/reparatie afspraak te maken (die ongetwijfeld weer wéken met zich mee gaat brengen voordat de bank überhaupt opgehaald/gerepareed gaat worden). En dan ben je 'm ook nog een tijdje kwijt.

PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door PGBer »

Redfloor schreef:
19 jun 2020 13:43
Succes met het oplossen. Is het een idee tijdelijk even een nette bank bij de kringloop te kopen? Zodat je in ieder geval wel lekker kan chillen? Laat het je mooie tijd niet verpesten!
Daar mogen zij voor zorgen :) Ik regel al genoeg ;) Ik heb uiteraard om een leenbank gevraagd! Maar dat kan allemaal pas, als deze bank eens wordt gerepareerd.....
Maar de huidige bank moet (helaas) toch echt eerst weg, want helaas kunnen we de huidige bank niet "ff" ergens stallen. Hij is met z'n 2x1 meter nogal groot :lol: Dus het is vooral het gebrek aan ruimte waarom we niet "even" een andere bank kopen (nog los van het extra geld wat je uit moet geven, en waarbij je maar moet afwachten of zij daar voor op willen draaien....)

PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door PGBer »

Ik geef de fabrikant tot eind aankomende week (ipv twee weken). Als ze dan nog niet gereageerd hebben (ik heb de dame van de klantenservice uiteraard verzocht er met spoed achteraan de gaan, en ook de spoed duidelijk te maken aan de fabrikant.....) ga ik over tot ontbinding van het koopcontract. Dan heb ik uiteraard ook geen bank waar ik de laatste weken/eerste weken (zwanger/geboorte) op kan doorbrengen, maar kan ik me er in ieder geval niet meer aan ergeren, en kan ik, desnoods tijdelijk van de kringloop, iets anders kwijt.

Dank in ieder geval voor alle input so far!!! Op een gegeven moment vraag ik mezelf echt af; "ben ik moeilijk?" of "ben ik te schappelijk?" Ik vrees het laatste.... Ik geef mensen altijd maar een tweede/derde/vierde kans..... Ze bieden allemaal excuses aan voor het niet/laat terug bellen en zo, maar ik heb inmiddels vijf mensen gesproken, en dat heeft al 7/8 weken aan vertraging gekost....

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door alfatrion »

PGBer schreef:
20 jun 2020 09:26
Ik geef de fabrikant tot eind aankomende week (ipv twee weken). Als ze dan nog niet gereageerd hebben (ik heb de dame van de klantenservice uiteraard verzocht er met spoed achteraan de gaan, en ook de spoed duidelijk te maken aan de fabrikant.....) ga ik over tot ontbinding van het koopcontract.
Nee, je geeft de winkel... en ik zou dat ook schriftelijk laten weten. Maar het is wel belangrijk om na te gaan of er sprake is van non-conformiteit. Als dat niet bewezen kan worden dan moet je misschien aanspraak maken op andere garanties met de bijbehorende voorwaarden.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door omega19 »

Het lijkt me heel duidelijk dat een bank die 3 cm doorhangt niet conform is.

Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is het gevolgde klaag-proces. Met de fabrikant heb je sowieso niks te maken , alleen de winkel waar je het product hebt aangeschaft is jouw gesprekspartner.

Je moet de winkel wel in de gelegenheid stellen om de bank te repareren voordat je de koop mag ontbinden.
Als de communicatie meest mondeling is geweest, en je weigert ook om de voorgestelde reparatie uit te laten voeren kan dit een probleem worden.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door alfatrion »

omega19 schreef:
20 jun 2020 11:04
Het lijkt me heel duidelijk dat een bank die 3 cm doorhangt niet conform is.
Je moet bewijzen dat de bank bij aflevering non-conform is, omdat op dat moment het risico wordt overgedragen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door omega19 »

de bank is slechts 9 weken oud dus dat bewijsvermoeden is er al

PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door PGBer »

omega19 schreef:
20 jun 2020 11:04
Het lijkt me heel duidelijk dat een bank die 3 cm doorhangt niet conform is.

Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is het gevolgde klaag-proces. Met de fabrikant heb je sowieso niks te maken , alleen de winkel waar je het product hebt aangeschaft is jouw gesprekspartner.

Je moet de winkel wel in de gelegenheid stellen om de bank te repareren voordat je de koop mag ontbinden.
Als de communicatie meest mondeling is geweest, en je weigert ook om de voorgestelde reparatie uit te laten voeren kan dit een probleem worden.
Het irritante is dat de winkel mij steeds verwijst naar de klantenservice. Of, nee, zij geven wel door aan de klantenservice dat ze mij moeten bellen, maar dat doen ze steeds niet, waardoor ík steeds de klantenservice bel. De winkel zelf kan/wil niet meer doen, daar gaat de klantenservice over. Snap ik ook wel.

De fabrikant beweert doodleuk dat het verholpen kan worden met een pootje eronder monteren (het is ongetwijfeld ook lastig te zien op foto's). Maar om dat pootje te monteren, moet er eerst nog een balk gemonteerd worden. Daar zou ik mee akkoord zijn gegaan als de bank niet al zo erg is doorgezakt. Dat pootje en die balk nu nog monteren, maakt niet dat de doorgezakte balk ineens recht wordt. Ik ga wel akkoord met een reparatie, maar niet met een oplapmiddel.
Reparatie is de doorgezakte balk (en de leuningen) vervangen, en daarna dus een dwarsbalk met extra pootje, oplappen is een extra balk en pootje, en that's it.

Ik kreeg van de week ook doodleuk te horen dat ik de afspraak met de monteur zou hebben afgezegd. Dat stond in het dossier. Gelukkig hadden ze mij een bon van de monteur gestuurd ;) "Oh, dat is dan inderdaad vreemd, die bon zie ik hier ook niet". Nee, ik heb 'm zelf in elkaar geknutseld :lol: Maar goed.

PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door PGBer »

omega19 schreef:
20 jun 2020 11:27
de bank is slechts 9 weken oud dus dat bewijsvermoeden is er al
Bij de eerste klacht (ter plekke in de winkel) was de bank negen weken oud. Inmiddels zitten we in week 16...... Maar goed; onder de 6 maanden zit ik sowieso.

Tussendoor ook naar de winkel geweest, omdat het simpelweg niet opschoot met de klantenservice. Zij hebben "bemiddeld" door ons rechtstreeks door het hoofd van de klantenservice te laten bellen (waar natuurlijk ook weer een halve week overheen ging....) Meer konden zij niet voor ons doen, omdat de klantenservice hier over zou gaan..... Qua inplannen reparaties/klachtenafhandeling enz.
Laatst gewijzigd door PGBer op 20 jun 2020 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door PGBer »

alfatrion schreef:
20 jun 2020 11:17
omega19 schreef:
20 jun 2020 11:04
Het lijkt me heel duidelijk dat een bank die 3 cm doorhangt niet conform is.
Je moet bewijzen dat de bank bij aflevering non-conform is, omdat op dat moment het risico wordt overgedragen.
Bij de montage (door de bezorgers/monteurs) gaven zij aan dat de extra pootjes niet nodig waren, anders was er wel een bevestigingspunt gemaakt. Er is duidelijk te zien dat deze ontbreekt. (we vroegen het ons toen namelijk direct af, waarom er zes poten geleverd waren (4 design, twee kunststof, want niet in het zicht normaal gesproken) en hun antwoord was toen dat het makkelijker/goedkoper was om voor alle maten banken zes poten mee te leveren, dan specifiek voor iedere maat een eigen.

PGBer
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jan 2020 13:32

Re: (gebrek aan) actie winkel mbt ondeugdelijk product

Ongelezen bericht door PGBer »

alfatrion schreef:
20 jun 2020 09:53
PGBer schreef:
20 jun 2020 09:26
Ik geef de fabrikant tot eind aankomende week (ipv twee weken). Als ze dan nog niet gereageerd hebben (ik heb de dame van de klantenservice uiteraard verzocht er met spoed achteraan de gaan, en ook de spoed duidelijk te maken aan de fabrikant.....) ga ik over tot ontbinding van het koopcontract.
Nee, je geeft de winkel... en ik zou dat ook schriftelijk laten weten. Maar het is wel belangrijk om na te gaan of er sprake is van non-conformiteit. Als dat niet bewezen kan worden dan moet je misschien aanspraak maken op andere garanties met de bijbehorende voorwaarden.
Ik bedoelde met "ik geef de fabrikant" omdat zíj degene zijn die mij binnen twee weken zouden bellen. Daar heeft verder niemand invloed op helaas. Als de fabrikant mij eind van de week niet gebeld heeft, neem ik contact op met de klantenservice :)

Zou je mij adviseren dat nu, per mail, aan hun (de winkel/klantenservice winkel) aan te geven? Dus alvast een soort waarschuwing? (zonder gelijk met dreigementen te gaan waarschuwen natuurlijk).

Er is wel mailcontact geweest (alhoewel het meeste per telefoon is verlopen, want het kan soms twee weken duren voordat mails bij de juiste persoon terecht komen.... Ik heb nu namen waar ik gelijk naar kan vragen als ik bel), maar op alle mails die wij hebben gestuurd, zijn geen antwoorden gekomen. Maar dat ging vooral om mails met foto's, en klachtenomschrijving, als ook het opnieuw opsturen van de bon van de monteur, die op wonderbaarlijke wijze bij hun was verdwenen.....

Gesloten