Annulering kast met half jaar levertijd

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
21 okt 2021 11:14
Moneyman schreef:
21 okt 2021 10:19
annuleringsverzekering...
Is dat niet iets voor de reisbranche?
:lol: hoe een beding een verzekering werd dankzij m'n Ipad en een niet-oplettende blik :lol:

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
21 okt 2021 11:16
Moneyman schreef:
21 okt 2021 10:19
Het probleem met deze argumentatie is alleen dat je geen idee hebt van de feitelijke situatie van het betreffende meubel.
Uit het schrijven van TS maak ik op dat hij veertien dagen kosteloos kan herroepen en bij herroeping op dag 15 50% moet betalen. Dit is het moment waarop we de algemene voorwaarden moeten toetsen. Als de algemene voorwaarden onredelijk bezwarend is op dag 15 dan is deze te vernietigen en bestaat dan niet als de kast op dag 200 is gemaakt.
Alleen weet je nog steeds niet of de voorwaarden onredelijk bezwarend zijn. Wél als die kast ergens uit een schap wordt getrokken, maar niet als die kast na bestelling ergens aan de andere kant van de wereld wordt gemaakt en dat proces na 14 dagen opgestart is.

Gezien de lange levertijd en de context van de OP denk ik dat het tweede eerder aan de orde zal zijn dan het eerste.

Uiteraard kan TS wel gewoon de vernietiging inroepen en kijken waar de leverancier dan mee komt. Al vind ik dat weinig chique.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

algemene voorwaarden moeten in ieder geval verstrekt zijn bij afsluiten koop, is dit niet het geval zijn ze nietig....

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
21 okt 2021 15:26
Alleen weet je nog steeds niet of de voorwaarden onredelijk bezwarend zijn. Wél als die kast ergens uit een schap wordt getrokken, maar niet als die kast na bestelling ergens aan de andere kant van de wereld wordt gemaakt en dat proces na 14 dagen opgestart is.

Gezien de lange levertijd en de context van de OP denk ik dat het tweede eerder aan de orde zal zijn dan het eerste.

Uiteraard kan TS wel gewoon de vernietiging inroepen en kijken waar de leverancier dan mee komt. Al vind ik dat weinig chique.
TS geeft het volgende aan: "Nu vraag ik me af hoe eerlijk dit is. De kast komt pas in februari, hij is nog niet in de maak."
Dat impliceert dat het proces waarschijnlijk nog niet is opgestart.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door angel1978 »

Denk niet dat een koper kan inschatten of een kast al in de maak is.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
21 okt 2021 15:26
Alleen weet je nog steeds niet of de voorwaarden onredelijk bezwarend zijn. Wél als die kast ergens uit een schap wordt getrokken, maar niet als die kast na bestelling ergens aan de andere kant van de wereld wordt gemaakt en dat proces na 14 dagen opgestart is.
1. De bewijslast ligt bij de verkoper. De verkoper mag aangegeven waarom dit beding op dag 15 niet onredelijk bezwarend is en heeft daarvoor drie kansen.
2. Dat de kast nog gemaakt moet worden of dat dit aan de andere kant van de wereld gebeurt is niet zo'n sterk argument. Als de kast maatwerk is, dan is dat een ander verhaal.
3. Ik heb niet de indruk dat alle CBW-erkende bedrijven alleen verkopen vanuit voorraad, terwijl we wel allemaal deze voorwaarden hanteren.
Moneyman schreef:
21 okt 2021 15:26
Uiteraard kan TS wel gewoon de vernietiging inroepen en kijken waar de leverancier dan mee komt. Al vind ik dat weinig chique.
Daar heb ik minder moeite mee.
angel1978 schreef:
21 okt 2021 16:00
Denk niet dat een koper kan inschatten of een kast al in de maak is.
De koper zou dat gevraagd kunnen hebben.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
21 okt 2021 15:57
TS geeft het volgende aan: "Nu vraag ik me af hoe eerlijk dit is. De kast komt pas in februari, hij is nog niet in de maak."
Dat impliceert dat het proces waarschijnlijk nog niet is opgestart.
Dat leest vooral als een (mogelijk onjuiste) inschatting van TS, niet als een feitelijke mededeling van de verkoper.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
21 okt 2021 16:23
Ik_weet_niet_alles schreef:
21 okt 2021 15:57
TS geeft het volgende aan: "Nu vraag ik me af hoe eerlijk dit is. De kast komt pas in februari, hij is nog niet in de maak."
Dat impliceert dat het proces waarschijnlijk nog niet is opgestart.
Dat leest vooral als een (mogelijk onjuiste) inschatting van TS, niet als een feitelijke mededeling van de verkoper.
We kunnen in ieder geval niet uitsluiten dat TS die informatie mogelijk wel heeft.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door angel1978 »

We kunnen ook niet uitsluiten dat TS liegt, wellicht helemaal geen kast besteld heeft of dat annulering pas na 5 maanden heeft plaatsgevonden. Er is zoveel wat we niet kunnen uitsluiten, dus ga je met alle mogelijke scenario's rekening houden?

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

angel1978 schreef:
21 okt 2021 16:48
We kunnen ook niet uitsluiten dat TS liegt, wellicht helemaal geen kast besteld heeft of dat annulering pas na 5 maanden heeft plaatsgevonden. Er is zoveel wat we niet kunnen uitsluiten, dus ga je met alle mogelijke scenario's rekening houden?
Dan hebt u de mededeling van Radar in een andere topic niet meegekregen "Als moderatie willen we van twee zaken af: het verhaal van de TS standaard in twijfel trekken en onderlinge discussies die topics gijzelen. "

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door angel1978 »

die heb ik gezien.. Dus waarom probeer je dan een topic te gijzelen met een onderlinge discussie?
Ik trek geen verhaal van TS in twijfel, maar verbaas me juist over de willekeur van dingen die je uitsluit en niet uitsluit.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 921
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

angel1978 schreef:
21 okt 2021 16:56
die heb ik gezien.. Dus waarom probeer je dan een topic te gijzelen met een onderlinge discussie?
Ik trek geen verhaal van TS in twijfel, maar verbaas me juist over de willekeur van dingen die je uitsluit en niet uitsluit.
Ik ga uit van de informatie die TS verstrekt aangezien we geen andere informatie hebben. Als TS aangeeft dat hij weet dat de kast nog niet in de maak is wil ik er best vanuit gaan dat dit klopt, tot het tegendeel is bewezen.
Als de kast nog niet in de maak is er nog niets is opgestart om de kast te gaan maken dan is dat wel van belang voor de annuleringskosten. De kosten zijn in dat geval voor de verkoper veel lager dan dat de productie van de kast al is gestart.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt hoor, als de productie daadwerkelijk niet opgestart is, staat TS sterker. Maar logisch en waarschijnlijk is het niet, zeker gezien de al verstreken tijd sinds de bestelling.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
21 okt 2021 17:34
Klopt hoor, als de productie daadwerkelijk niet opgestart is, staat TS sterker.
Met welke argumentatie?

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door kuklos »

De vraag is welke kosten veeft de verkoper al gemaakt. Maken van een tekening, inkopen van materialen, inplannen van productiemachines en mensen, die wellicht niet meer voor andere orders ingepland kunnen worden.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Op welk moment?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door 16again »

ipv kosten moet je meer aan inkomstenderving denken, bij het niet doorgaan van de overeenkomst.

Als verkoper aantoont dat hij marge van 50% heeft, dan is er weinig mis met het annuleringsbeding in de voorwaarden.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door alfatrion »

In de rechtszaken die hierover gevoerd zijn, wilden verkopers vaak niet aantonen wat hun marge is. Overigens, de verkoper kan in beginsel die kast ook aan een ander verkopen en dit zo weer goedmaken.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
21 okt 2021 18:56
In de rechtszaken die hierover gevoerd zijn, wilden verkopers vaak niet aantonen wat hun marge is. Overigens, de verkoper kan in beginsel die kast ook aan een ander verkopen en dit zo weer goedmaken.
Dan zou je ook kosteloos onder jouw energiecontract uitkomen, of de hypotheek ineens aflossen. Dat geld leent de bank dan wel weer aan een ander….

Er is een overeenkomst en deze heeft een waarde. Komt de klant de overeenkomst niet na dan zal die waarde vergoed moeten worden.

Daarbij is 30-50 procent gebruikelijk, zie bijvoorbeeld de cbw voorwaarden.

Maar ts gelooft het allemaal wel. Ga vooral verder met vliegen afvangen en spijkers op laag water zoeken.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Annulering kast met half jaar levertijd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
21 okt 2021 18:56
Overigens, de verkoper kan in beginsel die kast ook aan een ander verkopen en dit zo weer goedmaken.
Uiteraard kan dat, maar de vraag is wanneer? Bij een meubelgigant komen dagelijks genoeg mensen binnen en is het aanbod zo standaard dat je altijd wel een koper hebt. Kom je bij verkopers die enkel een showroom hebben en op bestelling werken, dan lever je meer maatwerk. Veelal kan de maat en kleur bepaald worden waardoor je een persoonlijke teint krijgt. Als je dan een kast besteld voor een klant, dan is dat een persoonlijk iets voor die klant. Mocht de klant na het bestellen willen annuleren, dan heeft de verkoper deze kast al ingekocht. Daar zit dus geld in. Ook de ruimte is niet gratis en door een kleinere traffic krijg je minder klanten binnen die speciaal voor die kast kunnen vallen.
Al met al heeft de verkoper kosten gemaakt voor de verkoop, heeft hij stilliggend geld, loopt rente mis en zal de kast ook nog eens met een korting gaan uitverkopen om het aantrekkelijker te maken. Oftewel, kosten die wel ergens vandaan moeten komen.
Het is dus niet zo simpel om even een kast door te verkopen.

Gesloten