LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat houdt "montage" in?

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door lostlovey »

Een redelijk dringende vraag:

Wat mag men als consument verwachten van montage van een garderobekast met schuifdeuren (maten 250 cm lang en 236 cm hoog).

Het geval:
Ik heb een grote garderobekast besteld, inclusief montage. De monteurs hadden ten eerste grote moeite de kast te stellen, wat ook niet gelukt is; een kastdeur vertoont in volle toestand een kier van 0,5 cm.
Het tweede punt, waar het me nu even om gaat: ik gaf aan bij de monteurs dat ik de kast erg instabiel vond en of ze niet moesten verankeren. Nee, was het antwoord, we adviseren deze kasten nooit te verankeren omdat de kans groot is dat de kast of de muur beschadigd wordt. De kast zou stabiel worden als hij gevuld is. Ik ben een leek, weet niets van kasten en het klonk aannemelijk.
De kast de volgende dag gevuld maar dit heeft niet aan stabiliteit bijgedragen.

Meteen de leverancier gebeld. Die wist mij te vertellen dat ze niet verankeren omdat ze niet aansprakelijk gesteld willen worden indien men bij het boren een leiding raakt. Het verankeren moet door de klant worden gedaan. Dit klinkt mij zeer bizar in de oren. Is het niet zo dat ik als klant mag verwachten dat bij montage de kast goed gesteld wordt, dat de deuren ook in volle toestand goed sluiten en dat de kast stabiel staat?
Mij is bij aankoop niet verteld dat ik zelf moet klussen (ik had de kast in dat geval nooit gekocht simpelweg omdat ik niet kan klussen, ik weet niets van kasten en verankeren. Ook is nergens op hun site vermeld dat men het verankeren niet doet.

Ik wacht momenteel op een telefoontje terug van de leverancier en heb me her en der al laten informeren maar wil hier toch ook even nagaan of men hiervan ooit heeft gehoord.

Bedankt!
LL

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door lostlovey »

Update:
Ondertussen zelf weer contact opgenomen met de leverancier. Een andere medewerker vertelde mij ook dat ze niet bevoegd zijn bij mensen gaten in de muren te boren (ze dacht ook niet dat ze dit zouden doen als ik ze zou vrijwaren van welke schade dan ook aan de muren of leidingen). Ze hebben geen monteurs met die bevoegdheid. Op mijn vraag waarom dit niet van te voren bij de klant wordt gemeld werd mij verteld "dat doen wij nooit in het verkooptraject".

Persoonlijk vind ik dit allemaal zeer misleidend. Ik moet nu iemand anders gaan zoeken die de kast correct kan verankeren wat weer extra geld gaat kosten.

Heeft er echt niemand een garderobekast gekocht en dit ook meegemaakt? Of: wie heeft er een garderobekast gekocht welke gewoon bij montage wel verankerd werd.

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door midas50 »

Beste lostlovey.

Montage van de kast is wat anders als verankeren.
Verankeren zou normaal gesproken niet nodig moeten zijn met een kast van die afmetingen.
Kan natuurlijk niet oordelen over de kwaliteit van de kast maar nadat een kast ingeruimd is wordt hij vaak ook stabieler.
Het bedrijf zelf gaf al aan dat er risico s aan het verankeren zijn.
Het boren van gaten houdt zeker risico in en vereist kennis en (soms) zware gereedschappen wat dat bedrijf waarschijnlijk niet heeft.
Montage betekent de kast opbouwen dus, niet meer dan dat.

Wat er bedoeld wordt met die deur "die in volle toestand 0.5 cm kiert" is me niet helemaal duidelijk.
Het zou kunnen dat die deur dan te smal is, alhoewel ik me dat moeilijk voor kan stellen.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door lostlovey »

Bedankt Midas50 voor je reactie.

Ok, als de algemeen geaccepteerde norm is dat verankeren niet bij montage hoort en dat dat normaal niet ook niet gebeurt, dan moet de kast dus ook zonder verankering stabiel staan. Dit is niet het geval. Hij is nu met bijna alle kleding erin, zelfs minder stabiel. Ik dacht dat ik voor 1300 euro toch een redelijke kwaliteit in huis haalde en de kast doet op zich gewoon goed en solide aan maar ja, ik ben geen expert.
Dat het verankeren specifieke kennis en bepaalde gereedschappen vereist, zie ik absoluut in, vandaar ook mijn probleem. Dit had men m.i. moeten melden. Ik koop niet elke dag een kast en weet hier dus niets van. Op dit punt vind ik het gebrek aan correcte informatie. Ik moet nu extra kosten maken om de kast stabiel te krijgen. Dat lag niet in de lijn der verwachting.

Toen de kast opgebouwd was, bleek dat de rechter schuifdeur niet helemaal sloot, de linker schuifdeur sloot perfect. De monteurs hebben toen met een groot aantal wigjes getracht de stand van de kast zo aan te passen dat beide deuren sloten. Dit is na veel getil en geschuif gelukt. Echter, toen de monteurs weg waren en ik de kast een paar maal open en dicht deed, sloot de rechter deur wederom niet helemaal. Ik ben toen begonnen de kast te vullen in de hoop dat met meer stabiliteit ook de deur weer zou sluiten. Dit is niet het geval. De rechter deur vertoont nu vanaf de helft naar de grond toe een kier van 0.5 cm.
De deur is dus beslist niet te smal, boven sluit hij overdreven en onder is de kier, de deur wordt dus eigenlijk naar links uit zijn positie getrokken.
Voor dit probleem worden de monteurs wel weer gestuurd, wanneer is nog niet te zeggen.

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door midas50 »

beste lostlovey.

Als je kast scheef staat kan dat twee oorzaken hebben.
Montagefout is mogelijk maar ook dat je vloer niet goed vlak is.
Ik begrijp dat de monteurs al geprobeerd hebben om met wiggetjes de kast stabiel en recht te krijgen.
Zoals je zelf al zei werkte dat maar even en dat komt omdat die wiggetjes wegzakken tijdens gebruik.
Beter is om vulplaatjes te gebruiken die niet weg kunnen glijden.
Volgens mij moet dan de kast recht en stabiel worden, zeker gezien de prijs.
Heb zelf een kast van 1.20 m van een bekend bouwmarkt en staat stabiel en zonder verankering.
En dan praat je maar over een paar honderd euro.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door lostlovey »

hallo Midas50,
Dat de vloer niet geheel recht is, zal zeker meespelen maar als men een waterpas had gebruikt, dan was dat ook eerder aan het licht gekomen. Enfin, wat mij vooral op tilt liet slaan, is de uitspraak van de man aan de telefoon toen ik vertelde dat kast erg instabiel is. Hij zei heel stellig "oh, ik weet het probleem al, de kast moet ook verankerd worden en dat moet door u zelf worden gedaan". Door die uitspraak ging ik ervan uit dat verankeren standaard wel gedaan moet worden en er gewoon bijhoort, en dat je dat als klant gewoon hebt te weten.

Maar goed, momenteel heb ik een sprankje hoop dat ik over een week of drie uit de rotzooi ben en een stabiele kast heb met goed sluitende deuren. Het blijft nog even spannend. Er komen in elk geval monteurs om de boel in orde te brengen.
Een montagefout zullen ze misschien wel constateren als het stellen totaal niet lukt maar dat zie ik dan wel, ik zal in elk geval de suggestie van de vulplaatjes meenemen, dank daarvoor!

Mijn vorige (ook bouwmarkt-)kast van 150cm bij 220cm stond jarenlang zonder verankering, zonder wiggetjes, geheel wiebelvrij.

Weer een dagje ouder en wijzer ;-).

stofzuigertje

Re: Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Uw vloer...
De meeste vloeren van beton lopen aan de kanten iets omhoog, en in de hoek extra.
Dus uitvlakken met stukjes hardboard is de veel gebruikte oplossing.
Ik controleer eerst de vloer van kast en dan rest monteren.
Door de kast zonder plint te plaatsen kan deze tegen de muur en niet ervoor!
Dan is deze ook steviger!
Maar zomaar plinten verwijderen mag niet.(verhuur)

Het afstellen van draai deuren is soms lastig en niet elke monteur is ervaren...

Een schuifdeur kast zou ik de rails eerst met een kaars bewerken, prima en schoon glijmiddel wat jarenlang goed lopende rails geeft zonder vervuiling!

Een niet goed geplaatste kast kun je de deuren ook nooit goed krijgen.

Als je de pakken schuin plaatsen in het magazijn is een kromme deur na 1jaar scheef staan niet uitgesloten dus ik controleerde deze ook met een rechte lat en die ging dus ook retour!
Dus zelfs goedkope rotzooi van Kwantum kan perfect geplaatst jarenlang goed staan!

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door lostlovey »

Stofzuigertje, bedankt voor de zeer goede tips! Helaas komt het meeste voor mij nu iets te laat. De kast staat nu en ik heb geen kracht en geen hulp om hem van zijn plek te krijgen. Bovendien ben ik nu gewoon bang hem nog meer te ontzetten: ik hou een deur gewoon open en heb daar mijn dagelijkse spullen in, open en dicht doen, doe ik nu niet.

Mijn vloer is wat lastig inderdaad maar dat had bij de opbouw al geconstateerd kunnen worden lijkt mij. Ik heb een plavuizen vloer en daarover heen laminaat met ondervloer, dat zal allicht niet geheel recht zijn. Maar het gewicht van de kast zou veel goed moeten maken denk ik. Bovendien staat de kast nu ook nergens in een hoek en niet pal tegen de achtermuur dus oplopende hoeken/randen zouden geen probleem hoeven zijn.

Ik was ook niet in de gelegenheid de monteurs bij ieder onderdeel te storen om te controleren of de onderdelen recht waren.

Het verwijderen van de plinten bedacht ik inderdaad ook (koophuis) alleen zitten die met vreselijke schroeven vast waarmee hele muurdelen meegetrokken worden (een klein stukje had ik geprobeerd). Maar dat is nu ook geen optie meer omdat de kast er nu staat en ik denk niet dat de monteurs tijd hebben om te wachten tot de plinten verwijderd zijn. Had dit nog gekund zou ik het zeer zeker ernstig in overweging nemen.
Er zit ook een stopcontact (plat) waar ik nog van vroeg of ze daar last van gingen hebben met het stellen. Dat was niet het geval.

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door midas50 »

Goeie tips ????
De meeste vloeren van beton lopen aan de kant iets omhoog en in de hoek extra
De meeste vloeren van beton zijn vrij vlak zeker vergeleken met (oude) houten vloeren.
Dan gaan we er vanuit dat je OOK een betonnen vloer hebt...
Dus uitvlakken met stukjes hardboard is de veel gebruikte oplossing.
Onzin...Je monteert eerst de kast, daarna zet je de kast op zijn plaats en dan kan je op de hoekpunten van de kast eventueel vulplaatjes plaatsen zodat de kast recht en stabiel staat.
Kastdeuren zijn op de scharnieren ook nog verstelbaar.
Plinten verwijderen is helemaal niet nodig en kromme deuren kopen ?
Zal best wel ergens een deur te koop zijn die krom is maar dat hebt niks met het onderwerp te maken.
Stofzuigertje doet of het overal verstand van heeft.
Zijn waardeloze adviezen doen alleen maar verwarring zaaien.

stofzuigertje

Re: Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nee Midas....
Tijdens het vlakken van beton vloeren maakt je arm een slinger beweging en de meeste vloeren lopen aan de randen daarom iets omhoog, maar nauwelijks zichtbaar.
In de hoeken van 2 kanten en alleen een giet vloer zou vlak moeten zijn.
Houten vloeren zijn nieuw vlakker maar gaan na enkele jaren doorbuigen!
De plavuizen is dus beton.
Met een goede en redelijk grote waterpas op de bodem kun je zien of deze vlak staat.
Ook de zijkanten meten kan maar scheef geschroefde achterzijde kan dit ook verzieken!
Jou vulplaatjes of mijn hardboard is hetzelfde, de plastic wiggen mogen niet van PVC zijn omdat die weg vloeien onder hoge druk.

Ik heb door zelf plaatsen en andere te helpen veel geleerd en geen enkel huis is precies vlak en waterpas!
Ik heb ook ervaring in brommende koelkasten en wandelende wasmachines die net niet 100% waterpas stonden!

Ik vraag me alleen af of deze meubel monteurs een waterpas hadden want in de meubels ontbreken deze vaak helaas.
De deuren recht hangen in scheve kast is vragen om problemen over enkele jaren, en deze kast zal de schuifdeur kunnen gaan klemmen door het zakken van de kasten!
Jou blokjes vind ik te klein, en daarom liever lange smalle stroken hardboard in diverse diktes!

Door goed plaatsen kan goedkope rotzooi van Leen Bakker of Kwantum langer mee gaan dan dure kasten die fout geplaatst worden!
Wel gebruik ik naast de spijkers of schroeven vaak lijm voor achterwand omdat ze dan steviger worden... maar nooit meer verhuisbaar dus ik vertel dit nadeel ook altijd!

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door midas50 »

Ok gaan we.
Denk je echt dat betonnen vloeren met de hand gevlakt worden?
Nee, hoogstens een klein stukje
Normale betonnen vloeren worden afgereid met een lat.
En dat je handen een slinger maken ?
Hoe kom je daarbij?
Houten vloeren hoeven helemaal niet vlakker te zijn als beton, dat is afhankelijk van de ondergrond waarop het bevestigd is.
Ook is het niet zo dat houten vloeren na verloop van tijd gaan doorbuigen.
Het kan wel maar dan is dat een constructie-probleem. zeker geen wet van Meden en Perzen.
Plavuizen zijn van steen en niet van beton.
Waterpas gebruik je allleen om de kast waterpas te krijgen niet om de vloer te controleren.

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door midas50 »

Vervolg.
Zijkanten meten?
Je hoeft niks te meten met een kast monteren.
Scheef geschroefde achterzijde is wel HET bewijs dat je niet kan klussen.
Mijn vulplaatjes en jouw hardbord plaatjes zijn niet hetzelfde : mijn vulplaatjes kunnen van plastic zijn, volgens jou kan dat niet omdat het plastic weg zou vloeien... ?? Hilarisch.
Geen enkel huis is waterpas ? Het clichee....
Als je maar elk hoekje opmeet in een huis vind je vast wel plaatsen die niet helemaal waterpas zijn. maar dat maakt niks uit voor de montage van een kast.
Dat jij je voorstelt als een soort waterpasdeskundige is ook niet relevant en maakt je alleen maar belachelijker.
En dat goedkope kasten ook stabiel kunnen staan was al gezegd.

stofzuigertje

Re: Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nee Midas...

Alleen PVC plaatjes die ook soms geleverd worden vloeien weg onder druk, kijk maar eens naar trekbeveiliging in snoer die soms erg platgedrukt de draden soms bloot legde omdat deze te hard aangedraaid waren.

Ik heb niets tegen plastic maar wel het goede soort.
En naast de rij is zijn er ook niet na het storten met schuurmachine vlak gemaakt worden!
U heeft dus blijkbaar geen ervaring met vloeren want er zijn meerdere methodes om een vloer te maken.

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door midas50 »

Vervolg 2
Deuren die rechthangen in een scheefstaande kast...?
Je bedoelt dat als de kast niet scheef was dat de deuren goed zaten....
Schuifdeuren kunnen gaan klemmen door het doorzakken van de kast ?
Waarom zou een kast doorzakken na langere tijd?
Je vraagt je af of de monteurs wel een waterpas bij zich hadden, waarom doe je dat niet dan aan lostlovey ?
Je vindt mijn blokjes te klein? Heb ik iets gezegd over de afmetingen van die blokjes ? Dacht het niet.
Als je schroeven gebruikt voor de achterwand is de kast juist wel demonteerbaar.
Getuigt van weinig technisch inzicht om te zeggen dat je de achterwand ook verlijmt.
Zo n dun achterwandje wordt daar echt niet sterker van

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door midas50 »

Vervolg 3
Trekbewegingen in een snoer zijn volgens jou het bewijs dat pvc plastic weg kan vloeien ?
Dan nog weer dat je iets te strak aandraait en daarom is plastic ongeschikt als vulplaatje.
Je hebt niks tegen plastic maar wel van het goeie soort ?
Welk soort?
En heb ik het over soorten plastic gehad?
''En naast de rij is zijn er ook niet na het het storten met schuurmachine vlak gemaakt worden"
Zeer krom Nederlands waarin je wil zeggen dat betonnen vloeren ook gevlinderd worden, dat wil zeggen, om ze nog iets vlakker maar vooral gladder te maken.
Maar daar heb ik volgens jou geen verstand van.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door lostlovey »

Ow jee :wink: .

Enfin even een update. Er is inmiddels een andere monteur geweest. Die heeft bevestigd dat de kast niet goed is geplaatst en een van de remmers moet worden vervangen.
De vloer is inderdaad niet waterpas en zoals gezegd, de monteurs hebben blijkbaar nooit een waterpas bij zich.
Deze tweede monteur vertelde dat hij er ook bij afdeling verkoop steeds op aandringt dat bij verkoop aangegeven moet worden bij de klant dat ze van te voren zelf de vloer controleren en als deze niet waterpas is, dit in orde te maken voor de kast komt. Tja, dat zou inderdaad slim zijn geweest. Nu weet ik het maar toen helaas niet.

De kast was nog steeds erg instabiel, ik heb dat nu maar zelf opgelost, zeer hightech maar niet heus. Heb een pak laminaat op de kast gelegd en met wiggetjes de boel vast gezet. Nu staat hij als een rots. Hopelijk hoeft het materiaal niet al te veel uit te zetten als de verwarming straks aanslaat maar dat zie ik dan wel weer. Ben het gewoon een beetje beu nu.

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door midas50 »

Beste lostlovey.

Bijna geen enkele vloer is 100% vlak en waterpas.
Heb al tig-kasten gemonteerd en eigenlijk is het zo simpel als wat.
Montage en de kast op zijn plaats zetten.
Dan kijk je waar de kast nog wiebelt en kun je eventueel met vulplaatjes de boel opvullen.
Mocht de kast niet helemaal waterpas staan dan is dat ook geen ramp.
Remember...
Een speling van bv 1 millimeter onder betekent dat de kast boven wel een centimeter kan wiebelen, het afstellen luistert dus nogal nauw.

Hopenlijk kun je wat met deze info.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Wat houdt "montage" in?

Ongelezen bericht door lostlovey »

Laatste update. Vrijdag is er weer een monteur geweest, de remmer is vervangen maar ik zie eerlijk gezegd geen verschil maar de deur wordt wel dicht getrokken. Jammer dat mijn dure kast niet helemaal perfect staat maar voor mij is het nu klaar, ben er nog steeds blij mee en niemand ziet de "foutjes".

De winkel heeft het verder wel ok afgehandeld denk ik. Ze hadden geen haast met het maken van de laatste afspraak maar ze belden uiteindelijk wel. De monteur was super, heeft echt zijn best gedaan en extra werk verricht.

Ben wel van plan nog met het CBW te gaan praten, ik vind namelijk dat de klant goed (in elk geval beter) moet worden voorgelicht bij aankoop van een zweefdeurkast. In elk geval erop wijzen dat de vloer waterpas moet zijn en dat men dat beter van te voren even checkt.

Gesloten