LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In lengte gespannen Spiraalbodem

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
adkoster
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2006 15:33

In lengte gespannen Spiraalbodem

Ongelezen bericht door adkoster »

Bestaan er nog bedbodems waarbij de spiraalveren in de LENGTErichting zijn gespannen ipv dwars?
Vroeger had ik een perfect bed met spiraal. Gewoon zo'n ouderwets ding uit de 50er jaren. Dat sliep stukken beter dan die harde lattenbodems van tegenwoordig.
Ik heb het internet al af zitten zoeken, maar kom zelfs bij merken als Auping en Avek alleen nog dwars gespannen spiralen tegen en die zijn net zo hard als die latten.
Het gaat mij wel om bedbodems die verstelbaar zijn, want ik kom nog wel logeerbedden tegen met spiralen die in de lengte zijn gespannen. Die zijn echter alleen helemaal plat te gebruiken.
Laatst gewijzigd door adkoster op 30 mei 2011 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolen
Berichten: 157
Lid geworden op: 31 aug 2010 14:13

Re: In lengte gespannen Spiraalbodem

Ongelezen bericht door Jolen »

Ik denk niet dat die dingen nog te krijgen zijn. Het voelt misschien lekker maar het "hangmateffect" is nou niet bepaald de gezondste slaaphouding. De boxspringbodem is de bodem die nu het meest "soepel" aanvoelt.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: In lengte gespannen Spiraalbodem

Ongelezen bericht door crazyme »

Vroeger was alles beter....

Behalve de bedbodems. Dwars gespannen is beter. Wil je zachter? Neem een boxspring.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: In lengte gespannen Spiraalbodem

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dwars gespannen is inderdaad beter, blijft langer op spanning staan dan in de lengte.
Inderdaad wat Crazyme al aangaf wil je zacht slapen kijk dan eens rond
voor een boxspring zou ik zeggen.

adkoster
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2006 15:33

Re: In lengte gespannen Spiraalbodem

Ongelezen bericht door adkoster »

Om te beginnen wil ik iedereen bedanken voor de reacties.

Ik geloof onmiddellijk dat een boxspring een redelijke vervanger zou kunnen zijn.
Alleen is zo'n ding wel vreselijk duur, onhandig en zwaar.
Dat hangmat effect was nou precies waar ik de voorkeur eigenlijk een beetje aan geef.
Mijn vrouw heeft (voor de grap) al gezegd dat ik maar een hangmat op moet gaan hangen in de slaapkamer.....

Ik heb nu een Lattoflexbodem, met daarop een soepele latexmatras, maar ik vind het niet ideaal.
Ik heb ook nog een poosje een pocketveringmatras met daarop als bovenlaag 7 cm NASAschuim (van dat Tempurspul) gehad, maar dat vond ik nog erger. Bloedheet en je kon jezelf amper omdraaien omdat je "vast" lag in dat Tempurspul. Die matras is naar de logeerkamer gegaan na nog geen half jaar. Ondanks dat hij best duur was.

Dat is dus de rede dat ik niet opnieuw een miskoop doe en terug denk aan hoe het vroeger was........
Niet alles is beter als vroeger, maar die oude (in lengte gespannen) spiraalbodems volgens mij juist wel.........

mn22
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2006 01:03

Re: In lengte gespannen Spiraalbodem

Ongelezen bericht door mn22 »

Het is niet zo vreemd dat er geen in lengte gespannen spiraalbodem te verkrijgen is die ook verstelbaar is. dat is technisch namelijk onmogelijk te maken.

Als het spiraal alleen aan het hoofd en voeteneind bevestigd is, en je beweegt een van deze omhoog, dan haal je de spanning van het spiraal af. Bovendien gaat het spiraal dan alleen slap tussen het hoofd en het voeteneind hangen en zit er geen vorm meer in de bodem. Je krijgt dan echt een hangmat.

Dit is de reden waarom een beweegbaar spiraal altijd dwarsgespannen is. De zijkanten van de bodem houden het spiraal in model.

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: In lengte gespannen Spiraalbodem

Ongelezen bericht door Rebellian »

Een boxspring hoeft niet duur te zijn, ga bij de Ikea even wat bedden proefliggen. Wij hebben ook bedden van de Ikea en die bevallen perfect, van hard tot zacht.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: In lengte gespannen Spiraalbodem

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij hebben ze bij de Ikea geen verstelbare boxsprings. Die heb ik vooralsnog alleen in het duurdere segment gezien.

Maar ik denk dat het probleem van TS er vooral in zit dat hij wil dat de 'zachtheid' vooral ook uit de bodem komt, terwijl je volgens mij beter de energie zou kunnen steken in het zoeken van een extra zacht matras en die desnoods op een 'standaard' bodem zou kunnen leggen.

adkoster
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2006 15:33

Re: In lengte gespannen Spiraalbodem

Ongelezen bericht door adkoster »

Een beetje late reactie op hetgeen mn22 zegt.
Je hebt volkomen gelijk dat een uitsluitend in de lengte gespannen spiraal natuurlijk niet verstelbaar kan zijn.
Ik vergat er inderdaad bij te zetten dat ik op de plaatsen waar de scharnieren zitten, wel een dwarse verbinding verwacht. Anders krijg je een soort zitzak. Niet eens een hangmat denk ik.

De andere twee reacties geven nu precies aan wat ik NIET wil.
Ik wil niet IN de matras zakken. Ik wil dat ik OP de matras kan liggen, terwijl die wel in zijn geheel buigt.
Als ik dit opschrijf en teruglees, komt dat wel heel erg zwart/wit over en dat bedoel ik ook weer niet.
Schouders en heupen moeten natuurlijk niet op een soort plank liggen.
Maar het gaat me er dus om dat ik niet een echt zachte matras zoek, maar dat ik wel die doorbuiging zou willen.

Overigens iedereen bedankt voor het meedenken.
Wie weet heeft iemand toch nog een idee dat mij beter past.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: In lengte gespannen Spiraalbodem

Ongelezen bericht door kweenie »

adkoster schreef:Ik vergat er inderdaad bij te zetten dat ik op de plaatsen waar de scharnieren zitten, wel een dwarse verbinding verwacht.
Dan heb je op dat punt een keiharde balk die je ook door het matras heen voelt. Dat werkt dus niet.

adkoster
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 dec 2006 15:33

Re: In lengte gespannen Spiraalbodem

Ongelezen bericht door adkoster »

Nee, ik bedoel absoluut geen harde balk, maar een nog enigszins verende verbinding met de zijkant.
Dus dat de spiraalveren op die plaatsen een klein beetje dwarsgespannen zijn, maar dan niet echt strak gespannen.

Gesloten