LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Patiënten willen medische gegevens zien

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door kweenie »

Har06 schreef:Uiteraard wil ik dezelfde gegevens inzien als de medici, mijn lijf mijn dossier
Daar ben ik het totaal niet mee eens. Je medisch dossier bevat namelijk niet alleen informatie over jezelf, maar kan ook -vertrouwelijke- informatie van anderen bevatten. En gegevens die niet altijd zomaar 'tussen neus en lippen door' even aan de patiënt moet worden verteld.

Simpel voorbeeld, dat vaker voorkomt dan je denkt, is als er een donor nodig is en uit onderzoek blijkt dat de vader niet de vader is of de broer niet de broer. Als zoiets door de ouders of door de moeder bewust niet of nog niet verteld is, dan kun je het hele gezin nog een grotere schok geven dan ze vanwege de ziekte misschien al hebben. Om nog maar te zwijgen van bijvoorbeeld de situatie dat een van de familieleden een ziekte (bv aids) heeft en daarom niet in aanmerking komt.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door Har06 »

kweenie schreef:
Har06 schreef:Uiteraard wil ik dezelfde gegevens inzien als de medici, mijn lijf mijn dossier
Daar ben ik het totaal niet mee eens. Je medisch dossier bevat namelijk niet alleen informatie over jezelf, maar kan ook -vertrouwelijke- informatie van anderen bevatten. En gegevens die niet altijd zomaar 'tussen neus en lippen door' even aan de patiënt moet worden verteld.

Simpel voorbeeld, dat vaker voorkomt dan je denkt, is als er een donor nodig is en uit onderzoek blijkt dat de vader niet de vader is of de broer niet de broer. Als zoiets door de ouders of door de moeder bewust niet of nog niet verteld is, dan kun je het hele gezin nog een grotere schok geven dan ze vanwege de ziekte misschien al hebben. Om nog maar te zwijgen van bijvoorbeeld de situatie dat een van de familieleden een ziekte (bv aids) heeft en daarom niet in aanmerking komt.
Kweenie :lol: : mijn dossier is totaal prive, er staat niets in over broers ooms tantes zussen etc etc, er staat wel iets in over het hebben van kinderen :mrgreen:

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door Dirkie »

Bruce Waynebeau schreef:Ook ik wil mijn gegevens zien.
Tegenwoordig verlangen Huisartsen dat jij aan je huidige Huisarts doorgeeft bij verhuizing naar een andere gemeente, wie jouw nieuwe Huisarts is, zodat jouw huidige Huisarts jouw gegevens naar jouw nieuwe Huisarts door kan sturen.

Wel ik woon ergens in Nederland en zodra ik naar gemeente X ga verhuizen, deel ik mijn oude Huisarts mee dat hij de Heilige Kruis na krijgt van mij en hij krijgt echt niet de gegevens van mijn nieuwe Huisarts.

Ik wil bij vertrek naar gemeente X mijn Patiëntendossier in handen hebben, krijg ik niet, dus ik sleep mijn huidige Huisarts voor de Rechter.
Dat kan als jouw Huisarts van de hele oude stempel is en nog papieren kaarten en een pen gebruikt om jouw dossier bij te houden. Bij alle andere gaat dit electronisch en kunnen zij alles naar de nieuwe Huisarts sturen. Of verwacht je dat je Huisarts een papieren uitdraai maakt, die jij meeneemt naar je nieuwe Huisarts zodat hij/zij deze kan overtikken en hier en daar tikfoutjes kan maken ten koste van jouw gezondheid.
[Offtopic-deel verwijderd door Moderator]

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic berichten verwijderd.

cocinero2007
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 nov 2007 16:10

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door cocinero2007 »

Kijk even op nationaalzorgfonds.nl

Gesloten