Radar

toggle menu

Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.

RE: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

door hänschen klein » 18 mei 2017 16:35

Overigens hebben de groningse artsen niet vastgesteld waardoor de ongelukken met e-bikes toenemen. Dus worden hier sowieso appels met stoeptegels vergeleken. Ik werd ooit stilstaand! (niet actief aan het verkeer deelnemed) met een e-bike in de hand door een flitsende wielrenner omvergereden ... en sta nu in de statistieken als een met e-bike gerelateerd verkeersongeval?
hänschen klein

door lijfrente » 18 mei 2017 17:15

hänschen klein schreef:Overigens hebben de groningse artsen niet vastgesteld waardoor de ongelukken met e-bikes toenemen. Dus worden hier sowieso appels met stoeptegels vergeleken. Ik werd ooit stilstaand! (niet actief aan het verkeer deelnemed) met een e-bike in de hand door een flitsende wielrenner omvergereden ... en sta nu in de statistieken als een met e-bike gerelateerd verkeersongeval?

De vraag is , had je een helm op? :lol:

Want dat is de vraagstelling van het topic.
lijfrente

door Miepje1 » 18 mei 2017 19:39

Van mijn lang zal ze leven ga ik niet zo'n oerlelijk stuk plastic opzetten op de fiets. Als je nou voor gek wil rijden... Dan zet ik mijn motorhelm wel op ;-)
Miepje1

door harkja » 18 mei 2017 19:56

Onze buurvrouw heeft altijd een helm op als zij gaat wandelen met de rollator !
harkja

door lijfrente » 18 mei 2017 20:03

Miepje1 schreef:Van mijn lang zal ze leven ga ik niet zo'n oerlelijk stuk plastic opzetten op de fiets. Als je nou voor gek wil rijden... Dan zet ik mijn motorhelm wel op ;-)

Ik denk, dat je ook de motorhelm mag opzetten op de E-bike.
lijfrente

door scontra » 18 mei 2017 22:04

Miepje1 schreef:Van mijn lang zal ze leven ga ik niet zo'n oerlelijk stuk plastic opzetten op de fiets. Als je nou voor gek wil rijden... Dan zet ik mijn motorhelm wel op ;-)

Maar bij die motorhelm hoort wel zo'n hele lange zwarte leren jas, niet vergeten dus. ;-)
scontra

door John van Drongelen » 18 mei 2017 22:32

Dit is een moeilijk onderwerp!
Ik heb zelf een paar weken met een dame op een revalidatiecentrum gelegen,die met haar hoofd op een stoeprand was gevallen met de fiets.
Gelukkig is ze goed hersteld,maar ik heb mij altijd afgevraagd of zij met een fietshelm geen letsel had opgelopen.
Het ging trouwens om een normale fiets.

De overheid moet hierover beslissen,desnoods met een referendum.
John van Drongelen

door kuklos » 18 mei 2017 22:36

John van Drongelen schreef:De overheid moet hierover beslissen,desnoods met een referendum.

Ja, precies wat we nodig hebben. Nog meer betutteling vanuit de overheid en nog meer referenda. Vooral voor zo'n belangrijk onderwerp. :roll:
kuklos

door Moneyman » 18 mei 2017 22:38

John, je diskwalificeert jezelf volkomen...
Moneyman

door breien » 18 mei 2017 22:41

Op dit moment mag iedereen voor zichzelf beslissen of het wel of geen helm op een fiets wil dragen. Waarom moet de overheid, desnoods met een referendum beslissen of ik een helm op de fiets mag dragen?
breien

door Costnix » 18 mei 2017 23:19

[quote="Ridder777"]ik denk dat het het beste is om alle mensen in het verkeer een helm te laten dragen ook voetgangers.[/quote]
Daar valt zeker wat voor te zeggen.
Ik heb drie keer een hersenschudding opgelopen in mijn leven en in geen van de drie gevallen zat ik op/in een voertuig.
Costnix

door Moneyman » 19 mei 2017 07:59

Costnix schreef:
Ridder777 schreef:ik denk dat het het beste is om alle mensen in het verkeer een helm te laten dragen ook voetgangers.

Daar valt zeker wat voor te zeggen.
Ik heb drie keer een hersenschudding opgelopen in mijn leven en in geen van de drie gevallen zat ik op/in een voertuig.

Eens. Ik moet maar met een helm op gaan zwemmen. Want de enige keer dat ik een hersenschudding opliep en afgevoerd werd, was toen ik als jochie in het zwembad rondrende en tegen een betonnen pilaar aanrende... :oops:
Moneyman

door bprosman » 19 mei 2017 11:28

als dat waar is, zijn we echt helemaal aan het doorslaan
Waar is de tijd gebleven dat je als kind regelmatig met "een gat in je kop" , of een gebroken arm/sleutelbeen thuiskwam en dat het dan gewoon stoer was om de hechtingen in je hoofd of je gips op school te laten zien. Ben nogal eens van mn fietsje gestuiterd met mn hoofd op de stoep of uit een boom gepleurd.
Kinderen mogen ook wel eens wat weerbaarder worden , hup sleutel om de nek, op de fiets en niet dat bakfietswegbrengwatjesgedoe !. :mrgreen:
bprosman

door hänschen klein » 19 mei 2017 11:37

bprosman schreef:
als dat waar is, zijn we echt helemaal aan het doorslaan
Waar is de tijd gebleven dat je als kind regelmatig met "een gat in je kop" , of een gebroken arm/sleutelbeen thuiskwam en dat het dan gewoon stoer was om de hechtingen in je hoofd of je gips op school te laten zien. Ben nogal eens van mn fietsje gestuiterd met mn hoofd op de stoep of uit een boom gepleurd.
Kinderen mogen ook wel eens wat weerbaarder worden , hup sleutel om de nek, op de fiets en niet dat bakfietswegbrengwatjesgedoe !. :mrgreen:

In principe heeft u gelijk, we pamperen teveel, maar ... intussen is het verkeer wèl iets intensiever en rijden er steeds meer hufters op de weg!
hänschen klein

door bprosman » 19 mei 2017 11:43

intussen is het verkeer wèl iets intensiever en rijden er steeds meer hufters op de weg!

Het komt ook van 2 kanten, de laatste keer dat ik een kind (of zelfs een begeleidendeouder) een hand uit heb zien steken om richting aan te geven kan ik me niet meer herinneren. Stoppen voor een rood stoplicht als fietser is ook "Not done" tegenwoordig. De schooljeugd is meer met zn mobiel bezig dan met fietsen (laten we dat om te beginnen eens gaan verbieden).
Verder ben ik er van overtuigd dat pamperen en bescherming ook een soort van "luiheid" teweeg gaat brengen.
bprosman

door breien » 19 mei 2017 12:25

Het verkeer is vergeleken met vroeger wel veiliger geworden. In 1970 waren in Nederland 3000 verkeersdoden en in 2015 waren er 621 verkeersdoden. (bron Wikipedia). Het verkeeris veiliger geworden, ondanks de zogenaamde huftergheid van de moderne verkeersdeelnemer.
Volgens de website van VVN waren er in 2015 185 verkeersdoden met de fiets. Het aantal verkeersdoden als voetganger volgens VVN in 2015 was 57.
breien

door Snoodaard » 19 mei 2017 16:31

John van Drongelen schreef:Gelukkig is ze goed hersteld

Ja, zij wel...
Snoodaard

door John van Drongelen » 20 mei 2017 00:01

Met mijn 1e bromscooter heb ik een frontale botsing gehad met een auto,die wegreed vanuit een parkeerplaats aan de rechterkant van de rijbaan.
Gelukkig droeg ik een helm!

De e-bikes rijden behoorlijk snel:vooral als ik kijk naar de pizzakoeriers,die nogal haast hebben.
Een e-bike rijbewijs is misschien een optie.
John van Drongelen

door harkja » 20 mei 2017 01:11

Er zijn ook mensen die worden geboren met de helm op.

https://babyblog.nl/prachtige-fotos-van ... e-helm-op/
harkja

door John van Drongelen » 20 mei 2017 02:09

Ik vraag mij af waarom er versnellingen op een e-bike zitten.
Ik reed laatst achter een omaatje met een e-bike en zij reed zo'n 40 km/uur.

Die speed e-bikes rijden soms harder dan mijn brommer!
John van Drongelen

VorigeVolgende
Sorteer op

Keer terug naar Consumentennieuws