LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stel je vraag over e-readers!

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door Radar »

Waar moet je op letten als je een e-reader koopt? Wat is eigenlijk het verschil tussen een e-reader en een tablet? Kun je tweedehands e-books kopen? Radar spreekt vandaag - 28 juli - vanaf 14:30 uur in een livestream met techexpert Sander van der Heide.

De livestream is donderdag 28 juli vanaf 14.30 uur te volgen via de Facebookpagina van Radar. Je kunt nu alvast je vraag insturen voor Sander. Reageer in een bericht hieronder!

Mucha

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Jacobus4511
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2016 19:50

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door Jacobus4511 »

Is het ook mogelijk om een tablet als e-reader te gebruiken en hoe kan dat dan?

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door Redfloor »

Sinds ik zes jaar geleden mijn eerste ereader kocht heb ik nooit meer een papieren boek gelezen. Zo veel prettiger dan een gewoon boek. Ik kan nu lezen 'zonder handen', een dik boek in bed is geen probleem meer (geen kramp / tochtgat) en als ik op reis ga heb ik altijd genoeg boeken mee. Bovendien is de mijne, een Kobo Aura H20) waterdicht en kan ik in bad lezen (of een glas wijn eroverheen kieperen) én door de verlichting heeft mijn vriend geen last ervan als ik in bed tot diep in de nacht doorlees. Oh en aanschaffen van boeken is ook een eitje. Als ik een recensie lees van een boek koop ik het via Bol.com en staat het direct, zonder kabeltjes of gedoe, op mijn ereader.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Mucha schreef:E books zijn niet mijn ding. Er gaat toch niets boven het gevoel van papier in mijn vingers bij het omslaan van de pagina. De geur van een vers boek. En het gewicht ervan. Bovendien heeft een dik, ingebonden boek met een mooie harde kaft wel iets. Zo'n plastic, plat geval in je handen is gewoon niet hetzelfde.
Bovendien, als mijn boek valt zitten er in het ergste geval wat ezelsoren aan. Een e-reader of tablet is dan vaak rijp voor reparatie of de vuilnisbak.
Het draagt ook zo lekker, een stapel boeken als je op vakantie gaat...

Mucha

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik lees 80% van de tijd op mijn Sony ereader, maar de echt mooie boeken heb ik daarnaast ook fysiek. Gewoon, omdat een boek een boek hoort te zijn :wink:

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Deze maand mijn 2e e-reader gekocht. Na ruim 4 jaar een Sony nu een Kobo. Ideaal! Ik riep altijd dat een e-reader niets voor mij was maar was in no-time om. Heerlijk op vakantie, maar 1 boek boek ipv 6 in der koffer. Altijd keuze genoeg onderweg. En via Bol.com staan de boeken direct op de Kobo. Op de computer heb ik Calibre, ook hieruit kan ik snel en makkelijk boeken uploaden. Alleen wil ik nog weten hoe het werkt met e-books uit de bibliotheek lenen. Leen je die voor bepaalde tijd en ben je ze dan weer kwijt? Hoe werkt dat?

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door Redfloor »

gerda1956 schreef:Alleen wil ik nog weten hoe het werkt met e-books uit de bibliotheek lenen. Leen je die voor bepaalde tijd en ben je ze dan weer kwijt? Hoe werkt dat?
Precies! Na 3 weken krijg je het bericht 'kan dit bestand niet openen'. Als je het dan online verlengt kan je het weer openen. Erg handig. Het assortiment is nog niet zo uitgebreid, maar het wordt steeds beter!

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door Har06 »

Redfloor schreef:
gerda1956 schreef:Alleen wil ik nog weten hoe het werkt met e-books uit de bibliotheek lenen. Leen je die voor bepaalde tijd en ben je ze dan weer kwijt? Hoe werkt dat?
Precies! Na 3 weken krijg je het bericht 'kan dit bestand niet openen'. Als je het dan online verlengt kan je het weer openen. Erg handig. Het assortiment is nog niet zo uitgebreid, maar het wordt steeds beter!
de zg bieb e books zijn knap waardeloos en zijn niet te plaatsen op de e reader.
geen wonder dat de bibliotheken een verouderde instelling is en klauwen veel geld kost.

een tablet is geen e reader, je kuntb op een tablet wel e books lezen als je in de schaduw blijft zitten.

Ik loop af en toe wel eens bij een bieb of boekhandel binnen, het ruiken van papier is een vreemde gewoonte zoiets als aan sigaret ruiken of een borrel.

Waarom zijn er zoveel illegale e books in omloop ?

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door gerda1956 »

@ Redfloor en Har06, bedankt!

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:Het nadeel van een e-reader is toch wel dat er in de boekenkast geen boeken meer staan. De boeken die ik de laatste tijd heb gekocht staan vooral leuk in de boekenkast. De inhoud is beduidend minder leuk (spannend, boeiend).
Een goedgevulde boekenkast staat mooi in de woonkamer.
Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Ik hen een ereader en een goed gevulde boekenkast.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jacobus4511 schreef:Is het ook mogelijk om een tablet als e-reader te gebruiken en hoe kan dat dan?
Technisch is het prima mogelijk om een tablet als e-reader te gebruiken. Dit noemen we een softwarematige e-reader. De software om ebooks te lezen is voor vele platformen beschikbaar. Het nadeel van een tablet is het gewicht, je moet het toch steeds in je houden, en de beperkte accuduur tov een hardware matige e-reader. Het voordeel is dat je met een tablet veel meer kan, een (groter) kleurenscherm hebt, meer geheugen, etc.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het grootste nadeel van de tablet is dat diens scherm niet ontworpen is om langdurig van te lezen. Lezen van een tablet is vele malen vermoeiender dan lezen van een ereader, waarbij immers geen verschil met gewoon papier zichtbaar is.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door olaf79 »

Tsja wat is langdurig. Een witte achtergrond met zwarte letters kan een tablet in hoge resolutie prima genereren. Het is wel een groot voordeel om (op vakantie) niet een tablet en een e-reader mee te hoeven slepen.

Wanneer komt de tablet met ingebouwde e-reader? Zou ideale combi zijn.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door Moneyman »

olaf79 schreef:Tsja wat is langdurig. Een witte achtergrond met zwarte letters kan een tablet in hoge resolutie prima genereren. Het is wel een groot voordeel om (op vakantie) niet een tablet en een e-reader mee te hoeven slepen.

Wanneer komt de tablet met ingebouwde e-reader? Zou ideale combi zijn.
Die komt niet :) omdat de achterliggende technieken mbt het scherm totaal anders zijn. En dat is ook meteen de reden dat een ereader veel lekkerder leest dan een tablet. Die witte achtergrond met zwarte letter in hoge resolutie zijn juist onderdeel van het "probleem" van de tablet. Een ereader heeft een gebroken witte achtergrond, en de letters zijn juist niet haarscherp. Iets softere letters lezen veel relaxer voor het oog dan haarscherpe letters.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door ciske »

Mucha schreef:E books zijn niet mijn ding. Er gaat toch niets boven het gevoel van papier in mijn vingers bij het omslaan van de pagina. De geur van een vers boek. En het gewicht ervan. Bovendien heeft een dik, ingebonden boek met een mooie harde kaft wel iets. Zo'n plastic, plat geval in je handen is gewoon niet hetzelfde.
Bovendien, als mijn boek valt zitten er in het ergste geval wat ezelsoren aan. Een e-reader of tablet is dan vaak rijp voor reparatie of de vuilnisbak.

Mijn idee, geef mij ook maar een gewoon boek.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door moederslink »

breien schreef:Het een sluit het ander niet uit. Ik lees de boeken toch niet uit omdat ze slecht zijn . De kaften zijn wel mooi in de boekenkast. Dat is een voordeel van echte papieren boeken.
Het voordeel van een e-reader is wel dat een boek illegaal downloaden makkelijker schijnt te zijn dan een echt boek stelen uit de boekhandel.
Ik geef toe. Dit is off-topic.
breien schreef:Het nadeel van een e-reader is toch wel dat er in de boekenkast geen boeken meer staan. De boeken die ik de laatste tijd heb gekocht staan vooral leuk in de boekenkast . De inhoud is beduidend minder leuk (spannend, boeiend).
Een goedgevulde boekenkast staat mooi in de woonkamer.
* nou heb ik wel even een grijns op mijn gezicht: :D dus u heeft ( en koopt ) slechte__minder leuke_ minder boeiende en minder spannende boeken omdat de kaften zo leuk staan in uw goedgevulde boekenkast... grappig en een klein plaagstootje...kunt u wel hebben, toch? :wink:

ciske schreef:
Mucha schreef:E books zijn niet mijn ding. Er gaat toch niets boven het gevoel van papier in mijn vingers bij het omslaan van de pagina. De geur van een vers boek. En het gewicht ervan. Bovendien heeft een dik, ingebonden boek met een mooie harde kaft wel iets. Zo'n plastic, plat geval in je handen is gewoon niet hetzelfde.
Bovendien, als mijn boek valt zitten er in het ergste geval wat ezelsoren aan. Een e-reader of tablet is dan vaak rijp voor reparatie of de vuilnisbak.
Mijn idee, geef mij ook maar een gewoon boek.
Ik ook hoor , gewoon een fijn echt boek , met ezelsoren en een lekkere geur. Ik heb een 3 m lange goed gevulde boekenkast met goeie literatuur, al jaren en ik koop ook nog steeds goeie boeken.
Idem met foto.s_____ ik plak graag- fysieke- foto.s in een album i.p.v alles maar op de pc knallen en laten staan :wink:

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door Har06 »

moederslink schreef:
breien schreef:Het een sluit het ander niet uit. Ik lees de boeken toch niet uit omdat ze slecht zijn . De kaften zijn wel mooi in de boekenkast. Dat is een voordeel van echte papieren boeken.
Het voordeel van een e-reader is wel dat een boek illegaal downloaden makkelijker schijnt te zijn dan een echt boek stelen uit de boekhandel.
Ik geef toe. Dit is off-topic.
breien schreef:Het nadeel van een e-reader is toch wel dat er in de boekenkast geen boeken meer staan. De boeken die ik de laatste tijd heb gekocht staan vooral leuk in de boekenkast . De inhoud is beduidend minder leuk (spannend, boeiend).
Een goedgevulde boekenkast staat mooi in de woonkamer.
* nou heb ik wel even een grijns op mijn gezicht: :D dus u heeft ( en koopt ) slechte__minder leuke_ minder boeiende en minder spannende boeken omdat de kaften zo leuk staan in uw goedgevulde boekenkast... grappig en een klein plaagstootje...kunt u wel hebben, toch? :wink:

ciske schreef:
Mucha schreef:E books zijn niet mijn ding. Er gaat toch niets boven het gevoel van papier in mijn vingers bij het omslaan van de pagina. De geur van een vers boek. En het gewicht ervan. Bovendien heeft een dik, ingebonden boek met een mooie harde kaft wel iets. Zo'n plastic, plat geval in je handen is gewoon niet hetzelfde.
Bovendien, als mijn boek valt zitten er in het ergste geval wat ezelsoren aan. Een e-reader of tablet is dan vaak rijp voor reparatie of de vuilnisbak.
Mijn idee, geef mij ook maar een gewoon boek.[/quote]
Ik ook hoor , gewoon een fijn echt boek , met ezelsoren en een lekkere geur. Ik heb een 3 m lange goed gevulde boekenkast met goeie literatuur, al jaren en ik koop ook nog steeds goeie boeken.
Idem met foto.s_____ ik plak graag- fysieke- foto.s in een album i.p.v alles maar op de pc knallen en laten staan :wink:
wat ben ik blij dat ik mijn ouderwetse boekenkast in een werkkamer heb staan, ik zie zelden nog bij mensen boekenkasten staan met nep kaften :lol: .

een gewoon boek is nostalgisch en verouderd, er worden steeds meer e boeken gekocht dan het gedrukte boek ( 40-60 %), reken het gewicht van 5 boeken uit in je vlieg tuigkoffer

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Stel je vraag over e-readers!

Ongelezen bericht door ciske »

Har06 schreef:
.

een gewoon boek is nostalgisch en verouderd, er worden steeds meer e boeken gekocht dan het gedrukte boek ( 40-60 %), reken het gewicht van 5 boeken uit in je vlieg tuigkoffer

So what??? Moet iemand dan gedwongen worden om een e boek te nemen? Dan maar ouderwets, hier staat in de huiskamer een boekenkast, boeit mij niet wat jij er van vindt.

Gesloten