LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Is dit bij alle e-bikes zo?
Ik heb vroeger wel eens op zo'n Chinese e-bike gereden,maar dat was een gammel ding.

Heeft iemand nog een verklaring waarom er versnellingen op zitten?
Het gaat toch om de ondersteuning vanuit het wegrijden?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door Moneyman »

John van Drongelen schreef:Het gaat toch om de ondersteuning vanuit het wegrijden?
Het is geen wegrijdondersteuning, maar trapondersteuning...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door bprosman »

Neen. Boven de 25km/h heb je ineens een hele, hele zware fiets die ook nog eens heel zwaar trapt omdat de motor tegenwerkt. Probeer het maar eens.
gemist
De gerenommeerde merken wel maar er zijn ook genoeg fietsen waarbij dit uitgeschakeld is of uitgeschakeld kan worden.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door langste adem »

Helmplicht hoeft voor mij niet. Ikzelf rijd scooter, maar ik heb bewust gekozen voor een snorscooter omdat ik daarmee geen helm op hoef. Hoe onverstandig ook. Ik zie het als een stukje eigen verantwoording als ik geen helm draag, en ik breng er anderen ook niet mee in gevaar. Alleen maar mezelf. Ik vind het gewoon fijner rijden zonder helm.

Ik zit niet te wachten op nog meer betutteling door de overheid. Dan zou je net zo goed ook gewone fietsers kunnen verplichten een helm te dragen. Voor die categorie is het namelijk ook veiliger als ze ten val komen en een helm dragen. En voetgangers ook, want er kan weleens iets op hun hoofd vallen tijdens het wandelen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door scontra »

John van Drongelen schreef:Heeft iemand nog een verklaring waarom er versnellingen op zitten?
Het gaat toch om de ondersteuning vanuit het wegrijden?

@john ......,

U bent blijkbaar geen fietser.
Er bestaat een duidelijk verschil tussen een e.bike en een fiets met trapondersteuning, maar worden alle fietsen met het e.o.a. hulpje op één hoop gegooid.
Een fiets met trapondersteuning is eigenlijk een gewone fiets met versnellingen, maar geeft bij het trappen in het gehele bereik een lichte ondersteuning , net zoals met "windje mee" fietsten, het is dus voor de fietser gewoon iets makkelijker trappen.
Bij het bereiken van 25 km/h en daar moet je op een gewone fiets toch aardig voor doortrappen, wordt de ondersteuning uitgeschakeld en rijdt de fiets als een gewone fiets zonder ondersteuning. Zakt de snelheid af dan komt het traphulpje weer in actie.

Voor het gebruik van een "Speedbike" gelden overigens de zelfde regels als voor een brommert

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door angel1978 »

langste adem schreef:Helmplicht hoeft voor mij niet. Ikzelf rijd scooter, maar ik heb bewust gekozen voor een snorscooter omdat ik daarmee geen helm op hoef. Hoe onverstandig ook. Ik zie het als een stukje eigen verantwoording als ik geen helm draag, en ik breng er anderen ook niet mee in gevaar. Alleen maar mezelf. Ik vind het gewoon fijner rijden zonder helm.

Ik zit niet te wachten op nog meer betutteling door de overheid. Dan zou je net zo goed ook gewone fietsers kunnen verplichten een helm te dragen. Voor die categorie is het namelijk ook veiliger als ze ten val komen en een helm dragen. En voetgangers ook, want er kan weleens iets op hun hoofd vallen tijdens het wandelen.
Heel onverstandig en wat mij betreft mag het verplicht worden.
Diezelfde discussie hebben we toch ook niet meer over de gordel? Ondanks dat je daar alleen jezelf mee hebt en het dus in principe eigen verantwoording is? En ja, dat geldt dan ook voor gewone fietsers, in ieder geval voor kinderen.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door lijfrente »

angel1978 schreef:
langste adem schreef:Helmplicht hoeft voor mij niet. Ikzelf rijd scooter, maar ik heb bewust gekozen voor een snorscooter omdat ik daarmee geen helm op hoef. Hoe onverstandig ook. Ik zie het als een stukje eigen verantwoording als ik geen helm draag, en ik breng er anderen ook niet mee in gevaar. Alleen maar mezelf. Ik vind het gewoon fijner rijden zonder helm.

Ik zit niet te wachten op nog meer betutteling door de overheid. Dan zou je net zo goed ook gewone fietsers kunnen verplichten een helm te dragen. Voor die categorie is het namelijk ook veiliger als ze ten val komen en een helm dragen. En voetgangers ook, want er kan weleens iets op hun hoofd vallen tijdens het wandelen.
Heel onverstandig en wat mij betreft mag het verplicht worden.
Diezelfde discussie hebben we toch ook niet meer over de gordel? Ondanks dat je daar alleen jezelf mee hebt en het dus in principe eigen verantwoording is? En ja, dat geldt dan ook voor gewone fietsers, in ieder geval voor kinderen.

Daar gaan we weer om een nieuw plicht in te voeren.

Het is van het zotte, er zijn zoveel betuttelingen van de overheid ingevoerd, waar helemaal geen handhaving op is.

Dus bespaar ons van de volgende overheidsdienst. :mrgreen:

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Verplicht een helm dragen op e-bikes?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

harkja schreef:Er zijn ook mensen die worden geboren met de helm op.

https://babyblog.nl/prachtige-fotos-van ... e-helm-op/
Ik moest denken aan Derk met de helm (van Bartje). Dan heb je bijzondere gaven. Wellicht dat sommige mensen daarom juist gráág een helm dragen.

http://www.abedeverteller.nl/met-de-helm-op-geboren/

Gesloten