LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door Radar »

In steeds meer Nederlandse gemeentes moeten burgers zelf regenwater opvangen. Sinds gemeentes in 2009 de mogelijkheid kregen burgers te verplichten op eigen terrein hemelwater op te vangen, hebben al ruim veertig gemeentes regels hierover ingevoerd.

Burgers mogen zelf bepalen hoe het regenwater wordt opvangen, dat kan via ondergrondse bassins, verlaagde gazons of tuinen met weinig tegels. In de toekomst zal het aantal gemeentes dat hier regels over opstelt, alleen maar verder stijgen zegt Rioned, de koepelorganisatie van stedelijk waterbeheer en riolering in Nederland woensdag.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van woensdag 19 juli

Vind jij dat het opvangen van regenwater eigen verantwoordelijkheid is of die van de gemeente?

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door malaga »

Tuinen enz. Die verhaard zijn, maken gebruik van de riolering,dus het regenwater gaat in deze, waar je voor moet betalen.

Regenwater gaat in een tuin de grond in, zoals het bedoeld is.

Dus onderhouds vrije tuin , is in vervolg met kosten verbonden.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door renewouters »

breien schreef:Hoe kan ik op mijn betegelde balkon nu regenwater opvangen? Ik heb wel potten met planten staan op het onoverdekte gedeelte van het balkon, misschien is dat oldoende.
Er loopt ongetwijfeld een regenpijp naar beneden bij het appartementsgebouw. Onderaan kan je een opvanginstallatie neerzetten

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door gosewijn »

betegelde balkon nu regenwater opvangen?

Kunstgras opleggen ,plantjes er op , probleem opgelost. :D :D

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

breien schreef:Hoe kan ik op mijn betegelde balkon nu regenwater opvangen? Ik heb wel potten met planten staan op het onoverdekte gedeelte van het balkon, misschien is dat oldoende.
Ik denk niet dat dit in zoverre jouw probleem is. Je balkon zal niet onder water staan. Het gaat in deze dus om de grond rond bebouwing en die zal eigendom zijn van de verhuurder of vve.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door Statler »

Als oud riool-inspecteur (met zijn diploma van Rioned) weet ik uit ervaring dat tegen een hoosbui geen enkel riool in Nederland bestand is. Dit lijkt me meer een verkapte vorm van lastenverzwaring.
Ook stel dhr Gastkemper dat huishoudens dit dan zelf maar moeten opvangen.....en een regenton is dan geen oplossing.... Waar moet een huishouden dan duizenden liters water zolang wegzetten..... in de slaapkamer??? en wanneer mag dit dan weer worden afgevoerd ??

Door verandering van het weerpatroon blijft dit voorkomen en moet je roeien met de riemen die je hebt in de situatie.
En de ene gemeente gaat daar beter mee om dan de andere, als je in een gemeente woont die nimmer wat aan hun rioolstelsel hebben gedaan heb je pech.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door Brahms »

Dus willen ze nu dat wij al onze regenpijpen onderaan doorzagen en het water vrolijk de tuin in laten lopen ipv. het naar het riool af te voeren ?
Grappig, zit wel eens oude prenten en foto's te bekijken van dorpen en steden rond 1850 en later. Ook toen werd het water geloosd op straten, stoepen en tuinen.

Gut gut, wat gaat de ontwikkeling er op vooruit !

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door witte angora »

Statler schreef:Als oud riool-inspecteur (met zijn diploma van Rioned) weet ik uit ervaring dat tegen een hoosbui geen enkel riool in Nederland bestand is.
Dat klopt. Het is dan ook al een aantal jaren dat verschillende gemeenten bezig zijn om ook binnen woonwijken, waar het mogelijk is, een soort overloopgebieden te creëren. Dus een plek waar het regenwater zich kan verzamelen. Dat zou het riool voor een deel kunnen ontlasten.

Regenwater in een ton opslaan heeft geen nut. Dat gaat maar om enkele tientallen liters per ton. Dan moeten hele wijken behoorlijk wat regentonnen hebben staan wil het enig effect hebben.

Grote lappen bestrating kan inderdaad verhinderen dat het regenwater vrij de grond in kan zakken. Maar dat is eigenlijk ook geen oplossing. Het water zakt de grond in, het grondwaterpeil stijgt, en uiteindelijk zakt het weer doordat alles naar sloten en alles loopt. De sloten zullen het uiteindelijk af moeten voeren. Terwijl, als alles dicht gestraat is, alles direct in de sloot uit komt. Maar als je echt iets aan de bestrating wilt doen, dan zullen gemeenten al het asfalt in de wijken moeten vervangen door klinkers. Immers, tussen de kieren kan het water wegdruppelen, wat bij asfalt niet zo makkelijk kan. Dus ik denk eigenlijk dat er vooral bij gemeenten nog wel wat werk is. Die een of twee vierkante meter meer of minder in de voortuin van ome Tinus en tante Sjaan maakt echt het verschil niet.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door 16again »

Statler schreef:Als oud riool-inspecteur (met zijn diploma van Rioned) weet ik uit ervaring dat tegen een hoosbui geen enkel riool in Nederland bestand is. Dit lijkt me meer een verkapte vorm van lastenverzwaring.
Dan behoor je ook te weten dat het massaal omtoveren van tuinen in onderhoudsvrije betegelde pleinen het probleem alleen maar verergerd heeft.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door Statler »

waar geef ik dat aan dan ??

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door malaga »

witte angora schreef:
Statler schreef:Als oud riool-inspecteur (met zijn diploma van Rioned) weet ik uit ervaring dat tegen een hoosbui geen enkel riool in Nederland bestand is.
Dat klopt. Het is dan ook al een aantal jaren dat verschillende gemeenten bezig zijn om ook binnen woonwijken, waar het mogelijk is, een soort overloopgebieden te creëren. Dus een plek waar het regenwater zich kan verzamelen. Dat zou het riool voor een deel kunnen ontlasten.

Regenwater in een ton opslaan heeft geen nut. Dat gaat maar om enkele tientallen liters per ton. Dan moeten hele wijken behoorlijk wat regentonnen hebben staan wil het enig effect hebben.

Grote lappen bestrating kan inderdaad verhinderen dat het regenwater vrij de grond in kan zakken. Maar dat is eigenlijk ook geen oplossing. Het water zakt de grond in, het grondwaterpeil stijgt, en uiteindelijk zakt het weer doordat alles naar sloten en alles loopt. De sloten zullen het uiteindelijk af moeten voeren. Terwijl, als alles dicht gestraat is, alles direct in de sloot uit komt. Maar als je echt iets aan de bestrating wilt doen, dan zullen gemeenten al het asfalt in de wijken moeten vervangen door klinkers. Immers, tussen de kieren kan het water wegdruppelen, wat bij asfalt niet zo makkelijk kan. Dus ik denk eigenlijk dat er vooral bij gemeenten nog wel wat werk is. Die een of twee vierkante meter meer of minder in de voortuin van ome Tinus en tante Sjaan maakt echt het verschil niet.

Als het regenwater in de grond zaakt, komt het in het grondwater terecht, dat klopt maar niet in de riolering.
En daar gaat het.om.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door Brahms »

Dan behoor je ook te weten dat het massaal omtoveren van tuinen in onderhoudsvrije betegelde pleinen het probleem alleen maar verergerd heeft.
Dat valt wel mee, want 9 van de 10 mooi betegelde tuinen lozen het regenwater nog gewoon op de ondergrond. Via de kieren tussen de tegels maar ook via de omliggende aarde. Je ziet maar zelden dat een terras op betegelde tuin een eigen afvoer heeft naar het riool.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door 16again »

Het oppervlak van een betegelde tuin loopt iets af, bij de hoosbui is er nauwelijks tijd om via de voegen de ondergrond in te dringen.
Het water spoelt dus zo linea recta de straat op , de putten en dus het riool in.
Statler schreef:waar geef ik dat aan dan ??
Je benoemt het probleem van massaal betegelde tuinen juist helemaal niet. Je hebt het alleen over de hoosbui en de rioolcapaciteit.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door sjohie »

Statler schreef:Als oud riool-inspecteur (met zijn diploma van Rioned) weet ik uit ervaring dat tegen een hoosbui geen enkel riool in Nederland bestand is. Dit lijkt me meer een verkapte vorm van lastenverzwaring.
Ook stel dhr Gastkemper dat huishoudens dit dan zelf maar moeten opvangen.....en een regenton is dan geen oplossing.... Waar moet een huishouden dan duizenden liters water zolang wegzetten..... in de slaapkamer??? en wanneer mag dit dan weer worden afgevoerd ??

Door verandering van het weerpatroon blijft dit voorkomen en moet je roeien met de riemen die je hebt in de situatie.
En de ene gemeente gaat daar beter mee om dan de andere, als je in een gemeente woont die nimmer wat aan hun rioolstelsel hebben gedaan heb je pech.
Als oud rioolinspecteur zou je dan ook moeten weten dat veel waterschappen ism gemeenten actief bezig zijn om burgers (schuur)daken te laten ontkoppelen, en het hemelwater bijvoorbeeld af te voeren naar grindkoffers of wadi's. En die kan je wél zo dimensioneren dat je het water van 1 perceel aardig op kan vangen. Dan is een hemelwaterriool slechts voor de overloop daarvan.

Maar dit is slechts een van een palet van deeloplossingen, en los van het daadwerkelijke netto resultaat, alleen al nuttig als signaal naar de burgers. Wat er vanuit de ingenieurswereld bijvoorbeeld gebeurd, is dmv interactieve GIS tools de riool- en verkeersmensen van een gemeente samen om tafel krijgen. Dan blijkt dat de door de verkeerskundige bedachte verkeersdrempel van stoep tot stoep, als een dijkje werkt in de straat, met als gevolg een verminderde waterhuishouding. Dat is ook een deeloplossing, een meer integraal (hemel)waterbeleid in een gemeente.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Naast mogelijke eigeninitiatieven van particulieren (het gebruiken van regenwater) op eigen terrein is een samenwerking met de Gemeente noodzakelijk, daar een voorlopige opslag van restregenwater georganiseerd op publiek terrein zal moeten plaatsvinden. Te gemakkelijk om burgers voor de wateroverlast verantwoordelijk te maken en daarmee dan de kous voor de Gemeente af is ... !

Daarnaast kunnen nieuwbouwgebieden meteen ontworpen worden met een oplossing, waarbij regenwater gescheiden blijft van rioolwater. Belastingheffen doet de Gemeente al, maar een tegeltax is absoluut verwerfelijk en niet haalbaar zonder nòg meer controleurs.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:Dan blijkt dat de door de verkeerskundige bedachte verkeersdrempel van stoep tot stoep, als een dijkje werkt in de straat, met als gevolg een verminderde waterhuishouding.
Dat probleem zie ik niet: Ik ga er vanuit dat de put niet bovenop dat dijkje is geplaaatst, maar 2 putten aan beide zijden van dat dijkje op lagere gedeeltes. Eh het riool gaat probleemloos onder dijkje door.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Hier in het buitengebied ,mag bij nieuwbouw en verbouw hemelwaterafvoer niet meer op riool aangesloten worden. Deze woningen hebben wel grote tuinen. landbouwgebied.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Bewustmaking is stap-1. Ideeën opdoen stap-2 ... http://www.waterbewust.nl/docs/brochurehemelwater.pdf

atlas1302

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Nederland ligt beneden de zeespiegel dat weet iedereen, als er steeds meer regenwater afgevoerd moet worden, want de grond raakt ook een keer verzadigd, dat gaat dat op den duur zeer grote problemen opleveren. Een natuurlijk verloop is dat het water van het land afloopt naar de zee, zee spiegel is lager, nu moet dit gebeuren met immense pompen.

Op een gegeven moment ben je klaar met pompen omdat die zijn capaciteiten niet meer kan opbrengen en leveren, Jip en Janeke zeiden ...teveel water de pompen krijgen het niet afgevoerd.

Daarom zijn er in Nederland zoveel kunstmatige watergebieden om dat overtollige water op te vangen, maar dat niveau van het water zal ook gaan stijgen. En nee hoor ...morgen zal dat niet gebeuren maar wel eens! Ik heb jaren op een schip gewoond aan de LEK, bij aanhoudend veel regenval kon ik niet eens bij mijn eigen schip komen, alle velden stonden blank....ongelooflijk wat een watermassa teweeg kan brengen.

Dus een regentonnetje van 150 ltr. moet uw regenwater wat van het dak stroomt opvangen, en wat gaat u doen met dat water....oh ja de plantjes water geven want die staan droog.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door sjohie »

atlas1302 schreef:Nederland ligt beneden de zeespiegel dat weet iedereen, als er steeds meer regenwater afgevoerd moet worden, want de grond raakt ook een keer verzadigd, dat gaat dat op den duur zeer grote problemen opleveren. Een natuurlijk verloop is dat het water van het land afloopt naar de zee, zee spiegel is lager, nu moet dit gebeuren met immense pompen.

Op een gegeven moment ben je klaar met pompen omdat die zijn capaciteiten niet meer kan opbrengen en leveren, Jip en Janeke zeiden ...teveel water de pompen krijgen het niet afgevoerd.

Daarom zijn er in Nederland zoveel kunstmatige watergebieden om dat overtollige water op te vangen, maar dat niveau van het water zal ook gaan stijgen. En nee hoor ...morgen zal dat niet gebeuren maar wel eens! Ik heb jaren op een schip gewoond aan de LEK, bij aanhoudend veel regenval kon ik niet eens bij mijn eigen schip komen, alle velden stonden blank....ongelooflijk wat een watermassa teweeg kan brengen.

Dus een regentonnetje van 150 ltr. moet uw regenwater wat van het dak stroomt opvangen, en wat gaat u doen met dat water....oh ja de plantjes water geven want die staan droog.
Dat is nou nét waar dit om draait, doordat er zoveel bestrating op privéterrein (tuinen) ligt, komt het water helemaal niet meer in contact met open grond. Maar met integraal en intelligent waterbeheer, iets waar wij Nederlanders al honderden jaren in excelleren, is ook dit allemaal prima te regelen.

Gesloten