LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Radar »

De Nederlandse filmdistributeur Dutch FilmWorks wil Nederlandse torrentdownloaders gaan opsporen. De filmmaatschappij heeft hiervoor een verzoek ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens, omdat ze toestemming moeten hebben om gegevens te verwerken.

De Autoriteit Persoonsgegevens is de toezichthouder op gebruik van persoonsgegevens door organisaties. De privacywaakhond wil het verzoek van Dutch FilmWorks goedkeuren. Tot 25 augustus kunnen belanghebbenden reageren op dit besluit.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van woensdag 2 augustus

Wat vind jij van dit initiatief?

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Een belachelijk initiatief. Al sinds de introductie van elektrische technologie doet de filmindustrie niets anders dan vooruitgang tegen houden. Dat was in de tijd van videorecorders al zo, cassettebandjes, cd's, dvd's en het internet. Nog nooit is het ze gelukt met een fatsoenlijk alternatief te komen dat aansluit op de technologische ontwikkeling. In plaats van het internet met al zijn mogelijkheden te omarmen blijft de filmindustrie alles doen om te zorgen dat de jaren '80 herleven, de tijd voor het grote boze internet.

Ik heb in mijn pc gewoon een legale, normale bluray-speler, maar de eerste keer dat ik daar een officiële Bluray in wilde doen kreeg ik een foutmelding, omdat er een 'beveiliging' op de Bluray zat. Nu heb ik dat zelf met een .dll-bestandje in de map van VLC-mediaplayer op kunnen lossen, maar ik heb dan nog enige technische kennis die de gewone consument niet heeft. De betreffende film heb ik toen in Spotnet opgezocht en 3 minuten later had ik hem netjes digitaal., Die Bluray heb ik weggegooid. Ze kunnen me wat. De industrie probeert de consument op deze manier te dwingen om een losse bluray-speler aan te schaffen. Dat was 10 jaar geleden ook al zo met al die belachelijke regiocodes op dvd-spelers. Die kon je met een bepaalde code dan ook weer uitzetten, maar welk helder licht heeft ooit bedacht dat zo'n beperking op een apparaat moest zitten maar wel omzeild kon worden?

8 jaar geleden zat ik als fan te wachten op de dvd van Hellboy. Die was in maart in Amerika al uitgekomen. In Nederland hebben we daar tot december op moeten wachten (!). Toen de film eindelijk in Nederland beschikbaar kwam werd het een flop. De industrie gaf de downloaders de schuld, terwijl de meeste fans destijds die dvd al lang in Amerika hadden besteld. Sterker nog, in Amerika kwam de director's cut al uit toen de theaterrelease nog in Nederland uit moest komen.

Ook Netflix heb ik inmiddels 6 keer geprobeerd, maar elke keer na een maand of 3 mijn abonnement weer opgezegd. Het is gewoon helemaal niks, op een paar leuke series na. Maar ook daar: besluit ik House te gaan volgen, wordt de serie er ineens zonder aankondiging afgehaald!

Ik ben een downloader sinds het eerste uur en ik heb een 1 Tb harde schijf vol muziek die ik vroeger heb gedownload. Maar sinds ik Spotify heb, inmiddels 4 jaar, heb ik geen cd meer gedownload. Helemaal niks. Enige nadeel: alles gaat via internet. Valt je internetverbinding weg, dan kun je dus ook geen muziek luisteren. Ik zou er een meerprijs voor willen betalen om alle muziek via Spotify te kunnen downloaden op mijn harde schijf.
Voor films zou ik zo €60 per maand aan een all-in abonnement willen betalen voor een dienst zoals Spotify. Ik ga niet én lid worden van Netflix, Hulu, Amazon, HBO, AMC, en noem allemaal maar op om alles te kunnen kijken. Al die versnippering. De industrie heeft dit hele gezeur aan zichzelf te wijten.

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Zie hier een artikel uit een videomagazine uit 1982 (!)

Afbeelding

Edit: nou, dit zet niet heel veel zoden aan de dijk ;) Afbeelding mag niet groter dan dit, helaas. En uploaden lukt nu even niet.
Laatst gewijzigd door Verwijderd op 02 aug 2017 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

John, je kunt in je instellingen aanzetten dat spotify de muziek moet opslaan die jij in je bibliotheek zet. Dan kun je dus muziek toevoegen aan je bibliotheek, Spotify download deze en als er geen internet is, dan kun je het toch beluisteren. Dit heb ik ook gedaan voor mijn vakantie en kon lekker via spotify offline mijn favoriete muziek luisteren in het vliegtuig.

Overigens ben ik het er mee eens dat men het zelf zo verkloot. Er is nergens een medium waarop je alles kunt vinden, behalve een torrentsite.

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Nijogeth schreef:John, je kunt in je instellingen aanzetten dat spotify de muziek moet opslaan die jij in je bibliotheek zet. Dan kun je dus muziek toevoegen aan je bibliotheek, Spotify download deze en als er geen internet is, dan kun je het toch beluisteren. Dit heb ik ook gedaan voor mijn vakantie en kon lekker via spotify offline mijn favoriete muziek luisteren in het vliegtuig.

Overigens ben ik het er mee eens dat men het zelf zo verkloot. Er is nergens een medium waarop je alles kunt vinden, behalve een torrentsite.
Ik met mijn praatjes 'dat ik wel iets van techniek af weet' ;)

Maar dat is mooi. Toen ik net aan Spotify begon kon dit volgens mij nog niet, daarna heb ik het ook niet meer geprobeerd, maar daarmee vervalt dat argument natuurlijk.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, ik haal mijn cd's bij de kringloop voor 1 euro per stuk. Daarvoor kan ik niet gaan zitten downloaden en vervolgens een slechte kopie op cd branden.

Torrentsites gebruik ik al in geen eeuwigheid meer.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door sjohie »

Goede zaak, dat ongebreideld onbetaald downloaden met een zelfaangemeten geuzenmentaliteit moet maar eens afgelopen zijn. Rechters hebben er naar gekeken, en downloaden onder de kopie voor eigen gebruik paraplu mag niet meer.

Tegelijk zou ik het wel fijn vinden als de regering iets regelt met een blanket-fee, oftewel een alles dekkende opslag van zeg 10 euro/maand op een internetverbinding waarmee je dat hele copyright verhaal af kan kopen. Nu is het medialandschap zo versnipperd, dat is niet leuk meer. Ik moet accounts voor spotify, netflix, videoland en kijk in de lucht houden, en maar hopen dat app A het blijft doen op TV B, of tablet C, en of niet steeds meer content (ala HBO) exclusief voor 1 provider wordt, waardoor ik bijvoorbeeld game of thrones alleen nog kan zien als ik van KPN switch naar Ziggo.

Dan is het wel krom dat ik met een account bij een torrensite, en wat aanpassingen op mijn NAS, alles wat ik wil, een uurtje of wat na uitzenden, gratis klaar heb staan om te kijken. Terwijl de legale opties me veel meer tijd en moeite kosten.

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

sjohie schreef:Goede zaak, dat ongebreideld onbetaald downloaden met een zelfaangemeten geuzenmentaliteit moet maar eens afgelopen zijn. Rechters hebben er naar gekeken, en downloaden onder de kopie voor eigen gebruik paraplu mag niet meer.

Tegelijk zou ik het wel fijn vinden als de regering iets regelt met een blanket-fee, oftewel een alles dekkende opslag van zeg 10 euro/maand op een internetverbinding waarmee je dat hele copyright verhaal af kan kopen. Nu is het medialandschap zo versnipperd, dat is niet leuk meer. Ik moet accounts voor spotify, netflix, videoland en kijk in de lucht houden, en maar hopen dat app A het blijft doen op TV B, of tablet C, en of niet steeds meer content (ala HBO) exclusief voor 1 provider wordt, waardoor ik bijvoorbeeld game of thrones alleen nog kan zien als ik van KPN switch naar Ziggo.
En wat wou je dan doen met thuiskopieheffing waar we nu nog steeds met zijn allen voor betalen?
sjohie schreef:Dan is het wel krom dat ik met een account bij een torrensite, en wat aanpassingen op mijn NAS, alles wat ik wil, een uurtje of wat na uitzenden, gratis klaar heb staan om te kijken. Terwijl de legale opties me veel meer tijd en moeite kosten.
Dan zet de industrie een betaalde torrentsite op waar alles te downloaden is. €50 per maand onbeperkt toegang. Klaar.

De industrie is flink in zijn hemd gezet door de makers van Popcorn-time die lieten zien hoe ontzettend simpel het opzetten van een all-in-one-programmaatje is. En dat is inmiddels al weer 3 jaar geleden dat het begon. Nu 3 jaar later is de industrie nog steeds op hetzelfde punt als dat ze 20 jaar geleden ook waren. Er zit 0,0 vooruitgang in. Het spijt me, maar ze zoeken het maar uit. Ik heb een VPN dus ik red me wel.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Idem hier. Lekker van achter mijn VPN pak ik mijn torrents uit de lucht. Overigens stream ik ook regelmatig de nieuwste tv-series via bepaalde links. Allemaal in HD en de dag nadat het uitkwam in de VS kijk ik ze hier. Willen ze dit overigens ook gaan aanpakken?

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Hatertje »

Er zijn niet voldoende legale alternatieven. Elke streaming partij heeft zijn eigen aanbod. Spotify is een van de weinige partijen waarbij het aanbod in mijn opinie voldoet. En alles wat daar niet op staat, kan je alsnog op youtube bekijken. Wat betreft films en series is het een ander verhaal. Als je dan het volledige aanbod wilt hebben moet je ren abonnement nemen bij Netflix, Videoland, Ziggo etc.

Daarnaast duurt het telang voordat films en series hier beschikbaar zijn. Ik kijk graag Southpark, en zeker als ze acuteel zijn. Probleem is alleen dat Southpark in Nederland pas na 8 maanden hier wordt uitgezonden. Dan zijn de onderwerpen die ze aanhalen niet neer actueel. Daarom download ik al mijn films en series. Als ze mij 1 provider voor laten we zeggen €20 pm kunnen geven, sluit ik daar direct een abonnement af, mits ik ook nieuwe series en films kan kijken.

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Hatertje schreef:Er zijn niet voldoende legale alternatieven. Elke streaming partij heeft zijn eigen aanbod. Spotify is een van de weinige partijen waarbij het aanbod in mijn opinie voldoet. En alles wat daar niet op staat, kan je alsnog op youtube bekijken. Wat betreft films en series is het een ander verhaal. Als je dan het volledige aanbod wilt hebben moet je ren abonnement nemen bij Netflix, Videoland, Ziggo etc.

Daarnaast duurt het telang voordat films en series hier beschikbaar zijn. Ik kijk graag Southpark, en zeker als ze acuteel zijn. Probleem is alleen dat Southpark in Nederland pas na 8 maanden hier wordt uitgezonden. Dan zijn de onderwerpen die ze aanhalen niet neer actueel. Daarom download ik al mijn films en series. Als ze mij 1 provider voor laten we zeggen €20 pm kunnen geven, sluit ik daar direct een abonnement af, mits ik ook nieuwe series en films kan kijken.
Helemaal mee eens. Maar ik ben zelfs bereid om daar €50 tot €60 per maand voor te betalen!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door renewouters »

Prima initiatief. Iedereen wil toch gewoon betaalt worden voor z'n werk?

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

breien schreef:Illegaal downloaden komt op hetzelfde neer als winkeldiefstal, alleen omdat men het thuis achter de computer doet (en iedereen doet het toch/ de artiesten zijn rijk zat / wat maakt die ene download uit/ ze pakken me toch niet en wie kent nog meer smoezen) lijkt en voelt het minder erg.
Illegaal downloaden is als een film gaan kijken in het buitenland. Je wil hem graag zien en hij is er ook al, maar in Nederland duurt dit 3 maanden, dus regel je het om hem via het buitenland te kijken. Zolang de service in Nederland niet op orde is, zal men illegaal downloaden.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door john18 »

breien schreef:Illegaal downloaden komt op hetzelfde neer als winkeldiefstal, alleen omdat men het thuis achter de computer doet (en iedereen doet het toch/ de artiesten zijn rijk zat / wat maakt die ene download uit/ ze pakken me toch niet en wie kent nog meer smoezen) lijkt en voelt het minder erg.
Zwaar mee oneens! Het erop zetten is diefstal. Overigens ik kijk elke dag via een site series/films. Maar ik download ze niet. Dat is niet strafbaar. De gene die het aanbied is strafbaar. Ik weet niet wat wel en niet online mag gekeken worden. Er staat geen melding of iets. Dat moeten ze dan maar aanpakken. En ik zou gerust 20 euro per maand willen betalen voor alle series die ik per maand kijk. Als ze dat nou aanbieden een abonnement die alle series meteen aanbied op tv. Kunnen ze volgens mij best veel verdienen.

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Nijogeth schreef:
breien schreef:Illegaal downloaden komt op hetzelfde neer als winkeldiefstal, alleen omdat men het thuis achter de computer doet (en iedereen doet het toch/ de artiesten zijn rijk zat / wat maakt die ene download uit/ ze pakken me toch niet en wie kent nog meer smoezen) lijkt en voelt het minder erg.
Illegaal downloaden is als een film gaan kijken in het buitenland. Je wil hem graag zien en hij is er ook al, maar in Nederland duurt dit 3 maanden, dus regel je het om hem via het buitenland te kijken. Zolang de service in Nederland niet op orde is, zal men illegaal downloaden.
Sterker nog. Ik had braaf een Netflix-account. Op vakantie naar Berlijn tablet meegenomen zodat we daar onze favoriete serie verder konden kijken in de avonduurtjes....

Maar je raadt het al: in het buitenland deed Netflix het niet. Toen illegaal Hola maar weer aan geslingerd en hoppa: we konden kijken. Ik betaal toch voor die service? En we zouden daar 3 weken blijven. Dus ik mag wel het volledige maandbedrag aftikken, maar omdat die kneuzen van de industrie in hun zogenaamde wijsheid hebben besloten dat er een regioslot op moet, mag ik geen gebruik maken van die dienst? Globalisering alom, en Europa is zogenaamd één, maar niet als het om dit soort zaken gaat. Van de zotte anno 2017.

Dan ben ik maar lekker illegaal bezig. Ik zal er geen nacht van wakker liggen. De technische mogelijkheden voor de industrie liggen er al jááááren, maar ze verdommen het om er iets mee te doen. Dan ook niet gaan zeuren dat mensen zich wel verder ontwikkelen en met de techniek mee gaan.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door witte angora »

Leuk dat ze illegale downloaders willen opsporen. Maar hoeveel zullen het er bij benadering zijn, hoeveel zullen ze er achterhalen, en wat willen ze gaan doen als ze er een aantal te pakken hebben? Boetes uitdelen? En als diegenen die ze te pakken hebben massaal niet willen betalen, wat dan?

Gewoon wat vraagjes, meer niet. Maar ik ben toch wel benieuwd naar de antwoorden.

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

witte angora schreef:Leuk dat ze illegale downloaders willen opsporen. Maar hoeveel zullen het er bij benadering zijn, hoeveel zullen ze er achterhalen, en wat willen ze gaan doen als ze er een aantal te pakken hebben? Boetes uitdelen? En als diegenen die ze te pakken hebben massaal niet willen betalen, wat dan?

Gewoon wat vraagjes, meer niet. Maar ik ben toch wel benieuwd naar de antwoorden.
Waarschijnlijk dezelfde aanpak als Brein. Downloaders benaderen met een schikkingsvoorstel van €150. Wil je die schikking niet, dan volgt er een rechtszaak,

https://tweakers.net/nieuws/127855/dutc ... aders.html

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

witte angora schreef:Leuk dat ze illegale downloaders willen opsporen. Maar hoeveel zullen het er bij benadering zijn, hoeveel zullen ze er achterhalen, en wat willen ze gaan doen als ze er een aantal te pakken hebben? Boetes uitdelen? En als diegenen die ze te pakken hebben massaal niet willen betalen, wat dan? Gewoon wat vraagjes, meer niet. Maar ik ben toch wel benieuwd naar de antwoorden.
Het achterhalen van IP adressen van personen die materiaal vanuit een illegale bron downloaden is simpel te achterhalen, bij het torent protocol wordt je WAN IP adres meegezonden. Dit WAN IP is uniek voor jouw verbinding en conform de overeenkomst met je internet verbinding mag je deze verbinding niet gebruiken voor het downloaden van illegale content.

Op basis van het IP adres kunnen ze dus jouw NAW gegevens opvragen bij de provider. Deze zal in eerste instantie een rechtszaak gaan voeren omdat ze van mening zijn dat niet rechtspersoon kan bepalen of iets illegaal is of niet.

Stel dat de ISP deze zaak verliest dat worden je NAW gegevens dus verstrekt aan Dutch FilmWork en deze zullen je een schikkingsvoorstel doen van enkele honderden euro's (is de verwachting).

Wanneer iemand niet betaald zal dit voor de rechtbank komen, immers heeft Dutch FilmWorks jurespondentie nodig. Conform de wet is downloaden vanuit illegaal bron verboden en is de kans dat je veroordeeld wordt erg groot.

Met deze 2 uitspraken op zak is het zinloos om niet te betalen, immers zal een andere rechtbank niet anders oordelen.

Alle excuses dat de entertainment een andere manier van content aanbieden. Het afkopen van rechten voor € 10,00 per maand (hiervoor ga je niet een meer een avondje naar de bioscoop) is natuurlijk allemaal onzin. Je hebt het recht niet om de film/serie te kijken als je er niet voor betaald hebt. Als je wilt dat de filmmaatschappijen hun verdien model aanpassen moet je ze boycotten.

Los dat het niet zo simpel is als bij Spotify. De productie van een muziek nummer kost enkele 10 duizenden euro's een film maken kost tientallen miljoenen. Het geld wordt verdient voor de VOD diensten, de bioscoop zorgt vaak enkel om een film kosten dekkend te maken.

@JohnTheBassist De film Hellboy is in de VS geflopt. Het productie budget was $ 66 miljoen en de film had bruto (dit is dus inclusief de omzet waarmee de bioscoop zijn geld verdient) op $ 59 miljoen. De film is toen met release datum gewijzigd omdat enkel op deze wijze nog 34 bioscopen (voor Pathe) ruimte hadden voor film, immers was de verwachting door de release in de VS minimaal. Gezien nu alle bioscopen digitaal draaien zijn de distributiekosten veel lager, maar in 2004 draaide alle bioscopen in Nederland nog op 35mm, per kopie moet je circa 3.500 euro rekenen en dit keer 34 is enkel aan distributiekosten € 109.000 de film heeft netto ongeveer € 22.400 opgebracht. De bioscoop release was er enkel om de film kans te geven in de videotheek markt en TV rechten verkoop (waarvan de waarde bepaald wordt op basis van het aantal kopieën die in de bioscoop draaien). Dat jij het persoonlijke een goede film vond is prima, maar de film werd wereldwijd niet gewaardeerd en heeft enkel geld gekost.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

renewouters schreef:Prima initiatief. Iedereen wil toch gewoon betaalt worden voor z'n werk?
Nee joh. Het aanbod voldoet gewoon niet. Een redelijk aantal series in mijn collectie is in Nederland nooit op TV geweest en ook niet te koop. En DVDs uit Canada laten overkomen waarna ik met een area blokkering wordt geconfronteerd op mijn DVD speler? Ja doei. Ik piraat de HD TVrip de ochtend nadat het op TV is geweest, dank je.

Wat verliezen ze daaraan in omzet? Helemaal niks.

Verder zijn een aantal op "speciale" zenders geweest waar ik dan een apart abonnement voor had moeten afsluiten. Dus dan betaal je zo'n €10 per aflevering van 43 minuten en krijg je ook nog tussendoor reclame.

Torrenten is gratis, en ik hoef geen jaar te wachten. En ik hoef ook niet te betalen om even te kijken of een serie de moeite waard is.

Vroeger kocht ik nog DVDs, maar daar ben ik ook volledig mee gestopt. Het is veel te duur, men liegt je voor (er komt geen box met alles hoor, dus koop maar per seizoen, en dan 2 jaar later gewoon een box waardoor je €250 te veel hebt betaalt voor 1 serie). Ze bekijken het maar.
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 02 aug 2017 22:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar Sylvesterb, is illegaal downloaden niet hetzelfde als boycotten? Als je er van uitgaat dat iemand iets illegaal download omdat deze het er niet mee eens is dat men geen legaal alternatief aanbied, dan had men het dus niet gekeken.

Er komen een aantal vragen op bij mij. Is het illegaal downloaden van content die in Nederland nog niet aangeboden wordt op een legale manier, wel strafbaar volgens Nederlandse regelgeving? Kun je iemand bestraffen voor het downloaden van content die in Nederland niet bestaat? Wie besteel je als je content download die niemand aanbiedt?

Zoals gezegd wordt er wereldwijd met de pet naar gegooid door de televisie- en filmindustrie. De muziekindustrie is een perfect voorbeeld van hoe het ook kan, aangezien illegaal downloaden daar veel minder is geworden.

Gesloten