LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contactloos betalen

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door kweenie »

In feite is dit ook de opvolger van de chipknip. Maar dan een die ook buiten Nederland werkt. Dat is namelijk de reden dat de chipknip is afgeschaft: je kon er niets mee buiten Nederland en andersom konden buitenlanders er in Nederland ook niets mee. Je had dus altijd een tweede systeem nodig naast de chipknip. Contactloos betalen gebruikt de zelfde infrastructuur als gewone pin, er is dus alleen een ander kastje nodig als de winkelier het wil aanbieden.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

kweenie schreef:In feite is dit ook de opvolger van de chipknip.
Met het verschil dat al jouw contactloze betalingen - je wekelijkse boodschappen (1x, 2x, 3x per week), parkeerkaart, patatje, drankje op een terras, kaartje voor bekijken van een molen, kapper, sokken, schoenlapper, apotheek, drogist, bloemist, bioscoopje, groenteboer, bakker, slager, etc - al die betalen komen op je afschrift te staan. Bij mij is dat 4x per maand een bedrag van 50 euro pinnen.

Waarom kan ik met mijn bankpas, waarmee ik contactloos kan betalen, waarom kan ik op die bankpas niet (digitaal) een keer per maand een bedrag opzetten waarmee ik diezelfde kleine boodschappen kan doen?
Dit is niet een slim idee van mij maar dit was er gewoon in de vorm van de Chip-Knip.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Harm.calc schreef:
kweenie schreef:In feite is dit ook de opvolger van de chipknip.
Met het verschil dat al jouw contactloze betalingen - je wekelijkse boodschappen (1x, 2x, 3x per week), parkeerkaart, patatje, drankje op een terras, kaartje voor bekijken van een molen, kapper, sokken, schoenlapper, apotheek, drogist, bloemist, bioscoopje, groenteboer, bakker, slager, etc - al die betalen komen op je afschrift te staan. Bij mij is dat 4x per maand een bedrag van 50 euro pinnen.

Waarom kan ik met mijn bankpas, waarmee ik contactloos kan betalen, waarom kan ik op die bankpas niet (digitaal) een keer per maand een bedrag opzetten waarmee ik diezelfde kleine boodschappen kan doen?
Dit is niet een slim idee van mij maar dit was er gewoon in de vorm van de Chip-Knip.
Prepaid creditcard dus.. die bestaan al en zijn ook verenigbaar met internationale afspraken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door scontra »

MichielFRL schreef:
Harm.calc schreef: Daarnaast vond/vind ik het erg vervelend, bij controle van m'n maandelijkse bankafschrift, al die transacties van de supermarkten etc en de portemonnee vol met kassabonnetjes.
Waarom zou je nog maandelijks internetbankieren controleren terwijl je van elke transactie een pushbericht op je smartphone krijgt?
Denk aan het milieu, neem geen kassabon.
Kan ik ook zo'n berichtje krijgen op mijn Nokia 6310i, of is dat mobieltje te dom en/of niet snel genoeg voor dit soort berichten, waar ik overigens niet echt op zit te wachten. ;-)
Contactloos betalen met de pinpas doe ik wel en dat bevalt prima, maar van contactloos betalen met mobieltje blijf ik, geheel vrijwillig, verstoten omdat ik niet zou weten welk een meerwaarde zo'n zgn. bijdehante telefoon mij zou kunnen bieden.
Het leven is zo ontzettend rustig zonder zo'n ding en je hoeft toch niet altijd en overal, voor alles en iedereen maar 24/7 beschikbaar te zijn.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door JvandeW »

Van een discussie of contactloos betalen wel zo handig en veilig is, naar een discussie over mensen die een enorm onhandige boekhouding bijhouden of niets van nieuwe techniek moeten weten en afgeven op mensen die dat wel doen..

Het conservatieve uit sommige mensen zorgt er wel voor dat ontwikkeling en innovatie tegengehouden wordt en dat is toch jammer.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

MichielFRL schreef:Waarom zou je nog maandelijks internetbankieren controleren terwijl je van elke transactie een pushbericht op je smartphone krijgt?
Kan ik nu mooi 1x per maand m'n financiële overzicht bijhouden middels m'n bankafschrift, moet ik dan dat na elke transactie doen waar ik een pushbericht van krijgt. Ja, daar ga ik echt niet aan beginnen :roll: . Het moet me juist minder tijd kosten, niet meer. Dan ben ik er dagelijks mee bezig, misschien wel meerdere keren per dag. Daarom wil ik de transacties van boodschappen etc ook niet op mijn bankafschrift zien want dat kost me dan teveel tijd.

Het gaat niet alleen om controleren van transacties. Als dat het was dan zou dagelijks je smartphone checken voldoende zijn.
MichielFRL schreef:Denk aan het milieu, neem geen kassabon.
Ik hoef ook geen kassabon voor de contante betalingen. Ook de wekelijkse pintransactie van 50 euro, daar vraag ik geen bon voor. Door bedrag en terugkerende regelmaat herken ik die op m'n bankafschrift zo.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Harm.calc schreef:
MichielFRL schreef:Waarom zou je nog maandelijks internetbankieren controleren terwijl je van elke transactie een pushbericht op je smartphone krijgt?
Kan ik nu mooi 1x per maand m'n financiële overzicht bijhouden middels m'n bankafschrift, moet ik dan dat na elke transactie doen waar ik een pushbericht van krijgt. Ja, daar ga ik echt niet aan beginnen :roll: . Het moet me juist minder tijd kosten, niet meer. Dan ben ik er dagelijks mee bezig, misschien wel meerdere keren per dag. Daarom wil ik de transacties van boodschappen etc ook niet op mijn bankafschrift zien want dat kost me dan teveel tijd.

Het gaat niet alleen om controleren van transacties. Als dat het was dan zou dagelijks je smartphone checken voldoende zijn.
MichielFRL schreef:Denk aan het milieu, neem geen kassabon.
Ik hoef ook geen kassabon voor de contante betalingen. Ook de wekelijkse pintransactie van 50 euro, daar vraag ik geen bon voor. Door bedrag en terugkerende regelmaat herken ik die op m'n bankafschrift zo.
Download, excel
Veel eenvoudiger dan bijhouden in een eigen overzichtje.
Zeker als je ook nog pintransacties en vaste lasten via gescheiden bankrekeningen laat lopen.. en nee, zo'n bankrekening voor vaste lasten waar je dus niet van pint hoeft niets te kosten, deze kun je gratis aanvragen.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

JvandeW schreef:. . . een enorm onhandige boekhouding bijhouden of niets van nieuwe techniek moeten weten en afgeven op mensen die dat wel doen.
Zo, 3 nogal boute uitspraken!
Onhandige boekhouding? Ik weet niet hoe jij het doet maar ik denk dat ik overzicht heb in mijn financiën binnen een fatsoenlijke tijd die me dat kost. Je zou misschien nog iets van me kunnen leren :wink: . Weet ik niet omdat ik niet weet hij jij je financiën op orde hebt. Ik weet elke maand wat er inkomt en wat er uitgaat. Geen verassingen van dure maanden, geen verrassingen van tegenvallers. Ieder is daar vrij in.
Niet van nieuwe techniek?
Ik ben juist een hele grote voorstander van innovaties en nieuwe ontwikkelingen. Doe mij maar een bankpas waar ik een bepaald bedrag op kan zetten, los van de bankrekening, waar ik boodschappen mee zou kunnen betalen. Maar vergeet niet dat elke vooruitgang niet altijd een verbetering is. Je moet er wel voor openstaan, maar ook kritisch in zijn. Beide niet is ook niet goed.
Afgeven op mensen?
Nee, juist mensen in hun waarde laten in hoe zij dingen willen doen en laten. Misschien interesseert het jou helemaal niet hoeveel euro's jij nog te besteden hebt deze maand omdat je inkomen zodanig is dat dat niet voor jou speelt. Misschien speelt geld helemaal geen rol voor jou. Prima, is jou keuze, ben jij vrij in.

Ik vind contactloos betalen prima, maar niet voor mij voor die dagelijkse boodschappen etc waar 't voor bedacht is.
Daarnaast vind ik het jammer dat de Chip-Knip verdwenen is.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

angel1978 schreef:Download, excel
Veel eenvoudiger dan bijhouden in een eigen overzichtje.
Zeker als je ook nog pintransacties en vaste lasten via gescheiden bankrekeningen laat lopen.. en nee, zo'n bankrekening voor vaste lasten waar je dus niet van pint hoeft niets te kosten, deze kun je gratis aanvragen.
Afschriften dowloaden in Excel format, heb ik gedaan. Werkt niet voor mij. Komt geen duidelijk overzicht uit per kostensoort, per kostengroep, per tijdvak. Daarnaast een veelvoud van gegevens zoals betalingskenmerken, datum waar ik niets mee kan. En dan omzetten naar een leesbaar geheel, dat vond ik elke maand teveel rompslomp.

Mijn financiële overzicht, sinds 2006 werk ik daar al mee, kost mij aan het einde van de maand misschien 10 minuten om bij te houden. Van dag 1 tot de laatste dag geen financiële verrassingen.
Van contactloos betalen naar hoe je je financiële huishouding bij houdt. Het gaat mij om al die (voor mij nutteloze) transacties op mijn bankafschrift, die ik beperkt wil houden. En kosten boodschappen in de gaten te houden.

Nijogeth
Berichten: 9980
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Achja, op een bepaalde manier is op papier registreren altijd omslachtig. Ik doe mijn financiele administratie uit mijn hoofd, maar kan me goed voorstellen dat niet iedereen dat kan.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door renewouters »

Harm.calc schreef:
angel1978 schreef:Download, excel
Veel eenvoudiger dan bijhouden in een eigen overzichtje.
Zeker als je ook nog pintransacties en vaste lasten via gescheiden bankrekeningen laat lopen.. en nee, zo'n bankrekening voor vaste lasten waar je dus niet van pint hoeft niets te kosten, deze kun je gratis aanvragen.
Afschriften dowloaden in Excel format, heb ik gedaan. Werkt niet voor mij. Komt geen duidelijk overzicht uit per kostensoort, per kostengroep, per tijdvak. Daarnaast een veelvoud van gegevens zoals betalingskenmerken, datum waar ik niets mee kan. En dan omzetten naar een leesbaar geheel, dat vond ik elke maand teveel rompslomp.

Mijn financiële overzicht, sinds 2006 werk ik daar al mee, kost mij aan het einde van de maand misschien 10 minuten om bij te houden. Van dag 1 tot de laatste dag geen financiële verrassingen.
Van contactloos betalen naar hoe je je financiële huishouding bij houdt. Het gaat mij om al die (voor mij nutteloze) transacties op mijn bankafschrift, die ik beperkt wil houden. En kosten boodschappen in de gaten te houden.
Als je in Excel geen duidelijk overzicht kan krijgen doe je iets verkeerd. Als iets makkelijk is, is het rapporten maken in Excel. Bij iedere bank kan je de transacties downloaden in een formaat dat je direct in excel kunt laden. Alle relevante gegevens staan daar in (jouw rekening nummer (handig als je meerdere rekeningen hebt), het rekeningnummer van de ander, naam, identificatie PIN/ATM/AG/overboeking, etc). Vervolgens maak je met een paar klikken een pivottable en je kunt iedere doorsnede maken die je wilt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

kweenie schreef:In feite is dit ook de opvolger van de chipknip. Maar dan een die ook buiten Nederland werkt. Dat is namelijk de reden dat de chipknip is afgeschaft: je kon er niets mee buiten Nederland en andersom konden buitenlanders er in Nederland ook niets mee. Je had dus altijd een tweede systeem nodig naast de chipknip. Contactloos betalen gebruikt de zelfde infrastructuur als gewone pin, er is dus alleen een ander kastje nodig als de winkelier het wil aanbieden.
Zoveel onzin. Chipknip was vanaf het begin een flop, mensen vinden het niet fijn om een los bedrag op te nemen en op een chipknip te zetten. In de praktijk gebruikte enkel mensen het het nodig hadden omdat de cateraar op hun werk of om parkeerautomaat te betalen.

Het mislukken heeft dus niet te maken dat je niet in het buitenland kon betalen. Chipknip verliep ook gewoon via het pinautomaat net zoals contactloos, enkel moet je automaat wel een NFC reader hebben.

Gezien alle automaten die dit niet hebben in 2019 niet meer bruikbaar zijn (certificering verloopt) zal in 2019 iedereen voorzien zijn van de juiste apparatuur.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

renewouters schreef:Als je in Excel geen duidelijk overzicht kan krijgen doe je iets verkeerd. Als iets makkelijk is, is het rapporten maken in Excel. Bij iedere bank kan je de transacties downloaden in een formaat dat je direct in excel kunt laden. Alle relevante gegevens staan daar in (jouw rekening nummer (handig als je meerdere rekeningen hebt), het rekeningnummer van de ander, naam, identificatie PIN/ATM/AG/overboeking, etc). Vervolgens maak je met een paar klikken een pivottable en je kunt iedere doorsnede maken die je wilt.
Niet iedereen kan evengoed overweg met Excel. Ik heb op m'n werk mensen daar missers mee zien maken omdat formules niet klopten, mensen niet meer wisten welke cel ze met welke cel gekoppeld hadden, voorwaarden niet klopten, regels verborgen wat men vergeten was. Hou dat vooral simpel!

Heel eenvoudig en heel snel.
Een format dat gereed is waar alle kostensoorten op voorhand al ingevuld zijn, waar kostengroepen uit rollen, tijdvakken (maanden, jaren) en prijsstijgingen/-dalingen (bedrag/percentages). 10 minuutjes elke maand.

Nu lees ik van: rekeningnummer van een ander? Identificatie PIN/ATM/AG/overboeking? Daar kan ik niets mee. En dan kan ik in een paar klikken een pivotable maken? Bij mij niet een paar klikken maar het formaat is al gereed. Bij mij ontstaat een vermoeden dat bijhouden van de financiële administratie op zo'n manier voor veel mensen een boel werk is (tijd/energie) en dat daar niet uitrolt waar je iets mee kunt.

Ja, je moet wel een klein beetje kennis van Excel hebben.
Als de discussie over hoe je financiële administratie kunt doen, tips/trucks, is het misschien een idee een nieuw onderwerp daarvoor aan te maken.

Maar nogmaals: contactloos betalen, ik vind het prima.
Echter, voor mij werkt het niet omdat ik veel nutteloze transacties niet op mijn bankafschrift wil hebben.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door JvandeW »

Harm.calc schreef:Maar nogmaals: contactloos betalen, ik vind het prima.
Echter, voor mij werkt het niet omdat ik veel nutteloze transacties niet op mijn bankafschrift wil hebben.
En dus doe je die betalingen niet contactloos maar door je bankpas in het apparaat te steken en alsnog de transactie op je bankafschrift te krijgen.

Want daar gaat de discussie over en de rest is nutteloos bijzaak om te bespreken.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

JvandeW schreef:En dus doe je die betalingen niet contactloos maar door je bankpas in het apparaat te steken en alsnog de transactie op je bankafschrift te krijgen.
Nee, die transacties gaan contant. Verzoek hele item lezen :wink:

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door JvandeW »

Harm.calc schreef:
JvandeW schreef:En dus doe je die betalingen niet contactloos maar door je bankpas in het apparaat te steken en alsnog de transactie op je bankafschrift te krijgen.
Nee, die transacties gaan contant.
En dus is het totaal irrelevant voor de discussie..

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

JvandeW schreef:En dus is het totaal irrelevant voor de discussie..
Ik meld de reden waarom contactloos pinnen voor mij niet werkt. Irrelevant voor de discussie, okey . . . :roll:

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Contactloos pinnen werkt niet omdat bankpasjes nogal rap verslijten op het ogenblik.

Vorige week moest ik twee keer bij de parkeerautomaat in Amsterdam betalen. Dat kan dus alleen met een pasje. Helaas lukte het de eerste keer met veel moeite, de tweede keer helemaal niet. Kwartier zitten hannessen, toen maar de auto een kwartier lopen verder weg gezet. Leuk als je op zo'n manier op ziekenbezoek gaat bij iemand die zit te wachten. Het pasje is pas twee jaar oud. Bij de meeste pinbetalingen gaat het nog goed, maar de afgelopen twee maanden ook in de supermarkt met de grootste moeite kunnen pinnen.

Het is allemaal leuk en aardig zolang het werkt, maar op het moment dat de zwakste schakel even niet meedoet sta je mooi en kun je geen kant op. Wat dat betreft ben en blijf ik een voorstander van contant geld, alhoewel het er wel op lijkt dat de portemonnee steeds dikker en zwaarder wordt. Maar dat kan ook door al die pasjes komen natuurlijk.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

sylvesterb schreef:
Harm.calc schreef:Een super oplossing. Maar niet voor iedereen.
Om m'n dagelijkse uitgaven in de gaten te houden pin ik al jaren 50 euro per week voor boodschappen. Voor mij is dit de methode om een beetje gevoel bij dat bedrag te houden.
Daarnaast vond/vind ik het erg vervelend, bij controle van m'n maandelijkse bankafschrift, al die transacties van de supermarkten etc en de portemonnee vol met kassabonnetjes. Nu maar 4 transacties per maand, elke vrijdag, altijd 50 euro :wink:

In het verleden betaalde ik wel elektronisch via de Chip-Knip. Daar ging dan maandelijks 200 euro op, geen bonnetjes, geen gedoe. Jammer dat die betaalmethode verdwenen is :roll:
Uiteindelijk zullen veel zaken overgaan naar pin only, het is veiliger (overvallen, fraude) en daarnaast voor de ondernemer goedkoper. Ik betaal nagenoeg overall via contactloos betalen. Contant geld is zo 1990 :)
Zo 1990? Toen was ik er nog niet, maar ik doe het zelfde als Harm. :lol:

Overzicht > heel veel pintransacties.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door kweenie »

Wel apart. De één vindt electronisch betalen juist handig omdat je dan een volledig overzicht krijgt van je uitgaven, de ander wil met het zelfde argument juist niet electronisch betalen.

Gesloten