LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vitamine C of vitamine €?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door czarczar »

moederslink schreef:En je hebt het steeds weer over vit c , maar dat weet eenieder nu , het teveel plas je uit .
Ja, want dat was het onderwerp hé "vitamine C of vitamine €?"
En zolang iemand blijft beweren dat het goed is extra vitamine-C te gebruiken, ook al plas alles uit, dan praat zo iemand onzin. Alles wat je in je plee piest was te veel en kost je lichaam enige moeite weer uit het lichaam te verwijderen.
Mij maak je niet wijs dat je HA aanraadt 2000 mg vitamine-C per dag te slikken als je bloedwaardes aangeven dat je daar geen tekort aan hebt. Sterker nog, mij maak je niet eens wijs dat je een tekort aan vitamine-C hebt. Dat zou een hele prestatie zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door moederslink »

WB newmikey en sacredfour , natuurlijk zijn ze zinnig bezig , daar zeg ik toch niets van!
En die smiley.s....ik vond het grappig , dat er 2 discussies dwars door elkaar heen liepen,
moet je bij Pauw niet mee aankomen , maar sorry hoor, laat dat maar.

Wat dat excuus betreft : je biedt excuses aan voor de uitzonderingen wb de chronisch zieken!
Dat vond ik netjes!

Vervolgens geef je mij toch het gevoel dat je het eigenlijk toch wel enigszins onzin vindt , al die vitamines , dus je praat door met je eigen verhaal, snap je wat ik bedoel?


En nogmaals ik heb geen tekort aan vit c , waar haal je dat toch vandaan???


En nee het topic dat Radar opende was : het gebruik van extra vitamines in de herfst , niet alleen over VIT C maar het gebruik van div vitamines! Jij kletst door vnl over vit c.....!

Ik wil de discussie voortzetten maar ga nu slapen....truste.
Laatst gewijzigd door moederslink op 07 nov 2014 00:21, 2 keer totaal gewijzigd.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door tenormin »

czarczar schreef:
tenormin schreef:Nou, qua tanden/verzorging en vroegûh: helemaal mee eens. Vroeger was het kunstgebit heel gewoon, nu hebben de meeste mensen hun eigen gebit, god zij gedankt.
Ja, maar in het licht van de evolutie bedoelde ik met vroegûh niet 30 of 50 jaar geleden, maar eerder 5000 of 10000 jaar geleden.
Begrijp wat je bedoelt, maar dat is zelfs vandaag de dag nog zo. Nou ja, vandaag. In 2010 had mijn echtgenoot een nieuwe hartklep nodig. Niks aan de hand, zou men zeggen. Maar er was geen chirurg die het aandurfde: eerst zijn zeer slecht gebit trekken. Maar ook daar was hij niet sterk genoeg voor. Want een gebit niet onderhouden, wat veel mensen nog niet echt weten, vooral als men hartpatiënt is, is wel van levensbelang. Alleen, ik kreeg mijn vent nooit naar de tandarts. Maar realiseer me ineens Topic: Vitamine C of Vitamine €: sorry, ik dwaalde af.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door moederslink »

@tenormin, ( ben nog niet naar bed, haha)
Een waarheid als een koe!
Slecht gebit , geheid slecht voor het hart ( zegt de tandartsdochter maar weer even)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door moederslink »

czarczar schreef: Mij maak je niet wijs dat je HA aanraadt 2000 mg vitamine-C per dag te slikken als je bloedwaardes aangeven dat je daar geen tekort aan hebt. Sterker nog, mij maak je niet eens wijs dat je een tekort aan vitamine-C hebt. Dat zou een hele prestatie zijn.


Heb ik ergens geschreven dat mijn HA mij 2000 mg vit c per dag aanraadt???
Waar haal je dit nu weer vandaan??

En heb ik ergens geschreven dat mijn bloedwaardes aangeven dat ik een tekort aan vit c heb of geen tekort???


Sorry hoor , maar ik ga nu echt slapen , ik kap ermee.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door czarczar »

moederslink schreef:Wat dat excuus betreft : je biedt excuses aan voor de uitzonderingen wb de chronisch zieken! Dat vond ik netjes!
Het valt misschien niet zo op, maar ik onttrek me meestal niet van discussies en geef vaak ruiterlijk toe dat ik wellicht ongelijk had, of wat te hard gereageerd heb, of dat iemand me gewoon overtuigd heeft van mijn ongelijk (alfatrion weet dat).
Zouden TS-ers vaker ook eens moeten doen: reageren!
moederslink schreef:Vervolgens geef je mij toch het gevoel dat je het eigenlijk toch wel enigszins onzin vindt , al die vitamines , dus je praat door met je eigen verhaal, snap je wat ik bedoel?
En nogmaals ik heb geen tekort aan vit c , waar haal je dat toch vandaan???
Ja, nu wel. Nu ben je duidelijk. Maar dat jij een gevoel krijgt bij iets dat ik schrijf daar kan ik niks aan doen. Ik heb helemaal niet gezegd dat je een tekort aan vitamine-C hebt, integendeel, ik beweer juist steeds dat dat vrijwel onmogelijk is. Waarom slik ja dan wel vitamine-C pilletjes? Om ze uit te piesen?
moederslink schreef:En nee het topic dat Radar opende was : het gebruik van extra vitamines in de herfst , niet alleen over VIT C maar het gebruik van div vitamines! Jij kletst door vnl over vit c.....!
Scroll even naar de top van deze pagina en het letterlijke onderwerp van dit topic is (en ik quote nogmaals): "Vitamine C of vitamine €?" Dus ja, het topic ging wel over vitamine-C, de uitzending ook trouwens, maar dat was allemaal al achterhaalde koek natuurlijk.
moederslink schreef:Ik wil de discussie voortzetten maar ga nu slapen....truste.
En als je weer wakker wordt, dan ga je me gelijk geven v.w.b. het onderwerp van dit topic.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door moederslink »

czarczar schreef:
moederslink schreef:En je hebt het steeds weer over vit c , maar dat weet eenieder nu , het teveel plas je uit .
Ja, want dat was het onderwerp hé "vitamine C of vitamine €?"
En zolang iemand blijft beweren dat het goed is extra vitamine-C te gebruiken, ook al plas alles uit, dan praat zo iemand onzin. Alles wat je in je plee piest was te veel en kost je lichaam enige moeite weer uit het lichaam te verwijderen.
Mij maak je niet wijs dat je HA aanraadt 2000 mg vitamine-C per dag te slikken als je bloedwaardes aangeven dat je daar geen tekort aan hebt. Sterker nog, mij maak je niet eens wijs dat je een tekort aan vitamine-C hebt. Dat zou een hele prestatie zijn.


Lees het hele openingstopic van Radar.

Verder, ik schreef , je geeft mij het gevoel , maar dat deed ik om even netjes te blijven.
Het is niet mijn gevoel , maar het is precies wat jij schrijft.

Ook ik stel mijn mening bij indien nodig.
Ben ook de beroerdste niet.
Maar ik ga verder niet een strijd aan alleen maar om te strijden.
Daar heb ik geen energie genoeg voor.
Tip :lees alle reacties van iedereen en die van jou en die van mij , ik lees wel alles , voor ik een reactie plaats.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door moederslink »

czarczar schreef: Mij maak je niet wijs dat je HA aanraadt 2000 mg vitamine-C per dag te slikken als je bloedwaardes aangeven dat je daar geen tekort aan hebt. Sterker nog, mij maak je niet eens wijs dat je een tekort aan vitamine-C hebt. Dat zou een hele prestatie zijn.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door newmikey »

Misschien tekenend voor de gehele discussie die iedere keer weer oplaait is de verwijzing naar grote aantallen websites die informatie herplaatsen, waarbij de oorspronkelijke, mogelijk zelfs wetenschappelijke, bron volledig in de vergetelheid raakt en de waarheid geweld aan wordt gedaan.

Het lijkt wel een beetje op het ontstaan van mythen en legenden: ergens was er een kern van waarheid maar die is allang weggespoeld door alle onzin die er bij verzonnen is.

Een weggever is het refereren aan niet meer bestaande bedrijven, universiteiten of individuen. Ook onzorgvuldige spelling en het verbasteren van namen behoort tot die mythevorming.

Zo wordt in veel van die websites gerefereerd aan het bedrijf "Geigly" wat uiteindelijk Geigy in "Zwisterland" (let op de spelling) zou moeten zijn echter bestaat als bedrijf al tientallen jaren niet meer. Ook van een laboratorium Karlsruhe/ Sanatorium Oberthal, dat dan weer met de toevoeging "DE" is géén spoor meer te vinden.

Als men er dan in slaagt alle onzin tot een ècht wetenschappelijk onderzoek te herleiden, blijkt dat dat onderzoek heeft vastgesteld dat er voor veruit de meeste groenten en fruit in 50 jaar tijd géén enkele statistisch significante wijziging in voedingstoffen heeft plaatsgevonden behoudens een klein aantal mineralen die ook in een hoop andere soorten voeding zitten.

Ook gaat men volkomen voorbij aan veranderingen in het voedingspatroon en de bereidingswijzen die zo significant zijn dat ze véél eerder een positief effect op onze inname van vitaminen en mineralen hebben dan negatief.

Er is tegenwoordig een gigantische groter aanbod van verse groenten en fruit, het gehele jaar door, dan wat beschilbaar was in de vijftiger jaren van de vorige eeuw. We eten ook véél meer salades met verse goenten dan in die tijd, ondermeer door de reis- en kookcultuur. Daar waar onze opa's en oma's het moesten doen met een kropje sla met azijn en suiker, kunnen wij salades maken met wel 20 verse ingredienten.

Zèlfs al wàs er een marginaal minder gehalte aan sommige voedingsstoffen in de groenten van vandaag, dan nòg blijft daar méér van over op ons bord omdat we de zaken niet meer helemaal suf koken en die voedingsstoffen niet meer met het kookvocht weggooien.

Feit: We eten gigantisch méér verse producten (of kunnen ze eten als we dat willen) dan 50 jaar geleden en bereiden ze op een manier waardoor de voedingstoffen beter bewaard blijven. Alle prietpraat dat we minder zouden binnenkrijgen is daarom marketing van allerlei schimmige MLM-achtige bedrijven, kwakzalvers en marketing technieken die inspelen op dit soort angsten en ze zelfs aanwakkeren.

Zoals reeds meerdere malen gezegd: er is natuurlijk niets op tegen dat zieken en zwakkeren de door èchte artsen aangeraden supplementen tot zich nemen waarbij er géén enkel verschil valt te constateren tussen huismerk van de edeldrogist en superdure wonderpillen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door tenormin »

newmikey schreef: Zèlfs al wàs er een marginaal minder gehalte aan sommige voedingsstoffen in de groenten van vandaag, dan nòg blijft daar méér van over op ons bord omdat we de zaken niet meer helemaal suf koken en die voedingsstoffen niet meer met het kookvocht weggooien.

Feit: We eten gigantisch méér verse producten (of kunnen ze eten als we dat willen) dan 50 jaar geleden en bereiden ze op een manier waardoor de voedingstoffen beter bewaard blijven. Alle prietpraat dat we minder zouden binnenkrijgen is daarom marketing van allerlei schimmige MLM-achtige bedrijven, kwakzalvers en marketing technieken die inspelen op dit soort angsten en ze zelfs aanwakkeren.

Zoals reeds meerdere malen gezegd: er is natuurlijk niets op tegen dat zieken en zwakkeren de door echte artsen aangeraden supplementen tot zich nemen waarbij er géén enkel verschil valt te constateren tussen huismerk van de edel drogist en superdure wonderpillen.
Heb het even vetgedrukt: dit spreekt me dubbel en dik aan: toen lustte ik vroeger (en velen met mij) b.v. geen spruiten, lang gekookt en vol met gas, nu hooguit 4 minuten; en geen stank en alle vitaminen nog aanwezig, zoals vele groenten heden ten dage bereid worden.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@zcarzar

Snap wel dat heel veel mensen zeggen,pff extra niet nodig gewoon goed eten..Maar je begrijpt dus ,dat chronisch zieken,die bep aandoeningen hebben,niet genoeg opnemen of afbreken...
Komt niet door medicatie maar maag/ darm werkt niet zoals het moet...

soms word er wel geadviseerd als vrouwen of mannen maar is minder vaak,gelukkige mannen :wink: blaasonsteking hebben,even tijdje hoge dsoering c te nemen,maakt urine zuur...kan onsteking aangaan...
Bij mij helaas nooit geholpen.....maar dokters adviseren het dan...volgns mij wel2000 mg...ik doe dat niet meer werkt niet..( als ik weer eens blaasklachten heb,slik dagelijks wat dr en apo weet)

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door czarczar »

newmikey schreef:Feit: We eten gigantisch méér verse producten (of kunnen ze eten als we dat willen) dan 50 jaar geleden en bereiden ze op een manier waardoor de voedingstoffen beter bewaard blijven. Alle prietpraat dat we minder zouden binnenkrijgen is daarom marketing van allerlei schimmige MLM-achtige bedrijven, kwakzalvers en marketing technieken die inspelen op dit soort angsten en ze zelfs aanwakkeren.
Hèhè, eindelijk eens heldere en duidelijke taal.
meer dan 100% kan niet, maar ik ben het 1000% met u eens.
En zelfs ik ben zo'n sukkel die willens en wetens wel eens vitamine-C tabletjes neemt, terwijl ik weet dat het complete onzin is. De marketing heeft kennelijk ook op mij invloed. En al die gezondheidshypes zijn allemaal onzin, het zijn hypes die weer worden opgevolgd door andere hypes. Ze zijn wetenschappelijk totaal niet onderbouwd. Het is als een geloofsovertuiging, ze voorzien in een houvast, een leidraad. Het is net zo moeilijk de volgers ervan van hun ongelijk te overtuigen als een gelovige van z'n geloof te krijgen. Het is ook heel moeilijk je houvast in het leven los te laten.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door czarczar »

rozemarijntje schreef:Snap wel dat heel veel mensen zeggen,pff extra niet nodig gewoon goed eten..Maar je begrijpt dus ,dat chronisch zieken,die bep aandoeningen hebben,niet genoeg opnemen of afbreken... Komt niet door medicatie maar maag/ darm werkt niet zoals het moet...
Ik heb weloverwogen mijn excuses al aangeboden.
Uiteraard is het zo dat sommige mensen gewoon wel supplementen nodig hebben. Sommige dieren ook trouwens. En zeker als dat op medische gronden is, gewoon door bloedonderzoek, dan moet je dat ook juist wel innemen. Het probleem wat jij waarschijnlijk ondervindt is dat ook die supplementen moeilijk worden opgenomen in je lichaam (dat was immers toch al het probleem) en dat je daarom enorme hoeveelheden moet slikken in de hoop dat je lichaam voldoende opneemt. Ik heb echt veel meer met je te doen dan met al die gezondheidsgoeroes die willens en wetens maar van alles slikken dat totaal overbodig is. Ik hoop ook dat je alles vergoed krijgt van je ziektekostenverzekering, want in jouw geval zijn die supplementen echt noodzakelijke medicijnen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Neeeee b12 en ijzer wel vergoed maar gewoon vit niet,en andere medicaties die ik zelf moet betalrn( zoals heeeel veel chronisch zieken) maagbeschermers krijg ik vergoed,maar ik moet extra iets erbij nemen en dat kost 7,49 per 3 dg!!
En nee belasting krijg ik niet terug,niks te klagen!!! Dat niet...

Idd lichaam neemt ook dat moeite op,vaak bloedprikken om de 3 mnd even ongeveer...
Op alles,als ik dan moet gelijk ook organen enz...alles goed in de gaten houden..

Ja,zag dat je excusses had gemaakt,maar eerlijk gezegd,legde ik het gewoon uit,was niet boos...boos klink ik anders( schrijf ik anders :lol: ) ( doe ik zo en zo al :oops: maar ja daar is helaas geen pil voor)

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door czarczar »

rozemarijntje schreef:En nee belasting krijg ik niet terug,niks te klagen!!! Dat niet...
Weet je dat zeker? Volgens mij bestaat er nog wel de mogelijkheid om medicatie die niet wordt vergoed wel af te trekken, dan heb je natuurlijk alleen maar 35% of zo vergoed, maar dat scheelt toch.
Ik kan me verder je probleem wel voorstellen. Stofje X wordt slecht opgenomen, dosis wordt verhoogd en je krijgt ook nog stofje Y om de opname van stofje X te bevorderen, maar stofje Y geeft weer andere bijwerkingen. Artsen zijn ook geen wonderdokters en elk lichaam reageert weer anders op medicatie, dus het is vooral ook een kwestie van gericht proberen, bijstellen, resultaten meten, weer testen etc. Een hel is het.
Maar mensen die zich prima voelen moeten niet onnodig mega-doses aan vitamines kopen waar ze toch geen tekort aan hebben. Zonde van het geld. Bij jou wordt alles steeds gemeten door bloedonderzoek, bij mij was een tijdje ook zo. Bij mij gelukkig niks mis. En een normaal mens, zelfs die ongezond eet, krijgt zat vitamine-C binnen, want het zit echt overal in (verpakkingen lezen: ascorbinezuur = E300 = vitamine-C) en 0,1 gram is echt niet heel erg veel hoor.
Als iemand zich een dagje suf voelt, gewoon negeren, hebben we allemaal wel eens. Blijft het lang aanhouden, dan gewoon naar de dokter en bloed laten onderzoeken. Het kan immers van alles zijn en bloedonderzoek is gemakkelijk, relatief goedkoop en brengt heel veel problemen aan het licht.

irene0404
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2014 20:43

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door irene0404 »

Reden des te meer om een onderzoek op te zetten die het vitamine en mineralen gehalte van groente en fruit meet. Dan weten we het zeker.
Voor de volksgezondheid best belangrijk. Meten is weten.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: Vitamine C of vitamine €?

Ongelezen bericht door eddy123 »

irene0404 schreef:Reden des te meer om een onderzoek op te zetten die het vitamine en mineralen gehalte van groente en fruit meet. Dan weten we het zeker.
Voor de volksgezondheid best belangrijk. Meten is weten.
Mee eens, meten is inderdaad weten.
Maar meten is wat lastig in deze. Vitamine en mineralen gehalte neemt nogal af na de pluk.
Dus hoe lang na de pluk ga je meten? Heel moeilijk om daar een algemeen oordeel aan te geven.

Gesloten