LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kopietje paspoort

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door sjohie »

MarkieMark1971 schreef:Minister Plasterk maakt zich er veel te makkelijk vanaf. De praktijk is dat legitimaties gevraagd worden en gekopieerd worden. De minister moet dus zorgen dat het paspoort gekopieerd kan worden, zonder dat alle gegevens vrij worden gegeven. Dus bijvoorbeeld delen die met ultraviolet licht wel gezien worden maar niet te kopiëren zijn of gewoon niet vermelden. Het paspoort voldoet dus niet aan de eisen van deze tijd.
Daarvoor gebruiken een aantal telco's en banken van die speciale maskertjes, die de niet relevante delen van een rijbewijs, ID-kaart of paspoort afschermen tijdens het scannen/kopiëren. :wink:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door bprosman »

Tja, dat roep ik al een tijdje maar dat wil niemand lezen :wink:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door tenormin »

bprosman schreef:Tja, dat roep ik al een tijdje maar dat wil niemand lezen :wink:
Ja hoor, ik heb het wel degelijk gelezen: 31 okt 2014 12:22 :mrgreen: . Dus je schrijft niet helemaal voor Jan met de korte achternaam. :wink:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door GJvdZ »

MarkieMark1971 schreef:Minister Plasterk maakt zich er veel te makkelijk vanaf. De praktijk is dat legitimaties gevraagd worden en gekopieerd worden. De minister moet dus zorgen dat het paspoort gekopieerd kan worden, zonder dat alle gegevens vrij worden gegeven. Dus bijvoorbeeld delen die met ultraviolet licht wel gezien worden maar niet te kopiëren zijn of gewoon niet vermelden. Het paspoort voldoet dus niet aan de eisen van deze tijd.
Hoe zou je dat willen realiseren? Alles wat je kunt zien kun je uiteindelijk ook kopieren of fotograferen. UV licht is niet zo bijzonder. En dan heb ik het nog geeneens over de internationale consequenties van zo'n wijziging van het paspoort. Je kunt niet verwachten dat iedere douane waar dan ook ter wereld hun manier van werken aanpast voor Nederland.

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door solleila »

Bestaat er geen lettertype die je wel kunt zien fysiek,maar als je een kopie maken is deze verdwenen. Of bestaat zoiets nog niet? Want dan zou je de naam en achternaam gewoon lettertype kunnen geven en bsnnummer een andere lettertype kunnen geven waardoor je hem niet ziet als je een kopie wil maken. Ik bedoel als een soort hologram.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door bprosman »

maar als je een kopie maken is deze verdwenen.
Met een beetje geluk kun je wel zien met welke kopieermachine de kopie gemaakt is :wink:
http://en.wikipedia.org/wiki/Printer_steganography

Appie Hollandia
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2014 10:08

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door Appie Hollandia »

Plasterk sllat de plank helemaal mis en wie deze man geloofd moet echt naar de dokter. Kijk wat er op cpbweb.nl staat inzake proefritten:
Kopiëren van identiteitsdocumenten bij het huren of tijdelijk meenemen van een auto
Voertuigenverhuurbedrijven die lid zijn van brancheorganisatie BOVAG kunnen bij de verhuur van een auto of
voorafgaand aan een proefrit kopieën van identiteitsdocumenten maken. Voertuigenverhuurders worden regelmatig
geconfronteerd met onwenselijke (criminele) gedragingen van huurders van onder meer auto’s en
motoren. Om deze voertuigcriminaliteit tegen te gaan, heeft BOVAG de bestaande zwarte lijst van de brancheorganisatie
– ELENA Waarschuwingssysteem – uitgebreid met de mogelijkheid een kopie van de identiteitspapieren
van de huurder te maken. Deze uitbreiding is opgenomen met als doel verbetering van het opsporen
en vervolgen van verduistering van huurauto’s. Binnen de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit zijn hierover
tussen de deelnemers – waaronder BOVAG en het Openbaar Ministerie – afspraken gemaakt. Deze afspraken zijn
neergelegd in een circulaire van 11 februari 2009, die is vastgesteld in de Board Opsporing van de Raad van
Hoofdcommissarissen. Het CBP heeft na een voorafgaand onderzoek op 16 januari 2011 verklaard de door
BOVAG gemelde verwerking van persoonsgegevens rechtmatig te achten. Voordat voertuigenverhuurders overgaan tot het maken van een kopie van een identiteitsdocument, dient een belangenafweging plaats te vinden of de kopie noodzakelijk is. Indien dit het geval is, dient het BSN te worden afgeschermd. Dat geldt ook voor de pasfoto, tenzij de huurder of proefritmaker uitdrukkelijke toestemming geeft voor het maken van een kopie zonder afscherming van de foto. Het bedrijf treft passende technische en organisatorische maatregelen voor het beveiligen van gemaakte kopieën. Zodra de huurder of proefritmaker het voertuig veilig retourneert, worden de kopieën teruggegeven of vernietigd.

Jufje
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2014 13:52

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door Jufje »

Het UWV is een overheidsinstelling en mag dus om een kopie vragen.
Nu vraag ik mij af hoe het zit met de Kvk. Ik moet een kopie inleveren maar vraag mij af of ik hiertoe verplicht ben. Iemand?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door tenormin »

Jufje schreef:Het UWV is een overheidsinstelling en mag dus om een kopie vragen.
Nu vraag ik mij af hoe het zit met de Kvk. Ik moet een kopie inleveren maar vraag mij af of ik hiertoe verplicht ben. Iemand?
Als u een bedrijf inschrijft in het Handelsregister. Dan mag men kopie vragen.

Jufje
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2014 13:52

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door Jufje »

Bedankt! In mijn geval moet ik bij de kvk geregistreerd worden als bestuurslid van een Vereniging van Eigenaren. Mag ik dan BSN e.d. onleesbaar maken?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door dhc »

Jufje schreef:Het UWV is een overheidsinstelling en mag dus om een kopie vragen.
Nu vraag ik mij af hoe het zit met de Kvk. Ik moet een kopie inleveren maar vraag mij af of ik hiertoe verplicht ben. Iemand?
UWV is geen overheid. Er werken namelijk geen ambtenaren....gewoon een commercieel bedrijf.


dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door dhc »

Oke, je hebt gelijk. Maar feit is en blijft dat het gewoon een commercieel bedrijf is waar geen ambtenaren werken.

justers*
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:17

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door justers* »

dhc schreef:Oke, je hebt gelijk. Maar feit is en blijft dat het gewoon een commercieel bedrijf is waar geen ambtenaren werken.
Het UWV is een overheidsinstelling die als zelfstandig bestuursorgaan werkt in opdracht van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Dus dan heb je gelijk beetje onduidelijk. Het is dus eigenlijk een werkmaatschappij dat werkt voor de overheid.

Nelly54Marlier
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2014 10:58

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door Nelly54Marlier »

Ik weet niet of anderen hier ook problemen mee hebben maar iik krijg de app niet geinstalleerd voor Android. Ik heb samsung smarfone en samsung Tablet

Nelly54Marlier
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2014 10:58

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door Nelly54Marlier »

En dan zeggen ze dat Belgen dom zijn.
Daar staat je BSN op de achterkant . kan dus niet mee gekopierd worden

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door sjohie »

Nelly54Marlier schreef:En dan zeggen ze dat Belgen dom zijn.
Daar staat je BSN op de achterkant . kan dus niet mee gekopierd worden
Hier in Nederland bestaat al geruime tijd de dubbelzijdige kopieerfunctie.. :wink:

Nelly54Marlier
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2014 10:58

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door Nelly54Marlier »

Dat weet ik ook wel, maar meestal word er enkel een kopie van de voorkant gemaakt.
Als je scant met je tablet of smartfone doe je ook alleen de voorkant

JSchoon
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 nov 2014 08:16

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door JSchoon »

Ik wilde hier ook graag even op reageren. Mijn oom is taxichaffeur en dient dit zichtbaar in zijn auto te hangen ten alle tijden.. Dus iedereen kan zijn BSN nummer en dergelijke zo inzien.

Daarnaast moet ik mijn paspoort ook afgeven bij het boeken van een hostel, wat ik ook niet fijn vind..

Gesloten