LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kopietje paspoort

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door Radar »

Bij het afsluiten van een telefoonabonnement, bij het inchecken in een hotel of bij het afhalen van een pakketje... In al deze gevallen wordt vaak om een kopietje van je paspoort gevraagd. Dit is echter in lang niet alle gevallen terecht. Sterker nog: het is gevaarlijk:
http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... -paspoort/

Maandag 3 november in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door prem »

Het is maar een gewoonte/luiheid. In de U.K. Wordt het in de hotels waar ik wel eens verblijf nooit gevraagd, wel het nr. maar geen kopie.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door moederslink »

Over niet al te lange tijd gaat het dmv de vingerafdruk! Nu al met de aanvraag nieuw paspoort.
Gevaarlijke ontwikkeling~~~~~~Big Brother~~~~~niets is meer geheim en we kunnen er als burger niets tegen doen , je hebt het maar te slikken.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door alfatrion »

MichielFRL schreef:Oud nieuws, maar zolang het bij wet niet verboden wordt kan je er als consument niks aan veranderen.
Het is bij wet verboden. Dit kun je nalezen in de Wbp.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door Shine »

Zelfs het UWV maakt zich schuldig aan dit soort praktijken.
Zoals bekend, kom je er zonder afspraak hebbende niet in. Die afspraken staanin de agenda bij de baliemedewerk(st)er, als je je meldt en wordt gecontroleerd. Desalniettemin eisen ze een kopie van je geldig ID. Heb je iemand bij je, geldt hier exact hetzelfde voor. Dit kopietje moet je dan meenemen naar je afspraak. Echter de persoon met wie je de afspraak hebt kijkt hier helemaal niet naar. Het vodje verdwijnt zo de in die kamer staande prullenbak in!
Als je hier iets van zegt krijg je een dodelijke blik toegeworpen.
Als je bij de balie aangeeft dat je bezwaar hebt tegen zo'n kopietje dan heb je een groot probleem. Zonder kom je er gewoon niet in.

Prima als men even wil controleren of ik daadwerkelijk de persoon in kwestie ben, maar dat kan ook door gewoon even naar je ID te kijken. Soort van paspoortcontrole.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:Over niet al te lange tijd gaat het dmv de vingerafdruk! Nu al met de aanvraag nieuw paspoort.
Gevaarlijke ontwikkeling~~~~~~Big Brother~~~~~niets is meer geheim en we kunnen er als burger niets tegen doen , je hebt het maar te slikken.
Kwestie van wat opletten, als je een id-kaart neemt ipv een paspoort, worden er geen vingerafdrukken afgenomen en opgeslagen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door tenormin »

@sjohie, bij je verwijzing worden volgens mij prijzen genoemd voor paspoort en ID die, m.i. niet als richtlijn kan worden gelezen. Heb expres tot na 9 maart gewacht, heb voor 't eerst geen paspoort maar ID en is in onze Gemeente veel goedkoper dan...
Verder hebben we dit onderwerp vaker voorbij zien komen (als vraag) en heb ik destijds al geschreven dat, alhoewel het niet mag, hotels in het buitenland zelfs je paspoort een nacht inhouden, niet eens een kopie maken maar de hele bubs. Ook toen al geconstateerd dat, als je er niet aan meewerkt, je 's-nachts in een vreemd land zonder onderkomen bent als je niet meewerkt, dus leuk dat er weer een programma over komt, maar maak dat de buitenlandse hotels maar eens wijs!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij het afsluiten van een telefoonabonnement,
Het is bij wet verboden. Dit kun je nalezen in de Wbp.
Weer een beetje een "Telegraafkop" van Radar. Heb het in een ander topic ooit al eens gemeld. Bij bijvoorbeeld de T-Mobile winkels ligt er op hun scanners een "masker" die de niet benodigde gegevens (oa BSN nummer, foto) netjes afschermt en dus niet meescant.
Laatst gewijzigd door bprosman op 31 okt 2014 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door moederslink »

sjohie schreef:
moederslink schreef:Over niet al te lange tijd gaat het dmv de vingerafdruk! Nu al met de aanvraag nieuw paspoort.
Gevaarlijke ontwikkeling~~~~~~Big Brother~~~~~niets is meer geheim en we kunnen er als burger niets tegen doen , je hebt het maar te slikken.
Kwestie van wat opletten, als je een id-kaart neemt ipv een paspoort, worden er geen vingerafdrukken afgenomen en opgeslagen.

Wel dus bij aanvraag paspoort

@Michiel , ja + irisscan , idd oud onderwerp..

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door tenormin »

MichielFRL schreef: Ga eens naar Amerika of Thailand. Je komt het land niet in zonder dat ze een scan hebben gemaakt van al je vingers, je paspoort en een foto van je gezicht.
Zolang ze zich niet te barsten schrikken: ze doen maar.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door sjohie »

alfatrion schreef:
MichielFRL schreef:Oud nieuws, maar zolang het bij wet niet verboden wordt kan je er als consument niks aan veranderen.
Het is bij wet verboden. Dit kun je nalezen in de Wbp.
En een andere (anti-terrorisme) wet, stelt dan weer dat telco's (en bijvoorbeeld ook banken) op een herleidbare manier de identiteit van hun klant moeten vaststellen. Dat schurkt dus behoorlijk stroef tegen de Wpb aan, en ik kan me zo niet heugen dat een rechter of adviesorgaan heeft gezegd welke voorrang heeft/

Dit oude wijn in nieuwe zakken, deze hele discussie is in het programma en hier op het forum ook al uitvoerig gevoerd, maar dan waren de banken het lijdend voorwerp.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door Dirkie »

Hele leuke discussie, maar volgens mij een beetje nutteloos. Je hebt altijd zelf de keuze om een kopie van je paspoort/id te laten maken. Alleen zul je het meestal niet eens zijn met de gevolgen van die keuze.
Bijvoorbeeld bij een telefoon. Als je het niet doet, krijg je geen abonnement met die leuke gratis telefoon. Jammer, maar gevolg van je eigen keuze.
Bijvoorbeeld bij een vakantie. Je komt 's nachts na een lange reis aan bij je hotel en weigert een kopie te laten maken. Dan sta je weer buiten. Jammer, maar die persoon achter de receptie heeft geen boodschap aan jouw, die wil alleen een kopie van de paspoort.
En zo kan ik er nog wel wat opnoemen. Theorie is leuk, maar je hebt te maken met de praktijk helaas.

bramparma
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2014 21:17

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door bramparma »

U had in de uitzending van maandag 03-11-2014 over enige informatie in je paspoort af te dekken of in de kopie door te strepen met een zwarte stift. De vraag is wat te doen als een uitzendbureau of een werkgever om een volledige kopie vraagt?. Deze zijn toch ook geen Overheids instantie`s, iemand binnen deze organisatie kan toch ook misbruik maken van je persoonlijke gegevens?. Wil graag antwoord op deze vraag, al vast vriendelijk bedankt voor uw vriendelijke medewerking.

Met vriendelijke groet Bram,

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door moederslink »

U bent erg vriendelijk .. :D ( flauw),

Maar leest u de reacties maar , het wordt gekker en gekker met onze persoonsgegevens , ook ik vind het een kwalijke ontwikkeling.

Bobby D.
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2014 21:11

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door Bobby D. »

Goedenavond allemaal,
Ik kom voor mijn werk regelmatig op grote bouwterreinen en het is daar de laatste jaren gewoonte geworden dat de beveiliging een kleurenkopie van je paspoort inclusief BSN EIST om het bouwterrein te mogen betreden. Wanneer ik hier tegenin ga krijg ik steevast te horen dat het weliswaar mijn eigen keus is om dit te weigeren, maar zonder volledige kopie kom ik er niet in en kan ik dus mijn werk niet uitvoeren (met alle gevolgen van dien...). Bij een aantal locaties accepteert men nog wel het doorstrepen van het BSN en het paspoortnummer (bij sommigen zelfs dat niet), maar overal wordt wel het BSN ingevuld en opgeslagen in het registratieformulier, samen met alle andere persoonsgegevens (zelfs privé-adres). Geen toestemming = geen werk.
Dus dat je altijd *een* keuze hebt klopt, maar of je liever je baan wilt opgeven...
Alleen als iedereen collectief weigert mee te werken kan er misschien wat veranderen (of de overheid zou in moeten grijpen om dergelijke eisen van bedrijven uit de wereld te helpen), maar zolang de meeste mensen achteloos hun paspoort of ID blijven afgeven zal er weinig veranderen vrees ik.
Met vriendelijke groet,
Bobby

MJP
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2014 08:10

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door MJP »

Fraaie app dat KopieID, maar totaal onbruikbaar:
[*]Je kunt je BSN-nummer onder aan je paspoort niet wegstrepen in landscape stand omdat er een menubalk overheen schuift. In portrait stand word het plaatje zo klein dat het ook vrijwel onmogelijk wordt. Een zoomfunctie zou handig zijn.
[*]Je gebruikt je paspoort veelal in het buitenland, het zou derhalve fijn zijn als het watermerk ook in (minimaal) het Engels zou kunnen.
[*]Het watermerk is meer een verfmerk, het is zo prominent aanwezig dat mijn foto, naam en vervaldatum totaal onleesbaar zijn geworden.
Heeft minister Plasterk de app zelf al eens geprobeerd te gebruiken?
Hoeveel miljard gaf onze overheid ook al weer uit aan mislukte IT projecten?

Truus1702
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2014 11:52

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door Truus1702 »

Hoezo BSN nr. wegstrepen. Vaak is je BSN nr openbaar. Bijvoorbeeld bij BTW nr
Zie ook:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... btw_nummer
Uw btw-nummer

"Als wij u als ondernemer voor de btw registreren, ontvangt u een btw-nummer. Dit nummer staat op de brieven en formulieren die u van ons ontvangt. Op uw facturen vermeldt u uw btw-nummer.

Het btw-nummer bestaat uit:

de landcode NL
een RSIN/fiscaal nummer of burgerservicenummer
een toevoeging van 3 posities: B01 t/m B99
Een btw-nummer heeft 14 tekens en ziet er bijvoorbeeld zo uit: NL001234567B01. Heeft uw nummer minder dan 14 tekens? Vul het dan na de landcode aan met nullen.

Het btw-nummer wordt ook btw-identificatienummer genoemd."

solleila
Berichten: 361
Lid geworden op: 07 sep 2005 21:26

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door solleila »

Ik wil iedereen aanraden die een hotel boekt en een kopie moet afgeven bij het hotel. Het hotel het slechtste review te geven die er is. Alleen zo houden hotels op om kopies te vragen. Zet ook altijd in de review dat het stafbaar is om een kopie te maken van je paspoort volgens de Nederlandse wet en dat het Paspoort niet van jou is maar van de staat en dat er een gevangenisstraf op staat voor het kopieëren van je paspoort.Als iedereen dit doet is het gauw afgelopen met het kopieëren.

Voor Spaanse hotels kun je dit artikel uitprinten.

http://www.elconfidencial.com/ultima-ho ... es_172781/

Verder nog iets voor Spaanse hotelgasten
Voor alle gasten die arriveren moeten ze 'Hoja de Entrada`invullen, die dan getekend wordt door de gast.Daar wordt ook nummer identiteitsbewijs ingevuld, maar een kopie hoeft dus niet. En is ook niet verplicht.
De gegevens van dit formulier moeten via een website doorgegeven worden aan de Guardia Civil.

Als een Spaans bedrijf niet mee wil werken. Vraag of je een hojas reclamaciones kunt indienen. Dat is een formulier die naar de gemeente wordt gestuurd. Vraag altijd een kopie van de hojas reclamaciones. De medewerker moet dit namelijk invullen en jouw ook een kopie meegeven. Spaanse bedrijven hebben hier een hekel aan omdat er veel romslomp aan vast zitten. Daar zitten ze niet op te wachten.
Mocht een bedrijf geen Hojas reclamaciones zeg dat je naar de politie gaat. Het is namelijk verplicht om een hoja recalamaciones te hebben.

Trouwens jaren geleden heb ik een topic geopend hierover en werd gezegd iets als mens maak je niet zo druk. Ja tot je ooit zelf in aanraking komt met id fraude.

de Paus
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2014 22:28

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door de Paus »

Als taxi chauffeur moet je een taxipas hebben en die moet zichtbaar zijn voor de klant en daar staat je naam op, BSN nummer, en geboorte datum op,

en alle post die je krijgt van UVW staat een kenmerk op dat gelijk is aan je BSN nummer.

MarkieMark1971
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2014 13:42

Re: Kopietje paspoort

Ongelezen bericht door MarkieMark1971 »

Minister Plasterk maakt zich er veel te makkelijk vanaf. De praktijk is dat legitimaties gevraagd worden en gekopieerd worden. De minister moet dus zorgen dat het paspoort gekopieerd kan worden, zonder dat alle gegevens vrij worden gegeven. Dus bijvoorbeeld delen die met ultraviolet licht wel gezien worden maar niet te kopiëren zijn of gewoon niet vermelden. Het paspoort voldoet dus niet aan de eisen van deze tijd.

Gesloten