LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De koe en melk

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door moederslink »

*
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

EllyN
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2014 09:38

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door EllyN »

Ik heb met gekromde tenen naar deze uitzending zitten kijken. Ten eerste alle beelden van reguliere veehouderij waren van vieze koeien en van een koe die net kon gaan staan na melkziekte. Wat jullie hier neerzetten is een uiterst negatief beeld. Er is niet gekeken op een goed lopend bedrijf.
Ja de kalfjes worden weggehaald bij de koe. Daar zijn meer dan één redenen voor. Ten eerste kun je niet alle kalfjes aanhouden, want dan kom je hevig in de knel met de mestregels. Die worden steeds strenger, zodat het aantal dieren dat op een boerderij mag worden gehouden, grondgebonden, steeds minder wordt. Kalveren en jonge dieren moeten ook worden gevoerd, waarvoor je voer moet aanvoeren en daar staat geen afvoer van stikstof en fosfaat tegenover, wel productie van mest. Leg uw oor eens te luisteren bij de huidige kamer discussies over de grondgebonden veehouderij. Overigens leiden de huidige mestregels al tot voedingstekorten voor het vee. Hadden we tot voor kort af en toe een koe met melkziekte, nu komen daar ook koeien bij met fosfaat tekort omdat er niet meer adequaat bemest kan en mag worden en het gras dus niet meer kan voorzien in de fosfaatbehoefte van de koe.
De huidige stallen zijn niet geschikt om de kalveren tussen de koeien te houden, om dat mogelijk te maken moet er fors worden geïnvesteerd waardoor de kosten van de melk stijgen. Kosten die door niemand worden vergoed. Nog afgezien van bovengenoemd probleem natuurlijk. Dan nog even dit, melk zou niet goed zijn voor mensen. Zo eens in de paar jaar duikt er weer een indianenverhaal over voedsel op. Lange tijd mochten we geen eieren eten, tegenwoordig zijn die weer gezond. Boter was ongezond maar mag nu weer, want natuurlijk. Nu is het brood in de ban gedaan en worden de zogenaamde superfoods opgehemeld, tot iemand weer iets anders verzint.
U hemelt ook natuurlijke dekking op, met een stier tussen de koppel koeien. Dat dit gevaarlijk is ziet u over het hoofd. Elk jaar worden wel een paar boeren vermoord door de stier die zij tussen de koppel hebben lopen. Ik laat het hier even bij anders wordt dit stuk veel te lang

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door kweenie »

kalfbijdekoe schreef:Natuurlijk wil dan iedereen zuivel van koeien waar het kalf bij mag blijven: nu alleen nog de verkrijgbaarheid: ik kan op deze site niks vinden over het genoemde bedrijf Zonnehoeve en de start van hun zuivelfabriekje met kalf-bij-koe-garantie: hoe kom ik daar aan?
Volgens mij wordt zulke melk niet apart verkocht, maar ik kan het mis hebben. Voordat het uit kan om een aparte productielijn te hebben, moeten er wel een boel boeren hierop over zijn. Het is ook de vraag of die melk wordt gebruikt voor gewone pakken melk of dat er bijvoorbeeld (boeren) kaas van wordt gemaakt.

Maar er zijn in elk geval een hoop varianten te koop. Zeker bij de biologische winkel. Gewone biologische melk verkopen ze tegenwoordig volgens mij bij iedere supermarkt, maar bij de biologische winkel hebben ze vaak ook andere varianten. Zoals bijvoorbeeld biologisch dynamische melk (demeter). Is op sommige gebieden wat wazig, maar op gebied van dierenwelzijn wel weer een stuk strenger dan biologisch.

Helaas zijn niet alle zuivelproducten er in biologische variant, of ze smaken anders, zodat ik eigenlijk alleen de gewone melk biologisch koop.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door moederslink »

?
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

hans76
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2014 21:20

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door hans76 »

moederslink schreef:Kan een vd boze boeren mij uitleggen , waarom zij nog boeren in dit propvolle Nederland??
Traditie ? Generatie- oude familiebedrijf ? - Geld? Liefde voor het vee?
Het is toch gewoon handel in mijn ogen.
( nb op veemarkten zie ik trouwens ook weinig liefde voor de koe )
Met alle nieuwe wetten, regels, verplichte investeringen , ach gossie het is toch niet meer te doen!?
En waar blijft de verplichte schaduw in de weiden?
O nee hoeft niet meer , er komen megastallen , geen weidegang :cry:
Straks afschaffing melkquotum , nog meer nog grotere megastallen.
De een na de andere boer kapt er mee , ik geloof per dag- 7 - boeren !
( let wel , ik heb het niet over de kleine hobbyboeren )
Denk niet dat boeren booszijn eerder teleurgesteld over erg negatief beeld wat geschetst wordt over melkveehouderij ..."poepvol nederland" tja mestregels worden elk jaar aangescherpt dus had je geen mestprobleem dan door aanscherping weer wel...
Boeren boeren vaak ook door opvolging familiebedrijf , het wordt de opvolger gegund dit voort te zetten echter is het rendement op EV erg laag
Mest nieuwe wetten is best te leven ! maar soms wordt de druk wel groot ja (investeringen)

Waarom zouden we moeten stoppen? omdat een deel van de bevolking vegetarisch is en geen vlees en soms ook geen melkprodukten nuttigt ? Wanneer we hier door veel strenge regels(kostprijs verhogend) minder melken melken andere EU landen het er wel bij .. echter is ook in bv. Duitsland weidegang maar 40% in deelstaat beieren slechts 20% .
In Nederland doet met veel aan weidegang dit percentage stijgt ook weer omdat het ook goedkoper is dan opstallen en je beurt meer voor de melk... echter een stal moet ook goed voor elkaar zijn , je moet ze in de herfst/winter toch ergens laten gelukkig bouwen veel boeren nu nieuwe stallen met veel meer dierwelzijn dan die oude bekrompen stallen!
Ook wanneer de koe weidegang geniet staat zij nog gemiddeld 75% van haar tijd op stal , dus stal moet goed zijn

Nee meeste boeren zijn positief ! en de kalveren in grote stro hokken ook! ze springen door het hok!

willemveearts
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2014 13:55

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door willemveearts »

Het is niet mijn gewoonte Radar te kijken, laat staan te reageren. Gisteravond laat - nadat Twitter ontplofte - toch even gekeken. Vanmorgen met diverse van mijn veehouders gediscussieerd. We worden er verdrietig van. Tegen zulke misleidende info is geen kruid gewassen. Ik zeg ten mijn boeren: als 'ze' leugens, gedateerde en buitenlandse beelden nodig hebben om een punt te maken, moet je dat maar zien als compliment.'
Heren en dames journalisten, zijn jullie nu echt trots op deze documentaire? Elke regel van hoor en wederhoor is met voeten getreden. Bewuste selectieve info, bv. als in het Engelse artikel gesproken wordt over slepende melkziekte (stofwisselingsstoornis, NEB), waar jullie alleen maar het woordje melkziekte in beeld brengen. Totaal verschillende ziektebeelden. Waarom de GD in Deventer niet in de uitzending? Waarom geen dierenarts met ervaring in de melkveehouderij? Het is een vooropgezet plan in week dat discussie gaat over grondgebonden melkveehouderij.Thieme die haar kamervragen al klaar heeft nog voor uitzending goed en wel af is? Vooraf geïnformeerd door echtgenoot/partner Koffeman van Antoinette Herzenberg, die tevens oprichter van haar partij is? Misbruik van belastinggeld en uitzendtijd publieke omroep om een vals en misleidend beeld neer te zetten?

Wat is er wel waar? Dat we in NL voorop lopen op elk gebied! Dat we in achterliggende 10 jaar geweldige sprongen voorwaarts gemaakt hebben en nog maken! Een reductie in antibiotica gebruik van meer dan 50% laat ieder ander land in Europa met de ogen knipperen, laat staan de landen buiten Europa! Dierwelzijnseisen die verder gaan dan in welk ander land dan ook.

Ik snap niet dat welke journalist dan maar ook zich voor deze propaganda laat lenen. Onder het mom van onafhankelijk consumentenprogramma! Belachelijk. En ondertussen is het resultaat al weer geboekt. 1,2 miljoen mensen hebben weer een mening, gestoeld op valse info. Rectificatie - het zou jullie sieren, maar is ws. teveel gevraagd - maakt dit helaas niet ongedaan. Jullie moesten je schamen!

Toch een compliment: ik ben jaloers op de goed geoliede propaganda machine van de Koffeman/Herzenberg/Thieme-clan. De samenwerking tussen WakkerDier/Radar en PvdD is zo effectief dat menig boerenorganisatie daar nog een puntje aan kan zuigen. Alleen zijn deze niet in staat de NPO voor hun karretje te spannen! En boerenorganisaties zijn eerlijk: die hebben geen gedateerde en buitenlandse beelden nodig om een eerlijk beeld van de sector te schetsen.

De wereld is complex. De wereld van dierlijke consumptie en -houderij is dat ook. Aan de journalist de taak om deze wereld in al zijn facetten voor het voetlicht te brengen!

doornloosroosje
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 mei 2008 17:42

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door doornloosroosje »

Draak2603 schreef:Beste Radar
Wat jammer weer een eenzijdig tamelijk negatieve uitzending over de veehouderij. De reguliere veehouderij op een negatieve manier belicht met negatief onjuist commentaar. Daarna de biologische veehouderij belicht maar zeer positief. Zonder kritiek. Beide vormen van veehouderij zijn goed.
Een uitzending vol kortzichtige eenzijdige conclusies. Bijvoorbeeld het zuigreflex van een kalf. Denk daarbij aan een baby die op vingers en fopspenen zuigt. Heeft deze dan ook altijd honger?
De speenemmer en kalfdrinkautomaat die werden getoond zijn juist bedoeld zodat het kalf kan drinken wanneer hij wil.
Bij reguliere veehouderij kregen de koeien plekken van het ijzeren hek. Maar bij de biologische veehouderij is er ook een hek, krijgen ze daar dan geen schuurplek van?
De biologische koe die op het eind van het filmpje even in beeld was voordat de boer er voor ging staan had een anti drink beugel in zijn neus geklemd. Waarvoor is dit dan nodig als een kalf na een half jaar niet meer wil drinken bij de moeder? Dit is namelijk niet waar.
Zeer eenzijdig negatief. Had een net programma gemaakt die de voors en tegens van beide eerlijk belicht had.
Jammer dacht dat Radar een goed en betrouwbaar programma was.
Vriendelijke groet,
Een teleurgestelde tot op heden trouwe kijker.
Helemaal met je eens Draak. Het eerste filmpje was zeer tendentieus met daarin beelden, die helemaal niet van een melkveebedrijf kwamen. In het tweede filmpje wordt helemaal niet vergeleken met toestanden op de reguliere melkveehouderij, maar wordt een natuurlijk idealere situatie gepromoot. Niemand praat er plotseling meer over melkziekte, mastitis en klauwproblemen. De beugel in de neus van het dier in het bosperceel bewijst al, dat het zuigen bij soortgenoten dus niet volledig is uitgebannen. Hetzelfde zal gelden voor klauwproblemen, melkziekte en uierontsteking. Overigens ben ik helemaal voorstander van het kalf bij de moeder laten, maar daar kun je heel nuchtere redenen voor aanvoeren en niet van die zweverige prietpraat. Overigens is de enige oplossing om de bio-industrie op te heffen,veganist worden en dan moet je, je eigen natuur ondergeschikt maken aan die van het dier.Tot slot: Ik heb ervaring met zoogkoeien en de kalveren[ het woord kalfjes kan ik niet uit m'n strot krijgen) konden bijna hun hele leven bij de moeder blijven. Als er een stiertje van z'n moeder moest worden gescheiden omdat het geslachtsrijp werd, dan sliep ik één en soms meer nachten slecht, vanwege het constante geroep van moeders. Dus sentimentele verhalen over het direct scheiden van moeder en kind komen uit het brein van mensen met eyes, maar zonder open mind.

doornloosroosje
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 mei 2008 17:42

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door doornloosroosje »

Willemveearts schreef
Tegen zulke misleidende info is geen kruid gewassen. Ik zeg ten mijn boeren: als 'ze' leugens, gedateerde en buitenlandse beelden nodig hebben om een punt te maken, moet je dat maar zien als compliment.'
Heren en dames journalisten, zijn jullie nu echt trots op deze documentaire? Elke regel van hoor en wederhoor is met voeten getreden. Bewuste selectieve info, bv. als in het Engelse artikel gesproken wordt over slepende melkziekte (stofwisselingsstoornis, NEB), waar jullie alleen maar het woordje melkziekte in beeld brengen.
Toevallig ben ik ook dierenarts, maar dat vermijd ik meestal te zeggen, omdat je dan meteen al in de verdachte hoek zit, bij de "dierenliefhebbers" Het op één hoop vegen van slepende en gewone melkziekte was mij ook al opgevallen. En je hebt gelijk, als ze beelden van kapstokken in slachthuizen, die gemaakt zijn door GAJA nodig hebben om hun punt te maken.....
Trouwens bij de biologische boer achter mij kun je de kapstokken ook zien kreperen. Daar heb ik als nuchtere insider behoorlijk moeite mee, maar om daarmee nou een reportage te gaan maken, over het dierenleed in de biologische veehouderij.....

EllyN
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2014 09:38

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door EllyN »

Een opmerking moet mij nog van het hart. Er wordt gesproken over schaduw in de wei. Bij ons kunnen de koeien gewoon naar binnen als ze het buiten te warm vinden. Dat doen ze dan ook en dan gaan ze 's avonds na het melken weer weiden en slapen buiten. En nee, wij hebben geen biologisch bedrijf. Is ook nauwelijks meer nodig vanwege het steeds kleiner wordende verschil tussen regulier en biologisch.

EllyN
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2014 09:38

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door EllyN »

Paulien74 schreef:Oh en ik zie weinig vervallen, nog in bedrijf zijnde boerderijen, eigenlijk nooit krotten waar die arme boeren in moeten leven omdat ze zooo arm zijn omdat ze zo weinig geld krijgen voor hun harde werk. Grote, luxe huizen, zwembad erbij. Paarden voor de kinderen, vette auto's in bezit, goed onderhouden tuinen (heeft de boer daar tijd voor...?). Ach, ga eens rondrijden waar al die veehouderijen zich bevinden en zie voor u zelf hoe 'vreselijk' ze het hebben.
Mijn beste Paulien
Daar wordt dan wel 7 dagen per week voor gewerkt. Ook zonodig 's nachts. De rest van de aantijgingen, zoals zwembad, paarden (kost op een boerderij een stuk minder als bij de burger die extra voor stalling en voer moet betalen en meestal staat het paard dan nog de hele dag binnen ook, behalve als er op wordt gereden. Over dieren mishandeling gesproken!!!) De tuin onderhoud je als boer/boerin zelf, gaat een hoop tijd inzitten. De huizen zijn meestal groot maar zeker niet luxe en binnen wordt vaak stille armoe geleden. Deze opmerking is wellicht overbodig want dat gaat u toch niet geloven denk ik.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door tenormin »

Jeminee, wat een heleboel nieuwe forumleden erbij (enkele uitzonderingen van jaartal ingeschreven zijn daargelaten): volgens mij hebben de boeren een prima werkend netwerk. En aan al de nieuwelingen: waarom zou Radar niet selectief zijn in wat ze uitzenden? Doen de concurrenten ook. Een verhaal krijgen waar de pannenkoek aan twee kanten gebakken word krijgt men zelden. Heb wel erg moeten lachen dat iemand een kalfje met een baby vergelijkt: ben zijn/haar nickname vergeten maar zowel kalfje als baby gaat men toch geen crasch toewensen: dat is pas zielig. Crèche kan dan weer wel. En melk is echt niet zo gezond als we altijd dachten. Die witte motor raakt ook verstopt. Wat men nu als melk verkoopt lijkt mij op een "blauw watertje".

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door moederslink »

?
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

yucca:)bully
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2014 20:15

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door yucca:)bully »

Gisteravond heb ik met tranen in mijn ogen zitten kijken hoe wreed het kalfje al zo snel bij de moeder wordt weg gehaald. Hoe het kleintje hulpeloos in het hok wordt gezet en hoe de melkkoe door dr hoeven zakt omdat ze zo veel melk moet produceren dat ze niets meer voor haar eigen lichaam over heeft en daarom door dr hoeven zakt.
Na een leven van een kleine 5 jaar omdat je letterlijk bent uitgemolken mag je als dank naar het slachthuis.
Het gaat weer eens alleen maar om geld en niet om het welzijn van een onschuldig dier.
En jullie durven jezelf nog "mensen " te noemen ??????
Schaam je :oops: !!!!!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door tenormin »

yucca:)bully schreef:Gisteravond heb ik met tranen in mijn ogen zitten kijken hoe wreed het kalfje al zo snel bij de moeder wordt weg gehaald. Hoe het kleintje hulpeloos in het hok wordt gezet en hoe de melkkoe door dr hoeven zakt omdat ze zo veel melk moet produceren dat ze niets meer voor haar eigen lichaam over heeft en daarom door dr hoeven zakt.
Na een leven van een kleine 5 jaar omdat je letterlijk bent uitgemolken mag je als dank naar het slachthuis.
Het gaat weer eens alleen maar om geld en niet om het welzijn van een onschuldig dier.
En jullie durven jezelf nog "mensen " te noemen ??????
Schaam je :oops: !!!!!
Ja, ik ben een mens en bedenk wel wat je schrijft met je: jullie durven jezelf nog mensen te noemen. Beledigen doe je maar elders; ieder heeft recht op een eigen mening. Heb geen idee wie je hiermee wilt beschuldigen maar er gelden regels, op de site en in de maatschappij. "We" hebben koeien nodig om te eten, varkens en noem maar op. Weet jij veel: misschien hebben bloemkolen, spruitjes e.a. groenten ook wel gevoel. Natuurlijk is dat niet zielig :mrgreen: . Als je vegetariër bent, prima, veganist? Ook goed. Ik ga mijn mening niet aan anderen opdringen, moet jij, zeker als nieuweling, ook niet met grof geschut beginnen. Zie alles in juiste proporties s.t.p. Je denkt toch niet dat men door wat jij schrijft er ook maar iemand is die koe niet meer eet en melk niet meer drinkt. Maakt men zelf uit. P.S. Ik eet geen vlees. Niet uit overtuiging, maar vind vis en kip lekkerder.

yucca:)bully
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2014 20:15

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door yucca:)bully »

Ik zeg mijn mening op de manier hoe ik wil.
Na dit gisteravond te hebben gezien kan ik het niet genuanceerder brengen.
Dit is niet humaan dus ik vraag ik ook "jullie durven jezelf mensen te noemen"
We hebben helemaal geen vlees nodig.
En als planten dan werkelijk pijn zouden hebben wordt er nu meer gegeten door de dieren die gefokt worden dan door de veganist!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door tenormin »

yucca:)bully schreef:En als planten dan werkelijk pijn zouden hebben wordt er nu meer gegeten door de dieren die gefokt worden dan door de veganist!
Leuke benadering: jij schrijft planten; ik had het over groenten. Maar inderdaad, er zijn bloemen die men kan eten, o.a. de Oost-Indische kers, heerlijk.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door moederslink »

;
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:38, 2 keer totaal gewijzigd.

yucca:)bully
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 nov 2014 20:15

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door yucca:)bully »

Oké mensen die onhumaan handelen daar kan ik mezelf wel in vinden maar ik vind het zo ontzettend moeilijk om te zien hoe er met dieren word omgegaan.
Het maakt me kwaad en verdrietig tegelijk.
We zijn hier op deze wereld met dieren.
Dieren verdienen het niet om zo misbruikt / mishandelt te worden.
Hun leven is voor hun net zo belangrijk als dat het leven voor ons is
Dat wij mensen zijn maakt ons niet superieur

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door moederslink »

@
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Baardaap
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2014 21:08

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door Baardaap »

Ben blij dat er nu meer gehoor word gegeven aan de dieren.
Ze worden uitgebuit voor ons plezier.
Welk diersoort drinkt zijn hele leven melk?
Alleen wij. Dit is abnormaal en uit onderzoek gebleken ook nog eens slecht.
Daarnaast is het ethisch niet verantwoord. Je houd van dieren, maar ze worden insemineert om zo te gaan kalveren voor melk. Het mooiste voor een moeder dier is om een jonkie te krijgen en te zien opgroeien totdat het zelf het nest verlaat. Het melk is voor het jong om sterk van te worden, te groeien, totdat het niet meer nodig is. Boeren, halen binnen enkele uren tot enkele dagen het koekalf bij de moeder weg, Beiden zijn van slag, gaan elkaar roepen. Koekalf gaat naar een aparte schuur, word opgefokt voor melkkoe. Stierkalfjes worden apart gezet in iglo's, met wat stro. Krijgen de biest melk of aangemaakt melk. Stierkalfjes worden vaak met 2 week opgehaald, ingeladen en afgevoerd naar een bedrijf die ze vetmest. Wie zijn wij om te bepalen hoe een leven van een weerloos dier verloopt. Net als vlees.
Zonder dierlijke producten, is men nou eenmaal veel gezonder. Dit is omdat koeien volgepompt worden door boeren die zelf medicatie toedienen, wel of niet geregistreerd.
Ik heb zelf stages gelopen bij melkveebedrijven en ze houden niet van dieren. Ze schoppen tegen de koeien om op te staan, stompen, reageren ze nog niet, dan maar een stungun!. Koeien zijn heel gevoelig! Al dat geweld is niet nodig. Je gaat je moeder in het verzorgingstehuis ook niet een klap verkopen als ze haar bed niet uit wil/kan komen. Oh, nee, we moeten dieren niet vergelijken met mensen... Uhm.. Wij zijn dieren, afkomstig van een aap alleen zijn wij verwend en doorgedraaid. Alles draait om geld. Ik weet dat er ook boeren zijn die waterbedden hebben voor de koeien. Dat er koeien zijn die net even wat beter verzorgd worden omdat deze op een show tentoon moet stellen.
Ik ben blij dat er steeds meer aan de kaak gesteld word. Hou je van dieren, dan misbruik/gebruik en eet je ze niet! Melk is voor baby's.. Word aub volwassen, lees je in wat melk/vlees met je doet. Hoe het tot stand komt. Elk mens zou zich een keertje moeten gaan inleven in een ander. Een dier is geen gebruiksvoorwerp.

Gesloten