LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De koe en melk

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door jerwarm »

hans76 schreef:voedingscentrum adviseert nog altijd wel melk , daarbij komen uit verschillende onderzoeken
geen relaties tussen botbreuken en vroegtijdig overlijden door melkconsumpties daarom blijft het voedingscentrum ook zuivel adviseren het zij in magere variant .
http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws ... elegd.aspx
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... itten.aspx

eeeehh, wij van wc-eend?? :lol:

natuurlijk doen ze dat, lijkt me heel logisch.
Dat je het wil verwerpen moet je zelf weten hoor, heb ik geen moeite mee.
maar je gaat mij omgekeerd ook niet overtuigen dat je melk eigenlijk nodig hebt. :mrgreen:

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door jerwarm »

hans76 schreef:Wanneer je geen zuivel nuttigt zul je je aminozuren (lees eiwit) uit andere eiwitbronnen moeten
aantrekken zoals het voedingscentrum al aangaf in zuivel en vlees is dit het beste als goed alternatief is er dan soja daarvan zul je meer moeten eten om tot dezelfde hoeveelheden aminozuren te komen ook combineren met andere peul vruchten e.d. is dan min of meer een must

10 punten waarom geen zuivel vindt ik niet erg schokkend en botbreuken lijkt niet te kloppen hiervoor is meer onderzoek nodig !

Wat wel interessant is dat je met soja op moet passen!!
hier nog een link
http://www.kokos-olie.nl/nieuwsbrieven/ ... n-van-soja

ik heb het iddg niet/nooit over botbreuken gehad. Wel over afbraak van botweefsel, door langdurig drinken van melk door volwassenen.
dit zijn 2 heel andere dingen.
Laatst gewijzigd door jerwarm op 12 nov 2014 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door jerwarm »

witte angora schreef:
jerwarm schreef: je hebt echt helemaal geen melk nodig, echt niet. 8)
Dat is mijn idee dus ook. Ik drink al jarenlang geen melk meer. Hooguit een scheutje koffiemelk, en ja, aangezien margarine bepaald niet zuiver is, dan maar roomboter, omdat je toch vet nodig hebt. Maar verder? Ja als ik pannenkoeken bak komt er een halve liter in huis. Maar dat is het dan ook.

Voor mij is het simpel: alles wat in melk zit, heeft de koe uit het gras gehaald. Voldoende groente eten en gevarieerd, en dan moet je er toch al aardig kunnen komen.
ze hebben hier geen "aim with stupid" icoon, anders had ik hem gebruikt.


maar hoe en hoeveel iedereen melk gebruikt moeten ze lekker zelf weten, ik hoef het iddg niet meer.


ik kreeg na een glas/ 2 glazen melk drinken vroeger ook altijd last van mijn darmen... beginnende lactoseallergie :? :?:
Laatst gewijzigd door jerwarm op 13 nov 2014 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

hans76
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2014 21:20

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door hans76 »

dagelijks een ei nuttigen is ook goed i.p.v. melk dan wel i.c.m. andere
eiwitbronnen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door kweenie »

tenormin schreef:Maar denk niet dat ik de combinatie boterhammetje pindakaas en wijn lekker zal vinden, zeker niet op dat tijdstip.
Helemaal mee eens. Trouwens, met die foute vetten in pindakaas... :wink:
Maar ja, kaas mag natuurlijk ook niet. Dan maar jam (o nee, geraffineerde suiker...).
Zoveel mensen, zoveel smaken.
Helemaal mee eens. Geef mij maar mijn litertje (biologische) melk per dag. Ik leef immers niet omdat het allemaal zo gezond moet zijn. Uiteindelijk is er niets zo dodelijk als leven.

Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door Radar »

Meerdere berichten verwijderd. Reden: off-topic.

Dorothee
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2013 13:46

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door Dorothee »

Graag reageren wij op de uitzending van afgelopen week. Op ons melkveebedrijf hebben wij speciaal voor de kalverhuisvesting samen met de Landbouwwinkel uit Mechelen een onderzoek laten uitvoeren naar de diergezondheid in de verschillende huisvestingssystemen voor kalveren. Zij hadden daartoe verschillende soorten kalverhutten, kalvertaxi's, groepshokken en binnenafscheidingen ter beschikking gesteld.

De huisvesting in de kalvertaxi's (de hokken waarin de kalveren apart worden gehuisvest) kwam uit de bus als het systeem met de minste stress en minste dierziekten voor de kalveren. Juist het huisvesten in grote groepen tussen de koeien zorgde voor meer problemen met de gezondheid van de kalveren. Vooral ook omdat voor de huisvesting van de kalveren een heel ander binnenklimaat en meer hygiëne wenselijk is dan voor de huisvesting van melkkoeien.

Schoenmaker blijf dus bij je leest, als je in een landelijke uitzending uitspraken doet over een hele sector. Een mening weergeven is prima, maar laat dan ook de sector zelf een beargumenteerde verklaring geven, waarom er juist wordt gekozen voor de huidige veehouderijsystemen. Nu wordt een hele sector in een negatief daglicht gezet.

Henk4157
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2014 00:02

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door Henk4157 »

Geeft maar weer aan dat we iets moeten doen aan omroepen in dit land. Laat de presentatrice lobbyen voor haar privé doeleinden door een totaal ongenuanceerd beeld weer te geven van de melkveesector. Het wegzetten van de mensen die in deze sector met hart en ziel voor hun beesten zorgen en zorgen dat er een kwalitatief en gezond product op de tafels van Nederland komt. Als het commerciële tv was dan wisten we ten minste dat er voor betaald is. Nu is het zo genaamd objectief omdat het door een gerespecteerde omroep wordt uitgezonden. Onbegrijpelijk

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door sjohie »

Henk4157 schreef:Geeft maar weer aan dat we iets moeten doen aan omroepen in dit land. Laat de presentatrice lobbyen voor haar privé doeleinden door een totaal ongenuanceerd beeld weer te geven van de melkveesector. Het wegzetten van de mensen die in deze sector met hart en ziel voor hun beesten zorgen en zorgen dat er een kwalitatief en gezond product op de tafels van Nederland komt. Als het commerciële tv was dan wisten we ten minste dat er voor betaald is. Nu is het zo genaamd objectief omdat het door een gerespecteerde omroep wordt uitgezonden. Onbegrijpelijk
Het geeft wél aan dat er in de melkvee sector nog wel wat te verbeteren is. Er zijn namelijk ook melkveehouders die het qua dierenwelzijn (en voedselveiligheid) niet zo nauw nemen, en die excessen verpesten het, net als met veel andere dingen in het leven, voor de veel grotere groep die wel goed bezig zijn. Je ogen als branche daar voor sluiten is natuurlijk net zo kortzichtig als waar Radar en mvr Hertsenberg hier van wordt beschuldigd.

Henk4157
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2014 00:02

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door Henk4157 »

@sophie. Natuurlijk zijn er misstanden. Die zijn er namelijk in iedere beroep en bedrijfstak. Ben benieuwd waar jij werkt ?
Dat wil namelijk niet zeggen dat je iedereen die in deze sector werkt kan wegzetten als gewetenloze mensen. Al helemaal verkeerd als je dat doel bewust doet om een lobby te steunen. Als er 1 sector is waar mijn kritisch is naar zich zelf dan is het de melkveesector. Die heeft namelijk gewetenloze tegenstanders die door middel van het spelen op de emotie hun eigen visie door drijven. Deze hele discussie toont maar weer aan dat dit nog werkt ook. Je laat een zielig kalfje zien met een total subjectief verhaal en heel Nederland heeft zijn mening gevormd.....

doornloosroosje
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 mei 2008 17:42

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door doornloosroosje »

jerwarm schreef:
hans76 schreef:voedingscentrum adviseert nog altijd wel melk , daarbij komen uit verschillende onderzoeken
geen relaties tussen botbreuken en vroegtijdig overlijden door melkconsumpties daarom blijft het voedingscentrum ook zuivel adviseren het zij in magere variant .
http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws ... elegd.aspx
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... itten.aspx
natuurlijk doen ze dat, lijkt me heel logisch.
Dat je het wil verwerpen moet je zelf weten hoor, heb ik geen moeite mee.
maar je gaat mij omgekeerd ook niet overtuigen dat je melk eigenlijk nodig hebt. :mrgreen:
Nee hoor melk heb je helemaal niet nodig, als je gewoon gevarieerd eet. Maar daar zit hem nou net de kneep. Ik maak me sterk, dat een stukje kaas of yoghurt of karnemelk er voor jou ook niet in zitten. Laat staan vlees en vis. Kijk en dan wordt het wel penibel. Want itt wat ik hier ergens las kunnen wij ons niet voeden met het voedsel van de koe en dan denken, dat we alles binnen krijgen als we de koe gewoon overslaan. Het voedingscentrum is vast wel wat conservatief, maar je kunt ervan op aan dat ze uit gemene deler van alle onderzoeken in een advies vertalen. Een ieder die wil experimenteren doet dat op eigen titel. Het ergert mij ontzettend, dat sommige mensen ongehinderd door enige kennis, anderen van oplichting beschuldigen. Voor ieder, die enige kennis heeft van de melkveehouderij is het duidelijk, dat dit een tendentieus filmpje was en na het googlen van Sjoerd van der Wouw begrijp ik waarom. Als die tenminste de maker van het filmpje was.

doornloosroosje
Berichten: 127
Lid geworden op: 31 mei 2008 17:42

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door doornloosroosje »

Professor Jonathan Brostoff is een allergoloog. die houdt zich alleen bezig met wat je weg moet laten uit je voeding ALS je allergisch bent. Ben je niet allergisch, dan is er niks mis met wat melk. Bij Europeanen valt dat wel mee, Aziaten en Afrikanen hebben meer moeite met melk, maar die consumeren daarentegen wel andere zuivelproducten. Ik lust het niet, maar ik drink wel karnemelk en ik eet kaas, dus ben ik een even grote afnemer als iemand, die melk drinkt. Kaas wordt trouwens ook al niet meer als onomstreden gezond gezien, zelfs niet door het zo verguisde voedingscentrum.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door sjohie »

Henk4157 schreef:@sophie. Natuurlijk zijn er misstanden. Die zijn er namelijk in iedere beroep en bedrijfstak. Ben benieuwd waar jij werkt ?
Dat wil namelijk niet zeggen dat je iedereen die in deze sector werkt kan wegzetten als gewetenloze mensen. Al helemaal verkeerd als je dat doel bewust doet om een lobby te steunen. Als er 1 sector is waar mijn kritisch is naar zich zelf dan is het de melkveesector. Die heeft namelijk gewetenloze tegenstanders die door middel van het spelen op de emotie hun eigen visie door drijven. Deze hele discussie toont maar weer aan dat dit nog werkt ook. Je laat een zielig kalfje zien met een total subjectief verhaal en heel Nederland heeft zijn mening gevormd.....
Ik heb gestudeerd voor (ben een "sûvel"), en gewerkt in, de levensmiddelen sector, oa op de kwaliteitsdienst van een kaasfabriek, en heb daarvoor ook stage gelopen bij een melkveehouderij. Nu werk ik overigens in een andere (milieu) sector.

Uit mijn eigen ervaringen weet ik dat er zowel melkveehouders zijn die het dierenwelzijn, en de kwaliteit van hun geleverde melk voorop stellen, maar ook dat er melkveehouders zijn die er de kantjes van af lopen. Zo werden sommige ladingen melk bij de kaasfabriek waar ik werkte, waar bepaalde (beruchte) melkveehouders in de rit zaten, altijd extra gecontroleerd op antibiotica en ziektekiemen. Dit omdat er daar een paar melkveehouders tussen zaten die het niet zo nauw namen met schoonmaken van de uiers bij het melken, of het apart houden van melk die van koeien op antibiotica zaten.

Dat was een coöperatie, maar de andere melkveehouders stonden niet echt te springen op de ledenvergaderingen om hardere sancties hiervoor op te stellen. Het zelfreinigend vermogen van de branche overdrijf je dan ook wel wat in mijn ogen.

Elenir Cezimbra
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2014 14:00

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door Elenir Cezimbra »

Een oude volkswijsheid:

MELK IS GOED VOOR ELK !!

Voor de mens, haar gezondheid, haar economie, haar welzijn, etc.
Hele volksstammen zijn er gezond oud mee geworden!

Elenir Cezimbra

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door jerwarm »

Elenir Cezimbra schreef:Een oude volkswijsheid:

MELK IS GOED VOOR ELK !!

Voor de mens, haar gezondheid, haar economie, haar welzijn, etc.
Hele volksstammen zijn er gezond oud mee geworden!

Elenir Cezimbra
onzin. :lol:


je leest hier genoeg tegenbeweringen, hetgene jij zegt komt rechtstreeks van een tegeltje af.
zit geen onderbouwing achter en is sowieso niet waar.
jij zegt nu precies hetzelfde als dat de voedselindustrie ( en propagandamedia die hier ook achter zitten) jou willen laten geloven. Je hebt helemaal geen zuivel nodig zal ik je sterker vertellen.

dat het lekker is is een heel ander uitgangspunt.

"melk moet" en ook een mooie; " Melk de witte motor"
een mens heeft helemaal geen koeienmelk nodig in haar volwassenstadium.


onder andere de onderbouwingen van mijn bewering; take your pick.

http://bit.ly/1uXpq1z

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door jerwarm »

Maar waarom drinken we dan nog steeds zoveel melk?
Deze resultaten van onderzoeken worden niet aan de grote klepel gehangen, want dat doet de verkoop en consumptie van melk natuurlijk geen goed. In de jaren dertig is het allemaal begonnen toen er een overschot was aan melk. De boeren stonden er slecht voor en moesten aan het werk gehouden worden en daarom werd er een bureau opgericht: 'Het Zuivelbureau' met als doelstelling: Nederland aan de melk te brengen. Die campagne is dus geslaagd. We weten nu niet beter, dan dat melk goed is voor elk. Want met die leus zijn we opgegroeid. Jammer genoeg heeft niets te maken met gezondheid, maar alles met de economie, zoals met zoveel voedingsmiddelen.

dat bedoelde ik. bron; zie bovenstaande link.

ook leuk; die schoolmelk die we vroeger elke pauze kregen, daar ga je ineens heeeellll anders over denken he... :!: :roll:

Gesloten