LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medisch noodzakelijke plastische chirurgie

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Medisch noodzakelijke plastische chirurgie

Ongelezen bericht door Radar »

Wanneer je op medische indicatie plastische chirurgie nodig hebt, blijkt het lastig te zijn om deze operatie vergoed te krijgen. Plastische chirurgie is sinds 2005 uit het basispakket verdwenen en operaties worden alleen onder strikte voorwaarden vergoed. Er lijkt echter sprake te zijn van totale willekeur onder verzekeraars.

Maandag 5 januari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Lees meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... chirurgie/

tkok
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2014 21:17

Re: Medisch noodzakelijke plastische chirurgie

Ongelezen bericht door tkok »

Ja de plastische chirurgie wordt vergoed,maar ben echt ziek van allergie ,en die pillen 1200 euro per jaar moet ik zelf betalen. Daaruit nietmogenlijk is ben ik altijd ziek. Heb liever een scheve neus.

NancyvandePol
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2015 21:14

Re: Medisch noodzakelijke plastische chirurgie

Ongelezen bericht door NancyvandePol »

Bij onze 14-jarige dochter hebben ze haar buik moeten openmaken toen ze 6 dagen oud was. Dit omdat de chirurg ervan overtuigd was dat er iets mis was in haar buik en ze het op buikfoto's niet konden zien.
Ze hebben ca. 3 cm boven de navel een incisie gemaakt en kwamen er achter dat een deel van haar dikke darm was afgestorven. Gevolg: afgestorven deel verwijderd en een half jaar met een dubbele stoma geleefd. Daarna hebben ze gelukkig weer een hersteloperatie kunnen realiseren zodat alles weer via de natuurlijke weg kon lopen.
Alleen is het wel een litteken wat ca. 15 cm breed is, 3 cm boven de navel loopt, naar binnen trekt doordat het totaal verkleefd is aan de buikwand en pijnlijk is wanneer er spanning op komt te staan. Met het gevolg dat mijn dochter dus ook niet veel durft te eten omdat dit pijn veroorzaakt en dus een ondergewicht heeft.
De VGZ waarbij onze basisverzekering met aanvullend Gezin Pakket hebben, heeft het eerste instantie al afgewezen doordat hun dit als buikcorrectie zien.
Na bezwaar te hebben ingediend hebben zij mij telefonisch benaderd waarbij ik heb verteld dat dit niet cosmetisch maar medisch is. En weer wordt dit afgewezen omdat ze volgens de VGZ eerst 18 jaar moet zijn willen ze überhaupt eventueel toestemming verlenen!
Dus een aanvullende verzekering heeft dus ook geen waarde, kost alleen meer.

Nanneke4
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:30

Re: Medisch noodzakelijke plastische chirurgie

Ongelezen bericht door Nanneke4 »

Als borstkanker patiënt mocht ik een nieuwe borst krijgen. De andere borst moest gecorrigeerd worden. Hoewel ik hier geen behoefte aan had werd er met klem op aangedrongen om dit toch te doen omdat de echte borst uit zou gaan zakken en de nep borst niet.
Na de operatie bleek de nep borst beduidend kleiner dan de echte. Jammer daar was niets aan te doen. In de nep borst zat ook nog een deuk aan de bovenkant, Deze zou nog gevuld kunnen worden door een zware/langdurige operatie!! Terwijl die deuk mij helemaal niet dwars zat en de grootte van de borst juist wel.
Het lijkt wel of de chirurgen precies weten waar de vergoeding gehaald kan worden en dat zij dus op deze operaties sturen.
Het geld dat ik de verzekering nu uitgespaard heb mogen zij besteden aan iemand die zg geen recht heeft op een vergoeding, de verzekeringsmij. kunnen toch wat menselijker oordelen!!

Ophidia
Berichten: 250
Lid geworden op: 08 mei 2006 23:45

Re: Medisch noodzakelijke plastische chirurgie

Ongelezen bericht door Ophidia »

Ja,lang leve de commercie in de zorg!

Mijn verzekeraar Zilverenkruis/Achmea vergoed trouwens wél gedeeltelijk de rituele circumcisie als je aanvullend verzekerd bent.
Dus het afsnijden van een stukje voorhuid omdat dat vereist is voor een geloofsovertuiging is medisch noodzakelijk? :?
Ik slik maar een antidepressivum om in deze krankzinnige wereld te overleven. :roll:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Medisch noodzakelijke plastische chirurgie

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

tkok schreef:Ja de plastische chirurgie wordt vergoed,maar ben echt ziek van allergie ,en die pillen 1200 euro per jaar moet ik zelf betalen. Daaruit nietmogenlijk is ben ik altijd ziek. Heb liever een scheve neus.
Tja,beetje kort de bocht vind je zelf ook niet...
Ik betaal nog meer ,dan 1200 aan medicatie per jr en toch ben ik voor bep dingen die gedaan moeten worden,idd bv borstkanker en correcties etc...
En zo zijn er meer medische! Plastische dingen.,.

mh73

Re: Medisch noodzakelijke plastische chirurgie

Ongelezen bericht door mh73 »

Blijft toch altijd het punt: wat is medisch noodzakelijk?

De één stoort zich niet aan de hierboven genoemde scheve neus, maar de ander krijgt er psychische problemen door.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Medisch noodzakelijke plastische chirurgie

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:Blijft toch altijd het punt: wat is medisch noodzakelijk?
Dat is een afweging die normaal aan een arts toebehoort.
Echter, de verzekeraar is op die stoel gaan zitten, en vindt niets meer noodzakelijk.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Medisch noodzakelijke plastische chirurgie

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@16again: +1

Ik denk ook dat de meeste mensen die aan plastische chirurgie denken, snel aan iets esthetisch denken. (je vind die neus niet mooi en krijgt daar psychische klachten van) maar de meeste plastische chirurgie gaat helemaal niet over wel of niet mooi vinden. Veel plastische chirurgie gaat over litteken behandeling, waarbij bijvoorbeeld een lichaamsdeel niet meer kan bewegen omdat het litteken is gaan woekeren, dat moet hersteld worden en dat is ook plastische chirurgie. (meestal aan de handen) Ook zie je dat bij baby's het wel eens gebeurd dat functionaliteit van lichaamsdelen niet volledig is door een foute vorm van het lichaamsdeel, als je daar niets aan doet kan het kind niet lopen of een arm niet gebruiken etc.
Ook het voorbeeld van een borst reconstructie zoals hierboven genoemd is een goed voorbeeld, op het moment dat er een reconstructie plaatsvind is het zo dat die andere borst wel nog gaat zakken en de nieuwe borst niet, dat kan leiden tot heel veel problemen want de patient wordt in essentie 'scheef' en zet zo enorm veel druk op haar ruggengraat.
Dit soort problemen moet een arts onderzoeken en gaat eigenlijk dus eigenlijk niet over wel of niet mooi vinden.

isabel

Leeuwtje66
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2015 15:02

Re: Medisch noodzakelijke plastische chirurgie

Ongelezen bericht door Leeuwtje66 »

Uitzending 12-01-2015:
Voor degene die hun buikwandcorrectie niet vergoed krijgen. Radar is begonnen om al deze niet vergoedingen te bundelen en deze over een paar weken aan te bieden aan minister schippers om deze vergoedingen weer terug te krijgen in het basispakket en dat het zonder problemen vergoed gaat worden en dat verzekeringen zich niet achter allerlei belachelijke regeltjes verschuilt. Dus heb je een probleem meld dit. Hoe meer meldingen des te sterker ze staan.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Medisch noodzakelijke plastische chirurgie

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Wat denk je van iemand die verbrand is...zo ook cosmetisch gezien kunnen worden ,is het niet ,die huid rektniet meer mee dusheet patiente veel pijn,huid scheurt etc...tja is ook plastisch..

Nou buikwand ja...daar heb ik mening over ,net als afvallen en borstreconstructie...
Daar heb je ook weer gradaties in..is iemand dik geworden vroeger door schildklier ziekt of??. En nu afgavellen omdat beter is....ja?.dan kan je erniks aan doen...

Al je zelf 100 kg af,en ja je wilt buikwand...daar doe ik geen mening over.maar dat krijg je niet...
Hele lichaam hangt zeg maar...ja waar leg je grens...iets wat echt medisch is...mijn ervaringen bij veel mensen die ik ken,is dat olastische chirurg voor medische indicatie wel voor elkaar krijgt...
Maarmoet het ook medische zijn!!!!

Ik vind bv scheven neus tja de ene kan het cosmetisch vinden ,maar weet je dat je het behoorlijk benauwd ervan kan hebben dan hebje de medische kant...
En dan heb ik het niet over allergie...maar de schotjes staan dan ook scheef....

Het is zo makkelijk gezegd allemaal...natuurlijk bep dingen zeg ik zit je ermee spaar ervoor,wandt al jaren!! Is cosmetisch een heikel punt...
Ik vind dat besnijdenis er dan ook uit moet is ook niet medisch....oh oh nu krijg ik :evil:

hermelot
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 jul 2014 19:39

Re: Medisch noodzakelijke plastische chirurgie

Ongelezen bericht door hermelot »

Aan mijn lijf geen polonaise ik heb flaporen, mijn vrienden noemen mij flappie.
Het is geen mooi gezicht maar ik doe het er maar mee want het gehoor is prima.

BIHvE
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2015 16:43
Locatie: Rotterdam

Re: Medisch noodzakelijke plastische chirurgie

Ongelezen bericht door BIHvE »

Goedenmidddag,

3 jaar geleden onderging ik een gastric bypass operatie, het resultaat mag er zijn hoor -58 kg. Geen diabetisch meer, geen hoge bloeddruk.
Bij aanmelding van bij het ziekenhuis werd mij vertelt iedere zorgverzekering vergoed de eventuele buikwandcorrectie en borstverkleining zou vergoeden, als ik na 2 jaar op hetzelfde gewicht zou blijven het BMI onder de 24. De chirurg gaf me eind vorig jaar de verwijzing voor plastische chirurg. Hup op naar de plastische chirurg, ook zij zag de noodzaak in dat er een buikwandcorrectie nodig was. Dit omdat ik ernstige smetplekken heb en vel dat bijna op me knieën hangt. Lichamelijk voel ik me top maar geestelijk ben ik een wrak. Beloftes heb je niet zo heel veel aan, als je de afwijzing in je brievenbus vind.

marco-h
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2009 08:33
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Medisch noodzakelijke plastische chirurgie

Ongelezen bericht door marco-h »

Ik heb in sept 2012 een Gastric Bypass operatie ondergaan, ben sindsdien 50 kilo afgevallen en al lange tijd smetplekken bij m'n buikvel.
Ik heb in het begin smeersels gehad via mijn huisarts. Later haalde ik het gewoon bij de DA drogist.

In 2014 heb ik een aanvraag gedaan voor een buikwandcorrectie omdat de smetplekken in de plooien mij zeer begon te doen en niet weggingen. Het brand gewoon, het is rood en doet ongelooflijk zeer.
Heb via het ziekenhuis in Leeuwarden de aanvraag gedaan. Ik ben daar ook geopereerd aan de GBP.
De plastisch chirurg was net afgestudeerd en volgens hem was het geen onbehandelbare smetplekken. maar de aanvraag is toch verstuurd.
Ik kan in het kort zeggen dat de aanvraag tot 3x afgewezen is., heb nog een herhalingsconsult bij die pl.chirurg in Leeuwarden gehad, en volgens hem zijn alle smetplekken te behandelen, maar de uitkomst hoeft bevredigend te zijn in de zin dat het de plekken weggaan...... :-( Zo lust ik er nog wel 3....)

De ZKA zei ook nog dat aangezien er geen kosten gemaakt zijn (die zij konden terugvinden via de zorgkosten) van de smeersels moest ik eerst maar via de arts smeersels halen zodat het voor hen terug te vinden is in de boeken dat ik er wel degelijk wat aangedaan heb om de plekken tegen te gaan. Ja Ja...
Ben dus naar de huisarts gegaan en heb zalfjes laten voorschrijven, maar ook die smeersels helpen niet.
Ik had omdat ik niet wilde dat mijn eigen risico er aan ging , de smeersel dus bij de DA gehaald, maar dat kon de ZKA niet nagaan. En dus is mijn eigen risico dus door die zalfjes die ik bij de apotheek moest halen toch er aan gegaan.

In de tussentijd heb ik nog een second opinion gehad bij een dokter van de Bergman Clinics in Heerenveen. Die dokter is een vooraanstaand arts en zeer bekend van de tv ook.
Hij zei dat de plekken wel degelijk onbehandelbaar zijn en totaal niet weggaan met voor zalf dan ook.
Hij heeft een brief gemaakt en deze is naar het Zilveren Kruis Achmea gegaan, en na zijn aanbeveling heb ik morgen (dinsdag 20 januari een gesprek met een arts van ZKA in Zwolle)

Voordat ik geopeerd ben aan de GBP had ik hele erge diabetes. (type2) ik moest 4x per dag spuiten en moest 180EH spuiten. ik had vele medicatie tegen hoge bloeddruk en cholesterol.
Mijn suiker zat standaard tussen de 16 en 24 met uitschieters naar 30.
(het moet zijn tussen de 4 en 8)

Nu ik geopereerd ben , heb ik geen Diabetes meer, geen hoge bloeddruk, geen cholesterol problemen meer, en dus geen medicatie en insuline meer.
Mijn suiker zit nu tussen de 4 en 5,5 standaard.... Heb er dus heel wat mee gewonnen.

Voor de operatie waren mijn zorgkosten ong 20.000 euro.
Na mijn operatie ong. 1000 euro, echter dit jaar heb ik nog niks ervan gebruikt.

Toch wordt ondanks dat ik wél voldoe aan de voorwaarden en al heel veel geld bespaard heb op de zorgkosten , de buikwandoperatie niet vergoed.
Ik zit met mijn 4 sterren polis in de hoogste polis. en toch wordt het niet vergoed....

Ik moet morgen nog afwachten maar ik verwacht er niks van...

Gesloten