LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
aterpstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2015 09:21

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door aterpstra »

Dag allemaal, ik ben 62 en heb een actief leven. gezin en (klein)kinderen en werk en sport. Ik slik al zo'n jaar of 15 Thyrax 0,150, en dat ging altijd goed!! Maar..........in febr. 2014 ging ik nietsvermoedend aan de Thyrax-doordrukstrip.......het was tenslotte het "vertrouwde product", dus niets aan de hand. Toch??
Ik voelde mij al snel niet zo goed, moe en duizelig en "uit balans".Hoofdpijn, of meer een hoge druk in mijn hoofd en vooral op mijn ogen.(alsof ik een nwe bril moest, maar die had ik net) Héél agressief (heel veel ruzie met mijn man!!hij deed niets meer goed in mijn ogen) Ik "verstapte" mij vaak, en was bang om te vallen, daarom hield ik me stevig vast aan de trapleuning. Transpireren, rood hoofd (paarsig) niet kunnen slapen, hartkloppingen. overgang??? 2 weken later viel ik "onverklaarbaar" op de ijsbaan. Ik zit al 20 jaar op schaatsles, maar tijdens een rondje schaatsen met vrienden en een kleinzoon viel ik 2x!! in 1 rondje. Met een gekneusde duim en een gebutst bovenbeen ( ben ik nu nóg voor bij de fysio) een arm uit de kom en een gat in mijn hoofd tot gevolg. Iedereen verbaasd waarom ik viel, er WAS nl niets om te vallen.......Daarna werden de klachten erger, hartkloppingen( mijn hart bonsde zowat uit mijn lijf) en als ik 'savonds naar bed ging dan lag er een zware steen op mijn borst met uitstraling naar mijn linker arm. Ik dacht ik kon wel iets aan mijn hart hebben. De fysio ( voor mijn schouder) had het over haar oma die misschien wel naar een verz huis moest omdat ze "onverklaarbaar" viel, maar gelukkig kwamen ze er nét op tijd achter dat ze een medicijnwissel had gehad, en já, dat was de oorzaak!
Bij mij ging een lampje branden, ook IK HAD EEN MEDICIJNWISSEL.....van potje naar doordrukstrip.
Ik ging naar de apotheek om dit te bespreken, maar de apotheker vond dat dat niet kon, het medicijn was hetzelfde product. Ik was ondertussen ten einde raad en een oudere medewerkster zag dat en zei tegen mij, mevrouw ik zal het voor u uitzoeken want u heeft zóveel klachten. Na 10 minuten kwam ze terug en zei "u heeft gelijk hoor!! het is een andere producent, dus het zal wel aan een vulmiddel liggen waar u niet tegen kunt". Organon heeft het verkocht aan MSD, die weer aan Aspen en nu wordt het geproduceerd in Zuid Afrika.De klachten werden erger. In maart 2014 was mijn man een week van huis, en ik werd heel bang van mijn klachten, ik dacht ik krijg een hartaanval. Mijn huisarts was op vakantie, ik kon niet overleggen, toen ben ik ben acuut met de pillen gestopt. Ik heb een paar dagen lopen zingen en fluiten ZO goed voelde ik mij, en ZO hoorde ik mij te voelen, maar ZO voelde ik mij de laatste tijd bij lange na niet, helaas.Na een week ben ik naar de huisarts gegaan, en mijn klachten verteld. Dat ik ALLE bijwerkingen had die op de bijsluiter stonden. Zij heeft mij toen op 0,100 gezet (vd doordrukstrip), daarna op de 0,125 en daarna op de 0,137.........maar de klachten bleven. wel minder heftig maar ze waren er.Ik heb de Euthyrox gevraagd en gekregen, helaas voel ik me nog steeds niet zo goed als "voor de doordrukstrip". Mijn energie is nog niet terug en ik ben nog niet goed ingesteld. Van
0,137 weer terug naar 0,125 en over 6 weken wéér bloedprikken...............Ik ben ondertussen 1 jaar verder, mijn leven ( en dat van mijn partner) is door dit gedoe heel lastig geweest. Dat vind ik een kwalijke zaak.En waar gaat het allemaal over? geld? goedkope producten? Het klopt niet.
Voor mijn gevoel zit er iets in die pil dat niet goed is en heeft het niets met de verpakking te maken. Het zou toch héél raar zijn dat een medicijn in een bruin-glazen-potje in sterkte zó erg achteruit zou gaan ,dat je dan bij een medicijn in een alu verpakking opeen een LAGERE DOSIS nodig zou hebben?
Ik geloof het niet. Heel veel succes met het onderzoek, want dat is hard nodig zo te merken.
Met vriendelijke groet, en hopend op betere tijden........Ankie Terpstra

hessen
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2015 21:01

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door hessen »

Mijn klachten waren: spierpijn, enorm stijf, kon mezelf nauwelijks aankleden, gejaagd, niet lekker etc etc. Terwijl ik een sporter ben, maar dat ging bijna niet meer. Dokter fysio, othopedie, scan etc. Extra kosten voor de gemeenschap dus. De orthopeed zei uiteindelijk: stop maar met die Thyrax. En binnen week week was ik klachtenvrij! (maar na 4 weken met extreme waarden uiteraard)
Dat argument over die verpakking lijkt onzin. Als de werking van de tabletten minder zou zijn geweest, omdat de potjes mogelijk in het licht staan of de inhoud wordt anderszins aangetast en er komen zuren in door het gebruik, dan zou de werking toch iedere gebruiksperiode zijn afgenomen. Immers bij gebruik van 3 tabletje per dag, doe je 30 dagen met een potje en dan zouden de eerste drie beter hebben gewerkt dan de laatste drie?
Is het een commercieel verhaal? Aspen heeft haar eigen schildkliermedicijn. Is concurrent Thyrax gekocht om een concurrent kwijt te raken? En tja wat hebben ze met Thyrax uitgespookt??? Het ging bij mij jaren goed. Nu zit ik met een medicijn van een andere fabrikant, maar ben nog niet goed ingesteld. Zo zit je zo maar een jaar van je leven te tobben.

PaulineR
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 feb 2015 12:51

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door PaulineR »

Ik slikte al 11 jaar probleemloos Thyrax en ben sinds 1 maand overgestapt naar Levothyroxinenatrium (Euthyrox). Dit, vanwege 16 klachten/bijwerkingen. Ik had niet alleen de hyperklachten waarover het in Radar ging, maar ook hypoklachten en enorme jeuk en huiduitslag. En dit zou allemaal komen vanwege de nieuwe verpakking? Daar geloof ik niks van. De oude blauwe pilletjes waren sowieso zachter van samenstelling, poederachtig, de tabletten in blisters zijn keihard. Ook drukte ik ze al een paar weken van tevoren uit in een potje. Maar toch 16 klachten.
Ik vind het onbegrijpelijk dat er zowel vanuit de SON als vanuit het Lareb alleen op hyperklachten is gefocust. Beide organisaties hebben een waaier aan klachten binnen gekregen dus weten wel beter. Ook is allang bekend dat velen de tabletten lang van tevoren uitdrukken in potjes. Waarom deze eenzijdige focus en het achterhouden van informatie? Ik vond de uitspraak 'Het werkt gewoon een beetje te goed' het dieptepunt van de uitzending.
Ik vind Radar een goed programma en Antoinette heel goed,dus viel het mij als schildklierpatient extra tegen dat Radar geen degelijk vooronderzoek verricht schijnt te hebben? Vanuit de SON regent het klachten op de uitzending, van patienten die zich niet serieus genomen voelen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door tenormin »

Nou, ik kom zojuist terug van de internist en het is absoluut niet mogelijk wat ik beweerde. Ook de toevoeging dat het "tussen mijn oren zat", al de bijverschijnselen van jeuk, doodmoe zijn, duizelig, opgezwollen benen, voeten, handen, gejaagdheid etc. werden afgedaan als "nonsens". De waardes waren wat aan de lage kant, dat wel, maar dat had niets met de verpakking te doen. En dan sta je weer buiten. Hij is fijn. :mrgreen:

PaulineR
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 feb 2015 12:51

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door PaulineR »

Tenormin,
Vraag maar een second opinion, heb ik een paar jaar geleden ook gedaan.

rutgerb60
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 jan 2013 21:23
Locatie: Zeist

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door rutgerb60 »

Afgelopen maandag nav de uitzending gebeld naar het vernoemde 0900 nummer. Alle lijnen zijn bezet probeer het later nogmaals, iets anders heb ik niet gehoord.
Vodafone belde vanmorgen of ik wist dat elke getrachte oproep mij 1 euro heeft gekost!!!!!!!!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door tenormin »

PaulineR schreef:Tenormin,
Vraag maar een second opinion, heb ik een paar jaar geleden ook gedaan.
Ga ik zeker doen, maar ben nogal snel "iemand die met de mond vol tanden staat". Helaas.

PaulineR
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 feb 2015 12:51

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door PaulineR »

Tenormin,
Voor jezelf opkomen is niet altijd makkelijk, maar probeer het goede doel (je leven!) niet uit het oog te verliezen. Of doe alsof je het voor iemand anders doet, dan neem je afstand van je eigen persoontje, wil ook nog wel s helpen.
Mijn tip, waar ik zelf vreselijk veel aan gehad heb...neem s een kijkje op het Sonforum en pak dan het onderwerp Thyrax duotab nieuwe verpakking..als je alle 35 pagina's hebt gelezen, ben je een heel stuk wijzer!
Overigens kan je daar ook je klacht neerleggen, reacties komen er altijd!
Groetjes en succes!

PaulineR
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 feb 2015 12:51

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door PaulineR »

Overigens vind ik dat Antoinette deze 35 pagina's ook had moeten lezen...dan had ze geen genoegen genomen met het hyperverhaaltje...

PaulineR
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 feb 2015 12:51

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door PaulineR »

Tenormin (en anderen),
Kijk ook even bij het kopje Gezondheid en Voeding op het Radarforum. Doorklikken op het onderwerp Medicijnen en dan lees je ook veel commentaren op de Thyrax.

dithaveerman
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2015 19:44

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door dithaveerman »

goeden dag na de uitzending kam er iets boven bij mijn vrouw die klachten heb ik ook zo ongeveer toen de nieuwe verpakking kwam
klachten lusteloos moet zich tot de dingen zetten om te doen
hartkloppingen schrijnend gevoel op de borst spierpijnen
ligt het liefst de hele dag op de bank met een boek

Pandoer
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2015 13:29

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door Pandoer »

Ik hoop dat we met elkaar tot een oplossing van de klachten kunnen komen.[/quote].......

Mijn dochter heeft geen schildklier vanaf haar geboorte,is nu bijna 40jaar.
Zij vond de doordrukstrips maar niks en doet ze alsnog in een potje,zoals de presentatrice het al voorstelde bij Agnes Kant,......waar je overigens ook geen steek wijzer van werd....!
Zij heeft misschien daarom niets gemerkt van de overstap.

Een idee?

PaulineR
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 feb 2015 12:51

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door PaulineR »

Gossenijhuis,
Wat bedoel je precies met de originele Thyrax? En waar is die verkrijgbaar en hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Frederieka
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2015 17:15

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door Frederieka »

De thyrax problemen kun je voorkomen als je alle pilletjes uit de strip haalt en in het potje bewaart.
Ik heb een hekel aan die aluminiumstrips en heb dit meteen gedaan toen ik de eerste nieuwe verpakking kreeg. En ik heb totaal geen last van bijwerkingen.
Dus nu zit er er goed mee. Maar als de samenstelling wordt aangepast, dan wordt het voor mij opletten.
Hopelijk wordt hier over gepubliceerd.

joaibo
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2015 11:58

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door joaibo »

Ik gebruik sinds 2004 thyrax aanvankelijk omdat mijn schildklier te snel werkte en ik een medicijn kreeg die de schildklier stopte. In 2006 kreeg ik een radioactieve behandeling (slok) hierdoor werkt mijn schildklier niet meer voldoende en moest vanaf toen dus thyrax blijven slikken. Ook ik had de laatste tijd problemen. Aanvankelijk dacht ik, het is winter dus zal wel iets te laag zitten. Nam iets meer en ging toen snel weer terug naar mijn oude dosering, aangezien het niet beter werd maar slechter. Op dit moment heb ik ook heel erg last van mijn ogen, ben nerveus, slecht geconcentreerd en moe! Heb ook al een paar keer steken in mijn hoofd gehad en vreemd licht gevoel. Dat terwijl ik normaal nooit hoofdpijn oid heb. Ga volgende week mijn bloed eens laten prikken. Ben erg benieuwd naar mijn waardes en naar wat er uit het onderzoek van de veranderde verpakking komt.

PaulineR
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 feb 2015 12:51

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door PaulineR »

Frederieka,
Neem eerst even de moeite om de andere stukjes hier door te lezen! Er zijn al heel veel patienten die de strips lang van tevoren in een potje uitdrukken en toch ernstige hypo- en hyperklachten en bijwerkingen ervaren.
Fijn voor je dat jij nergens last van hebt.

karamba85
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2015 08:39

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door karamba85 »

Hoi, mijn dochter 5 heeft een aangeboren schildklierafwijking....zij wordt elke 3 maanden geprikt....dat is nu overbodig....wordt 1x in het half jaar, ze is nu anderhalf jaar goed ingesteld...Dit was daarvoor nooit zo! Mare ik denk dat deze mensen miss gewoon ook even te bloedprikken moeten jullie neigen nu naar hyper!....thyrax werkt gewoon beter naar mijn mening, omdat er geen licht meer bij kan in de strip!

Gr. Kara

PaulineR
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 feb 2015 12:51

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door PaulineR »

Jammer dat mensen hier maar wat op schrijven zonder de andere stukjes even te lezen...
Zo simpel als 'het werkt gewoon wat te goed' is het helaas niet!

Suzanna1000
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2015 21:00

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door Suzanna1000 »

ik heb een reactie met een iets andere verhaal dan het merendeel op dit formum, maar ik vindt het toch wel zinvol.

mijn vader gebruikt al ong. 15/20 jaar thyrax. hij heeft onwijs veel moeite gehad om zich ingeregeld te krijgen. misschien wel na 4/5 jaar wist hij hoe het moest; ''swinters iets minder slikken, zomers iets meer. en so wie so de kleinste eenheid waarin de pil te verkrijgen was, brak hij nog es door midden en dat slikte hij die halve pil om de andere dag er extyra bij...... na jaren had hij dat uitgedokterd.

een paar jaar geleden begon hij te mopperen, hij had ontdekt had dat het derde potje wat hij bij de apotheek dan haalde bij zijn herhaalrecept, niet zo goed meer werkte. hij merkte dat hij werd ontregeld altijd bij het derde potje. hij heeft dat bij de apotheek aangegeven en wilde om die rede graag in het vervolg maar 2 potjes per herhaalrecept ophalen. na enig gemopper van de apotheek, iets wat nooit is gehonoreerd. ( dit laatste weet ik overigens niet zeker)

mn vader bewaard de potjes al jaren op exact dezelfde plaats: in de kelder onder het huis: weinig licht, koele plek. al die 15 jaar lang altijd in de kelder.

sinds het najaar is hij dus ook over op de nieuwe verpakking. en hij geeft aan afgelopen weekend, dat hij nu niet merkt dat er verschil zit, en is tevreden over de doordrukstrips. ze werken prima, beter dan die potjes!

ik heb eerlijk is eerlijk, altijd gedacht dat mn vader erg kritisch was, maar ik denk nu, gezien alle verhalen dat hij inderdaad al jaren lang wel last heeft gehad van pillen in die potjes die minder werden.
daarmee wil ik de klachten die nu over de doordrukstrips worden aangegeven niet van tafel vegen, helemaal niet. wel wil ik een klein beetje bijdragen aan het onderzoek/discussie.

mn vader vind het niet nodig om dit, op dit forum te vertellen, hij heeft in het verleden het al te vaak aangegeven bij de apotheek, zonder echte reactie van de apotheek. die zei altijd "" nou meneer daar hebben we nu nog nooit van gehoord. Bewaard u het wel goed? maakt u niet alle potjes eerst open?"" . is er moe van geworden. hij is nu 88 jaar, ik kan zijn reactie begrijpen. Toch kan ik het nu niet laten dit verhaal toe te voegen aan dit forum...

Elizabeth57
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2015 22:00

Re: Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax

Ongelezen bericht door Elizabeth57 »

Ik gebruik sinds 2004 de thyrax uit t bruine potje en de enige bijwerking was zweten na ong 1 uur na inname.Sinds de nieuwe verpakking heb ook ik hartkloppingen,zeurderige hoofdpijn en een onaangenaam gevoel van gejaagdheid. De zweetaanvallen gaan nu dag en nacht door. Ik heb dit gemeld bij de internist waar ik de jaarlijkse controle krijg en zij heeft een bloedonderzoek laten doen. Hier kwam niets uit en zij weet t aan de overgang. Ik heb de uitzending helaas gemist maar de reacties die ik las zijn grotendeels dezelfde klachten die ik heb. Ga nu verder vragen bij mijn internist waar ik binnenkort weer heen moet

Gesloten