LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Blokverwarming

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Blokverwarming

Ongelezen bericht door Radar »

Als je woning centraal wordt verwarmd, zoals in een flatgebouw, dan krijgt elke bewoner een aparte rekening voor deze zogeheten blokverwarming. Dit levert onbegrijpelijke rekeningen op.

Waar is deze rekening op gebaseerd? Wat kun je als consument doen? En gaat de warmtewet hier verandering in brengen? Zie: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... warming-1/

Maandag 6 april in Radar, 20:25(!) uur op NPO 1

msluiters
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2015 21:07

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door msluiters »

Helaas klopt de informatie, verstrekt door deskundige Teus van Eck, maar gedeeltelijk en heeft waarschijnlijk alleen betrekking op huurders.
In het geval van koopwoningen, met blokverwarming, zal ConsuWijzer alleen klachten aannemen van de Vereniging van Huiseigenaren. Heb je te maken met een zwak bestuur dan kan ConsuWijzer niets voor je betekenen.
In ons (mijn moeder) geval werden we zelfs vanuit de ConsuWijzer doorgestuurd naar de Toezichthouder ACM welke ons weer doodleuk terugstuurde naar ConsuWijzer omdat ook zij geen klachten van de consument in behandeling namen.
In de tussentijd hebben wij rechtsbijstand ingeschakeld.
De rekeningen die mijn moeder elk jaar moet betalen voor extra verbruik bedragen tussen de 2500,00 en 2700,00 euro, let wel van één verwarmingselement!!
De onredelijke extra verbruikskosten begonnen toen de zogenaamde slimme meters werden geïnstalleerd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door moederslink »

Vanavond de uitzending niet kunnen zien.....ook ik zit in een( huur) appartement met blokverwarming ; we betalen maandelijks een voorschot( je) , niet zo gek hoog. Een keer pj krijgen we de eindafrekening en geen van allen krijgen we te maken met giga bijbetalingen , dus we gaan er allemaal van uit dat het wel snor zit.
Ik heb wel profijt vd verwarmingsbuizen vd bovenburen.

@msluiters , de bedragen die uw moeder moet bijbetalen zijn vd zotte , rond de € 2600!
Dat is meer dan € 200 pm! :roll: Daar moet eens goed kritisch naar gekeken worden met alle bewoners vh complex, lijkt mij.

msluiters
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2015 21:07

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door msluiters »

Volgens de Vereniging van Huiseigenaren zijn er in het blok (flat van 12 verdiepingen) maar 5 huishoudens (in dezelfde string) die met dit soort kosten geconfronteerd worden.
het meest vervelende is dat er in Nederland werkelijk geen enkele instantie is die wil komen kijken wat er nu precies aan de hand is. Niemand durft z'n handen eraan te branden en men verschuilt zich allemaal onder de noemer "wij zijn niet gemachtigd om metingen te verrichte, etc etc etc.".
Het is om horendol van te worden.
Vandaar rechtsbijstand ingeschakeld en ik denk dat dit een gevalletje voor de rechter gaat worden. De bewijslast die aangeleverd wordt vanuit de Energie leverancier en het Administratiekantoor is ernstig summier en slecht onderbouwd. We gaan het zien.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door moederslink »

De energieleverancier moet dan komen ijken bij die 5 huishoudens , als blijkt dat er met de " slimme meter " iets ad hand is , zijn de kosten voor hen.
Het moet toch te doen zijn om het verbruik van bv 1 maand, of meer , van die 5 huishoudens te noteren?
Als het bij alle 5 zo extreem hoog is , in tegenstelling tot de anderen , moet m.i. de energieleverancier dit oppakken en komen ijken. En dat is nog niet gebeurd?

Bevach
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2015 11:14

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door Bevach »

Zelf woon ik in Stadsverwarming gebied in Rotterdam. Warmteleverancier is Eneco. Ik mistte in de uitzending van 6 april deze totaal andere situatie. Ook hier is feitelijk sprake van blokverwarming. Dit gaat de komende jaren volgens de minister vorige week sterk uitgebreid worden omdat men de restwarmte wilt gaan gebruiken van de industrie en vuilverbranding zoals nu al in Rotterdam. Op zich een goed streven maar dan moet het niet veel duurder zijn, wat nu wel het geval is.
Ook op deze situatie is de Warmtewet van toepassing. Echter op een heel andere manier als in de uitzending . Ook bij ons is er geen alternatief. Gasleidingen zijn er niet en daardoor ben je ook al gedwongen om Elektrisch te koken wat ook veel duurder is.

Met ingang van 1-1-2014 is er een behoorlijke verhoging geweest van de vaste lasten zonder een duidelijke uitleg. Men heeft een nieuwe post bedacht. "Huurwarmteset". Deze is op jaarbasis €170,-- Dit komt boven op het al bestaande vastrecht. Er is op deze ingangsdatum niets veranderd aan de installatie maar volgens Eneco is dit toegestaan. Het vastrecht voor Warmte is gelijk gebleven, het vastrecht voor de levering van warmtapwater is behoorlijk verlaagd, maar als je deze 3 posten bij elkaar optelt ben je op jaar basis € 75,-- meer kwijt. Dat is nu al ruim € 425,--. En dan moeten de stookkosten nog komen.


Het zou goed zijn om dit ook uit te zoeken en/of daar aandacht aan te besteden. Ik wil daar best behulpzaam bij zijn. Stadsverwarming gaat toe nemen maar de bewoners betalen veel meer als bij verwarming met eigen ketel. Op deze manier wordt het ook erg duur om een woning in zo'n gebied te huren of te kopen.

In het februari nummer van de Consumentenbond stond dat door de Warmtewet het per jaar € 20,-- goedkoper is geworden in Stadsverwarmingsgebied. Na info bij de Consumentenbond bleek dit klakkeloos over genomen te zijn van Consuwijzer. Ook daar heb ik het gemeld en hun antwoord is dat men daar niet over gaat en dat ik bezwaar moet maken bij de rechter....

Petervanderham
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2015 17:35

Re: Blokverwarming

Ongelezen bericht door Petervanderham »

Ik ben nog in de veronderstelling dat de Warmtewet nog niet definitief is. Dus nog niet goedgekeurd door de regering. Klopt dit anders wordt het wel raar. Hopend op een antwoord.

Gesloten