Alternatieven voor krimpflatie

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
HdWserv
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2016 14:32

Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door HdWserv »

Erg mooi allemaal dat er ruim aandacht wordt besteed aan al die groot grutters die ons een dikke prijsverhoging in de maag splitsen door verpakkingen kleiner en prijzen hoger te maken. Een award zelfs vanavond!
De concurrentie zit dan waarschijnlijk niet stil en ik vraag me dat meteen af of er goedkopere alternatieven zijn voor al die duurder geworden artikelen. Dat zal die grootgrutters en zakkenvullers leren. Dus kom maar op met de alternatieven.
Ik hoorde vanmiddag op de radio al heel wat tips langskomen om langer te doen met bijvoorbeeld afwasblokjes ( in tweeën knippen en je vaat is net zo schoon ), maar een goed(koper) alternatief die je ook in tweeën knipt is natuurlijk nog beter.
Misschien dat na het uitreiken van de award er ook aandacht kan worden besteed aan de alternatieve artikelen.

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Beste antwoord
Gekozen door HdWserv

Re: Alternatieven voor krimpflatie

door J. Deltoer » 21 mar 2023 15:02

Terug naar de vraag: Voordat je naar de super gaat, kijk eens wat je in huis hebt. Probeer de gang naar de super zo lang mogelijk uit te stellen. Maak die diepvries eens een keer leeg. Ik ken mensen die hebben drie vriezers vol met etenswaar. Maak ze eens leeg, reduceer tot maximaal een, zet ze uit scheelt ook weer stroom.
NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er zijn meer supermarkten, dus concurrentie is er. In het grensgebied kan je ook uitwijken naar een buurland. Minder eten, huismerk, eten aan de datum, allemaal besparingen.
Overigens is het niet zo dat de grootgrutter die dikke prijsverhogingen in hun zak steken. Hun inkoop en eigen kosten stijgen ook.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door juliomariner »

Wat mij altijd opvalt is dat kaas in Duitsland goedkoper is dan in NL

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door Dirkie »

juliomariner schreef:
21 mar 2023 11:06
Wat mij altijd opvalt is dat kaas in Duitsland goedkoper is dan in NL
Sterke drank ook

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach ja, en de koffie is weer duurder.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door juliomariner »

Maar nederland is het productie land van de kaas. Koffie is in Dld duurder vanwege de Kaffeesteuer.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

juliomariner schreef:
21 mar 2023 12:53
Maar nederland is het productie land van de kaas. Koffie is in Dld duurder vanwege de Kaffeesteuer.
Ja, en zo is er overal wet wat. In Frankrijk betaal je bijvoorbeeld weer geen motorrijtuigenbelasting, maar zijn andere zaken weer duurder.

En vroeger werd de boter voor een kwartje verkocht aan Vaticaanstad.

Zinloze vergelijkingen.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door juliomariner »

Helemaal geen zinloze vergelijkingen. De kaas wordt in Nederland geproduceerd en is daar veel duurder dan het land waarnaar het geexporteerd wordt.
Volgens mij snapt u het punt gewoon niet.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik snap het punt zeker, maar ik vind het geklaag om niks.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat mag natuurlijk. Ik ga dus ook maar lekker goedkoper boodschappen doen in Dld en vul de rest aan mer too good too go boxen (vooral brood want dat Duitsche Brot daar kan ik niet aan wennen)

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

juliomariner schreef:
21 mar 2023 14:18
De kaas wordt in Nederland geproduceerd en is daar veel duurder dan het land waarnaar het geexporteerd wordt.
Vandaag reed ik langs mijn nieuwe kippenleverancier. Op de laad en loshaven stond een vrachtwagen van de concurrent. En bij die concurrent betaal ik minder dan rechtstreeks bij die kippenboer. Wat blijkt, per vrachtwagen kopen blijkt veel goedkoper dan per kilo.
Zo ook met kaas, per volle vrachtwagen naar Duitsland is veel goedkoper dan losse eenheden naar Nederlandse winkels.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ook die Duitse importeur moet het over de winkels verdeeld worden dus daar kan het niet aan liggen.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
21 mar 2023 14:08
juliomariner schreef:
21 mar 2023 12:53
Maar nederland is het productie land van de kaas. Koffie is in Dld duurder vanwege de Kaffeesteuer.
Ja, en zo is er overal wet wat. In Frankrijk betaal je bijvoorbeeld weer geen motorrijtuigenbelasting, maar zijn andere zaken weer duurder.

En vroeger werd de boter voor een kwartje verkocht aan Vaticaanstad.

Zinloze vergelijkingen.
Nederland is ook helemaal niet HET productieland voor kaas. In Duitsland produceren en consumeren ze meer kaas ( ook per persoon ) dan wij.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien zetten ze op die Duitse kaas wel dat het uit Nederland komt, denken ze misschien dat die beter is.

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Terug naar de vraag: Voordat je naar de super gaat, kijk eens wat je in huis hebt. Probeer de gang naar de super zo lang mogelijk uit te stellen. Maak die diepvries eens een keer leeg. Ik ken mensen die hebben drie vriezers vol met etenswaar. Maak ze eens leeg, reduceer tot maximaal een, zet ze uit scheelt ook weer stroom.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door juliomariner »

En gooi niet direct iets weg als het 1 dag over de houdbaarheidsdatum is.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door juliomariner »

snuffel1 schreef:
21 mar 2023 15:36
Let wel ik ben in de financiële positie om groot in te kunnen kopen en begrijp ook dat het niet voor iedereen mogelijk is maar dat is boodschappen in onze buurlanden doen voor iemand die in het westen van ons land woonachtig is ook geen optie want half Nederland doorkruisen om over de grens in Duitsland of België boodschappen te gaan doen kost qua reiskosten meer dan het oplevert.
Tja wie wil er dan ook in het westen wonen? :D

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

juliomariner schreef:
21 mar 2023 11:06
Wat mij altijd opvalt is dat kaas in Duitsland goedkoper is dan in NL
Een lekkere échte boeren belegen is daar niet te vinden. En vind je ook zelden in een Nederlandse supermarkt. Dus koop ik als het even kan gewoon mijn dure stukje kaas bij de kaasboer.

Die goedkope fabriekskaas die je in Duitsland kunt kopen is tamelijk smaakloos.


Mijn tips tegen krimpflatie:
Consuminderen én zelf wat makkelijk te telen groenten en fruit gaan kweken. Dat laatste kan zelfs op een balkon van een flatje. Als het balkon een meter diep is, dan kun je bijvoorbeeld op de scheiding tussen jouw balkon en dat van de buren al ruim 2 vierkante meter aan vertikale moestuin creëren. Voor inspiratie van wat je er zou kunnen kweken, moet je kijken naar wat een zekere supermarktketen aan soorten gebruikt bij de moestuintjes-acties.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door rwolters »

juliomariner schreef:
21 mar 2023 11:06
Wat mij altijd opvalt is dat kaas in Duitsland goedkoper is dan in NL
En de oudedagsvoorzieningen en wegen zijn weer ruk in Duitsland. En zorgverzekering is weer ziekelijk duur voor minder kwaliteit. Je moet trouwens ook niet als verpleegkundig personeel werken. Fors lager salaris dan hier. Artsen verdien dan weer een stuk meer daar.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Alternatieven voor krimpflatie

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik ben anders zeer tevreden over de medische zorg in Duitsland. De wegen zijn prima, vergist u zich wat de wegen betreft niet met Belgie?

Plaats reactie