LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door ruud_a »

Miepje1 schreef:Ik vind het altijd zeer rustgevend na een dag op kantoor om éven een emmertje onkruid te verwijderen. Lekker buiten en met de handjes bezig.
Wij hebben veel bodembedekkers en dat helpt maar helaas hebben onze buren alleen onkruid dus dat waait over.
Aan de andere kant zit er soms ook iets tussen met leuke bloemetjes en dat laat ik dan gewoon even staan. Niet nerveus worden over elk sprietje helpt ook :wink: .
ik heb ooit een definitie van onkruid gekregen en die luidde:
onkruid is een plantje dat je HIER niet wilt hebben.
dus uw rozenstruik (mocht u per ongeluk een rozenstruik hebben) kan best onkruid voor de buren zijn.
zeker als die struik over de afscheiding heen al een paar keer naar ze heeft uitgehaald met zijn dorens.

dovenetels zijn trouwens best mooi en geen omkijken naar.
doen het altijd goed.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door tenormin »

'k Heb helaas geen tuin meer; op mijn balkon 'groeien' van boven naar beneden gegooide sigarettenpeuken!!, maar kijk wel uit op park. En dat onkruid, wel 1½ meter hoog is prachtig, gele bloemen, klaprozen, zuurkruid en noem maar op. En dan komt de Gemeente weer met de 'helse machines' en weg is de kleurenpracht, inclusief de vlinderplant. Die man had kennelijk geen idee wat die paarse struik was, lees was, want die is nu ook overleden. :cry:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:@ Sjohie, ik ben even wezen Googlen, heet het Resolva Ultra?
Ja, volgens mij wel. Zit in een gele spuitflacon.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door sjohie »

eleven schreef:
sjohie schreef:
sjohie schreef:Schoonmaakazijn deed wel iets, de bladeren werden bruin, maar echt afsterven ho maar. Nu dus een middel met glyfosfaat (ala roundup) en nog iets anders chemisch erbij in, gekocht. Vanmorgen gespoten, en nu wordt het eerste onkruid al echt dor. Dat lijkt dus de truc.

Zoals ik reeds heb vermeld de beste manier, sinds jaren.
eleven schreef: @sjohie

Ik gebruik al een tijd "Roundup".
Verkrijgbaar bij ieder tuincentrum.
Dit is het verzwakte "vergif"wat nu wel mag.
Geen klein kinderen, dan ook geen gevaar.
En zoals ik schreef, is het geen roundup, maar een ander merk met glyfosfaat icm een andere herbicide. (gele fles bij de praxis) En het is behoorlijk potent spul, gisteren wat onkruid bespoten, en vanmorgen was het al helemaal dor.
Dan is het behoorlijk sterk spul.
Bij roundup duurt het mestal een paar dagen, of heb je de voorgeschreven dosis verhoogd?
Neehoor, ik heb zo'n pre-mixed spuitflacon gekocht, dus aan de concentratie kan ik niks doen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door eleven »

sjohie schreef: Neehoor, ik heb zo'n pre-mixed spuitflacon gekocht, dus aan de concentratie kan ik niks doen.
Bij de round up kan/moet je de concentratie zelf bepalen.
Maar goed, als het goed werkt maakt het merk niet zo veel uit.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door hawkwind »

Miss Tascha schreef:Kokend heet water overheen gooien, dan verdort het helemaal en kan je het de volgende dag er zo uit trekken.
Dit is inderdaad de snelste/goedkoopste/beste en meest milieuvriendelijke methode .

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door eleven »

hawkwind schreef:
Miss Tascha schreef:Kokend heet water overheen gooien, dan verdort het helemaal en kan je het de volgende dag er zo uit trekken.
Dit is inderdaad de snelste/goedkoopste/beste en meest milieuvriendelijke methode .
Klopt, als je maar een klein stukje hebt, om te doen, maar kokend water maken voor een oppervlak van 80 m2, kost te veel energie( dus niet goedkoop) en achteraf nog om het onkruid te verwijderen/uit te trekken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door sjohie »

eleven schreef:
sjohie schreef: Neehoor, ik heb zo'n pre-mixed spuitflacon gekocht, dus aan de concentratie kan ik niks doen.
Bij de round up kan/moet je de concentratie zelf bepalen.
Maar goed, als het goed werkt maakt het merk niet zo veel uit.
Hoeft niet, ook van Roundup zijn pre-mixed producten te koop, zoals deze bijvoorbeeld.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door eleven »

sjohie schreef:
eleven schreef:
sjohie schreef: Neehoor, ik heb zo'n pre-mixed spuitflacon gekocht, dus aan de concentratie kan ik niks doen.
Bij de round up kan/moet je de concentratie zelf bepalen.
Maar goed, als het goed werkt maakt het merk niet zo veel uit.
Hoeft niet, ook van Roundup zijn pre-mixed producten te koop, zoals deze bijvoorbeeld.

Alleen doe ik dan met mijn concentraat 1100 m2 voor minder geld, dat is het verschil.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ga dat kokende water proberen zodra regen over is..
Dat onkruidspul nou ik weet niet wat wij hier hebben of dat het door de shell gehard is maar gaat niet dood van duurste spul :evil:

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door hawkwind »

eleven schreef:
hawkwind schreef:
Miss Tascha schreef:Kokend heet water overheen gooien, dan verdort het helemaal en kan je het de volgende dag er zo uit trekken.
Dit is inderdaad de snelste/goedkoopste/beste en meest milieuvriendelijke methode .
Klopt, als je maar een klein stukje hebt, om te doen, maar kokend water maken voor een oppervlak van 80 m2, kost te veel energie( dus niet goedkoop) en achteraf nog om het onkruid te verwijderen/uit te trekken.
Dat valt reuze mee !.
Ik moet voor mijn keitjes (zo'n 60m2) zo,n 10-12 fluitketels kokend water gebruiken.
Kosten zijn nog geen 30 cent aan gas (half kuubje) en ik ben milieuvriendelijk bezig.
Dit doe ik in het voorjaar en in het najaar , tuin is zo goed als onkruidvrij.
Btw dat round up , das lekker goedkoop / milieuvriendelijk :shock: .....

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door eleven »

hawkwind schreef:
eleven schreef:
hawkwind schreef:
Dit is inderdaad de snelste/goedkoopste/beste en meest milieuvriendelijke methode .
Klopt, als je maar een klein stukje hebt, om te doen, maar kokend water maken voor een oppervlak van 80 m2, kost te veel energie( dus niet goedkoop) en achteraf nog om het onkruid te verwijderen/uit te trekken.
Dat valt reuze mee !.
Ik moet voor mijn keitjes (zo'n 60m2) zo,n 10-12 fluitketels kokend water gebruiken.
Kosten zijn nog geen 30 cent aan gas (half kuubje) en ik ben milieuvriendelijk bezig.
Dit doe ik in het voorjaar en in het najaar , tuin is zo goed als onkruidvrij.
Btw dat round up , das lekker goedkoop / milieuvriendelijk :shock: .....
Dat maak je mij niet wijs, dat je dan tussentijds niets hoef te doen.
Als ik van vakantie terug kom naar een paar weken zie je het onkruid al weer komen.
Bij ons werkt de gemeente met branders op de stoep en ja, na 4 weken, is het er weer, misschien niet wat verbrandt is, maar een nieuwe portie.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door hawkwind »

@eleven:
Hier rijden ze in de gemeente met van die karretjes die werken volgen de "Punt" methode (heet water).
Ik heb een paar jaar geleden ook een onkruidbrander gekocht, maar ik vind dat maar niks , het lijkt wel of de wortels in tact blijven en niet verbranden.
Een bus gas kost ook 1,25 euro en is zo leeg.
Ik zou zeggen: probeer eens 1 m2 met kokend water te behandelen en om na een paar weken te oordelen over het resultaat.

william1973
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 sep 2014 19:32

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door william1973 »

gewoon onkruid jong plukken. sommige laten al heel vroeg zaad vallen. als je dit voor ben dan zal het zeker schelen.
verder planten met penwortel zoals een paardenbloem zover mogelijk uitgraven en zorgen dat er niets achterblijft. want daar groeit er weer een nieuwe uit.

1 x per week even met de schrepel en drie tandje erdoor heen.

In het begin is het even veel werk maar na verloop als je het bijhoud is het de moeite waard

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

william1973 schreef:gewoon onkruid jong plukken. sommige laten al heel vroeg zaad vallen. als je dit voor ben dan zal het zeker schelen.
verder planten met penwortel zoals een paardenbloem zover mogelijk uitgraven en zorgen dat er niets achterblijft. want daar groeit er weer een nieuwe uit.

1 x per week even met de schrepel en drie tandje erdoor heen.

In het begin is het even veel werk maar na verloop als je het bijhoud is het de moeite waard
Ja ,sorry dat snap ik,maar gek wordt je er wel van! Iets effectiefs dat gewoon tijd weg blijft!!,
En niet iedereen heeft tijd om nou elke week ff de tuin in te duiken en zin...zo,n leuk werkje is het niet tussen de tegels,grrr wel zo,n speciale harde borstel ervoor ,maar het s :evil:

wasnoot
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jul 2008 20:27

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door wasnoot »

Ik zou willen dat ik een tuin had met onkruid. Dan had ik tenminste een tuin ;-)

Maar wellicht heb je iets aan deze link: http://www.tuinieren.nl/a/planten-bomen/bodembedekkers

imre.somogyi
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2014 13:02

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door imre.somogyi »

Bij de Nederlandse Omroepen werd jaren geleden een tuinonderhoudsfirma verboden onkruid met chemie of gif te vernietigen. Sindsdien wordt dat spul effectief bestreden met branders.
Kijk eens op http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=1424 daar vind je meer over onkruidbranders. Succes

noor58
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 aug 2013 12:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door noor58 »

met schoonmaak azijn.
erop sproeien, en binnen een paar uur is het door, en kun je het zo weg vegen.

winemate
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 okt 2005 17:53

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door winemate »

Met kokend water is de meest schone en goedkope manier.

Baan-koorn
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2014 13:39

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Baan-koorn »

5flessen schoonmaakazijn met 3 flessen gewone Andy mengen , kijk uit voor gras , maar je bent er zo van af . Duurt nog geen week als de zon schijnt , niet doen als het regent , kan je weer beginnen .

Gesloten