LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Beste @Kweenie, wat absoluut NIET helpt is wegbranden. Uit eigen ervaring gemerkt dat je kort erna hetzelfde onkruid - maar dan veel sterker en gezonder - terugkrijgt. Ik zou voor schoonmaakazijn of heet water gaan.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door gemist »

atlas1302 schreef:ROUND UP! the best.
Inderdaad, maar dat is dan meer omdat het be-la-che-lijk giftig is, uiteindelijk toch in ons voedsel terecht komt en toevallig heeft Monsanto/Bayer daar heel goed spul tegen. Wie zou Roundup toch produceren en waarom worden alle onpartijdige onderzoeken ( naar de lange termijn effecten en de gevolgen voor het milieu/mens/dier ) toch vroegtijdig afgekapt door dreigende schadeclaims.... Kijk maar eens naar een oude uitzending van de Keuringsdienst van Waarde..

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door thecure »

Maar triest genoeg, een goed alternatief is er niet. ik gebruik het ook omdat het prima werkt. Azijn werkt ook, maar voor heel even.
En om het met de hand te verwijderen heb ik echt geen tijd voor...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door sjohie »

rvjapio schreef:Beste @Kweenie, wat absoluut NIET helpt is wegbranden. Uit eigen ervaring gemerkt dat je kort erna hetzelfde onkruid - maar dan veel sterker en gezonder - terugkrijgt. Ik zou voor schoonmaakazijn of heet water gaan.
Branden werkt wel, maar niet door het te verschroeien, wat de veel voorkomende misvatting is. Thermische onkruidbestrijding werkt op basis van het principe dat je de zaadjes, of zaadlobben door warmte vernielt, en dat kost niet bijster veel warmte, en zal zeker niet het geblakerde spoor van vernieling achterlaten wat je in tuinen wel veel ziet. Wat het probleem is, en waarom mensen maar blijven brandden, is dat diverse soorten onkruid verschillende bloeiperiodes hebben, maw je moet eerst determineren wat er staat, dan de groeicyclus uitpluizen, en dan gericht op bepaalde dagen met de brander er langs gaan om het zaad te vernielen. Dan zal je zien dat na verloop van tijd het onkruid elke keer minder terugkomt, en uiteindelijk zo goed als verdwijnt. Dat is dan meestal het daaropvolgende jaar.

Helaas huren gemeenten hoveniersbedrijven etc in, die volgens een eigen schema rondrijden met die branderwagentjes, met als gevolg dat de onkruidbestrijding wel mileuvriendelijker gaat, maar veel minder effectief is tov gif spuiten. Hier staat het onkruid kniehoog in de wijk, onze gemeente heeft een conservatief onkruidbeleid, net als het strooibeleid trouwens, en door de switch van chemische naar thermische en mechanische onkruidbestrijding, is de capaciteit ongeveer gehalveerd bij gelijkgebleven budget. Want thermische en mechanische onkruidbestrijding is veel arbeidsintensiever.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Weet een veel betere oplossing. Inwoners die zelfwerkzaam zijn op het gebied van straatje onkruidvrij en tuin afwaterings/regen afvoer vriendelijk houden, verlaging aanbieden voor Gemeentelijke lasten :twisted:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In elk geval onkruid uittrekken voordat het zaad schiet. De zaden komen in de grond terecht en kunnen vele jaren later nog ontkiemen. Zo heb ik hier veel stinkende gouwe. De zaden daarvan worden ook nog eens door mieren verspreid.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb geen wratten en ik hoef ze ook niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door sjohie »

wilhelmima1 schreef:Weet een veel betere oplossing. Inwoners die zelfwerkzaam zijn op het gebied van straatje onkruidvrij en tuin afwaterings/regen afvoer vriendelijk houden, verlaging aanbieden voor Gemeentelijke lasten :twisted:
De molgoot en stoep voor ons huis is zo ongeveer het enige onkruidvrije stuk van de straat, dit omdat ik er met de roundup-spuit even langsloop als ik op ons pad bezig ben. :D

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Onkruid zijn plantjes die je niet in de tuin wil hebben staan. De makkelijkste manier om geen onkruid te hebben is om er niet om te geven.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:Onkruid zijn plantjes die je niet in de tuin wil hebben staan. De makkelijkste manier om geen onkruid te hebben is om er niet om te geven.
Da's ook een goeie manier om de buren te vriend te houden :wink:

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

gemist schreef:
atlas1302 schreef:ROUND UP! the best.
Inderdaad, maar dat is dan meer omdat het be-la-che-lijk giftig is, uiteindelijk toch in ons voedsel terecht komt en toevallig heeft Monsanto/Bayer daar heel goed spul tegen. Wie zou Roundup toch produceren en waarom worden alle onpartijdige onderzoeken ( naar de lange termijn effecten en de gevolgen voor het milieu/mens/dier ) toch vroegtijdig afgekapt door dreigende schadeclaims.... Kijk maar eens naar een oude uitzending van de Keuringsdienst van Waarde..
De Europese Commissie ziet het probleem blijkbaar niet.
http://nos.nl/l/2192463
Het omstreden onkruidbestrijdingsmiddel glyfosaat, ook bekend onder de merknaam Roundup, mag gewoon gebruikt blijven worden. Minister Kamp van Landbouw steunt het voorstel van de Europese Commissie om de goedkeuring van het middel met tien jaar te verlengen.

Organisaties als Greenpeace lopen te hoop tegen het middel, omdat het schadelijk zou zijn voor mens en dier. Ook het grondwater zou erdoor vervuild raken. De Wereldgezondheidsorganisatie WHO concludeerde in 2015 dat glyfosaat mogelijk kankerverwekkend is.

Maar Kamp baseert zich op een advies van het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb). Daarin staat dat veilig gebruik van glyfosaat mogelijk is. Ook wijst Kamp erop dat er volgens Europese organisaties die zich bezighouden met voedselveiligheid en chemische stoffen geen bewijs is dat het middel kankerverwekkend is.

Drinkwater

Wel moeten er maatregelen worden genomen om het oppervlaktewater te beschermen, met name als dat gebruikt wordt om drinkwater van te maken.

Het voorstel van de Europese Commissie om de goedkeuring van glyfosaat met tien jaar te verlengen wordt waarschijnlijk in oktober besproken in het Europees Parlement.

In het Nederlandse parlement heeft de Partij voor de Dieren verbolgen gereageerd op de brief van Kamp. Kamerlid Ouwehand wil een nieuw debat.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Gelukkig , ik had nog 5 liter staan :-)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Voor je Japanse Duizendknoop?

C.A.
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:09

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door C.A. »

Het best middel is natuurlijk formaline, ik gebruik het al jaren, het is verboden maar dat zal mij aan m'n reet roesten het is nog gewoon onder de toonbank te koop, fantastisch spul.

Nurses112
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2018 07:14

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Nurses112 »

Late reactie gezien startdatum topic, maar de beste manier hier bleek toch strooizout te zijn.
Nadat we een jaar met veel sneeuw en ijzel hadden gehad en dus ook veel strooizout hadden gebruikt, zagen ons terras en oprit er keurig uit in voorjaar en zomer. De 2 jaren erop weer vergeten door zachte winters en helaas zag ik dat weer terug in het onkruid. Nu elk jaar in de agenda zetten dat we elke winter even flink zout strooien. Alvast prettig voorjaar en zomer 2019 toegewenst.

jan.zwaan
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2018 14:43

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door jan.zwaan »

Haal bij de (b.v. Action) 5 liter kan met Ad_Blue, sprenkel dit over de voegen van je bestrating.
Na een paar dagen wordt alles zwart, en vergaat vanzelf.
Bij de Action zit er zelfs een schektuit bij, deze heb ik "dichtgeplakt" met Ducttape, en er toen 4 of 5 gaatjes ingeprikt, hierdoor giet je niet alles in 1 straal eruit, maar verdeel je de Ad-Blue makkelijker over een groter oppervlak.
(n.b. Ad-Blue is eigenlijk verwerkte Varkenspis. Hij stinkt niet, maar giet het niet over kleren of schoenen, alles slaat wit uit)

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

jan.zwaan schreef:
01 jan 2019 22:58
Haal bij de (b.v. Action) 5 liter kan met Ad_Blue, sprenkel dit over de voegen van je bestrating.
Na een paar dagen wordt alles zwart, en vergaat vanzelf.
Bij de Action zit er zelfs een schektuit bij, deze heb ik "dichtgeplakt" met Ducttape, en er toen 4 of 5 gaatjes ingeprikt, hierdoor giet je niet alles in 1 straal eruit, maar verdeel je de Ad-Blue makkelijker over een groter oppervlak.
(n.b. Ad-Blue is eigenlijk verwerkte Varkenspis. Hij stinkt niet, maar giet het niet over kleren of schoenen, alles slaat wit uit)
Aangezien ureum (naast water het hoofdbestandsdeel van Ad Blue) een (be)mest(ings)stof is, lijkt me dit een bijzonder advies. Uiteraard gaat de direct bespoten plant dood, vanwege de te hoge concentratie zouten. Maar vervolgens zal je nieuwe onkruid des te harder omhoog schieten, met dank aan die meststof die je er zelf op gespoten hebt...

WilFred53
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jul 2019 09:54

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door WilFred53 »

met een hoge druk reiniger , dan spuit je alle groeven schoon, het is de eerste keer een beetje een rotzooi maar daarna weer gemakkelijker om bij te houden. Bij de meest hoge druk reinigers kun je een speciaal hulpmiddel kopen die voor terrassen is. Werkt goed.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb de terrasreiniger van Kärcher en dat werkt voor geen meter... los daarvan spuit je je tegels aan gort.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Een keer in mn leven heb ik met een hoge drukspuit gewerkt , wat een ongelooflijke troep krijg je op je terras.
Met het schoonmaken was ik echt ontiegelijk lang bezig, ook de modder in de borders , echt erg :x
Ik werk ' gewoon ' nog steeds met voegenkrabbers of een scherp schilmesje.
Desnoods met de knietjes op een oud kussen...werkt , voor mij althans, nog steeds het beste en ik doe het gefaseerd , word ik ook niet zo moe :D

Gesloten