LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slaapkamer koel houden?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door gezondheid »

De plaknachten zijn weer begonnen. Het is extreem warm en dan kun je maar niet in slaap komen. Je zweet als een otter. Een airco maakt veel herrie en is niet zo geschikt op de slaapkamer. Een ventilator kan wel verkoeling bieden. Ik zag op het internet ook geluidsarme ventilatoren. Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met ventilator of andere tips?

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door witte angora »

[Off-topic opmerking verwijderd door de Moderator]

De beste tip is gewoon: 's nachts de ramen open zodat de koele nachtlucht binnenkomt, en overdag dicht, zodat de warmte binnen blijft. Het kan overdag zomaar een graad of 5, of meer, schelen als je van buiten naar binnen komt. Dan heb je geen apparatuur niks nodig.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ijsblokjes onder je kussen is mijn tip.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door ruud_a »

gezondheid schreef:De plaknachten zijn weer begonnen. Het is extreem warm en dan kun je maar niet in slaap komen. Je zweet als een otter. Een airco maakt veel herrie en is niet zo geschikt op de slaapkamer. Een ventilator kan wel verkoeling bieden. Ik zag op het internet ook geluidsarme ventilatoren. Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met ventilator of andere tips?
een plafond ventilator boven het bed.
die maakt niet zoveel herrie, want die hoeft niet zo snel te draaien.
een kleine airco met een buitenunit kan de temperatuur in de kamer ook een paar graden omlaag brengen en maakt bijna geen geen geluid, als je de buitenunit niet onder je slaapkamerraam hangt.
als je die een uurtje voor het slapen gaan aanzet, is de kamer vast voorgekoeld en hoeft de buitenunit bij het gaan slapen minder te draaien.
en overdag de gordijnen dicht, als de zon door het raam schijnt.

harley68
Berichten: 263
Lid geworden op: 16 dec 2010 12:56

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door harley68 »

Ik doe gewoon net alsof het er niet is die warmte en ga gewoon slapen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door bprosman »

Een ventilator verplaatst alleen (warme) lucht, hij koelt m niet. Dus er echt veel mee opschieten doe je niet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door sjohie »

Installeer een split-unit airco, of een mobiele airco met slang naar buiten. Bij die laatste moet je nog wel even iets fabrieken waardoor de rest van het raam afgesloten is. Stukje triplex met gat voor de slang er in ofzo. En zo'n losse mobiele airco is +/-50 euro even duur als zo'n Dyson "geluidarme" ventilator zonder bladen, die uiteraard niet zo stil zijn als de reclame je doet geloven.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Bob Schurkjens schreef:Ijsblokjes onder je kussen is mijn tip.
Wel in een plastic zakje neem ik aan? :lol:

Jrn5
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 apr 2014 12:53

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door Jrn5 »

@bprosman: een plafondventilator helpt wel degelijk, door de luchtstroom verdampt het zweet op de huid sneller en makkelijker. Dat voelt als verkoeling.

@sjohie: een mobiele airco werkt zeer matig. De warme lucht van de compressor die je via de slang de kamer uit blaast wordt weer vervangen.......door warme lucht elders vandaan. Je bent een behoorlijk aantal kilowatts verder voordat de temperatuur 1 graadje zakt.

Tip: waterbedje? ....in de winter warm en in de zomer (staat ie uit met erg warm weer) koel.

daliha
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2014 17:58

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door daliha »

ik zet om 10 uur de airco aan en ga om 12 uur naar bed en zet dan de airco uit dan is het 18 graden . het is maar om in slaap te komen en dan slaap ik als een roos

ans walraven
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2008 19:08

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door ans walraven »

er bestaan dichte blokjes met vloeistof die je in de diepvries kunt vriezen, dus hoef je niet bang te zijn
dat er water in je bed komt !
annabel

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door tenormin »

[quote="witte angora. De beste tip is gewoon: 's nachts de ramen open zodat de koele nachtlucht binnenkomt, en overdag dicht, zodat de warmte binnen blijft. Het kan overdag zomaar een graad of 5, of meer, schelen als je van buiten naar binnen komt. Dan heb je geen apparatuur niks nodig.[/quote]

Nou, weet niet hoe de nachttemperatuur in jouw omgeving was, maar toch heet. Ten tweede: 's-nachts ramen open? Was dat nog maar waar. Invitatie aan boefjes om je huis te enteren :lol: , geloof me, dat doen ze! Maar als afkoeling heb ik wel een idee: er zijn koelbandjes voor honden. Die leg je in de koelkast en als je naar je kotje gaat leg je dat lekker rond je nek. Natuurlijk nooit ijsblokjes gebruiken, dan verbrand je huid, echt waar hoor. Van ventilatoren krijg ik meestal een stijve nek en een airco kan ik niet betalen :mrgreen: . Om zo'n ding aan te schaffen voor die paar weken (?) in het jaar gewoon ff transpireren, morgen komt er weer een vraag hoe we weer lekker warm in bed kunnen liggen. Elektrische deken :wink: .

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door kokka »

wij hebben een aantal jaar geleden een grote tripple split laten installeren. 1 compressor met 3 binnenunits.
fantastisch. je hoort hem alleen als je hem net aanzet, want dan gaat de fan op zijn hoogste stand.
daarna is het fluisterstil.
qua energie kosten is het ook wel te doen, als we hem 5 uur per dag voluit laten draaien, kost dat nog geen 3 euro.

je slaapt gewoon heerlijk in zo'n koele kamer

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door ruud_a »

bprosman schreef:Een ventilator verplaatst alleen (warme) lucht, hij koelt m niet. Dus er echt veel mee opschieten doe je niet.
een ventilator blaast de warmte die je eigen lichaam produceert (37 graden) bij je vandaan.
bovendien bevordert die luchtstroom de verdamping van je zweet.
die verdamping onttrekt ook warmte aan je lichaam.
Laatst gewijzigd door ruud_a op 22 jul 2014 05:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Jrn5
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 apr 2014 12:53

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door Jrn5 »

@kokka,
Ontegenzeggelijk de beste oplossing om de boel koel te houden.
Wel een vraagje, je gegevens (verbruik/prijs) houdt in dat je een dikke 3kW installatie hebt hangen.

Kan je dat nog af met een 3x25A aansluiting of mag je dan een 3x35A gaan aanvragen bij de netwerkleverancier?

Scheelt dik 500 euro per jaar.

credan2
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2005 23:27

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door credan2 »

Lekker de airco aan en nergens last
Een uur voor ik naar bed ga op volle power
En als ik ga slapen op nachtstand ,
En werkt prima

zompie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2007 14:53

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door zompie »

Gwoon rolluiken installeren, daar heb je in de zomer zowel als in de winter veel plezier van, 's nachts rolluiken op een kier en ramen open en in de winter extra issolatie. Zou niet meer zonder kunnen en is nog inbraakproef ook!!

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Ik heb een airco geprobeerd, maakt veel herrie. Ik had 'm 2 uur laten draaien alvorens ik naar bed zou gaan. Maar zodra je het toestel uitzet is de warmte al snel weer terug helaas. Is het wel gezond dat je de gehele nacht een ventilator op je laat blazen?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

gezondheid schreef:Ik heb een airco geprobeerd, maakt veel herrie. Ik had 'm 2 uur laten draaien alvorens ik naar bed zou gaan. Maar zodra je het toestel uitzet is de warmte al snel weer terug helaas. Is het wel gezond dat je de gehele nacht een ventilator op je laat blazen?
Dan moet je een beter airco kopen. De airco's die geschikt zijn voor slaapkamers maken nauwelijks lawaai.

PS. Dit zijn de dus niet de airco's van Gamma Karwei of Praxis voor 199 euro oid

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Slaapkamer koel houden?

Ongelezen bericht door dhc »

gezondheid schreef:Ik heb een airco geprobeerd, maakt veel herrie. Ik had 'm 2 uur laten draaien alvorens ik naar bed zou gaan. Maar zodra je het toestel uitzet is de warmte al snel weer terug helaas. Is het wel gezond dat je de gehele nacht een ventilator op je laat blazen?
Stel je niet zo aan! Wat denk je van de US? Daar hebben ze overal airco en daar vallen de mensen echt niet bij bosjes neer!

Gesloten